Rör inte min språkokunskap!

Tur att inte alla är så känsliga :o
Särskrivningar händer. Mobilen kanske vägrar godta ordet och lägger in ett mellanslag, eller så tänker man inte. Nog borde man kunna skratta åt det lite? Eller åtminstone förstå att folk inte är ute efter att förlöjliga skribenten, utan skratta åt resultatet.
Det gäller att ta alla tillfällen att gnälla för att man blir "kränkt" vet du, dagens mode är ju lättkränkthet och att inte vilja förstå ett skämt utan vända det till elakheter.

Fast det är väl inte meningen att folk inte ska våga skriva? Övning ger färdighet och om man inte fått göra fel kan man inte heller lära sig att göra rätt.

Problemet med särskrivningar, de och dem och att skilja på e och ä handlar väl egentligen om att allt färre läser eller får lära sig stava i skolan? Om jag förstått saken rätt så får lärare inte rätta stavfel längre? Allt färre föräldrar läser för sina barn och förekommer ens högläsning längre?

Visst, engelskan är säkert en bidragande orsak till särskrivandet men framförallt tror jag det handlar om att fler och fler enbart läser på sina paddor, mobiler och datorer och inte får lära sig ordentligt. Ju oftare man får se hur ett ord stavas och även skriva det själv desto lättare har man för att skriva rätt.

Självklart ska folk inte vara rädda. Man ska inte vara rädd för att någon tycker en särskrivning är rolig. För det kan bli roligt.
Man får helt enkelt borsta av sig det.

Det gäller att ta alla tillfällen att gnälla för att man blir "kränkt" vet du, dagens mode är ju lättkränkthet och att inte vilja förstå ett skämt utan vända det till elakheter.

Och även om någon sagt något för att vara elak så kan man inte låte det förstöra hela året.
Det verkar vara väldigt svårt att helt enkelt skita i vad vissa säger?

Hela världen ska inte ändra sig för att ett fåtal tycker det är ohumant att tycka stavfel kan bli kul.

Att jag skrev lathet, är för att jag delvis citerade Fredrik Lindström, sen var ju svaret i syfte att bita tillbaka. Säkert helt onödigt. Jag förstår ändå inte upprördheten.
Du kanske tycker det är okej att bli kallad lat när du ansträngt dig för att få det rätt. Alla delar inte den synen utan blir sårade. Även de som gör fel ofta trots stora ansträngningar kan ta åt sig.

Men det är ju alltid ihop? Superenkel tumregel: skriv alltid ihop. Det är ju som att bli osäker på om det ska vara stor bokstav i början på en mening, svaret är alltid ja.
Totalt värdelös tumregel för mig. Blir det särskrivning eller liten bokstav så beror det på att jag missat det.

Menar du att alla fel beror på okunskap?

Det är mera ord som stockholmskommunshemsida som kan bli stockholmskommuns hemsida eller stockholms kommuns hemsida osv.

Fast det är ju som Min brors häst, skulle du tänka att det skulle skrivas Minbrorshäst? Fundera på om det heter Mitt hus eller Mitthus?

Totalt värdelös tumregel för mig. Blir det särskrivning eller liten bokstav så beror det på att jag missat det.

Menar du att alla fel beror på okunskap?

Ja, någon sorts okunskap om grammatik, ja. Visst, en del kan vara slarvfel också, men om man tittar på ett ord och inte vet om det ska skrivas isär eller ihop, då vet man ju inte, dvs man saknar kunskap?

Det var ju det vi pratade om, varför man tycker det är svårt att avgöra när det ska vara särskrivning och inte. Om man inte kan avgöra det så vet man ju inte. Och då kan en tumregel vara till hjälp.

Ja, någon sorts okunskap om grammatik, ja. Visst, en del kan vara slarvfel också, men om man tittar på ett ord och inte vet om det ska skrivas isär eller ihop, då vet man ju inte, dvs man saknar kunskap?

Det var ju det vi pratade om, varför man tycker det är svårt att avgöra när det ska vara särskrivning och inte. Om man inte kan avgöra det så vet man ju inte. Och då kan en tumregel vara till hjälp.

Jag tror typ ingen har nytta av din tumregel.

Mycket av problemen beror på användandet av mobiltelefon och dess funktion för rättstavning enligt mig. Den vill gärna skriva post kontor när svenska är postkontor, till exempel.
Engelskan gör sig påmind.

Fast varför skulle ingen ha nytta av den tumregeln?
Alla vet att man börjar en mening med stor bokstav.
Problemet med särskrivning är merkomplext (och tvekade om det skulle särskrivas) missar man särskrivning så handlar det mycket sällan om att folk tvekar om någon gång. Folk har autokorrekt, struntar i det, har en annan idé om det, skriver fel av misstag men de som tvekar tvekar inte bara när det gäller ord som ska skriva ihop utan även när det gäller de som inte ska skrivas ihop. Är det okunskap så har man svårt för det och då lär det bli fel åt andra hållet.

Inte skriva så offentligt. De mår ju uppenbart dåligt av det.
Du vill alltså att folk ska sluta skriva offentlig för att du ska få mobba folk i lugn och ro, fy fan!!

Att ta ifrån någon en så grundläggande rättighet att uttrycka sina åsikter (man har mycket lite nytta av att skriva åsikter privat) skriftligt är direkt osmakligt. Och bara för att kunna roa sig själv på andras bekostnad.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka