Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan inte se med ögonen om en hund har HD fel, hur duktig man än är.Det ska till en extremt duktig person (eller riktigt kassa höfter) för att man ska kunna se sådant med blotta ögat. En hund med C, D, E-höfter kanske hoppar, leker och springer som en tok tills en dag då det helt enkelt inte går längre.
Ett "gravt" höftledsfel kommer väl troligen förr eller senare att leda till lidande när hunden aktiveras eller höfterna belastas mer av någon anledning (jag är dock inte riktigt säker på vad du menar med "gravt" fel?). Sedan kan man, med risk för att få däng, undra om det skulle vara ett jätteproblem om en t.ex. en vavva lever med C-höfter, och om det tom avlas på vavvan med dessa C-höfter om hunden ifråga har andra förtjänster som är värda att ta vara på. Jag är verkligen livrädd för höftproblem hos mina hundar o kollar alltid upp höftstatus hos föräldradjur o syskon till valpar jag köper. Jag har tidigare fått avliva en fantastisk hund pga HD, jag vill aldrig uppleva det igen om jag kan slippa. Men jag har en relativt storväxt ras. En liten lätt vavva t.ex. utsätts inte alls för samma belastning.
När det gäller t.ex. vavvorna så är dåliga knäleder ett betydligt större problem (HD är inget problem överhuvudtaget inom den rasen) tillsammans med utstående ögon, öppen fontanell, dåliga tänder, ofta kejsarsnitt, inte alltid så bra psyke osv.
Att röntga är absolut upp till var o en, ingen hindrar att man röntgar en småväxt ras. Det absolut inget negativt med att röntga. Men det känns som lite "overkill" faktiskt när några problem med HD inte överhuvudtaget är kända inom rasen. Om alla hundar av de små raserna röntgas så skulle man säkerligen hitta några individer också med sämre höfter. Och några småväxta raser kanske har problem? Bulldogs av olika slag?
Men kan (och ska) man verkligen behöva gardera sig mot precis allt?
Jag tycker personligen det är lite överdrivet att kräva HD/AD röntgen av alla raser. Det finns, som jag nämnde ovan i fallet vavvorna, kända och vanliga problem inom vissa raser som är betydligt viktigare att försöka åtgärda innan man börjar kräva åtgärder mot problem som inte finns...
Fast skall vi då även fortsätta blunda för fel som vi lätt kan hitta?!
Vi skyller på att Mh-testen inte är avsedd för sällskapshundar så slipper vi riskera uppdaga att många dv.schnauser har enorma problem med rädslor, att leklusten minskar generation för generation och att de inom vissa linjer finns en stor förkärlek för att prioritera aggression?
Vi hd/ad röntgar inte eftersom vi inte tror att det är något problem! Vi ögonlyser inte eftersom vi inte tror att det är något problem!
Vi avlar på vilka hundar som helst som fått minst en 2:a i utställningsringen och så hoppas vi att resultatet om 10-15 år fortfarande är rastypiskt?!
Att "leta fel" innebär för mej att jag jobbar för att nästa generation skall vara friskare, sundare och minst lika bra som de hundar jag har idag!
/Swat
Håller med dig och håller INTE med Gnist mfl om att det bör styltas upp ett annat MH anpassat för jakthundar. MH testet är ju knappast något svårt test som testar en hunds egenskaper för en specifik gren. Det är en enkel utvärdering hur en hund reagerar på olika uppsatta scenarion.
Lös jakthund i skogsnära miljö = jakthund jagar och skiter i spöken, rasslande kedjor, dumpe, trasor etc.
Lika lite som du förmodligen anser att ett björntest (mod, dåd, självständighet och skärpa i första hand som bedöms) inte är av någon relevans ur avelssynpunkt för brukshundar
Mig veterligen så genomförs MH ofta i skogsnära miljö (de flesta bhkl jag vet om ligger då så till) med hunden lös och de flesta jakthundar går INTE att ha lösa utan att de tämligen omgående går ut på sök..
.
När det gäller MH så tycker jag det verkar ganska bra för de flesta raser (har dock ingen egen erfarenhet av det). Fick dock höra en kommentar om att det finns en risk med det, att hunden blir ordentligt skrämd (spec i den åldern det helst ska göras) och att det därför kan orsaka problem i framtiden?
Knepigt...
Det var något av det dummaste jag hört. Då har du en hund med väldigt dålig mentalitet. Själva poängen är ju att de ska avreagrera innan man går vidare till nästa moment. Det är ju mycket det man vill se, hur hunden löser situationen och hur lång tid det tar. Tycker inte du behöver oroa dig ett dugg för att göra MH!