Rökkvi frá Hárlaugsstödum

ronda

Trådstartare
Äntligen!! Enligt tidningenridsport.se så kommer Rökkvi hit redan i höst eller till nästa år. Någon mer än jag som ser fram emot detta:D

Sv: Rökkvi frá Hárlaugsstödum

Ser verkligen fram emot det, han är så otroligt flott, äntligen ett verkligt tillskott på hingstfronten i Sverige! Själv har vi ett 4 årigt sto efter honom på Island nu under inridning som vi är kanon nöjda med!

Kul (även om han troligen aldrig kommer komma upp till oss här i världen ände...)
Osis bara att han "bara" kom 2:a i tölten på LM, det hade ju varit kul att vinna eftersom han aldrig får chansen igen. Tumi och Víðar verkar vara svåra att slå.

Ser inte speciellt fram emot det, inte än i alla fall.
Verkligen en flott häst, men var är avkommorna???

Det är ju en ung häst (som avelshingst dvs) och om man tittar på avkommorna födda 2003 (som kom till 2002 då Rökkvi var 5 år) så är de många av dem som har fina domar.
När Rökkvi var yngre verkar han ha använts framförallt hemma på Hárlaugsstöðum och kanske inte fått de bästa stona, det är ju inte så ofta man sätter dem under en obedömd hingst.
Det ska bli mera spännande att se vad som kommer efter honom efter att han blev "känd".

Fast så dålig avkommor har han väl då inte!! Avkommorna verkar precis som Mist säger väldigt unga. Däremot så verkar han förvärva mer gång än extriör om man ska kika på siffror. I mina ögon så är han ett spännande tillskott i den svenska aveln. Sen om man kommer att ha råd att betäcka med honom är väl en annan femma;). Står han dessutom på semin (vilket nog inte är helt otroligt) så ja... dyrt:crazy:

Allt är ju relativt!
Sær frá Bakkakoti som är lika gammal som Rökkvi fick ju Hederspremie för avkommor på LM i år.
Aron frá Strandarhöf*ði och Hágangur frá Narfastöðum, också lika gamla, fick 1:a premie för avkommor. Gári frá Auðsholtsjáleiga är ett år yngre, fick också 1:a premie för avkommor.

Jag tycker fortfarande att Rökkvi själv är en otroligt flott häst, hans ökade tölt i finalen på Landsmot, gav två tior tror jag det var, var helt enorm.

Han bör, med den stammen, vara en bra nedärvare men det får tiden utvisa. Hittills har han inte lämnat vad jag trott.

Fast de hästarna du nämner var ju upphausade redan innan de föddes nästan:D medan Rökkvi kommer från hobbyavlare med små resurser med öga för hästar även om nästan inte rider själva som hade tur och fick tag på ett supersto i Snegla.

Fast så dålig avkommor har han väl då inte!! Avkommorna verkar precis som Mist säger väldigt unga. Däremot så verkar han förvärva mer gång än extriör om man ska kika på siffror. I mina ögon så är han ett spännande tillskott i den svenska aveln. Sen om man kommer att ha råd att betäcka med honom är väl en annan femma;). Står han dessutom på semin (vilket nog inte är helt otroligt) så ja... dyrt:crazy:

Inte bara råd att betäcka med, lägg till får också!

sexåriga Lipurtá, förstaklass exteriör. Ej visad med rideg.
lipur1.jpg

En toppenhäst på alla vis:)

Fast de finns ju inte här i Sverige, vi är ju tyvärr tvungna att tacka och ta emot de få fina hästar vi kan få hit. Men vi får väl se om det rasslar till bland avkommorna de närmaste åren. Jag har tyvärr mina ston här i Sverige och då får man tacka och ta emot liksom när ett sånt här tillfälle bjuds ;)

Du får ha din åsikt och jag behåller gärna min, redo att ändra mig om det visar sig att han lämnar som förväntat (även som jag förväntat)

Här gällde frågan om att han är för ung för att ha lämnat nåt (under tiden på Island) och då jämförde jag med hästar i samma ålder på Island.

Jag har i jakten på ny häst faktiskt provridit en avkomma efter honom för ett par dagar sen. En 5-årig hingst. Superfin häst med massa gång!!

Två underbara barnbarn till Rökkvi står här i min hage... :banana::banana::banana: (ja sen är det ju en annan sak att se vad det blir för något av dom...)

Kommer in en 4-årig hingst i höst efter Rökkvi.... Ska bedömmas som 5-åring.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 830
Senast: grodan21
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
449
Senast: Unafraid
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat