Rohdiamant

Sv: Rohdiamant

fan... vad gör man då om man vill ha honom? han är ju godkänd i asvh..men de kanske inte hjälper om ingen har licensen?

Är han godkänd i Sverige men inte har licens kan du registrera avkomman i "hingstens" förbund och sedan registrera om avkomman i ASVH. Så har "min" spermaimportör talat om att jag kan göra, då de inte kommer att lösa licens 2008 för hingsten jag valt. Nackdelen är att inte avkomman kan gå Breeders, bara öppna championatet.

Jag har för mig att han haft pungbråck och därmed inte längre är godkänd för avel av ASVH.

Det är inte alltid möjligt att göra så som du beskriver. För det första så måste det förbundet gå med på att ditt svenska sto registreras i deras förbund - det gör inte alla tyska förbund.

För det andra så brännmärker flera tyska förbund sina hästar vid registrering, och då detta är förbjudet i Sverige får man åka med avkomman till Danmark el Tyskland.

För det tredje så registrerar inte ASVH hästar från alla tyska förbund rakt av, så det är något man måste kolla upp, finns lista på asvh.se

Så ÄR hingsten godkänd av ASVH vore det mycket billigare och enklare att betala hingstens licens och på så vis få gröna papper.

Men som sagt var, har han haft pungbråck är han inte längre godkänd.

Jag kollade med ASVH i går angående detta då jag ändå var i kontakt med dem i ett annat ärende. Där vet de inget om att Rohdiamant har haft pungbråck, men de skulle kolla det och höra av sig i nästa vecka. Han är alltså inte kasserad i Sverige vad de vet, men ingen har löst licens på honom.

Han har väl aldrig haft licens i Sverige väl? Därav inte officiellt kasserad som t ex Don Schufro.
Men pungbråck är jag tämligen säker på att han har haft.

märkligt med att ingen löst licens? På flyinge föddes ett sto -98 E: Rohdiamant UE: Iran. Ur stofamilj F2. Hon är B-premierad med 39 poäng. Hon har flera avkommor i sin tur. De borde väl inte vara möjligt utan gröna papper, att vara premierad?

Men du menar kanske i år?

Om jag ska gissa, tror jag att han fick pungbråck för sisådär 5-10 år sedan - närmare 10 än 5.
Minns att det var en del skriverier då och att det var synd.

Det är väl inte orimligt att någon åkt ned till Tyskland och betäckt sitt sto med honom? Även om det är gjort efter pungbråcket blir ju papperena gröna pga livmodersimporten (flera gör ju så med Don Schufro numera). Fast jag undrar om inte stoet du nämner måste vara tillverkat före bråcket ändå.

Fick de inte pungbråck inte alls långt emellan varandra - far och son? Jag vill bestämt ha för mig att ärftligheten av pungbråck diskuterades i samband med just dessa två herrar.

(Tänk ifall jag kommer ihåg helt fel och leder alla på ett villospår nu, det vore bra om någon fler visste och inte försöker komma ihåg från hjärnans små gömmor som jag gör nu...)

Fick iaf hem en DVD från stuteriet, tyvärr var många hingstar tråkiga, reds som de gör i tyskland numera, sprätter med frambenen, å har bakbenen mer bakom sig än under sig. :( Rohdiamant var dock den bästa inom dressyren, BMC Relevant var nog den absolut tråkigaste, han gjorde alla rörelser, men utan nån "action" alls...

En riktigt fin hopphingst var Charming Boy, han skulle nog säkert kunnas användas på ett dressyrsto med! Speciellt för att förbättra galoppen!

Om du redan har etablerat kontakt med stuteriet, kan du inte maila och fråga om han har haft pungbråck? :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag har drivor av läkemedelsförpackningar som jag vill bli av med. Men på kartongerna står mitt namn och födelsedatum. Därför är jag...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 901
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka