rockard+ sele

Sv: rockard+ sele

Jag har tänkt att köra max 2 gånger i veckan för variation. Har kollat och har tänkt att ev. köpa ett från drive out, de för 1650kr. Men man kan ta bort bakselet på det väl? är det någon som vet de?

Var finns du förretsen?? Det är många här som gärna åker ut och hjlper till med tillpassningen..

Trodde att det framgick av min avsändare - använd travsele om du har rockard och endast ska köra i skritt o trav på vägarna. Finns ingen anledning att krångla till det ytterligare och i valet mellan en dålig bröstsele ( tycker att de oftast har dålig passform samt saknar riktig däckel ) och en travsele så är travselen den jag rek.

Tycker att det är RIKTIGT taskig stämning här inne alltför ofta och alldeles för lågt i tak + för lite ödmjukhet.

ne det fanns inga konkreta tips eller råd i ditt inlägg .

Då kanske du ska sätta på dig läsglasögonen för jag tycker det framgår tydligt, om inte annat så i påföljande inlägg som du säkert läst.

Han är inte van att gå me baksele och förra ägaren har kört me bröstsele me bara draglinor och där hon bor är det branta backar och har inte varit någon fara då och dom har haft rockard och 2 personer som suttit i. Tror inte att han gillar baksele för när man tömkör kan jag inte ha linan bakom rumpan på han för att få me bakdelen får då får han panik.

Hör du hur du låter själv egentligen? Forumet är väl förhoppningsvis till för alla, så länge man kan hålla en vettig ton? Däremot tycker jag att moderatorn borde vara snabbare med att rensa ut de som är direkt otrevliga och fördömande gentemot i stort sätt alla nya som inte delar deras uppfattning.

Jag har kört längre längre än du har levt så jag tror mig ha en del råd och tips att komma med. Gå in på travforum någon gång så ska du se att man där inte är alls lika benägen att klanka ner på andra former av körsporter. Här på forum Körning verkar det som att man på förhand anser sig veta att allt som rör trav och tillhörande utrustning skulle vara dåligt för hästen eller inte gå att köra med.

Jag har kört och tränat i ett antal år, helt vanlig långsamkörning på grusväg i slät eller svagt kuperad terräng och det är inga som helst problem med travsele och rockard. Har man tänkt tävla i vad jag kallar skolkörning, köra maraton etc ja då köper man förstås den utrustning som krävs för detta. Det är väl ingen jädra prestige eller tävling i vilken utrustning folk ska ha? Lär dig lite ödmjukhet istället så kommer du längre här i livet.

Nej jag skulle vilja säga - undvik för allt i världen baksele och använd en travsele eller möjligen en bröstsele av god kvalitet med ordentlig däckel. Är hästen inte van vid baksele så är det ingenting du ska ge dig på ensam, ta hjälp i såna fall.

Är det så att det är en och annan brant backe så brukar jag faktiskt sitta av och gå vid sidan upp eller ner för backen. Nu kör jag f n en lugn och snäll liten shettis, hade jag kört stor häst så skulle jag haft någon med mig i vagnen så att denne kan gå vid hästens huvud och jag vid vagnen så att du inte riskerar att häst o vagn ger sig av utan dig.:)

Men spelar det isåfall någon roll om jag har ett travsele eller bröstsele och om jag har ett bröstsele kan bröstan sitta fast i däckeln? Jag hade tänkt att gå ner för backar vid sidan av han så han inte ska behöva bromsa all tyngd.

Jag tycker du ska ta kontakt med en verklig person som kan hjälpa dig med träning och tillpassning av sele. Jag hoppas att du själv hör hur dumt det Jeeves säger låter, varför ska man ha såpass dålig utrustning så man måste gå av i varje nedförsbacke?? Och vad händer om hästen blir rädd för något och rusar ner för en backe innan du hinner hoppa av, kan du då bromsa i nerförsbacken? Nej, det bästa är att lägga ner lite mer tid på att få bort bakskyggheten på din häst, annars är han ingen säker körhäst för det kan dyka upp andra saker bakom rumpan på honom än baksele och remmar.

Jag tycker du ska ta kontakt med en verklig person som kan hjälpa dig med träning och tillpassning av sele. Jag hoppas att du själv hör hur dumt det Jeeves säger låter, varför ska man ha såpass dålig utrustning så man måste gå av i varje nedförsbacke?? Och vad händer om hästen blir rädd för något och rusar ner för en backe innan du hinner hoppa av, kan du då bromsa i nerförsbacken? Nej, det bästa är att lägga ner lite mer tid på att få bort bakskyggheten på din häst, annars är han ingen säker körhäst för det kan dyka upp andra saker bakom rumpan på honom än baksele och remmar.

Jag har alltid med mig någon när jag har tänkt att köra. Förra ägaren har kört i branta backar på upp och ner innan utan baksele med en rockard och 2 personer i. Han är inte rädd när bilar och sånt kommer bakom men när en töm bakom rumpan bara får han att få panik.

Nja, det jag är emot när det gäller i a f vissa bröstselar det är att de ofta saknar en rejäl däckel. Travselarna har en bra däckel och sen använder jag mig av en långbrösta med en fårskinnstunnel framtill för att utjämna trycket. Rockarden jag har är av typ travrockard, dvs ingen tung vagn uppbyggd på ex vis Saabaxel el liknande.

Men har du en bra bröstsele med riktig däckel och som sitter bra på din häst så visst funkar det för motionskörning 1-2 ggr/veckan.

Eftersom du framstår som såpass omogen och onyanserad så avstår jag från att kommentera dina inlägg framöver - inte mödan värt.

Jag har alltid med mig någon när jag har tänkt att köra. Förra ägaren har kört i branta backar på upp och ner innan utan baksele med en rockard och 2 personer i. Han är inte rädd när bilar och sånt kommer bakom men när en töm bakom rumpan bara får han att få panik.

Om den förra ägaren hade slagit hästen gul och blå hade du också gjort det då? Att han kör i branta backar utan baksele tyder bara på ren okunskap, om han inte har broms på vagnen vill säga. Tänk själv, tycker du det känns rätt mot hästen att denna ska behöva bromsa vagnen med hjälp av bara svanskotan, att denna dras uppåt och ryggraden dras ihop/upp varje gång han bromsar eller stannar?

Bilar kommer ju knappast upp i rumpan på honom så han känner det, men det kan fastna t.ex. en gren i hjulet som slår upp och slår hästen på bakbenen/rumpan. Det absolut vikitgaste för en bra körhäst i min mening är att den inte är bakrädd och att den kan stanna och stå still på kommando, med denna träning kan man undvika många olyckor.

Vad exakt menar du? :confused:

Jag skulle vilja veta på vilka områden du tycker att en skitsele är bättre än en riktig sele? Olyckor kan hända oavsett sele, det hänger främst på kusken och träningen av hästen om man ska se till olyckor ur säkerhetssynpunkt.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon som påstår sig vara kunnig inom körning kan rekommendera att man använder en skitsele hellre än en riktig sele! Det kanske tar längre tid att lära sig sela med en riktig sele eftersom den har fler remmar och går att anpassa, men varför ha bråttom? Är det inte bättre att lära sig ordentligt från början än att ta genvägen via en skitsele? Både för häst och kusk. Händer det en olycka om hästen blir rädd för något och drar ner i diket, tror du verkligen att en skitsele håller för det bättre än en riktig sele? Då är jag väldigt tveksam till dina kunskaper inom detta område.

Du har verkligen inte förstått något av det jag skrivit tidigare.

Jag har skrivit tidigare om varför. så läs det .

Det spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar. för den som inte vill förstå varför gör det inte häller.

Jag ser både för och nackdelar med båda selarna, det finns områden då jag inte kan använda den sk braselen, det har jag förklarat tidigare, och vist det finns nackdelar med bruksbröstan, jag har inte sagt något annat. men den duger mycket väl ändå. du plågar inte hästen om du som hobby kusk kör din ponny någon gång ibland med en sådan.
Tyvärr är inte häller brabröstans däckel så bra alltid det kan bli fel med dom också. många kör med en stel däckel som inte passar hästens rygg och det trycker oerhört fel på ryggen. Det varierar mycket på dom olika modellerna.

Jag föredrar att man kör med braselen, MEN Man är ingen dålig kusk för att man använder en bruksbrösta. föredrar man den så använd den. är man inte bekväm själv med braselen så ska man inte tvingas köra med en.

vill du inte köra med bruksbröstan för att du inte tycker den sitter ok på din ponny eller är tillräcklig för din körning så ska du låtabli självklart det är ju helt upp till dej. Jag säger inte att det är fel.

varför jag är öppen för båda selarna... jo för att den ena som passar någon passar inte den andra.
Har man en ponny som är körd och du har lite kunskaper sen kanske yngre år, och vill ut och köra någon gång ibland, då tycker jag att en bruksbrösta passar bättre, helt enkelt. och varför ska man inte kunna få ut och ha en trevlig tur utan dåligt samvete för att några gapat om att bruksbröstan är förkastlig. Konsekvenserna när en sådan person skaffar sej en brasele har jag skrivit om tidigare.
känner man att man har kläm på hur en bra sele funkar så då är det ju helt klart att det är bättre med en sådan. ska du köra lite oftare och kör för träning så självklart ska man då se till att lära sej sela med en brabrösta och hålla sej till en sådan.

Däckeln tex på en brukssele är inte helt ok, om man kör mycket men på hobbynivå så är den aldeles tillräcklig. när jag kör mycket, då menar jag hela dagarna yrkesmässigt då föredrar jag en däckel med putor och däckelbåge den är bäst för hästens rygg, skulle aldrig komma på tanken att använda en brasbrösta då.
skulle ändå inte gå till anfall och försöka göra mej duktig på att säga att allt som inte är loksele och riktig däckel med båge på är förkastligt.
Man väljer sele efter det man ska göra och sin förmåga.

Det avgör var och en vilken man tycker sej klara av, man ska inte känna sej sämre för att man känner att man inte behärskar en sorts sele. Jag tvingar inte mina elever att de ska köra med loksele bara för att jag tycker den är absolut det bästa för hästen.
däremot talar jag om för och nackdelar. och till vilka ändamål och gränser man bör byta till en bättre sele.

en tur då och då i rockard, en lätt mindre släde
för nöje med lite
mindre kunskap i bakfickan - bruksselen

Körträning, lite dressyr lite mer backigt - billigare brasele
prisklass ca
2-3´000kr

mer kuperad körning typ maraton - lite bättre
brasele 6-7´000
och uppåt

tyngre körning typ släde, större vagnar
turistvagnar skogskälkar sladd/harv mm - Loksele

och ja just det hur kan någon som säger sej kunna om hästar tycka att man kan använda en bruksbrösta??? ja jag har inte själv benämntmej som kunnig... det var nån annan som sa. men ja jag har har fått lite erfarenheter under åren, som jag har pysslat med hästar.
klarar jag av att köra in årsveden med häst, klarar jag av att köra in hästar som många andra går bet på, klarar jag av att köra spann med hingstar, plöja, harva, så, hålla kurser uppvisningar,mm och få stora beröm för det.... ja jag tror jag då kan avgöra om man kan köra med en bruksbrösta för enklare körturer.

är det någon som inte förstår vad jag skrivit så läs en gång till. har ni ändå inte förstått varför jag rekomenderar bruksbröstan till en del så lägg ner, ni kommer ändå inte förstå det.

Det finns något som heter bukgjord och den har en viss funktion..

*kl*

Jag föreslår att alla inblande bör läsa igenom sina egna inlägg och fundera på om det är något som de själva skulle vilja bli svarade. För övrigt hoppas jag att tonen blir trevligare överlag och att både Körning och Trav kan lära sig av varandras likhet och olikheter och faktiskt inse att det finns bra saker/dåliga saker inom båda grenarna. Man blir aldrig fullärd och ett öppet sinne gör det lättare att lära sig.

Jag har hållt en ganska så låg profil här på körning än så länge för kolla av lite hur det är, och jag fortsätter gärna med det, men jag är inte heller rädd för att börja vara hård om stämingen och tonen mot både nybörjare och erfarna är dålig.

Mvh
Snurrfian-moderator

*kl*

Jag föreslår att alla inblande bör läsa igenom sina egna inlägg och fundera på om det är något som de själva skulle vilja bli svarade. För övrigt hoppas jag att tonen blir trevligare överlag och att både Körning och Trav kan lära sig av varandras likhet och olikheter och faktiskt inse att det finns bra saker/dåliga saker inom båda grenarna. Man blir aldrig fullärd och ett öppet sinne gör det lättare att lära sig.

Jag har hållt en ganska så låg profil här på körning än så länge för kolla av lite hur det är, och jag fortsätter gärna med det, men jag är inte heller rädd för att börja vara hård om stämingen och tonen mot både nybörjare och erfarna är dålig.

Mvh
Snurrfian-moderator

tycker aldrig att tonen mot nybörjare är dålig många goda tips ges. däremot finns här två läger bland de som kommit en bit längre och det är där det gärna blir hetskt...

en tur då och då i rockard, en lätt mindre släde
för nöje med lite
mindre kunskap i bakfickan - bruksselen

Körträning, lite dressyr lite mer backigt - billigare brasele
prisklass ca
2-3´000kr

mer kuperad körning typ maraton - lite bättre
brasele 6-7´000
och uppåt

tyngre körning typ släde, större vagnar
turistvagnar skogskälkar sladd/harv mm - Loksele

Håller helt med. (om en tur då och då handlar om någon gång i månaden) men en liten tanke. om man har kurser och utbildar folk i körning... är det inte då bättre att visa hur man använder en ordentlig sele. Nybörjare har ju världens chans att få lära sig hur man ska göra...

Då kanske du ska sätta på dig läsglasögonen för jag tycker det framgår tydligt, om inte annat så i påföljande inlägg som du säkert läst.

nope, inga konkreta tips i ditt första inlägg. I det andra däremot...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: yamyam
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 211
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka