Roderik död och Sir Schölling såld

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Donauschwalbe
  • Startdatum Startdatum
D

Donauschwalbe

Står på Ridsports hemsida idag. Någon som hade tänkt använda någon av dem?

Sv: Roderik död och Sir Schölling såld

Men vad tråkigt, Roderik har jag funderat på mågna gånger men det har aldrig blivit av... Sir Schölling var väl inte så gammal eller?

Äh nu såg jag att det stod såld *för snabb*.

Binsan skrev:
står det orsak???:confused:

Citerat från hemsidan:

"Roderik drabbades av Cushings syndrom, en sjukdom som framför allt äldre hästar kan drabbas av. Han magrade, blev långhårig och fick dessutom ont i sina hovar, som blev skörare. All behandling för att lindra sjukdomstillståndet var förgäves och därför fick Roderik somna in."

oj, jag väntar ju två sir schölling föl om 2 månader...nu hoppas jag verkligen att allt går bra med fölningarna.
Någon som vet vart han blev såld?

Jösses...vad sorgligt!!! Min märr ska ha föl efter Roderik i maj...hoppas jag.
Usch. Han var verkligen stilig! Alla undrade varför jag valde honom men efter att ha letat hingst länge och pratat med många hingsthållare så fastnade jag för honom. Jättetrevliga ägare och en fantastiskt vacker hingst.

Usch vad tråkigt.
Jag hade tänkt använda Roderick i år, nu är det väl bara att börja se sig om efter annan hingst...Suck

oj vad synd på sir schölling
en synnerligen trevlig individ

Lite utanför sammanhänget men drabbas bara skimmlar av Cushings-syndrom??

Kände en skimmelponny som hade det
roderik är skimmel och alla bilder på sjukdomen jag sett har med skimlar att göra??

jag hade tänkt använda honom, men från början hade jag bestämt mig för camiell, men han fick ju pungbråck, och nu när jag hade tänkt om och verkligen bestämt mig för roderik efter mycket velande så DÖR han:cry:
Väldigt synd tycker jag, han var en sådan fin hingst och han lämnade så fina avkommor!
Synd att han inte ens har en son i avel, det närmsta honom man kan komma nu är väl cosmopolite eller stonefire:confused:
Jaha ja, då var det bara att börja tänka om då....

FjantaZ skrev:
Lite utanför sammanhänget men drabbas bara skimmlar av Cushings-syndrom??
Nej, det kan hända vilken häst som helst, men det är mer vanligt hos ponnier än hos storhästar.

Däremot undrar jag om det kan vara ärftligt eller varför hästarna får det??

Får verkligen hoppas att Roderik finns fryst!! Har en enastående stam och lämnat mkt hoppglada avkommor..tyvärr har han inte blivit så använd i Sverige. Så därför valde jag honom. Tråkigt att ta en hingst som alla andra tar...sedan får vi ju se hur väl han och mitt stos gener samsas!;-)

Mithra skrev:
oj, jag väntar ju två sir schölling föl om 2 månader...nu hoppas jag verkligen att allt går bra med fölningarna.
Någon som vet vart han blev såld?
så här stod det i Ridsport "Sir Schölling 1073 (e Sherlock Holmes-Warkant, uppf Harald Niemöller, Tyskland) som godkändes vid bruksprovet 2004 har sålts till en utländsk kund.
- Vi ägde Sir Schölling tillsammans med Paul Schockemöhle och han ringde före jul och sa att han hade en kund. Så vi skickade ner hingsten till honom, berättar Elise Fredriksson.
Kunden blev nöjd och slog till och därmed kommer inte Sir Schölling tillbaka till svensk avel. Han fick 53 ston första året i avel och 24 i fjol. Dessutom tävlades han framgångsrikt av Gustav Johansson på Prix S:t Georges-nivå och hade startat Intermediaire I.
- Jag tror att han hade kunnat få fler ston i år efter att kunderna sett honom på tävlingsbanorna men det är svårt som delägare att hävda att hingsten inte ska säljas när det finns en spekulant."

tack :D jag såg det i ridsport med, men det stod inte vart, det var säkert i Tyskland då!:)

OJ visste inte att det va en sån fin häst jag satt och red på... Jag rider nu Sir Schölling på mitt nya jobb varje dag... Jag blev alldeles stum att det va han... Jag är ju hoppryttare:o

Sir Schölling eller SS som han kallades här är en multitalang så han var bra i både och när han gjorde sitt bruksprov. Men att han matchades fram i dressyr beror ju på att den svenska delägaren driver att dressyrstall.
Grattis till en trevlig häst att rida.

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 154
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 600
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 306
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX