rockard+ sele

Sv: rockard+ sele

Hm med din inställning till skitsele hoppas jag du inte ändrar på allt för många!:eek:;)
Nejdå men är personerna så okunniga, då ska dom väll inte ens köra?
Då ska du absolut inte rek en skitsele heller, utan som du gör, att dom ska köra in sin häst väl! Att dom går en körkurs eller att dom kontaktar en tränare/nån mer erfaren som kan hjälpa till.
Att man bara kör en gång per år tycker jag inte har nån betydelse faktiskt!
Jag vill ha en välkörd häst, rätt och välanpassad utrustning ändå, är jag tokig då lr?:angel:;)

Ang nybörjare, jovisst alla har vi varit där:smirk:
Är man nogrann som "lärare" brukar inlärningen gå smidigt och selvalet har ingen större betydelse.
Sen finns det faktiskt idioter, ursäkta mig:angel:
Som iof inte alls borde ha häst lr bilkörkort:eek: och då lovar jag då får man upprepa sig många gånger innan det ska gå in i skalln hur det ska vara på för vis, tråkigt och jag förstår att i sådana situationer väljer man en enklare sele för att dom helt enkelt inte kan lära sig lite mer avancerad selning:crazy:

snälla nån, jag ändrar inte nån till det sämre, men man måste se verkligheten ute också. och vist händer det att en del nybörjare kan gå direkt eller ganska snart på att handtera en riktig sele.
men ha fem sex stycken/tre ekipage vimsiga kuskar där man får hålla ordning på dem själva också då sätter inte jag dem på annat än loksele eller bruksbrösta.

och jag propagerar inte för den ena eller den andra selen utan talar om hur och när man använder vilken.

och det kommer alltid att finnas många som inte tar hjälp av en instruktör för att lära sej om selning och tillpassning. till dessa vill inte jag rekomendera att köpa en brasele.

Det är tur att inte alla instruktörer har samma syn på det som du. Det finns ingen av alla de instruktörer, lärare eller tränare som jag haft eller träffat som skulle rekommendera en nybörjare att köra med en enkel bröstsele, och då har jag varit med i grupper om upp emot 15 pers som alla varit helt gröna, men det fanns ju inte på kartan att vi skulle lära oss köra med sån utrustning bara för att lärarna kanske inte kunde hålla koll på alla på en gång, då kanske man inte ska ta emot så stora grupper. Det fanns ingen i dessa klasser som inte lyckades sela med riktig sele efter ett par lektioner, och det var inga einsteins direkt, så att skylla på att folk är nybörjare är bara en dålig ursäkt för att man inte orkar göra det ordentligt.

snälla nån, jag ändrar inte nån till det sämre, men man måste se verkligheten ute också. och vist händer det att en del nybörjare kan gå direkt eller ganska snart på att handtera en riktig sele.
men ha fem sex stycken/tre ekipage vimsiga kuskar där man får hålla ordning på dem själva också då sätter inte jag dem på annat än loksele eller bruksbrösta.

Fem sex är kanske för mycket om alla är nybörjare.....:angel:
Som i skolan, vissa behöver special-hjälp.
Men helt klart, man tjänar väll på att lära fler med en enklare sele än lära några få med en komplett sele.
Jag tycker du verkar duktig, men gillar inte din inställning där bara;)
Uttrycket; "kan du inte säjja nått snällt, behöver du inte säjja nått alls"
Jag tänker lite så, kan man inte lära folk körning med bra kompletta grejjer så behöver man inte lära dom alls:p
Men du tycker det är helt ok med en skitsele dom tillfällena hästen körs.
Ja jag skulle tro att vi kan sitta i evigheter och diskutera detta, men jag hoppas du förklarar tydligt att en bättre sele, draglinor och baksele bör användas om dom ska köra mer lixom..:crazy:..
Sen ser du väll till att dom åtminstone har hyggligt balancerade vagnar, fräscha selar och skydd/ludd om det behövs....:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: yamyam
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 211
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka