Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och vad får jag se, om inte en fux med SVART man och svans. Jag trodde först den var brun, för färgen var väldigt rödbrun. Men nej, inga svarta ben, men svart man och svans (eller möjligen oootroligt mörkbrun, men jag kikade på den i alla möjliga ljus och vinklar och svansen och manen var baske mig svart). Dessutom hade den stickelhåriga ( i vitt) partier, och även några svarta fläckar på kroppen??
Ljus man o svans ("flaxfux") anlaget måste finnas hos båda föräldrarna för att det skall bli ljus man o svans. Anlaget syns dock ej på hästen/ponnyn.Jag har ett travarsto som är svart ( riktigt svart) som med en mbr hingst lämnat en fux med ljus man o svans....
(mamman till henne är brun och lika så pappan)
Jag har ett travarsto som är svart ( riktigt svart) som med en mbr hingst lämnat en fux med ljus man o svans....
(mamman till henne är brun och lika så pappan)
Knapplån !
Försöker hänga men misslyckas kapitalt...
Men som i mitt fall har jag en fux (timeless 16440) betäckt med svart (Szkopul 929) ... Har tidigare lämnat klart brun med Cortez,och klart fux med Nactus (hade hoppats på "flaxfux men fick en vanlig "dressyrfux"). Har jag "chans" att få en svart eller kommer det klockrent bli en fux igen ? Eller kan det komma en brun (brun finns ju bakåt i bägge stammarna)...
En annan fråga är hur kan Szkopul vara svart med fux mamma och mörkbrun pappa http://www.allbreedpedigree.com/szkopul
En annan fråga är hur kan Szkopul vara svart med fux mamma och mörkbrun pappa http://www.allbreedpedigree.com/szkopul
Men som i mitt fall har jag en fux (timeless 16440) betäckt med svart (Szkopul 929) ... Har tidigare lämnat klart brun med Cortez,och klart fux med Nactus (hade hoppats på "flaxfux men fick en vanlig "dressyrfux"). Har jag "chans" att få en svart eller kommer det klockrent bli en fux igen ? Eller kan det komma en brun (brun finns ju bakåt i bägge stammarna)...[/URL]
Absolut!!!! Jag har här hemma två ston som båda är registrerade som svarta, men jag skulle kunna ta gift på att den ena är svartbrun. De två stona ser verkligen olika ut i färgen.Sedan tror jag i o f s att många hästar som sägs vara svarta, egentligen är svartbruna/brunsvarta.
Att en isabell med grå man och svans inte skulle vara en "ren" isabell undrar jag var du har läst. Den är fortfarande isabell, vad jag vet. Isabellfärgen har den ju på kroppen. (Benämningen isabellfärgad kommer från en historia om en spansk prinsessa (Isabella) som lovade att inte "ömsa linne" förrän hennes "gemål" återkom från belägringen av Ostende. Det tog tre år innan han kom tillbaka, vilket innebar att tyget blev tämligen smutsigt! )
Däremot vet jag att amerikanarna har nån begränsning av beteckningen "palomino". Att det där inte får finnas mer än någon liten mängd icke vita strån i taglet. Något sådant har jag aldrig hört talas om här i Sverige.
Jag har själv en isabell hingst, som lämnat en svart avkomma, men där utgår jag ifrån att det anlaget kommer från mödernet, då stoet är svart.
Och om igen: En fux är helt enkelt en frånvaro av svart. Det skulle innebära att din isabell inte kan ha svart anlag, eller.............
Ni genetikduktiga, kan en fux/isabell bära ett svart anlag?????
Intressant ( jag som gillar fuxar...allafall hingstar )
pappan finner jag ingen bild på men han är brun..och han har 14 syskon o INGEN fux?? mamma till honom är inte fux, inte pappan heller