Sv: Rockard!

Krattans!
Fått mailsvar nu..
Sådan efterfrågan på selarna så de har inte fått hem dem från leverantören ens.. *suck*

Aj då :crazy:
Du får vänta nån månad innan selen kommer :D
Nej då, man hoppas Equilex tar hem så att alla som beställt får sina selar.
Jobbigt om man måste vänta på nästa leverans :crazy:

/L

Lite mått och sådär. :)

hallå hallå!
Nu har karln modifierat svängeln lite, till det bättre.. "sånt där rappel kan du ju inte ha!".
Ska ta med kameran till garaget senare så får ni nya kort. Färgen torkar nu. :)

Har böjt till öglor som ska svetsas fast till bakselefästen, de blev typ 5x5,5 cm, är det bra? för stort/litet?

Skakelöglorna är typ 13,5x1,5 cm, är de bra eller ska man göra nya sådana oxå nu när den ändå står i garaget?
Det är öglor för loksele (4,5x2,3 cm) oxå, ovanpå bröstselefästena..
visaFullImage.asp

det kanske inte fungerar att ha dem där när man har bröstsele?

Svängeln är 80 cm bred. Bra till ponny?

Hjulbasen är ca 160 cm i ytterkant, bildäck. Är det bra? om jag nu (mot förmodan) skulle få för mig o tävla någonting om hundra år.. *skratt*

Sitsen är ca115-120 cm hög, man kommer ju få höjdskräck!!

Sv: Lite mått och sådär. :)

Om hundra år är du nog ganska skröplig så du inte orkar tävla, men vem vet du kanske blir en sån där pantertant :D :rofl:

Sv: Lite mått och sådär. :)

Hej!

Om man får komma med lite comments..

Skakelöglorna verkar för smala, om du menar att du ska pressa in ex en snabbkoppling mellan skakeln och skakelöglan på 1,5 cm, så får du nog lägga till lite, så du lätt får igenom tjockt läder. Minst 5 cm mellan skakelögla och skakel alltså. Gör dem gärna lädervänliga eller sätt dem på utsidan istället för under skakeln. De ser lite vassa ut med raka kanter.

Hjulbasen är bra. Många har 140+, men du kanske inte ska du o tampas med proffsen, men en lätt klass kanske? Jag lovar att det är jättekul!

Svängel på 80, lagom, kanske stort, men hellre det än skav på lilla magen.

Lokselefästena kanske skaver, det beror på vilken skakeögla du har på selen. En snabbkoppling kan det bli skav på på insidan, men det är nog mest estetiskt.
annars verkar allt bra tror jag. Väntar spänt på bilder..

Har ingen aning om vad det är för skakelöglor på selen... :)
Väntar ju på selen..
Den billiga från Equilex, någon annan kanske vet vad det är för öglor?`

Ja, får väl se vad vi får för oss i tävlingsfasoner. aldrig hört talas om några körtävlingar här i krokarna.. Får helt enkelt dra en repa på Rommetravet.. *skratt*

Du kommer ha Giggöglor, enkel läderögla runt skakeln, och då behöver du definitv göra om skakelringarna så du får plats att trä in dem. I allra värsta fall måste du öppna dem, för jag vet inte om Equilexselarna ens har öppningsbara öglor! Så vänta tills selen kommer. Fast öppna skakelringar är aldrig fel.

öppna skakelringar?
Hur ser de ut?

Jag får helt enkelt vänta då... blir ju spännande.. *suck*
sist jag hörde nått så skulle ju equi** få hem selen i slutet av februari... :crazy:

Ok.. men om vad blir det för skillnad på att ha en öppen ring, och att inte ha någon alls?
Det känns ju "tryggast" med sån stor maratonögla.. :)

Jag får väl vänta och se..

Det känns tryggast att ha maratonskakel, men jag tror inte du kan ha det till en equilexsele. Både ur säkerhetssynpunkt och kanske tom är det så att du inte kan öppna skakelöglorna.
Giggskakeln tycker jag känns bäst både ur säkerhetssunpunkt och passar alla selar.
Böj ytteränden så trillar inte skaklarna av om draglinorna går sönder, sen har du ju lilla tappen längst ut.

Ja gör skaklarna med ett par "piggar" då blir skakeln ganska lätt att trä i samt att dom inte åker ur så lätt! :idea:

/Lisa

Okej!
Då har vi lite mer arbete till den svetskunnige. Vad glad han ska bli. ;)
Hur stora ska piggarna vara? avstånd?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
26
· Visningar
1 354
Senast: Syrax
·
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
851
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?