Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Citat:
Travselar
Kan du komma över en bra begagnad travsele och en rockard för träningskörning är det inte alls en dum investering. I en travsele drar hästen sulkyn/rockarden i skaklarna. som sitter fast i en stadig och stabil däckel. Bröstan (om selen har en sådan) sitter fast med långa remmar, som surras runt skaklarna/skalmarna. Välj helst en riktigt bred brösta. Det är bekvämast för hästen.
Du får inte använda den här typen av utrustning på en vanlig körtävling - då måste du alltid köra med svängel och draglinor - men kör du bara hemma (och dessutom kanske har en häst med ett förflutet på travbanan?) är det en bra och rejäl grundutrustning att börja med.
Travgrejor är gjorda för att användas professionellt av folk som jobbar med hästar, och om du köper begagnat kan du ofta få tag på bra kvalité för en rimlig summa pengar.
Nu när även frågan -för 137834 gången har dykt upp- så har jag bestämt mig för att ta kontakt med Anders Eriksson för att höra hans åsikter om travutrustningen för hobbykörare!
Kanske är det så att han är av samma åsikt som ovanstående?
Om han svarar så lovar jag att återkomma med ett ordagrant citat!
Oavsett vad svaret blir!
Ps!
Du skriver att hästarna tränas i sand.
Detta är inget ovanligt utan sand har både stötdämpande egenskaper och ger styrka.
Sand är ju som bekant ett ganska "tungt" underlag..
Därmed kan vi i a f avfärda att travhästar bara tränas på plan mark där vagnarna rullar lätt!
Ja visst gör det det, vad vill du ha sagt med det? Tycker du att hästen ska bromsa vagnen med bukgjorden? Förklara dig gärna lite bättre.
För det första var det väl en rokard det handlade om, och ja det är ju faktiskt dess funktion, men jag håller med om att en baksele är bättre.
Innan bakselen kom så var det ju faktisk bara bukgjorden som var "broms"
Ja men utvecklingen går framåt. I min värld så är bukgjordens funktion att hålla däckeln på plats när man kör vagn, rockard eller gigg, ingenting annat. Tror inte det är så mycket bekvämare för hästen att bromsa med armhålan än med svanskotan faktiskt.
Jag har tänkt att köra max 2 gånger i veckan för variation. Har kollat och har tänkt att ev. köpa ett från drive out, de för 1650kr. Men man kan ta bort bakselet på det väl? är det någon som vet de?
Är väll bara onödigt.bara det senaste halvåret har jag fått förfrågningar av ett tiotal som just det, Köpt en brasele och hästen blivit rädd för den och så kan dom inte köra den längre.
Det där lät som Anders E inte fanns, fast du menade väll inte på det viset!jag har en hel del hästkarlar/kvinnor som förebilder, men dom hittade jag inte via böcker och filmer utan i verkligheten
Hej du!
Hoppar in i äppelkastningen
Klart du blir halshuggen komma här å säjja att dom bra selarna inte är bra!
Och försöker säjja goda ord om skitselen, som alla "experter" försöker utrota för att göra körningen för hästar å ponnyer lite trevligare....
Ja babblar på o menar absolut inget illa, mina tankar å funderingar bara, diskutera är alltid intressant
Att "smutskasta" de bra bröstselarna med.... Är väll bara onödigt.
Det där är människor som inte kan köra + inte fattar att man ska lära och vänja hästen först vid en ny selvariant...
Du som kan... förklarade du det inte för dom innan dom köpte selen då? Eller hjälpte dom spänna den rätt från början eller vänja hästen vid selen?
Tid och ork ska de va till de å...
OBS nu menar vi bra sele med rätt modell, finns tragiskt nog även selar i rätt modell i helt värdelöst läder å material
Draglinor och baksele är bekvämare för hästen, det bara är så, det kan ju ingen ändra på.
MEN helt klart det går att köra utan! Bara vid extrema fall klagar hästen eller ev tar skada.
En bredare stadigare däckel har bara fördelar mot skitselens lilla däckel.
Att hästen inte är van, är det något att lägga fram som en orsak att inte använda draglinor och baksele?
Skitsele är väll eg bra för dom som inte vill lägga ner tid, ork på nått bättre....
Lite trögtänkta människor som inte kan hålla reda på fler remmar...
Det finns ju inga fördelar med skitselen!
Den täcker bara en slarvig inkörning/ovan körhäst och en okunnig/lat kusk?
Att "idioter" slarvar med inkörningen av ponnyer å hästar kommer det tragiskt nog alltid att finnas!
Är man kvicktänkt lär man sig snart att snabbt spänna för/från med en bra sele (hakar, snabbkopplingar) och lär sig vilket ska sitta var oxå.
Är man ännu smartare utbildar man sig själv (lär av nån erfaren kusk tex) och kör in hästen på nytt, beroende på dess erfarenheter från tidigare körning.
Men det där är ju så mkt tid å pengar, en skitsele för knappt en tusenlapp så slipper man det jag nämt ovan....
Måste bara påpeka...
Det där lät som Anders E inte fanns, fast du menade väll inte på det viset!
Alltid trevligt med nån man känner väl, att ha som förebild
amen ......
Jaha....
Va det dig jag svarade lr:smirk:
Du som kan... förklarade du det inte för dom innan dom köpte selen då? Eller hjälpte dom spänna den rätt från början eller vänja hästen vid selen?
Tid och ork ska de va till de å...
Att hästen inte är van, är det något att lägga fram som en orsak att inte använda draglinor och baksele?
Skitsele är väll eg bra för dom som inte vill lägga ner tid, ork på nått bättre....
Lite trögtänkta människor som inte kan hålla reda på fler remmar...
Det finns ju inga fördelar med skitselen!
Den täcker bara en slarvig inkörning/ovan körhäst och en okunnig/lat kusk?
hur många har inte köpt en bra sele med dålig modell??? och däckel som är värre än bruksbröstan, det är ingen garanti att den är bra bara för att det är en sådan sele. några av de vanligaste selarna är just sådana.OBS nu menar vi bra sele med rätt modell, finns tragiskt nog även selar i rätt modell i helt värdelöst läder å material
Draglinor och baksele är bekvämare för hästen, det bara är så, det kan ju ingen ändra på.
MEN helt klart det går att köra utan! Bara vid extrema fall klagar hästen eller ev tar skada.
En bredare stadigare däckel har bara fördelar mot skitselens lilla däckel.
Att "idioter" slarvar med inkörningen av ponnyer å hästar kommer det tragiskt nog alltid att finnas!
goat lover:
Håller helt med. (om en tur då och då handlar om någon gång i månaden) men en liten tanke. om man har kurser och utbildar folk i körning... är det inte då bättre att visa hur man använder en ordentlig sele. Nybörjare har ju världens chans att få lära sig hur man ska göra...
Har du varit med på en nybörjarlektion???
Dom har fullt upp att hålla ordning på tömmen. skulle aldrig kräva att dom ska lära sej hur och vilken ordning man spänner ifrån med linor och baksele, man får vara glad att dom kommerihåg att knäppa skakelremen så den inte försvinner när de går in med hästen. Jag visar hur en bra sele ska sitta och går igenom en del om den. men sen har jag när vi kör, bruksbrösta och loksele. tills dom har landat och kan ta emot mer information och inte bara funderar på hur det var man knyter upp tömmen så den hänger snyggt på selen.
först när de kört ett tag så börjar vi med braselen.
det var ett tacg för ett väl skrivet inlägg. amen som i kyrkan du vet...
Jag försöker ändra på en del, dom jag kan och få dom att inse varför man ska köra in sin häst ordentligt, alla lyssnar inte och jag kan inte ändra på alla, tänk om det va så lätt.