Röntgenplåtar

Z

Zora

Om man har röntgat sin häst för dyra pengar och vill ha kopior plåtarna så tycker jag att man borde få det för en billig peng (porto och kostnad för att dra kopia) Nu fick jag höra att det kostade en hel del att få hem kopior. Hur är det egentligen? Man har ju redan betalat en gång för plåtarna.

Du får betala en smärre summa om du vill ha ut plåtarna (iaf där jag har varit). Däremot så fick jag papperskopior gratis som jag hämtade personligen, det räckte till det jag skulle ha plåtarna till.

På kliniker med digitalröntgen är det relativt lätt att dra ut nya plåtar el skriva ut papperskopior.
En vanlig röntgenplåt går inte att kopiera i en vanlig kopiator utan måste skickas någonstan där man kan scanna bilden under genomlysning.
Originalet måste kliniken ha kvar, det hör ihop med journalen.
Om man vill ha en annan bedömning kan kliniken skicka bilderna till den instutitionen o få sedan tillbaks dem.
PL

jag tror att vi fick plåtar när vi röntgade första gången... eller så fick vi med dem sedan när vi skulle iväg till en annan klinig för andra röntgen, kommer inte ihåg.

Det jag inte kan förstår är varför jag inte kan få ut plåtarna på en häst som bevisligen är DÖD. Jag har betalat för plåtarna och beställt dem, men jag får dem inte. Jag kan om jag lovar dyrt och heligt att lämna tillbaka dem men jag får bara låna dem.

Och jag kan inte fatta varför.

Att få kopior, endera i handen eller skickade till annan klinik brukar gå, med olika grad av kostnad dock.

Jag vet att i Danmark så ska journalen (+etc.) enligt lag sparas i minsr fem år, finns säkert en liknande regel i Sverige, annars brukar vissa kliniker ha sina egna små regler om hurivida de lämnar ut bilder eller ej, att låna bilder för att sända till annan veterinär brukar vara kostnadsfritt.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg