Sv: rollkur

Håller med. Man ser tydligt hur framtunga hästarna är, och hur de inte tar för sig med bakbenen utan istället tar stegen långt bakom sig. En väldigt underlig ridform, förstår inte vad man vill åstadkomma med det som man inte kan få till med en friare ridning.

Däremot var videon lite knepig där det framställdes som att alla hästar som var på framdelen var rollkurridna...

Föresten, ang hjälplösheten, gör det att man fortfarande har en full eftergift med en så ansträngd form eller har man allt i handen?

Såg senast för 2 tim sen en som började ridpasset med rollkur innan hästen ens är varm. Drog in nosen mot bringan för att stretcha kalla muskler. Varför? Det är ingen person man diskuterar med så jag frågar inte.

"Jag är dock tveksam till att det finns särskilt många om någon som tränar Rollkur i timmar dag ut och dag in och har framgång inom sin disciplin."

det finns det. läste lite om anky van grunsven och hon gör tydligen det, sök på youtube. lägger upp en video från ett normalt ridpass, enligt henne.
den här är dock från en framridning, men har sett hennes "vanliga" träningspass också. http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

Att Anky tränar Rollkur är uppenbart, men i timmar och varje dag kan jag inte se något material som stödjer. De videos där hon visar sin träning pågår kanske 5-15 minuter och säger inget om frekvensen. Jag är tveksam ens till att Anky rider i timmar på varje häst varje dag över huvudtaget med eller utan Rollkur. Gissningsvis är träningspassen i runda slänger 20-75 minuter + uppvärmning/avskrittning med någon vilodag i veckan.

Det är bra att vara kritisk, jag är själv tveksam till Rollkur och många filmer ser hemska ut men håll kritiken på en realistisk nivå.

Det är inte speciellt skönt, och jag tror inte att du hittar mycket av det här på tävlingar hos islandshästar. Betänk också att vi har en liten ras, och vad som skulle ske i de fall man bedrev ridning i rollkur vilket dessa två länkar definierar genom att visa hästar som är mycket starkt på framdelen.

http://www.youtube.com/watch?v=otlXo3u-yAE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr_7c&feature=related

Ja usch, det är hemskt. Jag skulle gärna vilja få en bra detaljerad förklaring till varför dessa människor måste rida på detta sätt.

Ja usch, det är hemskt. Jag skulle gärna vilja få en bra detaljerad förklaring till varför dessa människor måste rida på detta sätt.

Jag är ju inte en av dem, och om min förklaring räcker vet jag inte. MEN om jag förstår det hela rätt så handlar det om någon form av stretch ridning, men för mig blir det så helfel eftersom alla typer av detta måste ske genom ett samarbete med hästen där den själv erbjuder sig att sträcka och töja sina muskler. Allt som sker under tvång brukar ju som bekant skapa spänningar, så jag tror inte att detta kan gynna sig i längden men är väl just nu en modefluga.

Jag är ju inte en av dem, och om min förklaring räcker vet jag inte. MEN om jag förstår det hela rätt så handlar det om någon form av stretch ridning, men för mig blir det så helfel eftersom alla typer av detta måste ske genom ett samarbete med hästen där den själv erbjuder sig att sträcka och töja sina muskler. Allt som sker under tvång brukar ju som bekant skapa spänningar, så jag tror inte att detta kan gynna sig i längden men är väl just nu en modefluga.

Nej det ser ju inte skönt ut precis och en stretchning skall väl i längden vara mycket bekvämt och avslappnande.

Jag kan samla ihop min travare och driva på honom fram fram fram för att han ska börja höja ryggen och använda sina bakben mer då han inte orkar i den lägre formen, då kan det bli lite bakom lod faktiskt men så sitter man ju inte och rider i hela passet utan jag släpper ut hästen låter honom gå de där få bra stegen i lägre form, när han sedan tappar plockar jag upp honom igen och släpper sedan ut. Fast det är ju inte rollkur men en tendens anser jag då hästen går bakom lod - Så där kan jag förstå meningen då man krullar ihop hästen en aning för mycket.

"Jag är dock tveksam till att det finns särskilt många om någon som tränar Rollkur i timmar dag ut och dag in och har framgång inom sin disciplin."

det finns det. läste lite om anky van grunsven och hon gör tydligen det, sök på youtube. lägger upp en video från ett normalt ridpass, enligt henne.
den här är dock från en framridning, men har sett hennes "vanliga" träningspass också. http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

Måste bara kommentera .... mådde lite illa av denna video... Hade jag sett det på en bana hade jag reagerat. Personligen rekommenderar Anders Ericssons billiga pamplet... Hästens förutsättningar för arbete. http://www.anders-eriksson.se/Produkter/Trycksaker/tabid/2455/language/sv-SE/Default.aspx .

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 355
Senast: corzette
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur