rockard+ sele

Sv: rockard+ sele

Jag har kört längre längre än du har levt så jag tror mig ha en del råd och tips att komma med. Gå in på travforum någon gång så ska du se att man där inte är alls lika benägen att klanka ner på andra former av körsporter. Här på forum Körning verkar det som att man på förhand anser sig veta att allt som rör trav och tillhörande utrustning skulle vara dåligt för hästen eller inte gå att köra med.

Jag har kört och tränat i ett antal år, helt vanlig långsamkörning på grusväg i slät eller svagt kuperad terräng och det är inga som helst problem med travsele och rockard. Har man tänkt tävla i vad jag kallar skolkörning, köra maraton etc ja då köper man förstås den utrustning som krävs för detta. Det är väl ingen jädra prestige eller tävling i vilken utrustning folk ska ha? Lär dig lite ödmjukhet istället så kommer du längre här i livet.

tror säkert att du har kört längre än jag har levt. men det är lätt att fastna i gamla invanda spår också.
och ang. travselar, skolkörningsselar och lokselar. Var sak har sin plats och sin tid.
Travselarna är toppen. På travbanan
lokselar vid tyngre arbete och
skolkörningsselar vid alla annan typ av körning.
om man inte tänkt köra trav och skolkörningsselen knappast är dyrare varför då köpa en travsele när det finns en sele som bättre lämpar sig till tänkt arbete???
och det handlar varken om prestige/tävling i utrustning utan rent sunt förnuft. inte köper du en hoppsadel om du tänkt rida dressyr???
Och ang. ödmjukhet så hör jag till en av dem som ALDRIG slutar lyssna på nya tips, råd och ideer. Däremot så verkar du själv ha svårt att vara lite ödmjuk ibalnd. Och vad jag menade i mitt andra inlägg var: att varför engagera sig i ett forum där du inte trivs???

Travselarna är toppen. På travbanan

Magister Trygg vill bara komma med en passus om att en travhäst sällan tränas på banan!
Muskler, kondition och psyke bygger man inte upp där!:idea:

Stackare att du la in den här frågan på forum Körning! Ställ frågan på forum Trav istället så får du vettigare och trevligare svar är mitt råd.

På detta forum verkar det mesta ha urartat och det är samma personer hela tiden, något för moderatorn att ta tag i kanske?
Eller ska det vara så här lågt i tak:confused:

mvh

från en som kört i många år med rockard+travsele och har glada friska hästar för det:eek:
Ja, här inne är det alltid massa otrevliga svar. Speciellt från vissa. Så trist. :mad:

Magister Trygg vill bara komma med en passus om att en travhäst sällan tränas på banan!
Muskler, kondition och psyke bygger man inte upp där!:idea:

Menar du att man inte tränar dom på banan? Vart tränar man dom då? Travbanan ligger väl sällan bredvid skogen. :confused: Tillägg. Jag trodde du var en tjej.

Få tävlingshästar tränas på själva tävlingsovalen!

På alla travbanor finns det omväxlande träningsmöjligheter.
Trots allt står de flesta travhästar inte på banan.

Ska man orka tävla -i vilken gren det än gäller, människa som häst- så är grundkonditionen A och O!
Innan man har byggt upp muskler och lungkapacitet så kör man inte i några högre farter då hästen självklart inte orkar någon längre stund samt att skaderisken givetvis blir för stor!

Det viktigaste är ju att hästen trivs med!
Annars presterar den ju ingenting! Vare sig det gäller som gårds och myshäst eller som tävlingshäst!
Därför säger också logiken att om utrustningen är fel så får du inte ut det du vill ha av din häst.
Inte ens om du -som många felaktigt tror- är en pengagirig hästplågare..:p

Säger bara en sak: läs Anders Erikssons bok eller se hans film. Där har du en riktig hästkarl.

Jag ser att många länkar till Anna Sellbergs suveräna sida.:bow:
(http://www.cliffords.se)

Nu måste jag fråga -vänligt och nyfiket får man väl tillägga med tanke på trådens karaktär ;)- vad du anser om de kunskaper, de råd och tips hon förmedlar?:)

Jag ser att många länkar till Anna Sellbergs suveräna sida.:bow:
(http://www.cliffords.se)

Nu måste jag fråga -vänligt och nyfiket får man väl tillägga med tanke på trådens karaktär ;)- vad du anser om de kunskaper, de råd och tips hon förmedlar?:)

om du ställer frågan till mig så kan jag helt ärligt säga att jag har aldrig läst vad det står där.
ang. att träna häst på travbana.. Jag bor på en gammal travhästgård. Och här finns en travbana ca.2,5 km pyttesmå backar och lite svängar men alla gårdens travhästar tränades där och ingen annanstans. Förutom när de åkte till travet och tränade två gånger i veckan.
Har även varit med på axevalla i flera travstall och där är inte en travhäst som har lämnat de fina sandade banorna runt området. jo förresten de skrittades ibland på asfalten. och där finns inte en backe. Så nog tränas många enbart på travbanor jo.
men det var inte det det handlade om... utan att travselar på travhästar i träning med lätta vagnar. Jag menade knappast att fördöma dem utan de är bra när de används på det vis som det är tänkt att användas. på travhäst i träning. OK?

Mycket bra fråga. Jag tyckte inte det var det minsta dålig stämning innan någon kom in och påpekade att det är så himla trist stämning och taskiga svar här inne. Bara för att man svarar något som TS kanske inte vill höra så betyder inte det att man försöker vara otrevlig, jag tror ingen här går in för att hoppa på eller trycka ner någon men man måste få säga vad man själv tycker fungerar bäst och vad man inte tycker fungerar, sen kan inte alla tycka lika men det betyder inte att man inte har rätt att säga vad man tycker. Och jag tyckte alla i denna tråden gjorde det på ett trevligt sätt. Sen väljer man väl kanske lite själv också hur man vill tolka ett inlägg, går man in med attityden att den som skrivit inlägget är otrevlig, ja då låter nog inlägget ganska otrevligt (om man inte sätter :) överallt) även om det inte alls var menat så. Och om inte inlägget är riktat till en själv så förstår jag inte riktigt varför man ska lägga sig i det öht, det skapar ju bara massa onödigt tjafs (som detta inlägg t.ex. ;) ).

Det är INTE svårare att sela en vanlig bröstsele än en "skitsele"!

jag som är amatör på körning kan säga så mycket som så här att jag fattade inte ett dugg av hur man ska sela på en sån där bröstsele. vi har i alla år använt en "skitsele", som folk kallar det här, och det har fungerat hur bra som helst. ingen fara alls. hästarna har inte tagit skada av det och det har inte hänt några olyckor så varför inte köra med en sådan??

Ok, tack för svaret!

Som sagt, Cliffords körskola länkas det ofta till här inne på körning!
Gå in på den sidan!
Hon skriver både lättfattat och har bra illustrationer om de olika selarna!:love:

Under fliken selar kan man läsa om alla olika selar.
Under rubriken "Undvik den här selen" skriver hon om den enkla bröstselen.
Scrollar man ner så handlar det om travselen.

Citat:
Travselar
Kan du komma över en bra begagnad travsele och en rockard för träningskörning är det inte alls en dum investering. I en travsele drar hästen sulkyn/rockarden i skaklarna. som sitter fast i en stadig och stabil däckel. Bröstan (om selen har en sådan) sitter fast med långa remmar, som surras runt skaklarna/skalmarna. Välj helst en riktigt bred brösta. Det är bekvämast för hästen.
Du får inte använda den här typen av utrustning på en vanlig körtävling - då måste du alltid köra med svängel och draglinor - men kör du bara hemma (och dessutom kanske har en häst med ett förflutet på travbanan?) är det en bra och rejäl grundutrustning att börja med.
Travgrejor är gjorda för att användas professionellt av folk som jobbar med hästar, och om du köper begagnat kan du ofta få tag på bra kvalité för en rimlig summa pengar.

Nu när även frågan -för 137834 gången har dykt upp- så har jag bestämt mig för att ta kontakt med Anders Eriksson för att höra hans åsikter om travutrustningen för hobbykörare!
Kanske är det så att han är av samma åsikt som ovanstående?

Om han svarar så lovar jag att återkomma med ett ordagrant citat!
Oavsett vad svaret blir!:D

Ps!
Du skriver att hästarna tränas i sand.
Detta är inget ovanligt utan sand har både stötdämpande egenskaper och ger styrka.
Sand är ju som bekant ett ganska "tungt" underlag..
Därmed kan vi i a f avfärda att travhästar bara tränas på plan mark där vagnarna rullar lätt!;)

Men i travstallen häromkring så har även travfolken olika selar till olika träning, tränar dom i sand eller annat tyngre underlag eller drar något tyngre än en sulky så har dom kraftigare selar än de som används vid körning och tävling på bana.

Själva selarna skiljer sig nog inte så mycket åt utan det är kanske ev. bröstan -som är utbytbar-och om de tyngre vagnarna är utrustade med trissor kanske.

Vid körning med långsamvagn använder jag mig helst av remselen istället för QH-selen (som har snabbfästen).
Det kanske är det du upplever som olika selar?

Och som följdfråga måste jag då fråga om man i så fall skulle kunna rekommendera en kraftigare travsele, om en sådan nu fanns?;)

Nja dom som jag har sett har haft "vanliga" selar, alltså med baksele och linor, vissa har t.o.m. haft lättare lokor men dom flesta har sett ut som vanliga bröstselar. Jag kan ju inget om trav så jag säger ju bara vad jag sett, sen vet jag inte vad det är för sele i övrigt eller om dessa är att rekommendera, men jag har tänkt på att dom har haft andra selar än dom vanliga travselarna man ser på banan. Sen har ju detta vart hos mindre travstall, med kanske max 20 hästar, så det kanske är annat i dom större stallet.

Det här är ju t.ex. huvudsakligen en trav-shop, och tom där säljer dom kraftigare selar och lokor http://www.valjastukku.com

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: yamyam
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 211
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka