Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min hästs svans ser svart ut längst ner. Den är alltså så mörkröd att den nästan blir svart. Så visst kan det se svart ut men det är det ju inte.
Min hästs svans ser svart ut längst ner. Den är alltså så mörkröd att den nästan blir svart. Så visst kan det se svart ut men det är det ju inte.
Men hur förklarar man när hela manen och svansen ser kolsvart ut, även om du tar enskilda hårstrån och kikar på dem i starkt ljus så syns ingen för ögat synbar rödton?
Du kan inte fixa fram en bild?
Det kan ju vara en brun häst där det svarta begränsats lite väl mycket på benen?
fuxen med röd/svart/silver man tillhör vår familj... hon har en svart (genuint) pappa och en isabell mamma..
Färgvärlden är nog bra mycket mer komplicerad än vad som tidigare angivits... men det är otroligt kul att forska i ämnet.
Det finns ju gul-svarta.. dvs en svart "isabell" om man översätter det väldigt enkelt...dom kan ofta lämna dom mest oväntade färgerna OM man nu inte är medveten om tex. föräldrarnas färg och därmed medveten om eventuella gener som kan finnas bakom.
Min hingst är en isabell med svart anlag (dolt) "soothy palomino" men som ändå visar sig i hans silvergrå man och svans... då är han helt plötsligt inte en "ren" isabell längre då dom får max ha 10% av annan färg än creme/vit i man och svans...det finns flertalet olika isabell typer om man letar...
Kolla på en av sektion C hingstarna på SWFs hemsida, han står under gul/brun men är glänsande svart vid anblick.. och det finns fuxar som är så mörka att dom är svarta vid anblick...
så att det är så enkelt som "bara" fux...det får vi nog tänka om på.....titta på islänningarnas häftiga färger....vart kommer dom ifrån...
Är det den? Den ser ju brun ut ja... Men å andra sidan kan riktigt mörkt gulbruna vara slående lika bruna hästar.
Islänningarnas färger finns det också genetik för. Typ silvergenen (Z) etc. Och en isabell kan inte ha ett dolt anlag för svart, även om den har svart i man och svans. Den kan ha någon form av sooty/smutty gen (se länkar i pastejjas inlägg), men har den en svart gen så blir den gulsvart. Att din hästs pappa är svart har egentligen inget med saken att göra, det bevisar bara att han är heterozygot på E-lokus.
Och vad menar du med att gulsvarta kan läman oväntade färger? En gulsvart är en svart med ett gulanlag. Inag konstigheter.
Att en isabell med grå man och svans inte skulle vara en "ren" isabell undrar jag var du har läst. Den är fortfarande isabell, vad jag vet. Isabellfärgen har den ju på kroppen. (Benämningen isabellfärgad kommer från en historia om en spansk prinsessa (Isabella) som lovade att inte "ömsa linne" förrän hennes "gemål" återkom från belägringen av Ostende. Det tog tre år innan han kom tillbaka, vilket innebar att tyget blev tämligen smutsigt! )Min hingst är en isabell med svart anlag (dolt) "soothy palomino" men som ändå visar sig i hans silvergrå man och svans... då är han helt plötsligt inte en "ren" isabell längre då dom får max ha 10% av annan färg än creme/vit i man och svans...det finns flertalet olika isabell typer om man letar...
Och om igen: En fux är helt enkelt en frånvaro av svart. Det skulle innebära att din isabell inte kan ha svart anlag, eller.............
Ni genetikduktiga, kan en fux/isabell bära ett svart anlag?????