Röd färg (fux) är helt enkelt en total frånvaro av svart färg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Röd färg (fux) är helt enkelt en total frånvaro av svart färg

:rofl:

Jag måste säga att jag är mäkta imponerad :bow:...Men....jag fattar nada...om ee aa EE heterogozyt o allt....

Trodde inte att det skulle vara så "komplicerat" att bli fux :D

Minns du min rödtopp med mammans fuxgen i nionde generationen?

När "vuxen-manen" började växa ut så blev han flax också. :confused:

dinoklar.jpg

Och om jag fattat rätt måste flax också finnas på båda sidor?

Minns du min rödtopp med mammans fuxgen i nionde generationen?

När "vuxen-manen" började växa ut så blev han flax också. :confused:

dinoklar.jpg

Och om jag fattat rätt måste flax också finnas på båda sidor?

Hadde HOPPATS att min skulle se ut så ... Men icke... Bara "vanlig" fux !

Han är så jäkla läcker din fux :love:

Såg han i somras på betet .......min favvo :D

Jag är urkass på färger men jag trode att jag var lycklig ägare till en svettfux. Trode det ända fram tills mitt pass kom där det står att min häst är en rödskimmel. Vad är en rödskimmel? På det papper som kontrollanten utfärdade så skrev hon säsongsfärgad fux eftersom hon får pyttesmå vita fläckar varje sommar men ingen större än en lillfingersnagel. Nån som är duktig på färger och kan reda ut detta åt mig. Skimmel för mig är en häst som är vit med islag av andra färger.:confused:

Rödskimmel = konstantskimmel med grundfärg fux.

Säsongsfärgad och färgväxlare används ofta om konstantskimlar då de kan ha solid färg i sin vinterpäls och då se ut som klockrena fuxar t ex (ev med lite vitt i man/svans) men sommarpälsen är klar rödskimmel på kroppen. Huvud och ben är dock alltid grundfärgen.

Här är en konstantskimmel, röd, som färgväxlar (jmf bild med vinterpäls och bild m sommarpäls, finns två bilder sida vid sida mitt på sidan)

http://hem.passagen.se/xyplex/gottfrid.htm

Det fanns en "matador" inom wm som hette Coed Coch Madog, som är skimmel. Han har länmat ett antal isabeller med grå, fuxar och svarta ston. I hans härstammning är det skm så långt ögat når, samt någon enstaka "ch ro". Men som sagt gulgenen kan ju hängt med länge, så man inte antecknade födelsefärg på den tiden.

Vad jag hade glömt bort, är ju att CCM är ju pappa till
LYN CWMCOED. LC:s mamma är enligt "all breed pedigree" fux (hennes båda föräldrar står också som fuxar. Ibland så är englesmännen inte så lite vimsiga när dom skriver fägerna. Dom verkar tex inte göra någon större skillnad på tex stickelhårig fux och röd konstant skimmel....) och som sagt pappa är skimmlen CC Madog.
Att LC är isabell, är inget att misstaga sig på.

Rödskimmel = konstantskimmel med grundfärg fux.

Säsongsfärgad och färgväxlare används ofta om konstantskimlar då de kan ha solid färg i sin vinterpäls och då se ut som klockrena fuxar t ex (ev med lite vitt i man/svans) men sommarpälsen är klar rödskimmel på kroppen. Huvud och ben är dock alltid grundfärgen.

Här är en konstantskimmel, röd, som färgväxlar (jmf bild med vinterpäls och bild m sommarpäls, finns två bilder sida vid sida mitt på sidan)

http://hem.passagen.se/xyplex/gottfrid.htm

Tror nog ända att fux är färgen på min hast, hon har inte ett enda vitt stå vare sig i man eller svns. Däremot upplever jag hennes man och svans som mkt. mörk vinröd när den är nytvättad och solen lyser på den, även hennes päls kan upplevas som nästan svart i vissa ljus. Bilderna som du visar skulle jag nog också uppfatta som rödskimmel och då kan inte min häst vara det, tror jag. Jag har inte fått kläm på att lägga ut bilder men det finns en häst med ryttare på föregående sida som påminner ganska mkt i färg.

En konstantskimmel är stickelhårig på kroppen = grundfärgen blandad med vitt. Huvud, ben och tagel är "enfärgade" enligt grundfärgen, alltså röda på en fux, gula på en isabell, svart tagel och svarta ben på en svart, brun eller gulbrun häst, etc. I fällningstider tycks konstantskimmeln ändra färg, denna färg kallas av islandshästfolk för "färgväxlare", på engelska "roan". Naturligtvis kan hästen ha tecken som vanligt, bläs eller strumpor, etc.

En intressant och unik grej med konstantskimlar är att om hästen fått en skada nånstans på den stickelhåriga kroppen är håret som växer ut i ärret alltid enfärgat enligt grundfärgen. En brunskimmel har alltså bruna ärr i den stickelhåriga hårremmen, etc.

En häst kan ha både det vanliga avblekbara skimmelanlaget plus konstantskimmelanlaget, och bleker då ur betydligt snabbare än en konventionell skimmel. T ex var Coed Coch Barwn, welsh-matadoren, både skimmel + konstantskimmel.

Konstantskimmelanlaget MÅSTE finnas hos en av föräldrarna för att avkomman ska få det, kan alltså inte ligga recessivt. Konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning är letalt = dödligt anlag, därför förekommer det endast i enkel uppsättning. Parar man konstantskimmel + icke konstantskimmel = 50% konstantskimmelavkomma, 50% avkomma utan anlaget.

Konstantskimmel + konstantskimmel = 25% avkomma utan anlaget, 50% konstantskimmel, samt 25% konstantskimmel med dubbel uppsättning(=letalt), dör och resorberas i embryo/fosterstadiet.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Bara undrar, vad innebär det egentligen om hästen är Flax fux? :)
Är det när hästens tagel är ljusare än pälsen på kroppen?

kram

jag vet inte heller hur man lägger ut bilder.. Någon annan som vet? :)

Hej!
Bara undrar, vad innebär det egentligen om hästen är Flax fux? :)
Är det när hästens tagel är ljusare än pälsen på kroppen?

kram

Flax på engelska betyder lin (alltså som i växten lin, den man gör tyg av bl.a.). På fux innebär det linfärgad man, alltså är en flaxfux kort och gott en fux med ljus man och svans.

Bilder lägger du ut genom att först ladda upp dem på nätet, och sedan använda dig av rutan "infoga bild" (den med ett berg och en sol/måne på) där du skriver in adressen till bilden och vips så har du den i tråden. :) (Finns en tråd nån stans, men kommer inte ihåg vart och orkar inte leta upp den....;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 756
Senast: sorbifolia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 634
Senast: Lipperta
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 500
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31