Rosett jakt???

Sv: Rosett jakt???

Lc är nybörjarklasser inte unghästklasser.
Sen om du väljer att rida programmet med din 4 åring eller 24åring, spelar mig ingen roll..

Det jag menar är unghästklasser är de som heter unghästklasser. De för 4, 5 och 6 åriga hästar.
Det finns speciella unghästklaser som tävlas av folk med ungahästar. Då slipper man rida mot rutinerade ridskoleekipage!

Jag förstår din tanke men vill bara inflika att de tävlingsplatser som använder sig av framförallt 4-årsprogrammet kan man nog räkna på en hand jag har då inte sett många iaf. Så antingen får man väl fortsätta störa sig eller gilla läget.
KL
Och ang. unghästform många hästar jag ser som ryttaren säger går i s.k "unghästform" tycker jag springer runt på bogarna. Jag har aldrig blivit kritiserad för att min 4-åring springer i för låg form och han har absolut ingen hög form utan låg men samtidigt ihop, han får inte springa runt lång som ett ösregn bara för att han är ung. Nu vet jag inte om så är fallet här men det är iaf vanligt tycker jag.
Kort sagt sluta klaga så mkt o rid bättre istället :devil::p;)

Tja, jag tycker allt att det är större skillnad mellan L:C2 och L:A3 än vad det är mellan L:A1 och L:A6. Eller?

Jag håller helt med dig. I LC krävs ingen form, utan det handlar om vägarnas rätta ridande - till skillnad mot ex LA3, som kräver betydligt mer av både häst och ryttare. Jag själv anser att om man är redo för ex MSV B bör man rida detta, och inte de lägre LA programmen. Dock kan jag förstå om man värmer upp med ex LA:5/LA:6 beroende på vilka program som erbjuds. Jag menar, jag rider ju inte LB även fast jag skulle kunna, eftersom det skulle vara orättvist mot de som startar i LBn och det ger mig ingenting att sitta och harva de programmen längre då jag rider LA/MSV.

Fast så höga bedömningar har dom knappast här. Ligger man på 70% i Lc här har man verkligen inget där att göra!
Händer väl ibland att möjligtvis ettan och tvåan har så bra poäng.

Sen tror/tycker jag det är lite skillnad på LC och när man kommer uppåt i klasserna. LC är som sagt till för nybörjarna, LB och uppåt bör man ha avancerat lite.

Okej. L:C är en nybörjarklass, håller helt med dig. Vad gör då ekipage som startar L:A i en nybörjarklass? För inte sjutton kallar du väl ens de lätta L:A programmen "nybörjar"program?

I LC krävs ingen form, utan det handlar om vägarnas rätta ridande -

:eek::eek::eek:

Häst skall väl för sjutton alltid vara i form!
Står ingenstans i TR eller annan plats om att hästar inte behöver vara i form i LC. Behöver inte vara i form i MSV heller... men du får ju poäng därefter, på precis samma sätt som i CL, LB och LA.

Längst ned i prottokollet.. dessutom koff 2
1. Hästens gångarter och tempo
2. Hästens form

Så jovisst kära du, hästen skall alltid vara på tygel!

Fiorano
Jag kan inte svara på vad alla ryttare i sverige gör i fel klass, som du och många i tråden beskriver.
Jagh tycker inte det finns fel och rätt så länge man inte är uppklassad..

Och LA är inte en nybörjarklass, men det är unghästklasser. Förutom LA:5 och LA:6 som är tekninsk svårare än flera utav msv b programmen.

Senast ändrad:

Fast i de lätta klasserna ska man ha rätt form för klassen och om hästen går i Msv form i LC så ska det inte prioriteras. Samma sak med hästens rörelse, i lätt klass ska det inte fälla avgrandet enligt de jag pratat med som gått domarutbidningarna.

Precis, till exempel: Min stallkompis startade rätt nyligen LC för att hästen varit skadad en längre tid, fick bland annat anmärkningar på att hästen gick i en för hög form och inte vann han inte! Hästen är dessutom verkligen urläcker, har grymma rörelser och utstrålning som heter duga. Han dansade fram och ryttaren var störtnöjd men det blev ingen rosett där inte ;).

Det undrar jag också vart det kommer ifrån att hästen inte behöver kunna gå i form i LC? Menar du att man skulle kunna få en 10:a på en "perfekt" volt där hästen inte är i form?
Om hästen inte jobbar i en korrekt form ens hemma tycker iaf inte jag att man har på en dressyrtävling att göra. Då behöver man träna på att rida sin häst rätt sen självklart kan hästar spänna till och tappa formen på tävling men det är ju inget som ska premieras och ge goda poäng.

Fast "att inte behöva gå i rätt form" och att få e 10 behöver ju inte ha ett = mellan sig.

En LC är ju där de flesta börjar och stämmningen i denna klass är ju lite mer avslappnad och är ju till för att man ska få börja tävla. Att man kanske inte får hästen i form änn är inte huvudsaken för alla, utan att få in tävlingsvanan (resa, värma, vänta, stämmningen osv).

Men guvetvis ska man inte förvänta sig en 10:a om hästen inte går i form.

Medans LB börjar det bli lite mer allvar i. Då är det helt plötligt krav på att man ska vara duktig.
Och att komma på en LB och inte kunna rida någorlunda i form är liksom uteslutet för många.

Måste bara klämma in en eloge till helgens domare!!!
Jag var i södra helland och tävlade såg redan tidigt på framridningen en häst som gick i perfext form med bra vikt på bakbenen och viftade med frambenen.
Tänkte jaha där har vi vinnaren...
men inte!
Var bara tvungen att prata med domaren efteråt hur hon hade resonerat...
Hon hade bedömt det ekipaget som gick i en bra form för just LB:1 som segrare inte den hästen som gick i LA form.

Fler sånna dommare önskas! :bow::bow::bow:

*kl*

Jag stör mig inte så mycket på att folk rider för låga klasser för att de blir placerade jag stör mig på att de tar plats från såna som verkligen hör hemma i de klasserna. I Stockholm är det ju mycket bortlottningar och jag tycker att har man ridit LB 5 ggr på 65% och högre så är det för lätt och då ska man gå upp en klass. Känner man då att man inte är klar för LA så får man stanna hemma och träna tills man är klar för det. Man kan inte skylla på att man måste rida LB för man har så spänd häst, den måste tävlingstränas osv, en häst som får 65% och över behöver inte tävlingstränas såvida det inte är en unghäst. De procenten får man inte på en häst som är tittig, tokspänd eller stressad.

Är det däremot LB och LA en dag på tävling tycker jag det är helt okej att rida 2 klasser om man känner att man måste göra det, det jag är irriterad på är de som rider endast 1 klass.

Tror att bortlottningarna skulle bli betydligt färre och att fler skulle komma ut på tävlingsbanan om folk red i rätt klass. Visst det är kul att tävla men rider jag på 68% normalt i LB så måste man ju inte åka och tävla bara för att det finns en sån klass i närheten det är både mer ekonomiskt att stanna hemma och mindre tidskrävande:D fast det är klart, blir man placerad får man ju ofta tillbaks anmälningsavgiften så då går man ju plus minus noll.

Arrangörerna måste också bli bättre på att stoppa sådana som är uppklassade, borde finnas en spärr i TDB när man anmäler sig så man inte kan anmäla sig till lokal tävling om man är uppklassad.... en sån spärr kanske finns nu, det var längesen jag höll på med tävlingar (2år sen) förrut var det iallafall ryttaren som skulle hålla koll på det själv och det var alltså på ryttarens "samvete" om den ville vara ärlig eller inte.

Ja man ser ju olika på saker och ting jag tycker att man "bör" rida på runt 65%för att höra hemma i en klass. Detta gäller självklart när hästen inte är tokspänd osv. Jag hörde för ett par år sen att Elisabeth Lundholm tyckte att man var redo att gå upp en klass när man kan rida nuvarande klass stadigt på 70%

När jag tävlade senast ca. 3 år sen var det endast vinnaren som red på 65 % här i Stockholm.

Men jag tog iofs bara 65 % som ett exempel, om man alltid vinner eller är högt placerad i LB kanske man ska gå vidare men som sagt allt är ju en samvetsfråga men jag står för att det är irriterande att folk tävlar LB 20 ggr med höga procent för att de inte är "klara" för LA, nej men stanna hemma då och träna. Tycker det är sorgligt att unghästar, nybörjare och ungdomar blir bortlottade pga folk stannar kvar i klasser de borde lämnat för längesen. Jag skiter som sagt i rosetter och folk får väl jaga bäst de vill och jag tävlar inte själv längre så detta är bara en åsikt från en åskådare alltså ingen som tycker bättre ekipage snor mina placeringar.

Lc är nybörjarklasser inte unghästklasser.
Sen om du väljer att rida programmet med din 4 åring eller 24åring, spelar mig ingen roll..

Det jag menar är unghästklasser är de som heter unghästklasser. De för 4, 5 och 6 åriga hästar.
Det finns speciella unghästklaser som tävlas av folk med ungahästar. Då slipper man rida mot rutinerade ridskoleekipage!

Fast de programmen för 5-6 åriga hästar är ju LA-Msv-program och väl mkt bättre än rutinerade ridskoleekipage, det är ju för sjutton de som kvalar till Falsterbo :confused:

Jag tycker nog LC och LB är både nybörjar och unghästklasser.

Ja man ser ju olika på saker och ting jag tycker att man "bör" rida på runt 65%för att höra hemma i en klass. Detta gäller självklart när hästen inte är tokspänd osv. Jag hörde för ett par år sen att Elisabeth Lundholm tyckte att man var redo att gå upp en klass när man kan rida nuvarande klass stadigt på 70%

Isåfall kan ju alla sluta tävla för det är ju inte så många som gör. Dessutom dömer ju domarna så olika så det kan man ju inte gå på.

Fast de programmen för 5-6 åriga hästar är ju LA-Msv-program och väl mkt bättre än rutinerade ridskoleekipage, det är ju för sjutton de som kvalar till Falsterbo :confused:

Jag tycker nog LC och LB är både nybörjar och unghästklasser.

Tack Fio:bow:! Tänkte exakt samma sak men orkade bara inte skriva:angel:.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 235
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar