maartinaa

Trådstartare
hej!
jag har kollat lite på tävlingar och tävlar lite själv. Rollkur har jag alltid tänkt "tillhör" dressyren eller hoppning, men nu när jag har kollat lite noggrannare har jag även sett att endel (oftast islänningar, gubbar) rollkurar sina hästar. Men får man det på tävlingar? eller får man en varning eller så? för jag haraldrig varit med om att dom har fått någon varning....

Sv: rollkur

Jag har iofsg väldigt sällan sett rollkur utföras i allmänhet, endast någon gång inom dressyren. Överböjning eller för djup form däremot är väl vanligare isåfall. Menar du på uppvärmningen eller?

Vet inte hur det står till med varningar, men tror inte man får någon...?

En enorm överböjning av nacken på hästen, där man vill att nosen skall vara ända inne i bringan i stort sett. Tänkt att stretcha hästen, men mycket debatterat om dess positiva eller negativa effekt...

När jag satt som domarsekreterare berättade domaren att de har rätt att dra ned till 3,52 (tror jag) om hästen går konstant bakom hand. Oavsett andra kvalitéer på det visade.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...TDA&esq=8&page=8&ndsp=19&ved=1t:429,r:7,s:149
(verkar vara en väldigt konstig sida, men det var de 2 bilderna jag ville visa:))

sökte på google och hittade den här. Och jag tycker att det är ganska vanligt att det är förekommer i större tävlingar. men bara i skritten. så då kan man ju kanske inte dra av från hela programet?
eller ja, rollkur kanske det inte är, men den går ju helt klart bakom lod.
ser inte ni det här ofta?

Senast ändrad:

Nej Jag som tävla internationelt ser det inte ofta, inte på banan i alla fall då poängen inte blir bra om hästen skulle går så.

Jag gilla inte stillbilder för de säger inte hela sanningen. Man kan välja mycket bra vad man vill och inte vill visa och den sidan är katastrof.

fast om hästen står stilla så är det väll inte heller bra? Jag ser det ofta!
den andra bilden tycker jag man ser det tydligt på.
Men jag har ju även sett när dom ridit fram, Ja, man kan ju välja, och det är ju klart att man inte vill visa den sidan inför alla. Men jag tycker att på klubbtävlingar är dom mycket bättre på att ge varningareller att dom blir diskade än andra som typ sm.

Senast ändrad:

http://www.google.se/imgres?imgurl=...TDA&esq=8&page=8&ndsp=19&ved=1t:429,r:7,s:149
(verkar vara en väldigt konstig sida, men det var de 2 bilderna jag ville visa:))

sökte på google och hittade den här. Och jag tycker att det är ganska vanligt att det är förekommer i större tävlingar. men bara i skritten. så då kan man ju kanske inte dra av från hela programet?
eller ja, rollkur kanske det inte är, men den går ju helt klart bakom lod.
ser inte ni det här ofta?

Att det skulle förekomma i någon större utsträckning på tävlingar är inte så troligt då det ger poängavdrag. i dressyren så är det ju inte någon som rider i rollkür under tävlingar direkt. Jag undrar just om vi har samma definition på rollkur, att hästar går bakom hand kan förekomma, men det är inte samma sak.

Det du har googlat fram är en sida som är gjord av människor som är totalt anti mot allt vad islandshäst heter, de har plockat i princip bara katastrofal sekundbilder och då ser det ut så här. Notera gärna att det inte förekommer mycket film på sidan, endast sekund bilder.

aa, jag vet att det inte var den bästa sidan. Men det var för att visa att hur jag ofta ser om gå. Jag har varit på flera träningar där tränarna ridit så. Men antar att dom bara rider fram så för att mjuka upp? eller nått. och sen kör dom på som vanligt.

Ja jag vet ju inte vilken typ av träning du har varit på, men själv känner jag mig ganska berest när det gäller kurser, lektioner osv. I 20 år ungefär, och måste säga att jag inte har sett detta någon gång. Med det är intet sagt att det inte förekommer, dock tror jag inte att problemet i sig är stort och nyttjas förmodligen av människor med mindre kunskap där man tror att genvägar är den snabbare vägen.

Sedan ska man också veta vad rollkur är, det handlar om att nosen fixeras vid bogen under hård samling och bilden visar visserligen en hårt indragen häst men att kalla det rollkur, nej.

Senast ändrad:

Fast bara för att det kanske är 3cm från bogen innebär det ju ungefär samma sak i hästens kropp. Vilket jag inte tycker är särskilt bra...

Här har du bilder av rollkur så att du vet vad du faktiskt kommenterar. Jag har aldrig sett någon bild/film/live islandshäst som går på det här viset.

http://dressyrmupparna.blogg.se/2010/december/rollkurhyperflexion.html

Visst man bör och ska diskutera form och vad som är korrekt/skadligt/försvarbart etc men man bör nog ha rätt på begreppen. Sedan kan man ju fråga sig att om det är så vanligt och även på tävlingar varför du inte kan prestera bilder från en mer nyanserad sida.

Och en video

Senast ändrad:

Nej det är inte samma sak, att låsa hästens huvud vid bogen samtidigt som man kräver av hästen att den ska vinkla bäckenet och sätta under sig med bakbenen påfrestar mycket mer än för den häst som man enbart drar in nosen på. Inget av sätten är önskvärda, men fortfarande har vi en ögonblicksbild.

Precis så skulle min ena häst kunna se ut om man inte rider på tillräckligt, han har otroligt lätt för att böja sin hals och försöker någon gång att smita ner under handen när det blir för jobbigt. I början skedde detta titt som tätt, men när han nu har blivit starkare så händer det inte lika ofta. Så skulle man i ett sådant ögonblick ta ett foto skulle det med stor sannolikhet kunna visa en häst under handen och kunna få det till precis vad som helst.

jag vet vad rollkur är och jag är nära kompis med dom som har "dressyrmupparna". Så jag har sett det och diskuterat det med dom.
Dom tävlingarna jag har varit på har jag sett det , jag vet inte vilka ni är på men jag har inte ofta sett det men var på kurs med våran vinnare av sm detta år. Och även han sa att det förekommer och han pratade om det, har bilder men fattar inte hur man lägger upp. blir bara kryss.?
så jag har vet vad det är och varför man gör det.

När du lägger in en bild måste den finnas på internet, länkar du till din egen hårddisk funkar det inte. Facebookfunkar nog inte utan ett ställe du lägger bilder för att dela med dig.

Att det förekommer på träning tror jag säkert, men på tävling (och inte att hästen bara går bakom hand) det förefaller obegripligt då det skulle bli poängavdrag och dessutom går lite emot det man vill visa på tävling.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 355
Senast: corzette
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur