Rörelsestörning!

ullass

Trådstartare
Min häst fastnade med vf hov i juni och ådrog sig en streckning på ytliga böjsenan enl. vetrinären. Nu 4 mån. senare så finns inget kvar av senskadan på UL, men hästen haltar fortfarande på vf. Vertinären uteslöt skador på kotled och framknä efter böjprov. Ingen särskild reaktion. Ska avvakta 1 månad, sen tillbaka. Under tiden kunde vi leda hästen. Vetrinären trodde att skadan skulle kunna sitta på den nedre delen an benet/hoven, typ ligamentskada.
Kan det vara möjligt undrar jag?
Är det fel att leda hästen i så fall, och kan vi gå varje dag 1 timme ute i skogen?
Hon går bra och gärna. Är i början lite stapplig men det släpper sen.

Sv: Rörelsestörning!

Visst kan det vara skador på ligament i hoven, i synnerhet om hästen suttit fast och försökt dra sig loss.

Har hästen stått på boxvila sedan skadan?

Hästen har gått på litet bete tillsammans med sin kompis under 2 månader.
Hon har inte stått med boxvila.Senaste 3 veckorna har vi promenerat med henne och ökat promenaderna lite för varje vecka. Hon har fallit ur och är idag dåligt musklad. Det är en islänning kanske jag ska tillägga och 17 år.
Ligamentskador tar det lång tid och är promenader bra eller dåligt?

Det kan jag inte svara på. Det finns så många små strukturer som kan ha blivit skadade inne i hoven. Diagnostiken är svår eftersom hovkapseln förhindrar ultraljud. Magnetröntgen kan vara ett alternativ.

Utan att veta var skadan sitter, typen av skada och skadans omfattning går det inte att säga något om prognosen. Skulle nog kräva bättre diagnos av veterinären.

Promenader skulle jag tro är ganska harmlöst, speciellt då hästen redan går i hage.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 313
Senast: Ray
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 145
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka