rockard+ sele

Sv: rockard+ sele

KL.
Denna tråden ligger väl ganska bra till tycker jag. Vi har väl haft mycket värre trådar än denna? Jag hIttar då inga direkta påhopp i denna tråden.

Citat:
Travselar
Kan du komma över en bra begagnad travsele och en rockard för träningskörning är det inte alls en dum investering. I en travsele drar hästen sulkyn/rockarden i skaklarna. som sitter fast i en stadig och stabil däckel. Bröstan (om selen har en sådan) sitter fast med långa remmar, som surras runt skaklarna/skalmarna. Välj helst en riktigt bred brösta. Det är bekvämast för hästen.
Du får inte använda den här typen av utrustning på en vanlig körtävling - då måste du alltid köra med svängel och draglinor - men kör du bara hemma (och dessutom kanske har en häst med ett förflutet på travbanan?) är det en bra och rejäl grundutrustning att börja med.
Travgrejor är gjorda för att användas professionellt av folk som jobbar med hästar, och om du köper begagnat kan du ofta få tag på bra kvalité för en rimlig summa pengar.

Nu när även frågan -för 137834 gången har dykt upp- så har jag bestämt mig för att ta kontakt med Anders Eriksson för att höra hans åsikter om travutrustningen för hobbykörare!
Kanske är det så att han är av samma åsikt som ovanstående?

Om han svarar så lovar jag att återkomma med ett ordagrant citat!
Oavsett vad svaret blir!:D

Ps!
Du skriver att hästarna tränas i sand.
Detta är inget ovanligt utan sand har både stötdämpande egenskaper och ger styrka.
Sand är ju som bekant ett ganska "tungt" underlag..
Därmed kan vi i a f avfärda att travhästar bara tränas på plan mark där vagnarna rullar lätt!;)

Anders eriksson går igenom travselar i sin film på ett bra sätt. Där berömmer han också travselar med det system med trissor som fungerar på samma sätt som draglinor. Kommer inte ihåg precis vad han säger nu....
Och återigen vill jag säga att jag har inget emot varken travhästar deras träning eller travselar men var sak har sin plats. en träningssulky är ju knappast tung och banorna dom tränar på.... hmm de är ju iaf. oftast lättare än nar man kör ut i skogen där det finns backar kanske stenar, rötter osv...
Det jag reagerar mest på är bröstorna på tarvselen. När remmarna sitter surrade i skacklarna måste det ju bli stumt runt bogen och det kan knappast vara något positivt att dra med. På en tävlingssulky så drar de ju inte med den utan den är ju mer som säkerhet...

Ja visst gör det det, vad vill du ha sagt med det? Tycker du att hästen ska bromsa vagnen med bukgjorden? Förklara dig gärna lite bättre.

För det första var det väl en rokard det handlade om, och ja det är ju faktiskt dess funktion, men jag håller med om att en baksele är bättre.
Innan bakselen kom så var det ju faktisk bara bukgjorden som var "broms"

Ja men utvecklingen går framåt. I min värld så är bukgjordens funktion att hålla däckeln på plats när man kör vagn, rockard eller gigg, ingenting annat. Tror inte det är så mycket bekvämare för hästen att bromsa med armhålan än med svanskotan faktiskt.

För det första var det väl en rokard det handlade om, och ja det är ju faktiskt dess funktion, men jag håller med om att en baksele är bättre.
Innan bakselen kom så var det ju faktisk bara bukgjorden som var "broms"

fast baksele har ju funnits sedan......... ja iaf. de närmsta hundra åren...

Ja iaf på vagnsselar, när det kom på arbetsselar vet jag inte, men det var länge sedan. Sen behövs det ju inte på alla arbetsselar beroende på vad man gör, men det är ju en annan diskusion, nu handlade det ju om att dra rockard.

Ja men utvecklingen går framåt. I min värld så är bukgjordens funktion att hålla däckeln på plats när man kör vagn, rockard eller gigg, ingenting annat. Tror inte det är så mycket bekvämare för hästen att bromsa med armhålan än med svanskotan faktiskt.

ja alla tycker vi olika:) men vad har du däckelgjorden till då?

Jag har tänkt att köra max 2 gånger i veckan för variation. Har kollat och har tänkt att ev. köpa ett från drive out, de för 1650kr. Men man kan ta bort bakselet på det väl? är det någon som vet de?

Hej!

Bakselen går att ta bort. Svanskappan blir dock något ostabil.

Mvh
Caroline

Hej du!
Hoppar in i äppelkastningen:angel:
Klart du blir halshuggen;) komma här å säjja att dom bra selarna inte är bra! :eek:
Och försöker säjja goda ord om skitselen, som alla "experter" försöker utrota för att göra körningen för hästar å ponnyer lite trevligare....:angel:
Ja babblar på o menar absolut inget illa, mina tankar å funderingar bara, diskutera är alltid intressant;)

Att "smutskasta" de bra bröstselarna med....
bara det senaste halvåret har jag fått förfrågningar av ett tiotal som just det, Köpt en brasele och hästen blivit rädd för den och så kan dom inte köra den längre.
Är väll bara onödigt.
Det där är människor som inte kan köra + inte fattar att man ska lära och vänja hästen först vid en ny selvariant...
Du som kan... förklarade du det inte för dom innan dom köpte selen då? Eller hjälpte dom spänna den rätt från början eller vänja hästen vid selen?
Tid och ork ska de va till de å...

OBS nu menar vi bra sele med rätt modell, finns tragiskt nog även selar i rätt modell i helt värdelöst läder å material:crazy:

Draglinor och baksele är bekvämare för hästen, det bara är så, det kan ju ingen ändra på.
MEN helt klart det går att köra utan! Bara vid extrema fall klagar hästen eller ev tar skada.
En bredare stadigare däckel har bara fördelar mot skitselens lilla däckel.

Att hästen inte är van, är det något att lägga fram som en orsak att inte använda draglinor och baksele?
Skitsele är väll eg bra för dom som inte vill lägga ner tid, ork på nått bättre....
Lite trögtänkta människor som inte kan hålla reda på fler remmar...
Det finns ju inga fördelar med skitselen!
Den täcker bara en slarvig inkörning/ovan körhäst och en okunnig/lat kusk?

Att "idioter" slarvar med inkörningen av ponnyer å hästar kommer det tragiskt nog alltid att finnas!

Är man kvicktänkt lär man sig snart att snabbt spänna för/från med en bra sele (hakar, snabbkopplingar) och lär sig vilket ska sitta var oxå.
Är man ännu smartare utbildar man sig själv (lär av nån erfaren kusk tex) och kör in hästen på nytt, beroende på dess erfarenheter från tidigare körning.
Men det där är ju så mkt tid å pengar, en skitsele för knappt en tusenlapp så slipper man det jag nämt ovan....:angel:

Måste bara påpeka...
jag har en hel del hästkarlar/kvinnor som förebilder, men dom hittade jag inte via böcker och filmer utan i verkligheten
Det där lät som Anders E inte fanns, fast du menade väll inte på det viset!
Alltid trevligt med nån man känner väl, att ha som förebild:)

Senast ändrad:

För att inte krångla till det bör du välja något du vet hästen är van vid, är den körd med travsele innan så köp en sådan så länge. Annars om du vet att den är välkörd är det bätte med en bröstsele liknande denna variant:
http://www.equilex.se/admin/shoppen_fil.php?showSID=1269
Mindre bra; "skitsele"
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/420232.jpg

Ta dig tid och läs bäcker. se filmer. Bästa vore väll att snacka med en erfaren körtränare för bästa tips ang din körning.
http://cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm
http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/korning/utrustning.html

Lycka till!:)

Hej du!
Hoppar in i äppelkastningen:angel:
Klart du blir halshuggen;) komma här å säjja att dom bra selarna inte är bra! :eek:
Och försöker säjja goda ord om skitselen, som alla "experter" försöker utrota för att göra körningen för hästar å ponnyer lite trevligare....:angel:
Ja babblar på o menar absolut inget illa, mina tankar å funderingar bara, diskutera är alltid intressant;)

Att "smutskasta" de bra bröstselarna med.... Är väll bara onödigt.
Det där är människor som inte kan köra + inte fattar att man ska lära och vänja hästen först vid en ny selvariant...
Du som kan... förklarade du det inte för dom innan dom köpte selen då? Eller hjälpte dom spänna den rätt från början eller vänja hästen vid selen?

OBS nu menar vi bra sele med rätt modell, finns tragiskt nog även selar i rätt modell i helt värdelöst läder å material:crazy:

Draglinor och baksele är bekvämare för hästen, det bara är så, det kan ju ingen ändra på.
MEN helt klart det går att köra utan! Bara vid extrema fall klagar hästen eller ev tar skada.

Att hästen inte är van, är det något att lägga fram som en orsak att inte använda draglinor och baksele?
Skitsele är väll eg bra för dom som inte vill lägga ner tid, ork på nått bättre....

Att "idioter" slarvar med inkörningen av ponnyer å hästar kommer det tragiskt nog alltid att finnas!

Är man kvicktänkt lär man sig snart att snabbt spänna för/från med en bra sele (hakar, snabbkopplingar) och lär sig vilket ska sitta var oxå.
Är man ännu smartare utbildar man sig själv (lär av nån erfaren kusk tex) och kör in hästen på nytt, beroende på dess erfarenheter från tidigare körning.
Men det där är ju så mkt tid å pengar, en skitsele för knappt en tusenlapp så slipper man det jag nämt ovan....:angel:

Måste bara påpeka...

Det där lät som Anders E inte fanns, fast du menade väll inte på det viset!
Alltid trevligt med nån man känner väl, att ha som förebild:)

amen ......

ja hade jag chans att göra det...
men ett flertal har varit in på sidan här och läst att dom måste skaffa en brasele och på internet beställt hem en, och trott att det var frid och fröjd för nu hade dom en sele som man måste ha och som har baksele. ingen som nämnt om att man måste ha en sådan sele, sa eller visste att deras ponny måste vänjas in.. och hur mycket den behöver vänjas, sätta på bakselen och dra lite i den är inte nog för en häst, det behövs lite mer än så. och det är så de trott att det räcker.
sen när det inte gått så bra, det är då de kommer och hoppas att jag ska få ordning på deras ponny, är den någorlunda ok inkörd så kan det gå bra men oftast har de försökt rätta till problemet själva och då bara förvärrat saken.
så därför säger jag bestämnt nej till brasele om du inte går en ordentlig kurs hos någon som kan.

hur mycket vi vill det, så kommer det alltid finnas en stor mängd som kör sin ponny för lite nöjes skull och många kommer inte ta hjälp av någon som visar eller hjälper dom att köra in sin ponny på riktigt.

jag har inte sagt att dom bra selarna inte är bra, men man måste välja sele efter vad man själv och hästen passar till. så länge man inte vet eller vill ta hjälp till en början, av någon som kan, så bör man hålla sej till en brukssele så länge man kör på en lättare nivå.

jag har både här och ute på "fält" sett kuskar som fått tips om hur bakselen ska sitta, bara ren välvilja från dom som tipsat, men det kan ge förödande konekvenser, en baksele som sitter förlångt ner, remen över korset sitter för långt fram vilket den lätt gör på ponny storlekarna, har själv ändrat på mina selar. korset trycks ut genom bakselen och hästen sätter sej och får vagnen över sej,
lika så om bakselen ligger något för högt, och det behöver inte vara mycke, den kan när hästen rör sej kasa över rumpan, särskilt en rund ponnyrumpa, förhoppningsvis har man då en svansrem som förhindrar att vagnen helt enkelt klär av hästen selen.

ja och dessa kommer alltid att finnas, lat eller inte.
Men sen är det också så att har man en ponny på gården som körs någon gång ibland och man kanske tar fram en liten kälke/pulka på vintern eller drar något annat, så är bruksbröstan ok, och man kan använda den till sådant du inte kan ha braselen till.
jag går ibland ut i skogen och drar hem en och annan slana, lite ris till hagen, julgranen mm och då kan jag inte ha en brasele som hänger och fladdrar, någon gång har jag använt en av parselen där bröstan sitter ihop med däckeln men jag föredrar bruksbröstan då jag kan kroka i de vanliga linorna, och där det inte gör så mycket att ponnyn går emot träd och under riviga grenar.

OBS nu menar vi bra sele med rätt modell, finns tragiskt nog även selar i rätt modell i helt värdelöst läder å material
hur många har inte köpt en bra sele med dålig modell??? och däckel som är värre än bruksbröstan, det är ingen garanti att den är bra bara för att det är en sådan sele. några av de vanligaste selarna är just sådana.

ändå köper många en billig brabrösta med däckel som är ganska smal, bubblig och ojämn under, på en del exemplar skiljer från sele till sele av samma fabrikat, är däckeln sned, med fel inställd vagn som ligger med tyngden på hästens rygg så käns det inte så bra va.

skulle bruksselen va så illa för hästen så skulle dom inte glatt ställa sej i skaklarna. har man någon gång fått ett tryck av en sele och kört med så visar hästen det garanterat nästa gång man spänner för.
det räcker med att bränna hästen lite i lokstaden så kan det medföra problem att spänna för, för all framtid.

ja och det finns och kommer alltid finnas ganska många.
jag har flera gånger haft elever som köpt häst från flera av dom som ska vara "profsinkörare" där de fått lämna tillbaka hästen för den inte gått att köra. en del har lämnat sinn häst på inkörning och fått tillbaka en mer nervös och ändå inte inkörd häst. Många som kommer hänga på vagn på sin ponny och protesterar den inte då så är det bara att köra. Jag försöker ändra på en del, dom jag kan och få dom att inse varför man ska köra in sin häst ordentligt, alla lyssnar inte och jag kan inte ändra på alla, tänk om det va så lätt.

goat lover:

Håller helt med. (om en tur då och då handlar om någon gång i månaden) men en liten tanke. om man har kurser och utbildar folk i körning... är det inte då bättre att visa hur man använder en ordentlig sele. Nybörjare har ju världens chans att få lära sig hur man ska göra...

Har du varit med på en nybörjarlektion???
Dom har fullt upp att hålla ordning på tömmen. skulle aldrig kräva att dom ska lära sej hur och vilken ordning man spänner ifrån med linor och baksele, man får vara glad att dom kommerihåg att knäppa skakelremen så den inte försvinner när de går in med hästen. Jag visar hur en bra sele ska sitta och går igenom en del om den. men sen har jag när vi kör, bruksbrösta och loksele. tills dom har landat och kan ta emot mer information och inte bara funderar på hur det var man knyter upp tömmen så den hänger snyggt på selen. :angel:
först när de kört ett tag så börjar vi med braselen.

Har du varit med på en nybörjarlektion???
Dom har fullt upp att hålla ordning på tömmen. skulle aldrig kräva att dom ska lära sej hur och vilken ordning man spänner ifrån med linor och baksele, man får vara glad att dom kommerihåg att knäppa skakelremen så den inte försvinner när de går in med hästen. Jag visar hur en bra sele ska sitta och går igenom en del om den. men sen har jag när vi kör, bruksbrösta och loksele. tills dom har landat och kan ta emot mer information och inte bara funderar på hur det var man knyter upp tömmen så den hänger snyggt på selen. :angel:
först när de kört ett tag så börjar vi med braselen.

Visst har jag det. Alla har någon gång varit nybörjare.
Själv lärde jag mig köra på uddetorpsskolan. Där fick vi lära oss sela på med riktiga giggselar och lokselar, vi fick lära oss selning, spänna för och ifrån INNAN vi körde. Allt gick ut på säkerhet och korrekt selning. men så lades mycket tid och energi på att lära sig momenten. Och kan lugnt säga att ordningen satt kvar i huvet när jag tio år senare skulle sela på min egen plutt för första gången. Så man har lugnt igen att lära sig det korrekta från början. det är lättare än att senare lära om...
Jag tycker bara det är dåliga ursäkter att påstå att en nybörjare inte behöver lära sig det som är bäst för hästen.
Skulle du rida dressyr i en hoppsadel med sned bom och som behöver stoppas om?????

Och visst man kan inte lära ut korrekt selning via internet men oftast så nämns här också för nybörjare att de ska ta kontakt med en duktig kusk7 förening innan de själva ger sig på att köpa sele, passa till den eller köra med den.

Du tog mina ord ur munnen på mig. Kan inte ALLS förstå de argument som läses upp varför man överhuvudtaget skulle råda någon att börja med en dålig sele. Det är både att kasta pengar i sjön och att lära sig fel samt riskera att skada hästen.

Jag började inte min karriär som ponnyhoppryttare med en prestigesadel, men väl en begagnad stubben. Hade jag börjat med en ponnyputa hade jag antagligen bara förstört hästen och min sits.

Jag försöker ändra på en del, dom jag kan och få dom att inse varför man ska köra in sin häst ordentligt, alla lyssnar inte och jag kan inte ändra på alla, tänk om det va så lätt.

Hm med din inställning till skitsele hoppas jag du inte ändrar på allt för många!:eek:;)
Nejdå men är personerna så okunniga, då ska dom väll inte ens köra?
Då ska du absolut inte rek en skitsele heller, utan som du gör, att dom ska köra in sin häst väl! Att dom går en körkurs eller att dom kontaktar en tränare/nån mer erfaren som kan hjälpa till.
Att man bara kör en gång per år tycker jag inte har nån betydelse faktiskt!
Jag vill ha en välkörd häst, rätt och välanpassad utrustning ändå, är jag tokig då lr?:angel:;)

Ang nybörjare, jovisst alla har vi varit där:smirk:
Är man nogrann som "lärare" brukar inlärningen gå smidigt och selvalet har ingen större betydelse.
Sen finns det faktiskt idioter, ursäkta mig:angel:
Som iof inte alls borde ha häst lr bilkörkort:eek: och då lovar jag då får man upprepa sig många gånger innan det ska gå in i skalln hur det ska vara på för vis, tråkigt och jag förstår att i sådana situationer väljer man en enklare sele för att dom helt enkelt inte kan lära sig lite mer avancerad selning:crazy:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: yamyam
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 211
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka