Röd färg (fux) är helt enkelt en total frånvaro av svart färg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Röd färg (fux) är helt enkelt en total frånvaro av svart färg

vad sägs om skimmel+fux= isabell (mörk)
ee.skimmel eu skimmel
ue fux uu fux
denna kombination har en av historiens bästa welsh hingstar...;)

den skulle jag vilja ha utredd....;)

Du nämner inte vilka färger skimlarna är födda med. Skimmel är ju inte en färg i detta sammanhang, bara en blekande ingrediens, som om någon har använt blekmedel för att bleka bort en ursprungsfärg.
ee bör vara gulbrun/isabell/gulsvart innan avskimmling.

det kan vara fux, då det är den 1:a färgen bakom 3 generationer av bara skimmel.. sen vad dom haft för bas färg.. ja, då får vi börja på 1920 talet å leta... innan dess 1890-1911 är det 60 % skimmel och sen fux, svart och brunt

sen på mammas sida är det till största delen fux med ett och annat inslag av svart och brunt.. inte en isabell så långt ögat når 4-5 generationer...hmmm

ee.skimmel eu skimmel
ue fux uu fux

Inte så märkvärdigt. Skimmeln är född isabell/gulbrun. Numera är man noga med att skriva födelsefärg på skimmlar, men förr.....
Det fanns en "matador" inom wm som hette Coed Coch Madog, som är skimmel. Han har länmat ett antal isabeller med grå, fuxar och svarta ston. I hans härstammning är det skm så långt ögat når, samt någon enstaka "ch ro". Men som sagt gulgenen kan ju hängt med länge, så man inte antecknade födelsefärg på den tiden.

"om du syftar på vår lilla dam så är hon är INTE fux/isabell... hon är Svart/isabell....och hon är en fux med "soothy" anlag men har ändå creme färgat på ben och i man och svans, creme/silver/ SVART/grått och fuxrött
(jag tittade extra noga nu i kväll på man och svans och det är inga mörka fux strån... dom är klart svarta... jämnförde med min svarta cob hingst....en EE)
en ål har hon också.. inte tydlig men den finns där..."
Det var din hingst jag syftade på, när jag skrev om att den är isabell oavsett om den har vit eller grå man och svans.
Färgen på ditt sto är fux och inget annat.
Gonatt för idag!

om du syftar på vår lilla dam så är hon är INTE fux/isabell... hon är Svart/isabell....och hon är en fux med "soothy" anlag men har ändå creme färgat på ben och i man och svans, creme/silver/ SVART/grått och fuxrött
(jag tittade extra noga nu i kväll på man och svans och det är inga mörka fux strån... dom är klart svarta... jämnförde med min svarta cob hingst....en EE)
en ål har hon också.. inte tydlig men den finns där...

Isabell är en FUX med gulanlag. "Svart/isabell" finns det inget som heter. I så fall är hon nån sorts gulbrun, men inte isabell. Sooty är bara en nyans, inte ett eget anlag. Och har inget med svart att göra.

ee.skimmel eu skimmel
ue fux uu fux

Det är ju som många skrivit inte konstigt alls, då skimmel inte är en färg, och alla skimlar föds med en grundfärg.

Min skimmeldam är skimmel född fux. Hon är efter skimmelföräldrar. Det var dock inte spännande alls att se vad hon skulle ha för färg när hon föddes, för jag visste att ut kommer det att komma en fux, frågan är om den ska bleka eller ej.

För mamma är skm född fux, och pappa är skimmel född fux. Dvs fölet kommer bli född fux alldeles oavsett, och frågan är bara om föräldrarna förutom sin grundfärg gett skimmelanlag. Och det hade de.

Ragnhild skrev:
Jag har här hemma två ston som båda är registrerade som svarta, men jag skulle kunna ta gift på att den ena är svartbrun.
Svartbrun är en SVART häst med tydligt brun nos och andra mjuka mjuka partier. Är det bara så att den "skimrar" i brunt lite överallt är den mörkbrun.

Svartbrun är en SVART häst med tydligt brun nos och andra mjuka mjuka partier. Är det bara så att den "skimrar" i brunt lite överallt är den mörkbrun.

Ha, då vet jag! Måste tillstå, att jag inte hade riktigt klart för mig vilket som var vilket!!
Då är mitt sto mörkbrun, och hennes mamma (som nu är borta) var svartbrun. Toppen, nu fick jag lära mig det, tack!

Likaväl som att det finns ljusa och mörka nyanser av fux eller brun finns det nyanser av svart.

"Traditionellt är kraven för benämningen svart mycket snäva och entydiga: alla färgade hår ska vara klart svarta. Det har medfört att en del hästar, som uppenbarligen är genetiskt svarta, men har täckhår som stöter i rött, inte har registrerats som svarta. Jag tror att vi måste vidga benämningen svart häst så att den innefattar även de lite "ljusare svarta"." (Bo Furugren, Hästens färger, sid 54).

Upplevs hästen som svart så ÄR den svart (eller möjligen gulsvart)!

En svartbrun hästs färganlag motsvarar black-and-tan färgen hos hundar: den är svart med (gul)bruna partier runt läpparna, ögonen, flankerna och lårens baksidor. T ex dobermann eller rottweiler.

#KL#

Jag som betäckt ett mörkbrunt sto, u:svettfux, med Laptop som är brun och ger fuxavkommor räknar naturligtvis med 25% chans att få min favoritfärg=fux. Och finns det någon chans att fölet kan bli svart?

Men hur fungerar nedärvningen fux gentemot svettfux? Är "vanlig" fux dominant gentemot svettfux, eller hur fungerar det?

#KL#

Jag som betäckt ett mörkbrunt sto, u:svettfux, med Laptop som är brun och ger fuxavkommor räknar naturligtvis med 25% chans att få min favoritfärg=fux. Och finns det någon chans att fölet kan bli svart?

Om du kan få svart beror på hur det står till med Agutianlagen. Har ditt sto fått en svart avkomma någon gång? Har Laptop fått svart föl någon gång?

Att hästen är brun är ju för den har minst ett Agutianlag (A). Om en av föräldrarna har DUBBLA (AA) agutianlag kan det aldrig bli något svart föl ur den kombinationen.

Har ditt sto dubbla anlag kan hon aldrig ge svarta föl.

Så, chansen för svart för är mellan 25% som mest och 0% som minst, beroende på hur det står till med agutianlagen.

Jag vet inte om hon fått ett svart föl. Det som föddes i år dog och när det torkat upp efter födseln så var det svart med beige hår på ben och ljumskar. Brukar inte svarta hästar ha gråaktiga hår som föl?

Den tvååriga avkomman är rödbrun. Om det nu säger nåt.

Men mest intresserad är jag över hur svettfux+vanlig fux blir. Stoet och hingsten har ju dessa anlag antar jag med tanke på hingstens avkommor och stoets mamma som är svettfux.

Fast när jag tittar lite på foton på fölet så är det nog mörkbrunt.

Men om fuxar inte kan ha något svart anlag, hur kan då min fux ha en svart fläck på rumpan?:confused:

CIMG1355.jpg

Är inte det något som kallas för "Bend Or"-fläck?

Sök på forumet, jag tror du hittar en tråd i ämnet.

Men om fuxar inte kan ha något svart anlag, hur kan då min fux ha en svart fläck på rumpan?:confused:

MEN :idea: Det är ju det hela tråden startade med ju !!! :idea:
Och då fick vi reda på att det INTE är svarta fläckar utan en så koncentrerad klump av rött att den ser svart ut...
(jag lär mej :bump: :D :banana: :) )

.................................................

Senast ändrad:

Jag vet inte om hon fått ett svart föl. Det som föddes i år dog och när det torkat upp efter födseln så var det svart med beige hår på ben och ljumskar. Brukar inte svarta hästar ha gråaktiga hår som föl?

Den tvååriga avkomman är rödbrun. Om det nu säger nåt.

Men mest intresserad är jag över hur svettfux+vanlig fux blir. Stoet och hingsten har ju dessa anlag antar jag med tanke på hingstens avkommor och stoets mamma som är svettfux.

Hur fuxnyanserna nedärvs vet jag inte, men chansen/risken få en fux osv påverkas inte, svettfux är ju ingen egen färg utan en fuxnyans.

Ang avkommorna så eftersom hennes mamma är fux VET vi att hon har ett dolt fuxanlag. Men eftersom hon är brun så innan hon gett en svart unge vet man inte om hon är homozygot för agutianlaget och alltid kommer ge det till sina avkommor (och då kan hon aldrig få svart föl).

Är man intresserad kan man rycka lite tagel och skicka på DNA-analys och få svar på hur det är med agutianlagen. Det tänkte jag göra med Kele. Kele är ju fux så alla ev agutianlag är dolda, och jag var nyfiken på om hon kan ge svart föl. Nu hann hon ju förlora fostret innan jags kickade provet, men för en färgnörd som mig så tyckte jag inte det var dyrt heller, kostar ca 350 kr, plus porto för att skicka det till england då.

(Sen, även om STOET kan ge svart föl så kanske inte hingsten kan, i mitt fall visste jag ju att Akribori kan ge svart dock, och jag hade ju funderingar på att betäcka om henne med Szkopul nästa år och OM Kele då saknade agutianlag t ex så hade jag haft en jackpotsituation där då avkomman bara kunnat bli svart eller fux (= Alex i himlen av lycka).

Aha:idea: Det missade jag. Men vad bra att du sa det. Man lär sig något nytt varje dag.

Jag är urkass på färger men jag trode att jag var lycklig ägare till en svettfux. Trode det ända fram tills mitt pass kom där det står att min häst är en rödskimmel. Vad är en rödskimmel? På det papper som kontrollanten utfärdade så skrev hon säsongsfärgad fux eftersom hon får pyttesmå vita fläckar varje sommar men ingen större än en lillfingersnagel. Nån som är duktig på färger och kan reda ut detta åt mig. Skimmel för mig är en häst som är vit med islag av andra färger.:confused:

Får hon vita fläckar eller vita strån?

Mitt mörkbruna sto får stickelhår varje sommar, men har inga i vinterpälsen:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 756
Senast: sorbifolia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 634
Senast: Lipperta
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 500
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31