Sv: rollkur

Ja oavsett om det är rollkur eller inte, en häst som är för djup eller är mycket under handen den drar man poäng av så det lönar sig ju som sagt inte oavsett vilken metod man tillämpar.:p

Ridstilen i sig är ger ju en mycket framtung häst, rörelser blir ju också hämmade när man låser in hästen i en för djup form.

En sak är ju att under träning sträcka överlinjen, och att hästen får börja lära sig att jobba genom överlinjen. Men målet med träningen är ju inte att bli kvar där som många faktiskt tror att de ska vara, utan när hästen börjar bli tillräckligt stark så ska man be den resa på sig med bibehållen överlinje.

Fortfarande så pratar jag då om en häst i normal position, och inte indragen eller för egen maskin krupit under handen.

Det skär i hjärtat att se den där videon </3 hästen jobbar ju inte rätt på något sätt...

kl från och med nu

jag tränar min häst själv till stor del och vi har kommit väldigt långt i vår träning. just nu jobbar vi på formen i tölten, då hon gärna går med hjorthals och trycker ner ryggen och rumpan åker på semester. Det jag vill ha är en mjuk överlinje, aktiv bakdel och harmonisk häst, men efter att ha sett denna tråd är jag livrädd att råka rida i rollkur sas... När jag rider försöker jag att få henne att släppa efter i nacken genom att aktivera bakdelen och göre en förhållning på inner typ, och ibland kröker hon på nacken väldigt, men känner ibland att han böjer lite väl och går på framdelen och avbryter då direkt och börjar om...

så länge jag känner att det är ok och inte får något motstånd från hästen, borde det inte vara någon fara, right? (för ja jag känner när han går i rätt form, har med hjälp av ridlärare lärt mig känna, och hon har även ridit henne så jag fått se hur det ser ut när jag rider sas)
som sagt, jag skulle aldrig vilja utsätta min häst för något skadligt, för hon är mitt allt och vacker form betyder inte så mkt för mig att jag är villig att kompromissa med hennes hälsa.

Men är det kanske en bra idé att kolla med ridlärare? jag märker nu när jag skriver att det är ett ganska konstigt resonemang jag för, men det är bäst att vara på den säkra sidan. har som sagt aldrig tänkt på det här förrän jag såg detta.

Kan också tillägga att jag på en tävling såg en flerfaldig sm-vinnare och hästtränare sätta in ett verkligt skarpt bett i hästen, krökte in nacken (den gick visserligen i lodplanet eller hur man säger, han var inte bakom hand eller något) och hästen såg inte harmonisk ut, dessutom gick den på frambenen och lyfte knäna rätt ordentligt, men samtidigt såg man att baken inte är med...
detta är ju inte rollkur direkt, men det kan ju inte vara bra, eller?

Lite flummtankar såhär klockan ett på natten, men så får det vara ibland.

Prova själva. Dra in huvudet så långt ni kan mot halsen med hakan inåt och försök andas. Jääääätteee sköööönt (medveten särskrivning).

Kommenterar bara bilderna... Jag kan inget om roll kur så jag ska inte ge mig in i debatten... Dressyrforumet har säkert en del om roll kur...

Jag skrev en lång radda om diverse... och detta roll kur har väl diskuterats till vansinne tror jag inom dressyr...

Jag skippade allt och konstaterar bra ridning är inte lätt...

Islandsryttaren ser ut att vara mycket hård i handen i dessa bilder eftersom han har satt fast handen i sadeln och använder rå kraft att hålla kvar den... Titta på underarmens muskler , de verkar arbeta med hormoner mot "fallos" som nog styr hans agerande.. Hur han rider egentligen i en mindre stressad miljö vet vi inte... 'litegrann är bilderna som "...f*n nu måste det gå bra... "

Dressyrryttaren i första bilden är klart obalanserad , har enbart balans i hästens bett... I andra bilden står hästen still...

Senast ändrad:

hej!
jag har kollat lite på tävlingar och tävlar lite själv. Rollkur har jag alltid tänkt "tillhör" dressyren eller hoppning, men nu när jag har kollat lite noggrannare har jag även sett att endel (oftast islänningar, gubbar) rollkurar sina hästar. Men får man det på tävlingar? eller får man en varning eller så? för jag haraldrig varit med om att dom har fått någon varning....

på islandssidan kan jag inte säga att jag har sett så mycket rollkur elle överböjning alls och absolut inte på långavägar så mycket som hästar som går åt andra hållet vilket knappast ska vara så mycke bättre.
Men jag vart faktiskt fundersam på en kvinna som tävlade mot mig i en klubbtävling. Själv tyckte jag att hästen måste kvävas som han gick med huvudet och tyckte att han aldrig fick slappna av. Har film och bilder men grejen är att ska man gå efter nosryggen så hade han juh den hela tiden i lod MEN hans kraftiga hals och den höga formen i tölt gör att han ändå går med hakan i kroppen.

Ni som ha hästar med så kraftiga halsar vad brukar ni välja för form på era hästar?

Jag har en häst med djup, tjock och kort hals. Jag får alltid se upp med hans nacke, kortar han den för mycket och går i en för djup, spänd form (eller för hög, spänd form!) så hör man att han börjar "snarka" och få andningsproblem. På en sådan häst måste man vara väldigt noga med en längd och inte överspänd överlinje. Så har vi en dålig dag där han spänner sig för mycket, ger jag honom hellre en helt öppen form att arbeta i.

Min ska kunna gå i både låg och hög, korrekt form, i framförallt trav. Och han trivs med det, han blir frustrerad annars :D

Men så fort han knäpper av eller börjar rulla in sig förlorar jag precis hela hästen och han blir som en rubikskub under en hammare.

Ja oavsett om det är rollkur eller inte, en häst som är för djup eller är mycket under handen den drar man poäng av så det lönar sig ju som sagt inte oavsett vilken metod man tillämpar.:p

Ridstilen i sig är ger ju en mycket framtung häst, rörelser blir ju också hämmade när man låser in hästen i en för djup form.

En sak är ju att under träning sträcka överlinjen, och att hästen får börja lära sig att jobba genom överlinjen. Men målet med träningen är ju inte att bli kvar där som många faktiskt tror att de ska vara, utan när hästen börjar bli tillräckligt stark så ska man be den resa på sig med bibehållen överlinje.

Fortfarande så pratar jag då om en häst i normal position, och inte indragen eller för egen maskin krupit under handen.

Mycket bra skrivet:bow:

Rollkur är något som är bra.. MEN som i all träning så är det en ÖVNING inte ett sätt att rida..Skulle aldrig sitta och harva runt 1 timme så!

Lika väl som det är bra att rakställa halsen och böja kroppen men sitter du och rider så dag ut och dag in så är det inte alls bra.

Rollkur övningen är superbra att avsluta ett pass med, eller börja man stretschar ut hela ryggen och halsen och kan få loss spänningar och låsningar.

Jag har en bild på när jag rider OBS jag står här still med hästen och hon biter helt själv efter en broms och då togs bilden..MEN tycker bilden visar rätt bra hur man ser hur musklerna verkligen sträcks ut.
Så här bukar hon stå när jag stretshar henne och har en morot vid bogen!

Ridbilderplussjag015.jpg

Min häst är sjukt vig och det är tack vare allt stretsharbete jag har lagt ner på henne. En morot vid bogen och hon tar et utan problem. jag kan lägga den bak vid svansroten och hon tar den.
Kraftigt bakom lod är INTE rollkur som på bilden på denna islandshäst fårn denna länk!

Kraftigt bakom lod kan bero på att hästen inte är tillräckligt stark för att kunna sätta under sig. eller ryttaren som inte ritkigt har lärt sig rida så pass bra än och vi alla är nybörjare en gång glöm inte det!

Det är rätt vanligt på unghästar att de flaxar lite med halsen/huvudet för de har inte ritkigt styrkan eller balansen för att kunan gå stadigt än.

Jorunn flaxade som en galning i början när hon skulle töltsättas antingen var huvudet uppe i himlen eller mellan frambenen.
Och jag struntar i vad folk tycker och tänker när de såg oss rida då jag viste att detta skulle försvinna ju mer rutin vi båda fick..

Och idag är problemet borta=)

Det är svårt att få fram en häst i ökad tölt om hästen skall gå i rollkur .. om det ens går.

Jag har aldrig någonsin sett en ryttare tävlat i rollkur men jag har sett rätt många använda sig utav det som stretshningsövning vid uppvärmningen inom både islandshästtävling, dressyr, hopp, western.

Har däremot sett videofilmer där ryttare rider rollkur väldigt länge vilket jag inte gillar.. Den skall utförar helst stående eller i skritt max 10 sekunder åt gången.

Men rollkur är väl per definition att man rider, stretchövningar från marken med morot kan väl rimligen inte alls räknas till rollkur.

Att den ska utföras max 10 sekunder och maxfart skritt är nog mest din privata definition ingen officiell.

Att den ska utföras max 10 sekunder och maxfart skritt är nog mest din privata definition ingen officiell.

Nja denna övning kommer från början av från Western och där SKA den utföras som ovannämt!
Sedan har dressyrmänniskor tagit efter och gjort om den till att sitta och harva runt med halsen så här i timmar dag ut och dag in och då döpt om detta till rollkur!

Inte undra på att det har fått en sådan negativ utveckling denna övning folk flyger ju på en och skäller på en att man är djurplågare så fort man sitter på hästen och skrittar 10 meter med halsen så här.
En övning som i grunden är grymt bra har blivit något helt annat som inte är okej.

Så nej det är inte min personliga tolkning;)

Rollkur är inte oki men grundÖVNINGEN är en grym övning samma som att snurra en häst i en snäv volt..
Där halsen är böjt in till ryttarens fot och hästen trampar sitt inner bakben i samma hovavtryck som innerframben.

Denna övning lossnar stela bogar och andra spänningar/låsningar, men eftersom den är så snäv volten skall man inte göra denna i mer än 5 varv.

Rollkur är i grunden inget annat än stretshövning som idag har utvecklats till något man rider runt i varje dag
Vilket INTE är meningen eller särskillt bra för hästen!:crazy:

Jag är inte bekant med Rollkurens historia men det du här säger är rollkur har inte mycket likhet med det som "vanligt folk" anser vara rollkur. Jag kan inte tänka mig att stretching i sig kommer från Westernridningen, man har nog stretchat både djur och människor under långa tider men idéerna om diverse terapier såsom stretching går hand i hand med utvecklingen av samma former hos människan och det är först på senare år som det blivit populärt, fått ett namn och en stor utbredning.. Möjligen har det gemensamma rötter.

Oavsett vad historien bakom Rollkur är så misstänker jag att få anser att stretchingövningar från marken (rätt utförda) skulle vara skadligt. Det som avses med Rollkur är inte stretching med morötter utan uppsuttet arbete med hästen eller möjligen vid hand såsom longering/tömkörning.

Jag är dock tveksam till att det finns särskilt många om någon som tränar Rollkur i timmar dag ut och dag in och har framgång inom sin disciplin.

En tysk blogg är kritisk till vad Johann Skulasson gör i denna video:

Överböjning, Rollkur, eller helt ok?
Det beror nog på vem man frågar.

http://bilting.blog.de/2010/07/21/rollkur-ende-9011172/

tycker inte att det ser speciellt skönt ut för hästen, det är lite det här jag menar fast endel skrittar fram såhär. Han sitter ju och drar åt vänster och höger. tycker ni att det är bra träning? såg en bild här där någon stretchade och det är ju bra! hästen gör det "fritt" utan att någon sliter i munnen. Jag sträcker ut ryggen på min häst ibland genom att ta en morot mellan frambenen. Och nu gör han det utan morot.

men jag menar ju inte att alla rider såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=Zo8W2fUjdM4&feature=related

för då skulle dom ju bli diskade..

"Jag är dock tveksam till att det finns särskilt många om någon som tränar Rollkur i timmar dag ut och dag in och har framgång inom sin disciplin."

det finns det. läste lite om anky van grunsven och hon gör tydligen det, sök på youtube. lägger upp en video från ett normalt ridpass, enligt henne.
den här är dock från en framridning, men har sett hennes "vanliga" träningspass också. http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 355
Senast: corzette
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur