Röd färg (fux) är helt enkelt en total frånvaro av svart färg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Röd färg (fux) är helt enkelt en total frånvaro av svart färg

Jag har ett travarsto som är svart ( riktigt svart) som med en mbr hingst lämnat en fux med ljus man o svans....
(mamman till henne är brun och lika så pappan)

Och vad får jag se, om inte en fux med SVART man och svans. Jag trodde först den var brun, för färgen var väldigt rödbrun. Men nej, inga svarta ben, men svart man och svans (eller möjligen oootroligt mörkbrun, men jag kikade på den i alla möjliga ljus och vinklar och svansen och manen var baske mig svart). Dessutom hade den stickelhåriga ( i vitt) partier, och även några svarta fläckar på kroppen??

Så ser min ena häst ut.
han är fux med bara massa fux bakåt i leden, men manen är mer eller mindre kolsvart på honom förutom de solblekta topparna och de vita slingorna som smugit sig in. Svansen är mera vit och rödfärgad i en blaskig blandning :o

Men manen den är svart den och det tycker jag med är konstigt, att det kan förekomma på en fux, men så är jag iq fiskrens på färggenetik också :p

Jag har ett travarsto som är svart ( riktigt svart) som med en mbr hingst lämnat en fux med ljus man o svans....
Ljus man o svans ("flaxfux") anlaget måste finnas hos båda föräldrarna för att det skall bli ljus man o svans. Anlaget syns dock ej på hästen/ponnyn.
Jag hade ett svartbunt sto som med en "linfux" fick en mycket läcker avkomma. Riktigt röd fux, med nästan vit man och svans. Den ponnyn är nu fem år. Man och svans har dock mörknat och är numera grå/fux melerat.

Och då vet du, bara med ledning av just den avkomman, alltså att ditt sto är Ee aa. Dvs hon är heterozygot svart och har ett dolt rödanlag. Och att hon bär på flax-genen som ger ljus man och svans på fux.

Och som bonus vet vi att hingsten är Ee A* med flaxanlag.

Just det där att kunna veta att den bruna och den svarta har de och de anlagen tycker jag är det mest intressanta med färger, så att få den färgen på avkomman efter de föräldrarna är lite kul, just för att de dolda anlagen har slagit igenom och man får 'många svar' direkt.

Det är btw 25% chans/risk att få just en fux med de föräldrarna.

/FärgnördAlex =)

Knapplån !

Försöker hänga men misslyckas kapitalt...

Men som i mitt fall har jag en fux (timeless 16440) betäckt med svart (Szkopul 929) ... Har tidigare lämnat klart brun med Cortez,och klart fux med Nactus (hade hoppats på "flaxfux men fick en vanlig "dressyrfux"). Har jag "chans" att få en svart eller kommer det klockrent bli en fux igen ? Eller kan det komma en brun (brun finns ju bakåt i bägge stammarna)...

En annan fråga är hur kan Szkopul vara svart med fux mamma och mörkbrun pappa http://www.allbreedpedigree.com/szkopul

Troligen för att pappan bär anlag för svart i sig.
Har fått svarta föl efter brun hingst med fuxsto och brunt sto. Här är det garanterat hignsten som bär det svarta anlaget.
Vad jag har fått lära mig är att fux och svart kan ligga dolt i generationer hos BRUNA hästar för att sedan en dag bara ploppa upp.

Detta torde vara ett lätt problem att åtgärda. Vi åker sonika och tittar på den flerfärgade manen och rycker lite hårstrån för att sedan titta på dem under mikroskåp:idea:
Min fux med den fula gråa manen har som det ser ut några svarta hårstrån, håller man upp dem mot ljus så blir de röda.

Knapplån !

Försöker hänga men misslyckas kapitalt...

Men som i mitt fall har jag en fux (timeless 16440) betäckt med svart (Szkopul 929) ... Har tidigare lämnat klart brun med Cortez,och klart fux med Nactus (hade hoppats på "flaxfux men fick en vanlig "dressyrfux"). Har jag "chans" att få en svart eller kommer det klockrent bli en fux igen ? Eller kan det komma en brun (brun finns ju bakåt i bägge stammarna)...

En annan fråga är hur kan Szkopul vara svart med fux mamma och mörkbrun pappa http://www.allbreedpedigree.com/szkopul

Ok, så här är det: Du kan få en svart eller fux, men även brum om stoet bär på det anlaget. Den bruna färgen är egentligen ett begränsningsanlag som begränsar svart färg till ben och skyddshår. Det måste ju då givetvis finnas svart färg att begränsa, och eftersom fux är avsaknad av svart så syns inte anlaget. En svart häst kan inte bära brunt.

Om vi tittar på hingsten, Szkopul, så har han en brun och en fuxförälder. Mamma som är fux har genkoden ee a*, pappa som är brun har genkoden E* Aa. Szkopuls genkod vet vi är Ee aa, vilket innebär att han kan ge både fux och svart. Med ditt sto som ev. bär ett A kan det också bli brunt. (E=svart, A=brunt)

Inte så konstigt. Pappan har ju anlag för att vara svart (eftersom han är brun). Han är väl heterozygot för det begränsande anlaget, d v s han har anlag för "helfärg" och har väl lämnat detta vidare. Sedan tror jag i o f s att många hästar som sägs vara svarta, egentligen är svartbruna/brunsvarta.

Men som i mitt fall har jag en fux (timeless 16440) betäckt med svart (Szkopul 929) ... Har tidigare lämnat klart brun med Cortez,och klart fux med Nactus (hade hoppats på "flaxfux men fick en vanlig "dressyrfux"). Har jag "chans" att få en svart eller kommer det klockrent bli en fux igen ? Eller kan det komma en brun (brun finns ju bakåt i bägge stammarna)...[/URL]

Ditt stos avkomma e Cortez var det i alla fall bra att den blev brun, annars hade det varit nåt skumt. Cortez var, liksom f ö t ex Robin Z, homozygot brun (= kan endast lämna brun). Tänk efter: har ni nånsin sett en avkomma e Cortez eller Robin Z med annan färg än brun (gulbrun)?

Det lär ha registrerats några fuxar e Cortez, men vid senare DNA-analys visade de sig vara efter annan pappa...

Sedan tror jag i o f s att många hästar som sägs vara svarta, egentligen är svartbruna/brunsvarta.
Absolut!!!! Jag har här hemma två ston som båda är registrerade som svarta, men jag skulle kunna ta gift på att den ena är svartbrun. De två stona ser verkligen olika ut i färgen.
Ren kuriosa: det svarta stoet har i sommmar, vid tre års ålder fått vita stänk i pälsen på halsen och ner mot bogen. Det sitter till vänster om en tänkt linje från strupen och ner mot bröstet. Alltså bara på ena sidan av halsen. Mycket mystiskt . Har hitentills inte sett nåt liknande. OBS den håller inte på att skimmla ur!

min ponny är fux med röd man och brun-vit-svart-röd svans. lite kul ;) men vad säger att han inte är rödbalck då???

Om en förälder är black kan han vara det, men det är ganska stor skillnad på en fux och en rödblack, det brukar synas tydligt.;)

Att en isabell med grå man och svans inte skulle vara en "ren" isabell undrar jag var du har läst. Den är fortfarande isabell, vad jag vet. Isabellfärgen har den ju på kroppen. (Benämningen isabellfärgad kommer från en historia om en spansk prinsessa (Isabella) som lovade att inte "ömsa linne" förrän hennes "gemål" återkom från belägringen av Ostende. Det tog tre år innan han kom tillbaka, vilket innebar att tyget blev tämligen smutsigt! )
Däremot vet jag att amerikanarna har nån begränsning av beteckningen "palomino". Att det där inte får finnas mer än någon liten mängd icke vita strån i taglet. Något sådant har jag aldrig hört talas om här i Sverige.
Jag har själv en isabell hingst, som lämnat en svart avkomma, men där utgår jag ifrån att det anlaget kommer från mödernet, då stoet är svart.

Och om igen: En fux är helt enkelt en frånvaro av svart. Det skulle innebära att din isabell inte kan ha svart anlag, eller.............
Ni genetikduktiga, kan en fux/isabell bära ett svart anlag?????

om du syftar på vår lilla dam så är hon är INTE fux/isabell... hon är Svart/isabell....och hon är en fux med "soothy" anlag men har ändå creme färgat på ben och i man och svans, creme/silver/ SVART/grått och fuxrött
(jag tittade extra noga nu i kväll på man och svans och det är inga mörka fux strån... dom är klart svarta... jämnförde med min svarta cob hingst....en EE)
en ål har hon också.. inte tydlig men den finns där...

Senast ändrad av en moderator:

:idea: jag vet en rödblack är hon nog......:rofl:

Intressant ( jag som gillar fuxar...allafall hingstar :angel: )

pappan finner jag ingen bild på men han är brun..och han har 14 syskon o INGEN fux?? mamma till honom är inte fux, inte pappan heller

Ang pappan så behöver hans syskon inte ens ha fuxanlag. Olika falla ödets lotter du vet..

Fuxanlag är ett ganska 'roligt' anlag såtillvida att det kan ligga dold i MÅNGA generationer. Rent teoretiskt kan det ha tio generationer svarta och bruna bakåt, och så 'vips' ploppar det ut en fux. För att anlaget hängt med dolt hela tiden, men tillslut dyker upp i dubbel uppsättning hos avkomman, som då blir fux.

Om vi tar min Kele är hon ee **. Hon har dubbla fuxanlag (hon är skimmel med grundfärg fux). Om hon har agutianlag vet vi inte då det inte syns på fux. Kele kommer ALLTID ge ett fuxanlag till sin avkomma, hon har ju ee och kommer alltså ge ett litet e hur man än bär sig åt.

Akribori som hon var betäckt med är brun (svartbrun skulle jag vilja påstå, sak samma), och EE Aa, dvs han är homozygot svart och saknar fuxanlag, och så är han heterozygot för aguti. Akribori kan BARA ge svarta eller bruna avkommor (som kan skimla av om mamman är skimmel).

Så en avkomma från Kele och Akribori KAN INTE bli fux, men kommer DEFINITIVT ha ett fuxanlag. Vad det kan bli för färg beror på Keles dolda agutianlag. OM hon saknar eller bara har ett dolt agutianlag kan avkomman bli svart eller brun. OM Kele har dubbla, dolda agutianlag kan det bara bli bruna avkommor i kombinationen.

Kele och Szkopul t ex, så samma sak från Kele, dvs ungen kommer ha ett fuxanlag från henne, och aguti vet vi inte. Szkopul är heterozygot svart, Ee aa. Att han är aa vet vi för han är svart. Szkopul ger svart eller rött anlag till sina avkommor.

Så en avkomma mellan Kele och Szkopul kan ge fux, svart eller ev brunt om Kele har något agutianlag. Om den blir svart eller brun så kommer den ha dolt fuxanlag. Vi säger vi får en brun unge som är heterozygot för aguti.

Nu tar vi Akriboriavkomman som är brun med ett fuxanlag, och betäcker Szkopulungen med det. Vi tar en heterozygot brun med dolt fuxanlag och en annan heterozygot brun med dolt fuxanlag. För ögat har vi två bruna ungar helt enkelt-

Då kan DEN ungen (är du med än?) bli brun, svart eller - fux. Vi kan 'tappa' fuxanlaget här med lite otur, dvs nu kan vi inte självklart säga att det är med längre. För om vi får en brun eller en svart unge så kan den vara homozygot för brunt och/eller svart. Men vi kan också få en svart eller brun unge som är heterozygot svart, dvs har dolt rödanlag.

Om ungen då blir brun och är heterozygot svart så har den ett dolt rödanlag. Det är nu andra generationen brun unge, och med generna på sin sida (eller emot om man längtar efter den där fuxen då..) så kan vi hålla på sådär och få heterozygot svarta och bruna i ganska många generationer, men där ett dolt fuxanlag hela tiden hänger med. Och efter en hel massa generationer så faller sig slumpen så att vi parar två individer med sedan många generationer dolt fuxanlag och vips ploppar det ut en fux och alla blir högaligen förvånade =)

vad sägs om skimmel+fux= isabell (mörk)
ee.skimmel eu skimmel
ue fux uu fux
denna kombination har en av historiens bästa welsh hingstar...;)

den skulle jag vilja ha utredd....;)

:rofl:

Jag måste säga att jag är mäkta imponerad :bow:...Men....jag fattar nada...om ee aa EE heterogozyt o allt....

Trodde inte att det skulle vara så "komplicerat" att bli fux :D

en sak till ang pappans syskon...en av hans systrar har en fux till far, men hon själv blev brun, hennes avkommor är bruna...så fuxanlaget ligger nog väldigt långt bal på pappan...Mamman ( hon som jag har) har säkerligen fuxar i stammen ( men inte mor o far hennes) då hon är fransk och många franska travare bär på fuxfärgen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 756
Senast: sorbifolia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 634
Senast: Lipperta
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 500
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31