Risken att rida med piercing??!

R

RiderOnMaja

Vet att de finns många trådar om piercingar men hittade inget om just detta, länka isåf..

Jag funderade på de här med ridsport och piercing, de borde ju vara mkt farligare att ha piercing i ansiktet om man ramlar av, kan de inte riva upp och hända massa läskiga saker??!

Jag har en plupp under läppen och ska ta i tungan på fredag, jag vill jätte gärna ha den, men är skiträdd för vad som kan hända om man ramlar av hästen lr liknande! haha^^:D Ni med erfarneheter lr synpunkter skriv nu!

Sv: Risken att rida med piercing??!

Jag har piercingar och jag har aldrig ens funderat på saken. Tror väl inte det ska vara värre än att rida utan piercingar?
Har man oturen att åka av så kan man nog göra sig lika illa vare sig man har piercingar eller ej. Tror det ska mkt otur till om man tex fastnar med ringen i näsan i en gren och sliter av den. Men det är klart, den under underläppen kan ju kanske skada tänderna om du har otur, annars vet jag inte vad som skulle vara farligt

Har aldrig haft problem med någon av mina piercingar. Nygjord navelpiercing och hänga in unghästar ingen bra kombination men i övrigt har jag inte sett några problem med några av de andra.

I skolan fick vi aldrig rida med piercingar, jag har i tungan och läppen och båda kan ju bli farliga om man ramlar av, man kan tydligen råka svälja tungpiercingen och kvävas om den fastnar i halsen och den i läppen lär göra ganska så stor skada på tänder och sånt om man slår i den..

Sen att detta inte är det vanligaste är väl en annan sak men risken finns ju alltid. Jag rider annars alltid med mina piercingar. Tycker inte risken att detta skulle hända är så extremt stor att det är värt att ta ut dom jämt..

Då upplever jag nog risken att skada sig större om man har navelpiercing. För den är det mycket lättare att fastna med när man sitter upp och av hästen.

isf tror jag att den i läppen riskerar att göra mest skada om man ramlar av, dvs göra illa tänder och annan vävnad i en smäll Tungan är ju ändå skyddad inne i munnen,.
dock tror jag inte att navelpiercing är speciellt skönt med ridbyxor etc som skaver emot.

En nackdel med alla nytagna piercingar och hästar är att det är ENORMT smutsigt och svettigt = infektionsrisk. Men återigen, tungan sitter ju i munnen och där kommer det antagligen inte in speciellt mkt damm ;)

Har en piercing i läppen, haft 2 och har några i örat. Aldrig varit några problem med dem inte.... förutom att jag gärna "gnager" på min läpp piercing och då trillar kula ur ringen och till slut ringen också.. så har tappat ca 8-9 piercingar på det viset:angel: och jag orkar inte sitta av och leta efetr dem :p

Jag har en i tungan, har aldrig stört mig tillsammans med hästarna. Den enda risken är nog om man har för lång stav och slår sönder tänderna med den om man skulle ramla av. Det är ju väldigt lätt att förebygga genom att ha en lagom lång stav :)

Jag har aldrig råkat ut för något när jag ridit med piercing i läppen (har en ring) och ramlat av, tror man ska ha extrem otur om det händer något. Däremot råkade jag fastna med den i manen på pålle en gång:angel:

Då upplever jag nog risken att skada sig större om man har navelpiercing. För den är det mycket lättare att fastna med när man sitter upp och av hästen.

På vilket sätt skulle den kunna fastna när man sitter av och upp på hästen?

Ont kanske ja men hur och vart skulle man fastna? Vad jag vet så har iallafall inte min sadel något man direkt kan fastna i när man hoppar av eller sitter upp..

Stigläderfästet, om man har inspänningar, lilla grejjen bröstan sitter fast i.

Tro mig, man kan fastna i det mesta. Jag lyckades fastna med reflexvästen i bakvalvet när jag skulle sitta av en gång. Hur lyckas man med sånt liksom? :D

Fast stigläderfästet syns ju inte, det är ju under liksom. Vilka sorts inspänningar sitter där där man glider ner från sadeln? Den lilla ringen som bröstan sitter fast i, där är man väl inte ens med naveln väl?

Kanske bara jag som får just nu en väldigt konstig bild av hur en sadel ser ut men jag tror faktiskt att min sadel är helt slät på sidan så, sen kan man ju fastna i det mesta endå...Sen är väl endå naveln och piercingen skyddad av någon slags tröja som gör att den endå inte fastnar..?

Inte så att jag försöker mena att det inte går att fastna med en piercing i naveln utan man kan säkert fastna med den någonstans, men jag förstår bara inte vart man skulle kunna göra det..

Men gud, orka haka upp sig på småsaker.

Jag kan tänka mig att man kan fastna överallt med en navelpiercing. Risken är väl inte särskilt stor men den finns.

på min gamla ridklubb var vi tvungna att ta ut eller tejpa för piercingarna vid ridning, då det hade hänt någon olycka tidigare..

Jag har en labret och piercad tunga, har haft dem i 6 och 7 år, jag har ridit under hela tiden. INGEN har bett mig skydda mina piercings desto mer och jag har inte upplevt att jag skadat mig mer allvarligt när jag ramlat av, hur ofta händer det att man landar mitt på nyllet när man ramlar av? För det är ju nästan det som krävs för att labreten ska kunna skada tänderna.

jag håller min tunga ganska still i munnen och har munnen hyfsat stängd (så länge jag inte pratar) under ridning så jag biter inte heller tag i dem mer när jag flyger av. Jag tänkte inte ens i banor om att skada mig allvarligare p.g.a piercing vid ridning när jag piercade mig.

*kl*

Jag har piercing i tungan sedan tio år tillbaka och har aldrig någonsin tänkt ens tanken att plocka ur den varje gång jag skall rida.

Dock så är jag väldigt nyfiken på om det finns ryttare med intimpiercing och om det isf går att rida med dylika :crazy:

Men gud, orka haka upp sig på småsaker.

Jag undrade bara vart nånstans, för jag ser verkligen inte vart man skulle fastna med den när man går av hästen, eller sitter upp. Bara en fråga ju..

Liknande trådar

C
Hästmänniskan Vad tycker ni ang. piercingar under ridning? Och jag som inte alls varit aktiv med tävlande och liknande de senaste åren mer är...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 310
Senast: PetraN
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama