Röd färg (fux) är helt enkelt en total frånvaro av svart färg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ragnhild

Trådstartare
Jag vet att det redan finns för många färgfrågor, men frågar ändå, kan detta vara möjligt:
"Fux med röd/svart/grå man och svans" , alltså kan en fux ha svart i man och svans ?
(Trådens rubrik är tagen från Silverkjedjans hemsida och citatet är från en saluannons)

Sv: Röd färg (fux) är helt enkelt en total frånvaro av svart färg

Detta med färger är så himla spännande. Hade varit kul med en länk till bilden. Jag har träffat några fuxar som nästan sett svarta ut. Det finns något som på engelska heter sooty eller smutty som färgar topplijen(och går mer eller mindre långt ner) mörk. Det är ett seperat anlag och har inget med själva färgen att göra. Liver chestnut brukar det heta på utrikiska, ingen aning om vad det heter på svenska? Mörkfux?Leverfux?Svettfux? Finns med eller utan ljus(floaxen) man)Ganska vanligt på bruna. Ska se om jag kan hitta lite bilder så du kan se om det ser ut som du menar:
http://hometown.aol.com/battyatty/count.htm
http://www.nqhr.org/color/SOOTY.htm
http://www.foresthorse.com/chestnut.html
http://www.oditech.com/users/allenstockfarm/Apollo.html
http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/wenzel/wenzel.html
http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/wenzel/wenzel.html
http://www.makebelievefarm.com/sales/index.html

Det finns oändligt många varianter på fux..
Ulrika

Liver chestnut är väl svettfux eller mörkfux (de två är väl olika namn på samma sak). Läderfux är en silverbrun häst, vill jag minnas.

Sooty-anlaget var intressant, det känns ju otroligt vanligt, jag tycker de flesta bruna hästar jag sett har det. Det känns ju också som om färgen mörkbrun skulle ha ngt med det att göra... Är mörkbrun månne en brun häst med väldigt mycket sooty-anlag?

Mealy, dvs ljus mule och flank, kallas pangare på svenska, vad jag vet.

Va bra att du skrev den här tråden! Jag var ju hos min westerninstruktör (säg inget, när fan blir gammal osv) förra veckan, och kikade då på hennes hästar.

Och vad får jag se, om inte en fux med SVART man och svans. Jag trodde först den var brun, för färgen var väldigt rödbrun. Men nej, inga svarta ben, men svart man och svans (eller möjligen oootroligt mörkbrun, men jag kikade på den i alla möjliga ljus och vinklar och svansen och manen var baske mig svart). Dessutom hade den stickelhåriga ( i vitt) partier, och även några svarta fläckar på kroppen??

På röda katter kan den röda "färgen" klumpa ihop sig och göra att en annars helt röd katt kan ha en svart fläck. Denna svarta fläck är egentligen inte svart utan bara en ihopklumpning av det röda och det blir så mörkt att det ser svart ut.

Kanske finns det nått liknande på hästar? Dessa fläckar ser alltså svarta ut för ögat men är det inte genetiskt.

Mitt gamla fullblodssto e Slabang-Queens Proctor var fux med svart svans. Manen var röd.

Min hästs svans ser svart ut längst ner. Den är alltså så mörkröd att den nästan blir svart. Så visst kan det se svart ut men det är det ju inte.

Min hästs svans ser svart ut längst ner. Den är alltså så mörkröd att den nästan blir svart. Så visst kan det se svart ut men det är det ju inte.

Absolut, det tror jag också. Det ser svart ut, i jämförelse med de ljusare stråna. Jag har en isabell med grå man o svans, som har strån i taglet, som ser svarta ut. Dom är nog bara helt enklet mycket mörkt "fuxiga".
Så till ponnyn som tråden handlar om, det är en vanlig fux med lite gråaktig (melerad) man.
Manen ter sig något ljusare ut än kroppsfärgen.
Förmodligen är en del tagel gråa och en del mycket mörkt fuxiga.

MissFideli: Jag har två fuxar (helsyskon, den ena vanllig fux och den andra mycket mörk) som båda har varsin mörk fläck som ser svart ut. De har kommit med tiden och är ungefär stora som femkonor.
Intressant är det i alla händelser!!!

Men hur förklarar man när hela manen och svansen ser kolsvart ut, även om du tar enskilda hårstrån och kikar på dem i starkt ljus så syns ingen för ögat synbar rödton?

Men hur förklarar man när hela manen och svansen ser kolsvart ut, även om du tar enskilda hårstrån och kikar på dem i starkt ljus så syns ingen för ögat synbar rödton?

Det kan ju vara en brun häst där det svarta begränsats lite väl mycket på benen?

Du kan inte fixa fram en bild? :D

Det kan ju vara en brun häst där det svarta begränsats lite väl mycket på benen?

Kan det verkligen bli så att det inte finns ett enda svart strå på benen? Jag kollade verkligen nere i kronranden etc också.

Skulle vara intressant med ett litet DNA-prov i sådana där fall, vore det min egen skulle jag nog kosta på det av pur nyfikenhet..

fuxen med röd/svart/silver man tillhör vår familj... hon har en svart (genuint) pappa och en isabell mamma..
Färgvärlden är nog bra mycket mer komplicerad än vad som tidigare angivits... men det är otroligt kul att forska i ämnet.

Det finns ju gul-svarta.. dvs en svart "isabell" om man översätter det väldigt enkelt...dom kan ofta lämna dom mest oväntade färgerna OM man nu inte är medveten om tex. föräldrarnas färg och därmed medveten om eventuella gener som kan finnas bakom.

Min hingst är en isabell med svart anlag (dolt) "soothy palomino" men som ändå visar sig i hans silvergrå man och svans... då är han helt plötsligt inte en "ren" isabell längre då dom får max ha 10% av annan färg än creme/vit i man och svans...det finns flertalet olika isabell typer om man letar...

Kolla på en av sektion C hingstarna på SWFs hemsida, han står under gul/brun men är glänsande svart vid anblick.. och det finns fuxar som är så mörka att dom är svarta vid anblick...

så att det är så enkelt som "bara" fux...det får vi nog tänka om på.....titta på islänningarnas häftiga färger....vart kommer dom ifrån... :cool:

Vissa har börjat färgtesta sina kusar för att veta färg gener och hur dom förärver sig.. tex inom Quarter gör man detta för att undvika "lethal white" genen.
Synd att det inte forskas mer inom ämnet... då det är väldigt spännande.. eller hur ?

Men det är ju skillnad på fenotyp och genotyp. Att din isabellhingst inte får ha mer än max 10% av annan färg på sig är ju en utseendefråga, genetiskt är han ju fortfarande en isabell? Dvs dom anlag han kan ge till en avkomma är fux och gulanlag. Hur en isabell får se ut är ju nått människan själv bestämt av utseendeskäl och har inget med genetiken att göra.
Sooty är väl inget svart anlag utan nått som "sotar" ner färgen? Betäcker du din häst med en fux så kommer han ju inte kunna ge svarta avkommor? Sotning och sånt är ju inget direkt färganlag antar jag, utan mer ett utanpåliggande anlag som lägger till saker till den egentliga färgen.

fuxen med röd/svart/silver man tillhör vår familj... hon har en svart (genuint) pappa och en isabell mamma..
Färgvärlden är nog bra mycket mer komplicerad än vad som tidigare angivits... men det är otroligt kul att forska i ämnet.

Det finns ju gul-svarta.. dvs en svart "isabell" om man översätter det väldigt enkelt...dom kan ofta lämna dom mest oväntade färgerna OM man nu inte är medveten om tex. föräldrarnas färg och därmed medveten om eventuella gener som kan finnas bakom.

Min hingst är en isabell med svart anlag (dolt) "soothy palomino" men som ändå visar sig i hans silvergrå man och svans... då är han helt plötsligt inte en "ren" isabell längre då dom får max ha 10% av annan färg än creme/vit i man och svans...det finns flertalet olika isabell typer om man letar...

Kolla på en av sektion C hingstarna på SWFs hemsida, han står under gul/brun men är glänsande svart vid anblick.. och det finns fuxar som är så mörka att dom är svarta vid anblick...

så att det är så enkelt som "bara" fux...det får vi nog tänka om på.....titta på islänningarnas häftiga färger....vart kommer dom ifrån... :cool:

kokkedalsi-s.jpg

Är det den? Den ser ju brun ut ja... Men å andra sidan kan riktigt mörkt gulbruna vara slående lika bruna hästar.

Islänningarnas färger finns det också genetik för.;) Typ silvergenen (Z) etc. Och en isabell kan inte ha ett dolt anlag för svart, även om den har svart i man och svans. Den kan ha någon form av sooty/smutty gen (se länkar i pastejjas inlägg), men har den en svart gen så blir den gulsvart. Att din hästs pappa är svart har egentligen inget med saken att göra, det bevisar bara att han är heterozygot på E-lokus.

Och vad menar du med att gulsvarta kan läman oväntade färger?:confused: En gulsvart är en svart med ett gulanlag. Inag konstigheter.:)

kokkedalsi-s.jpg

Är det den? Den ser ju brun ut ja... Men å andra sidan kan riktigt mörkt gulbruna vara slående lika bruna hästar.

Islänningarnas färger finns det också genetik för.;) Typ silvergenen (Z) etc. Och en isabell kan inte ha ett dolt anlag för svart, även om den har svart i man och svans. Den kan ha någon form av sooty/smutty gen (se länkar i pastejjas inlägg), men har den en svart gen så blir den gulsvart. Att din hästs pappa är svart har egentligen inget med saken att göra, det bevisar bara att han är heterozygot på E-lokus.

Och vad menar du med att gulsvarta kan läman oväntade färger?:confused: En gulsvart är en svart med ett gulanlag. Inag konstigheter.:)

jo tänk så här.. att du betäcker ett helt vanligt svart sto, iallafall vad du tror då det ofta inte syns om den har en gulgen och inte är medveten om vad den har bakom sig..

du betäcker denna med en fux/isabell och du kan få en isabell... en vanligt svart sto borde inte kunna producera detta...då får du en "dun" eller om du tar en isabell och en gulsvart, kan resultatet bli en Cremello... inte heller väntat på en vanlig svart.

titta på länken nedan Neuaddparc Lili Lon är en gulsvart, här väldigt solblekt men hon har lämnat många fina färger... även om hon bara är omnämnd som "svart"

http://www.hardyscobs.com/mares.htm

Att en isabell med grå man och svans inte skulle vara en "ren" isabell undrar jag var du har läst. Den är fortfarande isabell, vad jag vet. Isabellfärgen har den ju på kroppen. (Benämningen isabellfärgad kommer från en historia om en spansk prinsessa (Isabella) som lovade att inte "ömsa linne" förrän hennes "gemål" återkom från belägringen av Ostende. Det tog tre år innan han kom tillbaka, vilket innebar att tyget blev tämligen smutsigt! )
Däremot vet jag att amerikanarna har nån begränsning av beteckningen "palomino". Att det där inte får finnas mer än någon liten mängd icke vita strån i taglet. Något sådant har jag aldrig hört talas om här i Sverige.
Jag har själv en isabell hingst, som lämnat en svart avkomma, men där utgår jag ifrån att det anlaget kommer från mödernet, då stoet är svart.

Och om igen: En fux är helt enkelt en frånvaro av svart. Det skulle innebära att din isabell inte kan ha svart anlag, eller.............
Ni genetikduktiga, kan en fux/isabell bära ett svart anlag?????

Och om igen: En fux är helt enkelt en frånvaro av svart. Det skulle innebära att din isabell inte kan ha svart anlag, eller.............
Ni genetikduktiga, kan en fux/isabell bära ett svart anlag?????

Nej, det svarta anlaget - E är dominant över rött (fux) - e. En fux är ee, dvs homozygot för rött och saknar helt svart anlag. Däremot kan den ha dolt agutianlag, dvs det anlag som på brun häst begränsar den svarta färgens utbredning.

Men en fux är homozygot för röd och saknar helt svartanlag men kan bära på dolt agutianlag ('brunt')
En svart häst kan ha dolt rödanlag, men kan också vara homozygot för svart och sakna rött anlag.

Men en gulsvart är ju inget konstigt ! Eller lite konstigt är det ju eftersom den färgen som bleks av gulanlaget liksom inte finns. Men den har gulanlag och den är till synes svart.

Ett svart sto kan producera en ísabell, under förutsättning att den har fux-genen och att hingsten har fuxgen + gulgen. Men det kan verka väldigt osannolikt om ett svart sto betäcks med en gulbrun eller rent av gulsvart och en isabell tittar ut, men det det ÄR möjligt.

NEJ en fux/isabell kan inte bära svart anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 756
Senast: sorbifolia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 634
Senast: Lipperta
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 500
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31