Risken att rida med piercing??!

Sv: Risken att rida med piercing??!

Jag undrade bara vart nånstans, för jag ser verkligen inte vart man skulle fastna med den när man går av hästen, eller sitter upp. Bara en fråga ju..

Och jag har förklarat? Stigläderfästet, stiglädrena, ringen fram för bröstan osv.

Jag skrev inte att någon KOMMER fastna där utan att man kan göra det, rent teoretiskt.

Jag tycker inte att piercingar hör hemma i stallet. Främst för att jag har en kompis vars piercing blev avsliten ur näsvingen av hästens svans.
Men också för att jag är fördomsfull. Hästar och piercingar hör helt enkelt inte ihop, därför plockar jag alltid ut mina när jag ska till stallet.

Jag tycker inte att piercingar hör hemma i stallet. Främst för att jag har en kompis vars piercing blev avsliten ur näsvingen av hästens svans.
Men också för att jag är fördomsfull. Hästar och piercingar hör helt enkelt inte ihop, därför plockar jag alltid ut mina när jag ska till stallet.

Hur gjorde du när dom var nygjorda då?

Jag skulle aldrig i mitt liv knata in i stallet med ringar på fingrarna och grejer i öronen, än mindre rida med smycken på mig.

Och jag har förklarat? Stigläderfästet, stiglädrena, ringen fram för bröstan osv.

Jag skrev inte att någon KOMMER fastna där utan att man kan göra det, rent teoretiskt.

Och jag undrade hur man kan fastna i dom för det går liksom inte, inte på min sadel iallafall.

Vet att de finns många trådar om piercingar men hittade inget om just detta, länka isåf..

Jag funderade på de här med ridsport och piercing, de borde ju vara mkt farligare att ha piercing i ansiktet om man ramlar av, kan de inte riva upp och hända massa läskiga saker??!

Jag har en plupp under läppen och ska ta i tungan på fredag, jag vill jätte gärna ha den, men är skiträdd för vad som kan hända om man ramlar av hästen lr liknande! haha^^:D Ni med erfarneheter lr synpunkter skriv nu!

Har percingar lite varstans i ansiket osv . Har åkt av 1000gånger och (kan väl säga att jag har haft tur) men dom har inte varit i vägen om man säger så .. så de ska nog inte vara ett problem

Kul med många olika svar:D
Blir la till att förlita sig på turen och hoppas ingenting händer... dock är jag inte den mest tursamma personen så kommer säkert att hända nånting:p

Vet att de finns många trådar om piercingar men hittade inget om just detta, länka isåf..

Jag funderade på de här med ridsport och piercing, de borde ju vara mkt farligare att ha piercing i ansiktet om man ramlar av, kan de inte riva upp och hända massa läskiga saker??!

Jag har en plupp under läppen och ska ta i tungan på fredag, jag vill jätte gärna ha den, men är skiträdd för vad som kan hända om man ramlar av hästen lr liknande! haha^^:D Ni med erfarneheter lr synpunkter skriv nu!

Det beror var man tar sin piercing, upp till var och en men hade aldrig burit ex i ögonbrynet, stora ringar i öronen, piercing i tunga eller läppen och speciellt inte ringar.
Det är så lätt att olyckan är framme.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en pinne i ögonbrynet under några år, funderade aldrig på att det kunde bli problem vid en eventuell olycka. :o

De smycken (nåja :p) jag konstant har på mig och alltså även har i stallet är sammanlagt sex små stenar i öronen, ett gäng skabbiga armband (inklusive tre festivalarmband) samt ett halsband med en berlock i ett smalt nylonband. Kanske varken smart eller genomtänkt ur ett säkerhetsperspektiv, men samtidigt så... nää, orka bry sig liksom... dessutom sker de flesta olyckor i hemmet. ;) har man otur så har man, man är medveten om riskerna med att åka bil också men ändå gör man det.

Däremot skulle jag aldrig använda stora örhängen i stallet eller -gud förbjude- rida med luvtröja. :crazy:

Hej :), jag har piercing i tungan och har hål i öronen har ALDRIG (peppar peppar) haft några problem med de, inte änns när jag hade i naveln. Risken finns ju men inte så stor. Men man vet aldrig hehe .. Jag brukar rida i halsban och små pluppörhängen inga problem :) ..

Mvh D

Dock så är jag väldigt nyfiken på om det finns ryttare med intimpiercing och om det isf går att rida med dylika :crazy:

Det är ingen hit direkt...åtminstone inte om du rider dressyr och därmed sitter ner djupt i sadeln...inte skönt heller vid spinning..:eek::angel:

Visst kan det hända men olyckan kan vara framme på andra ställen med, min hund fastna med sin ena klo o min näsring.. :crazy: så är olyckan framme spelar platsen mindre roll..

Tungan behöver man absolut inte oroa sig för, så länge man har en lagom lång stav och inte är en sådan (hysteriskt irriterande) människa som tuggar på/leker med piercingen hela tiden.
Jag har råkat ut för alla möjliga dumma olyckor sedan jag piercade tungan. Detta har aldrig ställt till problem, förrän man kommer till röntgen och vårdpersonalen hotar med att knipsa av den ;)

Det beror var man tar sin piercing, upp till var och en men hade aldrig burit ex i ögonbrynet, stora ringar i öronen, piercing i tunga eller läppen och speciellt inte ringar.
Det är så lätt att olyckan är framme.

Det där får du gärna vidareutveckla lite. Ringar håller jag fullständigt med dig om.
Men stavar i ögonbryn, läpp, tunga... vilken typ av olyckor menar du att man skulle riskera att förvärra med sådana smycken?

en person berättade för mig om en artikel där någon påstod att piercingar ger sämre kordinationsförmåga pga att metallen är i kroppen, typ:p vet inte om det är sant men bäst att ta ut piercingar för att slippa oroa sig ifall saker händer.

Självklart kan det hända på andra ställen, men man gör väl allt för att minimera riskerna? Därför plockar jag alltid ut piercingar innan stallet.

en person berättade för mig om en artikel där någon påstod att piercingar ger sämre kordinationsförmåga pga att metallen är i kroppen, typ:p vet inte om det är sant men bäst att ta ut piercingar för att slippa oroa sig ifall saker händer.

Haha det låter visserligen lite fjantigt. Undrar isf om alla med piercingar får en anteckning om detta i körkortet och måste ta ut dem när dom kör bil? ;)
Jag gör det iaf inte. Och jag har gjort en hel del annat där jag behöver min koordinationsförmåga, har överlevt det hittills. Däremot kan jag inte prata om jag tar ut tungpiercingen. Det känns som att tungan blir stor, lång och konstig. Man är ju så van att ha den där.
Så det vore rent koncentrationsmässigt ett hinder för mig att ta ut piercingen om jag ska prestera någonting alls :D

Jovisst kan det hända överallt, därför tar jag inte ut mina i stallet, isf skulle jag inte kunna bära dem någonstans och därmed gjort dem helt i onödan :)

Haha okej, den artikeln skulle jag vilja läsa! Visst kunde min koordination kunde varit bättre, men den var likadan innan piercingarna ;)

Liknande trådar

C
Hästmänniskan Vad tycker ni ang. piercingar under ridning? Och jag som inte alls varit aktiv med tävlande och liknande de senaste åren mer är...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 310
Senast: PetraN
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama