Håller delvis med och samtidigt inte. Hade jag råkat posta "gravid klänning" och någon kommenterat "dagens garv" hade jag bjudit på den och säkert undrar hur 17 jag missat att lägga samman de orden. Men absolut inte tagit åt mig personligen. Utan sett det roliga i det. För det ÄR rätt så roligt faktiskt.
Men hade någon kommenterat dagens garv och jag skrivit något ord med y fast det skulle varit u i det hade jag inte blivit så glad. Mest skämts lite och sen kanske blivit lite irriterad på personen som kommenterade då denna uppenbarligen fattade vad jag menade i sammanhanget men om ordet skulle stått utanför meningen skulle ju ingen människa fatta. Men med hjälp av meningen så fattar man innebörden.
Jag har själv inte dysleksi (stavas det så?) men ibland undrar man varför det aldrig blev utträtt. Min mamma har grav dysleksi och ändå har hon skrivit så mycket genom året. Brev till myndigheter osv fick alltid jag dubbelkolla för det var alltid så många stavfel och syftningsfel osv att man undrar hur denna person öht kunnat göra sig förstådd. Många relativt svåra ord dessutom och ganska högtravande. Vilket såg förjävligt ut med alla fel.
Läser jag gamla texter (skrev mycket som barn) är det enormt många fel. I mellanstadiet minns jag under ett kvartssamtal hur läraren var djupt bekymrad över min stavning. Då skämdes jag. Men fortsatte ändå att skriva. Jag kunde inte sluta.
Jag brukar för det mesta kunna se det roliga i allt. Livet är rätt fördjävligt just nu men kan skämta efteråt om tex en panikångest attack över att det inte finns något toapapper.
Familjen och nära vänner får gärna göra sig lite roliga över sånt i efterhand, men skulle ta illa vid mig om någon helt okänd börjar skatta åt mina panikattacker.
Men det är ju en helt annan nivå än att skratta åt en gravid klänning.
Har en nära vän med dyslexi och i kompisgruppen skattar vi rätt illa om honom, självklart är han ju med på det och tar absolut inte illa upp.
Men hörde någon utomstående skulle det nog låta som mobbning
Vi vet var gränser går med honom.
Jag säger nästan alltid fel när jag pratar, tex kata ist för kaka, ojla, pabba osv. Ibland måste jag stanna mitt i en mening och försöka lista ut det svenska/engelska ordet för något, har bott i england rätt länge så huvudet är så konstigt på mig när jag ska öppna käften nu
Stammar ibland också.
Och man får gärna driva med mig, herregud och jag får någon att le så är det väl bara bra.
Behöver ju inte ens försöka att få folk glada, det bara händer ju
Men i Ts exempel är det enligt mig urlöjligt att ens bli sur på det. Det var ju kul!
Tar den som skrivit det illa upp kanske man bör gå en svenska kurs så att man verkligen undviker att bli så kränkt igen.
Hade personen dyslexi kanske man får ha någon som kontroll läser alternativt skaffa sig lite skinn på näsan och inte ta så illa upp över små saker.