rockard+ sele

Sv: rockard+ sele

De min stora fundering är: Hur sjutton tömkör jag med en baksele?! :) Den fästes uppe på ryggen, i svanskappan och sen då? Remmarna skulle ju fästas i "skaklarna". Men då man inte har några "skaklar"?

:)

Det är tänkt att min häst förra ägare ska komma och vi ska köra min häst en sväng så vi är 2 personer i vagnen. Vi har ju inga mega backar tycker inte ja men isåfall får man la hoppa av och gå i nerförs backen så hästen inte får all tyngd på sig. Jag ska kolla på bröstsele idag men annars blir det nog ett travsele med skakelremmar.

Jag brukar avända orden:

Hooooooww : Sakta ner
Smacka: Öka takten
Ptrroo: Stanna
Ojojoj : Förbereder hästen för en grov-sväng

Det är typ det ända jag använder :)

Mvh
Emma

om den går att ställa in och passa till.

Kan du ens sela med en RIKTIG sele??? Och ja jag såg på din hemsida att du gått kurser hit och dit....
Enligt mig som har både skitsele (aldrig använt för jag lider med mina pluttar när jag ser hur hemskt illa den ligger) och flertalet RIKTIGA selar hemma så är det superenkelt att passa till de riktiga selarna och att de passar så många olika hästar av varierande storlekar tycker jag är toppen. Räcker inte hålen till så gör man bara fler. har en standardsele som passar både till B-ponnyn och till den stora åsnan och till åsnorna passar selarna aldrig annars utan man måste göra om dem eller nä... förresten selen till de små passade perfekt från början också även den en riktig sele, däremot hade skitselen aldrig gått att få till att passa på dem.

Och nej det är inte svårare att lära sig sela med riktig sele. kräver bara att man engarerar sig lite men under tiden som man lär sig sela med en riktig sele så inser man också hur bra den är för hästen. Jag personligen tycker att jag som hästägare har ett ansvar att se till att ha utrustning som fungerar ordentligt och att ha så bra koll på min hästs exteriör och hur den rör sig samt hur selen sitter, påverkar och fungerar att jag kan välja en korrekt utrustning från början.
Me detta ansvar så följer att man läser på INNAN om vad man behöver och vad som är bäst för min häst. Och när en nybörjare ställer en fråga här om vad för utrustning man ska ha så tycker jag det är illa när någon som utger sig för att vara kunnig rekommenderar utrustning som de riktiga experterna varnar för....

Till dig som skulle skaffa utrustningen: SNÄLLA be om hjälp hos körinstruktör........

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara tillägga :angel:.

Ni skulle aldrig rida med en sadel om den inte passar häst eller är i sönder i bommen - Det är saksamma med selar! Man använder det som är bäst för hästen och inte något skit! :mad:

Mvh
Emma

Om så många experter varnar för "skitselar" så är de troligen inte så mycket experter att dom kan varnar för användandet av "braselen". bara det senaste halvåret har jag fått förfrågningar av ett tiotal som just det, Köpt en brasele och hästen blivit rädd för den och så kan dom inte köra den längre.
jag har inte någonstans påstått att skitselen är bra ergonomiskt jämfört med braselen, men den duger till enklare hobbykörning. brasele modell "standardsele" är en av dom jag haft hemma på prov, och den fick direkt underkänt av mej, i kavalite och modell. den skulle jag inte kunna använda då jag kör så mycket, och jag skulle inte lite på att lädret håller så länge häller.
Det finns för och nackdelar med båda selarna men bara för att den ena är bättre av vissa anledningar så är den andra också bättre för annat. så expert eller inte jag fördömmer varken den ena eller den andra selen, jag använder båda sorterna själv, till olika ändamål.
och om man ska dra tungt, då ska du inte ha en billig brasele, inte lite dyrare häller utan då ska du sätta på hästen en "riktig sele" sk, loksele. annars tycker jag synd om hästen. för även om bröstan ligger med jämnt tryck runt bogen så blir det ändå bara en punkt på bogbladet som får hela trycket och det är inte så bra ergonomiskt för hästen, stackars häst.

bara för man har en skitsele och kör med så betyder inte det att man plågar hästen.

och jo det tar längre tid att lära sej sela en bra sele mot en skitsele eller som jag i vanliga fall kallar den "bruksbrösta" Därför att du måste vara mycket nogare säkerhetsmässigt än med en"bruksbrösta" och det är en större säkerhetsrisk både för hästen och kusken att använda en bra sele. det händer mycket mer olyckor med den.

För mej går säkerheten absolut först, och så dåliga egenskaper har inte bruksbröstan att den gör hästen illa på något sätt så länge man håller sej till lätt vagn.

vill du sen diskutera min utbildning hit eller dit så är du välkommen att lämna ett pm, det är inget ämne för forumet.
jag tror att jag under de år min utbildning pågick lärde mej lite om både hästens ergonomi och hur selar av olika slag ska tillpassas.

visst vore det bra om alla gick och lärde sej av en instruktör hur man kör och selar en häst, men det tror jag du också förstår att dit kommer vi aldrig hamna hur mycket vi än vill.
och alla har inte lika lätt för att lära sej allt med selning och säkerhetstänket.

ämnet har diskuterats i mängder förut och kan så diskuteras i evigheter.

Man är inte sämre kusk för att man kör med en bruksbrösta. och man är inte mer expert för att man kör med brasele.
en bra kusk är när man kan se konsekvenser av båda och göra något åt/förhindra dem. och använda bådas fördelar.
det var min slutreplik i detta ämne!

Om så många experter varnar för "skitselar" så är de troligen inte så mycket experter att dom kan varnar för användandet av "braselen". bara det senaste halvåret har jag fått förfrågningar av ett tiotal som just det, Köpt en brasele och hästen blivit rädd för den och så kan dom inte köra den längre.
jag har inte någonstans påstått att skitselen är bra ergonomiskt jämfört med braselen, men den duger till enklare hobbykörning. brasele modell "standardsele" är en av dom jag haft hemma på prov, och den fick direkt underkänt av mej, i kavalite och modell. den skulle jag inte kunna använda då jag kör så mycket, och jag skulle inte lite på att lädret håller så länge häller.
Det finns för och nackdelar med båda selarna men bara för att den ena är bättre av vissa anledningar så är den andra också bättre för annat. så expert eller inte jag fördömmer varken den ena eller den andra selen, jag använder båda sorterna själv, till olika ändamål.
och om man ska dra tungt, då ska du inte ha en billig brasele, inte lite dyrare häller utan då ska du sätta på hästen en "riktig sele" sk, loksele. annars tycker jag synd om hästen. för även om bröstan ligger med jämnt tryck runt bogen så blir det ändå bara en punkt på bogbladet som får hela trycket och det är inte så bra ergonomiskt för hästen, stackars häst.

bara för man har en skitsele och kör med så betyder inte det att man plågar hästen.

och jo det tar längre tid att lära sej sela en bra sele mot en skitsele eller som jag i vanliga fall kallar den "bruksbrösta" Därför att du måste vara mycket nogare säkerhetsmässigt än med en"bruksbrösta" och det är en större säkerhetsrisk både för hästen och kusken att använda en bra sele. det händer mycket mer olyckor med den.

För mej går säkerheten absolut först, och så dåliga egenskaper har inte bruksbröstan att den gör hästen illa på något sätt så länge man håller sej till lätt vagn.

vill du sen diskutera min utbildning hit eller dit så är du välkommen att lämna ett pm, det är inget ämne för forumet.
jag tror att jag under de år min utbildning pågick lärde mej lite om både hästens ergonomi och hur selar av olika slag ska tillpassas.

visst vore det bra om alla gick och lärde sej av en instruktör hur man kör och selar en häst, men det tror jag du också förstår att dit kommer vi aldrig hamna hur mycket vi än vill.
och alla har inte lika lätt för att lära sej allt med selning och säkerhetstänket.

ämnet har diskuterats i mängder förut och kan så diskuteras i evigheter.

Man är inte sämre kusk för att man kör med en bruksbrösta. och man är inte mer expert för att man kör med brasele.
en bra kusk är när man kan se konsekvenser av båda och göra något åt/förhindra dem. och använda bådas fördelar.
det var min slutreplik i detta ämne!

Säger bara en sak: läs Anders Erikssons bok eller se hans film. Där har du en riktig hästkarl.

jag har en hel del hästkarlar/kvinnor som förebilder, men dom hittade jag inte via böcker och filmer utan i verkligheten.

Tråkigt att ett ämne ska börja gå till personangrepp. Kom och gå en kurs hos mej först innan ni yttrar er om mina kunskaper.
Jag har lagt fram fördelar och nackdelar. sen klarar dom flästa av att avgöra om det är det ena eller det andra som passar bäst för dom.
När jag gång på gång får se följder av saker, så kan jag inte låta bli att tala om det. det hade säkert andra gjort också om dom vågat yttra sej. Men risken finns ju att man blir hallshuggen.:eek:

jag har en hel del hästkarlar/kvinnor som förebilder, men dom hittade jag inte via böcker och filmer utan i verkligheten.

Tråkigt att ett ämne ska börja gå till personangrepp. Kom och gå en kurs hos mej först innan ni yttrar er om mina kunskaper.
Jag har lagt fram fördelar och nackdelar. sen klarar dom flästa av att avgöra om det är det ena eller det andra som passar bäst för dom.
När jag gång på gång får se följder av saker, så kan jag inte låta bli att tala om det. det hade säkert andra gjort också om dom vågat yttra sej. Men risken finns ju att man blir hallshuggen.:eek:

Jag har inte gått till personangrepp på någon kan jag knappast göra eftersom jag inte vet vem du är och aldrig har träffat dig.
Och jag har heller inte samlat mina grundläggande kunskaper genom böcker utan via utbildning av en av våra duktigaste enbetskuskar bla.
jag säger bara att i boken och filmen så går Eriksson ganska tydligt igenom varför man ska använda ordentliga selar.

Tack så mkt :)

Jag vet ju inte riktigt men jag har sagt, sakta, bryt av, trav, galopp m.m de ord jag använt vid longering. sen höger resp vänster tycker det fungerar, men tänkte om de fanns bättre"ord"

och det är en större säkerhetsrisk både för hästen och kusken att använda en bra sele

Vad exakt menar du? :confused:

Jag skulle vilja veta på vilka områden du tycker att en skitsele är bättre än en riktig sele? Olyckor kan hända oavsett sele, det hänger främst på kusken och träningen av hästen om man ska se till olyckor ur säkerhetssynpunkt.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon som påstår sig vara kunnig inom körning kan rekommendera att man använder en skitsele hellre än en riktig sele! Det kanske tar längre tid att lära sig sela med en riktig sele eftersom den har fler remmar och går att anpassa, men varför ha bråttom? Är det inte bättre att lära sig ordentligt från början än att ta genvägen via en skitsele? Både för häst och kusk. Händer det en olycka om hästen blir rädd för något och drar ner i diket, tror du verkligen att en skitsele håller för det bättre än en riktig sele? Då är jag väldigt tveksam till dina kunskaper inom detta område.

Tack så mkt :)

Jag vet ju inte riktigt men jag har sagt, sakta, bryt av, trav, galopp m.m de ord jag använt vid longering. sen höger resp vänster tycker det fungerar, men tänkte om de fanns bättre"ord"

Jag använder följande kommandon:

Prrrro = Halt
Saaakta = Lägre tempo i samma gångart (samlad trav/galopp)
Sakta aaav = Avsaktning från galopp till trav eller från trav till skritt
Ssssss = Trav
Sscchhh = Ökad trav
Ja! = Galopp
Kom kom = När jag vill ha mer samling, ställning och att han ska jobba mer med ryggen (detta säger jag ju självklart samtidigt som jag ger kommando med tömtag och s-ljud för framåtbjudning)

Stackare att du la in den här frågan på forum Körning! Ställ frågan på forum Trav istället så får du vettigare och trevligare svar är mitt råd.

På detta forum verkar det mesta ha urartat och det är samma personer hela tiden, något för moderatorn att ta tag i kanske?
Eller ska det vara så här lågt i tak:confused:

mvh

från en som kört i många år med rockard+travsele och har glada friska hästar för det:eek:

Nu gällde ju frågan körning och inte trav så tråden ligger helt rätt. Hon har både fått vettiga och trevliga svar, det beror nog lite på hur man väljer att ta åt sig råden eller med vilka ögon man läser inläggen.

Det är inte förbjudet för samma personer att svara på trådarna, det är väl tur att nån gör det? Vad har du själv för tips till TS? Det hade väl varit bättre att komma med något tips eller råd ibland istället för att bara dyka in här emellanåt och slå ner på folk?

Trodde att det framgick av min avsändare - använd travsele om du har rockard och endast ska köra i skritt o trav på vägarna. Finns ingen anledning att krångla till det ytterligare och i valet mellan en dålig bröstsele ( tycker att de oftast har dålig passform samt saknar riktig däckel ) och en travsele så är travselen den jag rek.

Tycker att det är RIKTIGT taskig stämning här inne alltför ofta och alldeles för lågt i tak + för lite ödmjukhet.

Förstår övriga som skrivit att man absolut inte ska ha en "skitsele" som ni uttryckt er, men enligt TS skulle hon köra en lätt rockard i skritt och trav på grusvägar o.dyl. Det gör jag med min travare, med en s.k skitsele. Denna har ej lös brösta, men behöver för den skull inte vara köpt på börjes el. hööks. Min är i ett bra läder och passar min häst alldeles utmärkt. Har gått kurser och kört i många år med honom utan att han kommit till skada. Vill man satsa på att köpa en ny sele och köra mkt rekommenderar jag givetvis en rejäl sele, med baksele och vagn med broms o.dyl, men för lättare motionsrundor ett par ggr i veckan tkr jag det fungerar alldeles utmärkt med min utrustning. Bröstsele (m dubbla gjordar) och lätt rockard.

Jag har tänkt att köra max 2 gånger i veckan för variation. Har kollat och har tänkt att ev. köpa ett från drive out, de för 1650kr. Men man kan ta bort bakselet på det väl? är det någon som vet de?

Stackare att du la in den här frågan på forum Körning! Ställ frågan på forum Trav istället så får du vettigare och trevligare svar är mitt råd.

På detta forum verkar det mesta ha urartat och det är samma personer hela tiden, något för moderatorn att ta tag i kanske?
Eller ska det vara så här lågt i tak:confused:

mvh

från en som kört i många år med rockard+travsele och har glada friska hästar för det:eek:

Men om man lägger ut en fråga här så måste man vara beredd på att man får svar. Annars om man redan bestämt sig för att köra med skit så behöver man ju inte fråga. Här har TS fått många tips på bra utrustning. Och sedan är det ju upp till denne att välja efter sitt eget sunda förnuft/ dåliga samvete eller välj vad du vill.

Sedan om du tycker att det är dåliga tips och råd så beror det nog bara på att du själv är så inspånad på travprylar att du aldrig skulle ta till dig ett tips som handlar om annat än travselar. Och om du nu tycker att det är så dålig stämning här inne så håll dig på travforumet. Ingen mening med att vara på ställen med dålig stämmning om man inte själv gillar att skapa/ medverka i konflikter.

Jag har tänkt att köra max 2 gånger i veckan för variation. Har kollat och har tänkt att ev. köpa ett från drive out, de för 1650kr. Men man kan ta bort bakselet på det väl? är det någon som vet de?

Visst går det. men är det rätt mot din häst att behöva stoppa vikten från vagn och din vikt endast med hjälp av svanskotorna??? Vänj istället hästen vid bakselen så kan den stoppa vikten genom att sätta sig i bakselen och hålla emot med hela kroppen.
Tycker annars det är ett bra val av sele. Och är du osäker med tillpassning så får du gärna lägga upp bilder här så hjälper vi dig så gott det går via en bild på internet.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: yamyam
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 211
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka