Röntga små hundar?

Sv: Röntga små hundar?

Fast hur VET man att det är ovanligt med dysplasi om man inte röntgar?

Ovanligt med LIDANDE för enskilda individer, det kan man självklart veta!

Men om små hundar kan ha grava hd-fel utan något som helst lidande, så är det ju också intressant!

/Swat

++++++++++++++*-+++++++++++++++++++++++++++++++m
Det ska till en extremt duktig person (eller riktigt kassa höfter) för att man ska kunna se sådant med blotta ögat. En hund med C, D, E-höfter kanske hoppar, leker och springer som en tok tills en dag då det helt enkelt inte går längre.
Man kan inte se med ögonen om en hund har HD fel, hur duktig man än är.
Min förra BC hade HD B+C, han vallade högt upp i åldern o tränades regelbundet i agility o drag utan problem.
Finns en Berger PL som tävlar internationellt o har HD E, det märks inte heller något på henne.

Instämmer, finns ju flera bull o mastiffraser där rtg inte är ett krav, inte ens känd HD status, hundarna går i avel o ingen har en aning om populationernas HD/ED status.

Ett "gravt" höftledsfel kommer väl troligen förr eller senare att leda till lidande när hunden aktiveras eller höfterna belastas mer av någon anledning (jag är dock inte riktigt säker på vad du menar med "gravt" fel?). Sedan kan man, med risk för att få däng, undra om det skulle vara ett jätteproblem om en t.ex. en vavva lever med C-höfter, och om det tom avlas på vavvan med dessa C-höfter om hunden ifråga har andra förtjänster som är värda att ta vara på. Jag är verkligen livrädd för höftproblem hos mina hundar o kollar alltid upp höftstatus hos föräldradjur o syskon till valpar jag köper. Jag har tidigare fått avliva en fantastisk hund pga HD, jag vill aldrig uppleva det igen om jag kan slippa. Men jag har en relativt storväxt ras. En liten lätt vavva t.ex. utsätts inte alls för samma belastning.
När det gäller t.ex. vavvorna så är dåliga knäleder ett betydligt större problem (HD är inget problem överhuvudtaget inom den rasen) tillsammans med utstående ögon, öppen fontanell, dåliga tänder, ofta kejsarsnitt, inte alltid så bra psyke osv.
Att röntga är absolut upp till var o en, ingen hindrar att man röntgar en småväxt ras. Det absolut inget negativt med att röntga. Men det känns som lite "overkill" faktiskt när några problem med HD inte överhuvudtaget är kända inom rasen. Om alla hundar av de små raserna röntgas så skulle man säkerligen hitta några individer också med sämre höfter. Och några småväxta raser kanske har problem? Bulldogs av olika slag?
Men kan (och ska) man verkligen behöva gardera sig mot precis allt?

Jag tycker personligen det är lite överdrivet att kräva HD/AD röntgen av alla raser. Det finns, som jag nämnde ovan i fallet vavvorna, kända och vanliga problem inom vissa raser som är betydligt viktigare att försöka åtgärda innan man börjar kräva åtgärder mot problem som inte finns...

Ett "gravt" höftledsfel kommer väl troligen förr eller senare att leda till lidande när hunden aktiveras eller höfterna belastas mer av någon anledning (jag är dock inte riktigt säker på vad du menar med "gravt" fel?). Sedan kan man, med risk för att få däng, undra om det skulle vara ett jätteproblem om en t.ex. en vavva lever med C-höfter, och om det tom avlas på vavvan med dessa C-höfter om hunden ifråga har andra förtjänster som är värda att ta vara på. Jag är verkligen livrädd för höftproblem hos mina hundar o kollar alltid upp höftstatus hos föräldradjur o syskon till valpar jag köper. Jag har tidigare fått avliva en fantastisk hund pga HD, jag vill aldrig uppleva det igen om jag kan slippa. Men jag har en relativt storväxt ras. En liten lätt vavva t.ex. utsätts inte alls för samma belastning.
När det gäller t.ex. vavvorna så är dåliga knäleder ett betydligt större problem (HD är inget problem överhuvudtaget inom den rasen) tillsammans med utstående ögon, öppen fontanell, dåliga tänder, ofta kejsarsnitt, inte alltid så bra psyke osv.
Att röntga är absolut upp till var o en, ingen hindrar att man röntgar en småväxt ras. Det absolut inget negativt med att röntga. Men det känns som lite "overkill" faktiskt när några problem med HD inte överhuvudtaget är kända inom rasen. Om alla hundar av de små raserna röntgas så skulle man säkerligen hitta några individer också med sämre höfter. Och några småväxta raser kanske har problem? Bulldogs av olika slag?
Men kan (och ska) man verkligen behöva gardera sig mot precis allt?

Jag tycker personligen det är lite överdrivet att kräva HD/AD röntgen av alla raser. Det finns, som jag nämnde ovan i fallet vavvorna, kända och vanliga problem inom vissa raser som är betydligt viktigare att försöka åtgärda innan man börjar kräva åtgärder mot problem som inte finns...

Kan bara hålla med i allt du säger här :bow: Man ska inte leta problem som inte finns...

Fast skall vi då även fortsätta blunda för fel som vi lätt kan hitta?!

Vi skyller på att Mh-testen inte är avsedd för sällskapshundar så slipper vi riskera uppdaga att många dv.schnauser har enorma problem med rädslor, att leklusten minskar generation för generation och att de inom vissa linjer finns en stor förkärlek för att prioritera aggression?

Vi hd/ad röntgar inte eftersom vi inte tror att det är något problem! Vi ögonlyser inte eftersom vi inte tror att det är något problem!
Vi avlar på vilka hundar som helst som fått minst en 2:a i utställningsringen och så hoppas vi att resultatet om 10-15 år fortfarande är rastypiskt?!

Att "leta fel" innebär för mej att jag jobbar för att nästa generation skall vara friskare, sundare och minst lika bra som de hundar jag har idag!

/Swat

Dags att starta en annan tråd i det här spännande ämnet kanske?

Avel och deltagande på agilitykurs är inte riktigt samma sak;)

För att gå en nybörjarkurs i agility tycker inte jag att man måste HD-röngta en liten lätt hund. Men det skadar ju inte heller....

Var har du hittat att dvärgschnauzern som ras skulle ha problem med rädslor? Likaså aggression är något som minskar inom rasen, för 20-30 år sedan var (efter vad jag hört) dvärgschnauzern inte en trevlig sälskapshund som den är idag utan ett riktigt skällande monster som inte tvekade att ta till tänderna.
Leklusten kan jag hålla med dig om att man vill ha högre på många individer. Just nu har arbetet precis startat med att ta fram en mall för hur vi vill att dvärgschnauzern ska vara på MH. Och det ska inte se ut som för en brukshund eftersom det inte är det. Idag tycker jag att det ser ut som om vi har en balanserad ras. Och klubben satsar idag mycket på MH.
Sen kan man ju avvakta och se vad det nya "BAS-Mh:t" som är på G kommer att vara för något. Kanske är detta mer lämpat för sällskapshundar att göra? Även om det jag hört om det inte tilltalar mig, t.ex. så ska ju skotten tas bort, något som jag ser som det allra viktigaste.

På just dvärgschnauzer finns det problem som individen lider av t.ex. PRA, total katarakt, och ffa urinsten som blivit mycket vanligt på senare år som känns långt mycket viktigare att arbeta med än höftleder där jag inte hört talas om en enda hund som skulle ha problem, även om det säkert finns någon enstaka individ. Vad gör det om en dvärgschnauzer har C höfter och aldrig får några symptom på det?

Tycker inte att man enbart ska leta fel, även om man inte ska blunda för de som finns. Och mitt liksom ditt avelsmål är är få fram sundare, friskare och mer rastypiska som är minst lika bra som de jag har idag.

Tycker du att alla raser ska göra alla hälsotest som finns innan avel?

Ibland tar trådar en annan riktining. Sånt som händer :)

Till TS: tycker du kan gå en nybörjarkurs i agility med din hund utan att röntga. Är ju inte dåligt att göra det sedan om du tnkt fortsätta och tok träna men börja du din nybörjrarkurs.

Fast skall vi då även fortsätta blunda för fel som vi lätt kan hitta?!

Vi skyller på att Mh-testen inte är avsedd för sällskapshundar så slipper vi riskera uppdaga att många dv.schnauser har enorma problem med rädslor, att leklusten minskar generation för generation och att de inom vissa linjer finns en stor förkärlek för att prioritera aggression?

Vi hd/ad röntgar inte eftersom vi inte tror att det är något problem! Vi ögonlyser inte eftersom vi inte tror att det är något problem!
Vi avlar på vilka hundar som helst som fått minst en 2:a i utställningsringen och så hoppas vi att resultatet om 10-15 år fortfarande är rastypiskt?!

Att "leta fel" innebär för mej att jag jobbar för att nästa generation skall vara friskare, sundare och minst lika bra som de hundar jag har idag!

/Swat

Håller med dig och håller INTE med Gnist mfl om att det bör styltas upp ett annat MH anpassat för jakthundar. MH testet är ju knappast något svårt test som testar en hunds egenskaper för en specifik gren. Det är en enkel utvärdering hur en hund reagerar på olika uppsatta scenarion.

Däremot ska ju en ras ha en EGEN mall med önskvärda beteenden för just DEN rasen och det går utmärkt att applicera detta på dagens mall.

Att sedan jaktprov tex väger mer är ju en självklarthet. Man vill ju ha hunden till jakt först och främst.

Håller med dig och håller INTE med Gnist mfl om att det bör styltas upp ett annat MH anpassat för jakthundar. MH testet är ju knappast något svårt test som testar en hunds egenskaper för en specifik gren. Det är en enkel utvärdering hur en hund reagerar på olika uppsatta scenarion.

Lös jakthund i skogsnära miljö = jakthund jagar och skiter i spöken, rasslande kedjor, dumpe, trasor etc.

Bara där är ju en sak som det styper i för majoriteten (givetvis inte för alla, men för de flesta) av jakthundarna ang. MH.

Jag har aldrig någonsin påstått att MH är ett svårt test, men eftersom de viktigaste mentala bitarna för att en jakthund ska kunna fungera testas och bedöms på jaktproven (som är just prov och inte någon form av tävling) så anser jag inte att MH har någon större relevans för jakthundar i avelssammanhang. Lika lite som du förmodligen anser att ett björntest (mod, dåd, självständighet och skärpa i första hand som bedöms) inte är av någon relevans ur avelssynpunkt för brukshundar.

Lös jakthund i skogsnära miljö = jakthund jagar och skiter i spöken, rasslande kedjor, dumpe, trasor etc.

På vilket sätt menar du att man inte har nytta av det för att en jakthund jagar i skogen? Det gör den ju inte enbart? Hur hade du velat se MH:et konstruerat för jakthundar?

Lika lite som du förmodligen anser att ett björntest (mod, dåd, självständighet och skärpa i första hand som bedöms) inte är av någon relevans ur avelssynpunkt för brukshundar

Jämförelsen är ganska konstig då man på björntesten vill testa hundens duglighet att brukas, ungefär som ett konstgrytsprov för en terrier eller ett bruksprov för en brukshund. Ett MH säger inget om hur en individ kommer att bli att bruka, det beskriver ju helt enkelt bara hunden och inte hur den kommer att bli på en eventuell tävlingsbana eller i tjänst. Sedan kan vissa egenskaper absolut premieras för dessa arbeten, men inte nödvändigtvis. Träning och rätt förare spelar ju megaroll.

Likheten med brukshund och jakthund, sällskapshund etc: Alla kan besitta kamplust vare sig den är mycket stor eller obefintlig, alla kan besitta jaktlust vare sig den är stor eller obefintlig, alla kan besitta stor eller liten leklust, nyfikenhet etc.

Olikheten med dessa hundar: Användningsområdena, vilka inte fokuseras på öht i ett MH.

Det är intressant att i de raser där mh inte är standard så får man ofta svaret att det är för att "det är inte nödvändigt för aveln och att det är avsett för brukshundar". Jag får höra detsamma hela tiden bland westiefolk. Man förlitar sig på sin egen och andra uppfödares bedömningar av sina/sina egna hundar. Kan en hund som är kanonfin i jakten inte vara tveksam i övrig mentalitet?

Nu är detta ett extremt exempel, men Douglas var ju inte precis klockren i huvudet..men det var en klockren spårhund! Många brukshundar kan vara fantastiska på det de gör, men ändå ha tveksamma egenskaper som tex tillgänglighet. En duktig förare kan göra ganska mycket med en hund.

Senast ändrad:

Mig veterligen så genomförs MH ofta i skogsnära miljö (de flesta bhkl jag vet om ligger då så till) med hunden lös och de flesta jakthundar går INTE att ha lösa utan att de tämligen omgående går ut på sök..

HUR ska ett mh i den miljön öht kunna genomföras med en jakthund, om den inte är en skoputsare eller har en ägare som verkligen nött in att hunden inte får söka ut utan kommando (inte många jägare som gör det)?

Detta har diskuterats förut och jag vet av erfarenhet att det spelar ingen som helst roll vad jag skriver, för ni som "vet" att mh som det är utformat idag är det bästa som finns för att se mentaliteten på alla raser förstår ändå inte att det inte är det optimala för många raser.

Senast ändrad:

Mig veterligen så genomförs MH ofta i skogsnära miljö (de flesta bhkl jag vet om ligger då så till) med hunden lös och de flesta jakthundar går INTE att ha lösa utan att de tämligen omgående går ut på sök..

.

Jag blev bara lite nyfiken på detta du skrev :)

Hunden är ju kopplad och endast lös när det händer något, vid några få tillfällen. Menar du att en jakthund totalt struntar i att kolla vad som händer på ett mh bara för den kommer börja jaga, fast det visar sig spöken, dumpe mm.
En jakthund måste väl också vara intresserad vad som händer runt omkring när man håller den i koppel.

I koppel reagerar den, ja men mig veterligen finns det vissa moment där hunden ska vara lös och iaf majoriteten av mina jakthundar är som en rem iväg iom kopplet stryks. Det är ju så de är lärda sas.

Jakthundar är mkt sällan lösa om det inte är jakt, just pga att jaktinstinkten är så stark. Givetvis är det skillnad på ex.vis stående fågelhundar (där dressyren är hårt tränad för att hunden ska fungera i jakten) och en drivande eller ställande hund som ska jobba helt självständigt och direkt vid lössläppandet ska ut på sök i idealt 15-20 minuter.

Sedan är det ju också tämligen ovanligt att mentalt dåliga jakthundar blir speciellt långlivade och så har det alltid varit, vilket gör att det sanerats bort taskiga mentaliteter i ganska många generationer på många jakthundsraser.

Men visst; går det att fixa så att mh kan genomföras på helt inhägnat område/med hundarna i långlina kanske fler med jakthundar skulle gå dem, men jag tvivlar, trots att jag började min hundkarriär för många år sedan just inom bruks.

kl

Nu är vi anmälda till kursen :) Får se om vi hinner röntga innan dess.

Ang HD på små hundar i allmänhet så även om de inte är så tunga, så borde det ju kunna bli problem med riktigt grova höftfel. Är det då rätt att avla på en d-höft bara för att majoriteten inte får problem?

I övrigt så har jag träffat hundar där man helt klart märker att de har problem med höfterna. Stela, går "konstigt", verkar ibland ha ont osv. (dock inte ds utan golden med konstaterade dåliga höfter).

Till vem-som-nu-frågade: Nej, på Sigge märks inga problem alls med varken höfter eller annat =)

Tack för alla svar.

När det gäller MH så tycker jag det verkar ganska bra för de flesta raser (har dock ingen egen erfarenhet av det). Fick dock höra en kommentar om att det finns en risk med det, att hunden blir ordentligt skrämd (spec i den åldern det helst ska göras) och att det därför kan orsaka problem i framtiden?
Knepigt...

När det gäller MH så tycker jag det verkar ganska bra för de flesta raser (har dock ingen egen erfarenhet av det). Fick dock höra en kommentar om att det finns en risk med det, att hunden blir ordentligt skrämd (spec i den åldern det helst ska göras) och att det därför kan orsaka problem i framtiden?
Knepigt...

Det var något av det dummaste jag hört. Då har du en hund med väldigt dålig mentalitet. Själva poängen är ju att de ska avreagrera innan man går vidare till nästa moment. Det är ju mycket det man vill se, hur hunden löser situationen och hur lång tid det tar. Tycker inte du behöver oroa dig ett dugg för att göra MH!

Som falukorw redan skrivit så är risken extremt liten att en hund bli så skrämd av själva testen!
Dels för att det till stor del handlar om att låta hunden reagera och avreagera och dels för att både beskrivar och testledare när som helst under testen kan välja att abryta om hunden påverkas allt för mycket.
Vilket även du som förare kan göra!

/Swat

Det var något av det dummaste jag hört. Då har du en hund med väldigt dålig mentalitet. Själva poängen är ju att de ska avreagrera innan man går vidare till nästa moment. Det är ju mycket det man vill se, hur hunden löser situationen och hur lång tid det tar. Tycker inte du behöver oroa dig ett dugg för att göra MH!

Instämmer till fullo, dessutom brukar väl den sk spökåldern inträffa före 12 månaders ålder?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 370
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej, jag planerar på att skaffa en egen hund och är lite inne på en Australian shepherd. Har kollat runt rätt mycket och läst en del om...
Svar
8
· Visningar
4 813
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama