Om så många experter varnar för "skitselar" så är de troligen inte så mycket experter att dom kan varnar för användandet av "braselen". bara det senaste halvåret har jag fått förfrågningar av ett tiotal som just det, Köpt en brasele och hästen blivit rädd för den och så kan dom inte köra den längre.
jag har inte någonstans påstått att skitselen är bra ergonomiskt jämfört med braselen, men den duger till enklare hobbykörning. brasele modell "standardsele" är en av dom jag haft hemma på prov, och den fick direkt underkänt av mej, i kavalite och modell. den skulle jag inte kunna använda då jag kör så mycket, och jag skulle inte lite på att lädret håller så länge häller.
Det finns för och nackdelar med båda selarna men bara för att den ena är bättre av vissa anledningar så är den andra också bättre för annat. så expert eller inte jag fördömmer varken den ena eller den andra selen, jag använder båda sorterna själv, till olika ändamål.
och om man ska dra tungt, då ska du inte ha en billig brasele, inte lite dyrare häller utan då ska du sätta på hästen en "riktig sele" sk, loksele. annars tycker jag synd om hästen. för även om bröstan ligger med jämnt tryck runt bogen så blir det ändå bara en punkt på bogbladet som får hela trycket och det är inte så bra ergonomiskt för hästen, stackars häst.
bara för man har en skitsele och kör med så betyder inte det att man plågar hästen.
och jo det tar längre tid att lära sej sela en bra sele mot en skitsele eller som jag i vanliga fall kallar den "bruksbrösta" Därför att du måste vara mycket nogare säkerhetsmässigt än med en"bruksbrösta" och det är en större säkerhetsrisk både för hästen och kusken att använda en bra sele. det händer mycket mer olyckor med den.
För mej går säkerheten absolut först, och så dåliga egenskaper har inte bruksbröstan att den gör hästen illa på något sätt så länge man håller sej till lätt vagn.
vill du sen diskutera min utbildning hit eller dit så är du välkommen att lämna ett pm, det är inget ämne för forumet.
jag tror att jag under de år min utbildning pågick lärde mej lite om både hästens ergonomi och hur selar av olika slag ska tillpassas.
visst vore det bra om alla gick och lärde sej av en instruktör hur man kör och selar en häst, men det tror jag du också förstår att dit kommer vi aldrig hamna hur mycket vi än vill.
och alla har inte lika lätt för att lära sej allt med selning och säkerhetstänket.
ämnet har diskuterats i mängder förut och kan så diskuteras i evigheter.
Man är inte sämre kusk för att man kör med en bruksbrösta. och man är inte mer expert för att man kör med brasele.
en bra kusk är när man kan se konsekvenser av båda och göra något åt/förhindra dem. och använda bådas fördelar.
det var min slutreplik i detta ämne!