Rökning och barnfotboll

Sv: Rökning och barnfotboll

Jag tycker det är väldigt onödigt att röka i närheten av barn, och att tränare röker under "jobbet" tycker jag är helt fel! Om man måste röka, kan man inte gå ifrån då, dessutom måste man väl kunna hålla sig i en timme? Föräldrar som "måste" röka, kan väl också gå ifrån, och inte stå bland barnen.

Jag är så mesig så jag sa inget, men tänkte prata med tränaren eller annan ansvarig om detta och ifall de inte har en rökfri policy i klubben.

Vad tycker ni? Är jag för känslig? Vad hade ni gjort? Tagit konflikten där och då eller inte alls?

Jag hade tagit konflikten på ett föräldramöte eller lämnat in en motion till nästa styrelsemöte.

Visst står det var och en fritt att röka på utvalda platser och visst finns det även rökande föräldrar som vill kunna se sina barn spela match men jag vet då inga klubbar som accepterar att det röks alldeles vid planen och definitivt inte att tränaren gör det! De klubbar min dotter spelat i har haft väldigt tydlig tobakspolicy inte bara kring att ungdomarna inte får röka på klubben utan även att vuxna på anläggningarna och i synnerhet tränare och lagledare föregår med gott exempel och röker utom synhåll.

Minna, visst är verkligheten sådan att folk röker men man kan ju faktiskt visa sina barn att det finns platser man inte röker på och sportarenor är sådana. Du får ju inte ens röka på läktarna på allsvenska arenor fulla av vuxna även om det är av säkerhets- och trivselskäl.

Stinaelin, titta på ditt regionala fotbollsförbund - de kan också hjälpa dig med formuleringar/dokument/exempel från andra klubbar. Skånes FF arbetar med klubbarna om detta vet jag. Likaså har mängder av klubbar egna policys:

http://www2.rf.se/skane/files/{69F166A9-EE43-49BC-9389-5B3AE1FE1482}.pdf

http://www.branteviksif.se/om_bif.html (klicka på "policy")

I dotterns nuvarande klubb står det följande under tobakspolicy:

"...När man representerar föreningen råder alltid rök och alkoholförbud om inget annat bestämts av föreningens styrelse. Spelare/ledare som bryter mot detta kan bötfällas eller avstängas. Vid grövre fall kan spelaren/ledaren uteslutas från föreningen..."

Sjalen - f.d. lagledare med en massa papper skickade till mig om just detta

Nu hittade jag på klubbens egna hemsida i "Föreningshandboken" under "Policy och mål";
"Vi ska påverka våra spelare till sunda levnadsvanor utan droger, alkohol, tobak och snus".
och "ledarna skall i alla lägen vara goda föredömen för spelarna".

Nu har jag iallafall på fötterna. Frågan är bara hur mesig jag är på en skala när det väl kommer till kritan. Funderar på att prata med en annan av tränarna som jag känner (som inte var där igår, och som inte röker). :o

Hahaha dagens :D "Sport och fotboll hör absolut inte ihop".

Men är du konstig eller, SPORT och RÖKNING går inte ihop. Vuxna förebilder ska INTE röka framför barn. PUNKT. Det är för sjutton helt sinnessjukt att ens tycka att det är okej att tränaren röker i samband med träningar/matcher.. :crazy:

Har du kollat dina lungor eller?

Folk runt rökare drabbas, vadå känslig?? Har jag o andra bett om att förpestas med dessa gifter eller. Rökare ska visa respekt mot sina medmänniskor. Inte tvärtom! Vi ska inte vara tolleranta för att nån har skaffat sig ett beroende som är farligt för oss runt omkring.

Haha, skitkul verkligen. Jag skrev fel era nötter...

Vaddå konstig? Jag skrev ju att det inte går ihop och att man (speciellt inte tränaren) ska hålla sig under match (och självklart träningar) så vad är konstigt?

Jag har väl som alla andra varit på hälsoundersökningar...

Jag sa ju att man ska visa respekt, kan inte du läsa?

Om det vore livsfarligt borde ju flera generationer från den tiden alla rökte överrallt vara utdöda men det är de ju inte. Och länder där man fortfarande röker överrallt är ju inte heller utdöda. Så en aning hysteriska är vi allt i Sverige.

Att rökning är farligt för hälsan är väl inget att förneka och ja, det är livsfarligt men alla dör inte av det.

Haha, skitkul verkligen. Jag skrev fel era nötter...

Vaddå konstig? Jag skrev ju att det inte går ihop och att man (speciellt inte tränaren) ska hålla sig under match (och självklart träningar) så vad är konstigt?

Jag sa ju att man ska visa respekt, kan inte du läsa?

Om det vore livsfarligt borde ju flera generationer från den tiden alla rökte överrallt vara utdöda men det är de ju inte. Och länder där man fortfarande röker överrallt är ju inte heller utdöda. Så en aning hysteriska är vi allt i Sverige.

Det var skitkul :D

Måste ha tolkat dig fel på nåt höger... Sorry! I stridens hetta ;)

Nu pratar du ju rökning i allmänhet, det handlar ju inte tråden om så jag svarar inte vidare på det sista :)

Jomen bara för att din hälsoundersökning visar att du är frisk så betyder det ju inte att du inte kunnat vara ännu friskare utan att utsättas för passiv rökning. :)

Rökning dödar inte på en gång - det bryter långsamt ner kroppen. Bara för att man inte dött betyder det ju inte att man mår toppen. Du kanske inte känner någon med t.ex. lungemfysem. Kan tala om att det inte är vidare kul alls för dem att vakna mitt i natten och inte kunna andas ordentligt. Kanske tänker du inte på att en del av alla gamla du ser som går långsamt inte gör det på grund av trasiga höftleder, artros i knäna eller dåligt hjärta utan en hel del går långsamt eftersom de annars tappar andan. Japp, lungemfysem/KOL igen. Sabla helvetessjukdom faktiskt. Får folk att dricka ihjäl sig så att de ska slippa lida mer eftersom den är obotlig och till slut kvävs de när inhalatorer och annat inte längre fungerar för att sjukdomen nått sista stadiet. :crazy:

Här kan du läsa en rent allmängiltig artikel: http://www.expressen.se/1.272366

Bara för att dessa alltså inte dött som flugor så innebär det inte att de lever ett lika bra liv som de kunde gjort och deras död blir garanterat plågsam.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 900
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka