Sv: rockard+ sele
Vad exakt menar du?
Jag skulle vilja veta på vilka områden du tycker att en skitsele är bättre än en riktig sele? Olyckor kan hända oavsett sele, det hänger främst på kusken och träningen av hästen om man ska se till olyckor ur säkerhetssynpunkt.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon som påstår sig vara kunnig inom körning kan rekommendera att man använder en skitsele hellre än en riktig sele! Det kanske tar längre tid att lära sig sela med en riktig sele eftersom den har fler remmar och går att anpassa, men varför ha bråttom? Är det inte bättre att lära sig ordentligt från början än att ta genvägen via en skitsele? Både för häst och kusk. Händer det en olycka om hästen blir rädd för något och drar ner i diket, tror du verkligen att en skitsele håller för det bättre än en riktig sele? Då är jag väldigt tveksam till dina kunskaper inom detta område.
Du har verkligen inte förstått något av det jag skrivit tidigare.
Jag har skrivit tidigare om varför. så läs det .
Det spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar. för den som inte vill förstå varför gör det inte häller.
Jag ser både för och nackdelar med båda selarna, det finns områden då jag inte kan använda den sk braselen, det har jag förklarat tidigare, och vist det finns nackdelar med bruksbröstan, jag har inte sagt något annat. men den duger mycket väl ändå. du plågar inte hästen om du som hobby kusk kör din ponny någon gång ibland med en sådan.
Tyvärr är inte häller brabröstans däckel så bra alltid det kan bli fel med dom också. många kör med en stel däckel som inte passar hästens rygg och det trycker oerhört fel på ryggen. Det varierar mycket på dom olika modellerna.
Jag föredrar att man kör med braselen, MEN Man är ingen dålig kusk för att man använder en bruksbrösta. föredrar man den så använd den. är man inte bekväm själv med braselen så ska man inte tvingas köra med en.
vill du inte köra med bruksbröstan för att du inte tycker den sitter ok på din ponny eller är tillräcklig för din körning så ska du låtabli självklart det är ju helt upp till dej. Jag säger inte att det är fel.
varför jag är öppen för båda selarna... jo för att den ena som passar någon passar inte den andra.
Har man en ponny som är körd och du har lite kunskaper sen kanske yngre år, och vill ut och köra någon gång ibland, då tycker jag att en bruksbrösta passar bättre, helt enkelt. och varför ska man inte kunna få ut och ha en trevlig tur utan dåligt samvete för att några gapat om att bruksbröstan är förkastlig. Konsekvenserna när en sådan person skaffar sej en brasele har jag skrivit om tidigare.
känner man att man har kläm på hur en bra sele funkar så då är det ju helt klart att det är bättre med en sådan. ska du köra lite oftare och kör för träning så självklart ska man då se till att lära sej sela med en brabrösta och hålla sej till en sådan.
Däckeln tex på en brukssele är inte helt ok, om man kör mycket men på hobbynivå så är den aldeles tillräcklig. när jag kör mycket, då menar jag hela dagarna yrkesmässigt då föredrar jag en däckel med putor och däckelbåge den är bäst för hästens rygg, skulle aldrig komma på tanken att använda en brasbrösta då.
skulle ändå inte gå till anfall och försöka göra mej duktig på att säga att allt som inte är loksele och riktig däckel med båge på är förkastligt.
Man väljer sele efter det man ska göra och sin förmåga.
Det avgör var och en vilken man tycker sej klara av, man ska inte känna sej sämre för att man känner att man inte behärskar en sorts sele. Jag tvingar inte mina elever att de ska köra med loksele bara för att jag tycker den är absolut det bästa för hästen.
däremot talar jag om för och nackdelar. och till vilka ändamål och gränser man bör byta till en bättre sele.
en tur då och då i rockard, en lätt mindre släde
för nöje med lite
mindre kunskap i bakfickan - bruksselen
Körträning, lite dressyr lite mer backigt - billigare brasele
prisklass ca
2-3´000kr
mer kuperad körning typ maraton - lite bättre
brasele 6-7´000
och uppåt
tyngre körning typ släde, större vagnar
turistvagnar skogskälkar sladd/harv mm - Loksele
och ja just det hur kan någon som säger sej kunna om hästar tycka att man kan använda en bruksbrösta??? ja jag har inte själv benämntmej som kunnig... det var nån annan som sa. men ja jag har har fått lite erfarenheter under åren, som jag har pysslat med hästar.
klarar jag av att köra in årsveden med häst, klarar jag av att köra in hästar som många andra går bet på, klarar jag av att köra spann med hingstar, plöja, harva, så, hålla kurser uppvisningar,mm och få stora beröm för det.... ja jag tror jag då kan avgöra om man kan köra med en bruksbrösta för enklare körturer.
är det någon som inte förstår vad jag skrivit så läs en gång till. har ni ändå inte förstått varför jag rekomenderar bruksbröstan till en del så lägg ner, ni kommer ändå inte förstå det.