Roller i grisflocken?

mian1

Trådstartare
Bland hästar har väl olika flockmedlemmar olika uppgifter. Som att fostra, försvara, speja&spana osv. Har grisar också olika roller i sin flock? Och i så fall - vad har Puckot för funktion???

I år är tredje året vi är fodervärdar till en flock grisar (:bow::bow::bow:) Tre olika flockar och olika mängd. Varje år har det funnit en ledargris, ledarens polare, snälla-grisen som är tålmodig och tar hand om mindre grisar (hon är oftast tjockast och lugnast) och så finns det en eller två mobbade stackare. Och så finns Puckot! På något sätt utanför rangordningen. Kanske pga att h*n är för dum? Puckot går alltid för sig själv för den grisen verkar inte se vart de andra tar vägen utan nöffar på åt sitt eget håll. Händer det något blir den alltid lika förvånad/skräckslagen över att alla andra är försvunna. När det är matdags är det Puckot som antingen missar helt att alla de andra springer ut ur huset och fram till matplatsen eller så är Puckot någon helt annanstans alternativt så springer han åt helt fel håll. Förra året förstörde Puckot grishuset. Alla de andra sprang för att kolla hästarna när vi red förbi på vägen. Puckot vaknade när vi var mitt för grishuset och fick plötsligt panik över att vara ensam och hade väl glömt vad hästarna var för några. Han slängde sig iallafall rakt igenom väggen på vindskyddet och gjorde ett stort hål. Årets Pucko har en blå spann som han springer omkring med på huvudet. Biter i en kant så att spannen skymmer all sikt. Sedan rusar han runt med fladdrande öron och springer in i träd och i de andra grisarna. Det verkar som om han tycker att det är roligt. Dessutom verkar han inte vara direkt strömkänslig. Kan promenera ut över stängslet, kommer på sig med att vara på fel sida och går då in igen. Rymmer inte utan tänker sig inte för.
Finns det alltid såna konstiga nassar i varje grupp?

Eller är alla sådana här? :D;)

Sv: Roller i grisflocken?

Puckots roll är att vara avvikande, och därigenom få de andra att framstå som normala. :D

Puckona i dina flockar kanske är tjaa... dysfunktionella, på nåt sätt? Alla djur har inte alla indianer i kanoten. :idea:

*sitter och gapskrattar åt den inre synen av grisen som pajade grishuset*
Fy vad hemsk jag är... :o Hoppas han inte gjorde sig illa. Jag skyller på att denna långa arbetsdag bränt ut min egen hjärna och jag själv är lite pucko. Kan inget om grisar men tackar för kvällens garv :D

Och eftersom jag spenderat flera dagar med att måla om här i huset inkl idag så fick jag HELT andra associationer när jag läste rubriken.....:D:angel:

Roller = måla, just nu i min hjärna!!!!

/KT

ahh vad jag älskar dina beskrivningar! :D

Puckot verkar vara en gris helt i min smak! :D

Vet du vad jag, (till min förskräckelse? lycka? fövåning?), insåg innan morgonkaffet idag? Jag har ju en liten flock grisar (marsvin :angel::p) här hemma och rollerna är inte helt olika de i din grisflock. Jag har ju en boss och så hans polare (den blyga brorsan). Bråkar man med brorsan bråkar man med bossen. Sen har jag den snälla grisen som tar hand om alla ("alla" dvs en liten diva och en gnällig gammelgris som hon delar bur med) och sen har vi då "Puckot", som egentligen går under nicket "Kamikaze" här hemma. Han är inte så smart men väldigt söt... Han kastar sig huvudstupa in i situationer där det vanligen slutar med att man får springa och rädda honom från sig själv. Dock har han inte pajat något grishus genom att springa in i väggen... han åt på det istället.

:rofl::rofl:

Såg för min inre syn grisen med hinken:rofl:

Mitt lilla pucko hemma brukar springa omkring med plast i munnen och skaka den som om han vore en hund. Sen när man råkar ställa en hink på golvet så ska han försöka komma in så långt det går för att nå havre kornen, men blir jätte rädd när hinken flyttar på sig.

MVH Russin8

Ja, det finns ett pucko i varje grisflock. Han är helt enkelt klassens clown - det är hans roll. Grisar är mycket mänskliga, får man inte plats för att man är smart eller stark eller snäll så tar man helt enkelt rollen som Pucko.

Det intressanta är väl med vilket tålamod resten av flocken behandlar Pucko. Djupa suckar när dom blivit påsprungna för förtifjärde gången, irriterade fräsningar från ledaren som dock vet att det inte är lönt att bli arg på riktigt (om det inte gäller käk då förståss) och dom som alltid väntar på att Pucko ska hitta på något så dom kan haka på dumheterna - för då är det ju Pucko som får skulden.

Grisar är underbara.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 899
Senast: Lipperta
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 668
Senast: vallhund
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka