RIP, Nactus 854

Sv: RIP, Nactus 854

Uskudar lever vad jag har hört, men han blev sänkt till V så de löser ingen licens för honom.
Vilket ger gråa papper på avkomman

Jag har en 08:a e honom som jag är mer än nöjd med. Får många spontana positiva kommentarer om henne, så det är nog inte bara jag som är hemmablind (även om det säkert delvis är så med ;)). Hon var väldigt envis som föl men är en okomplicerad fröken nuförtiden. Rör sig kanon med ryggen med alltid.. Alltid nära till bock i galoppen ;).
Jag har sett 2 läger av Nactusavkommor och inte många mellanting. Antinget lågställda, lite halvtråkiga och små eller högställda, supersnygga och stora. Jag tror inte att jag sett en enda som inte har vackert ansikte.
Med ett sto som brukar lämna högställda avkommor hade jag inte varit feg för att använda Nactus fler gånger.
/u

Har du några bilder på avkomman:)??Alltid nyfiken!!

Måste fråga om Uskudar lever??
Det står i alla fall ingenting på hemsidan.Trådkap sorry:(

Uskudar sattes på V förra året så det är kanske därför han inte finns på hemsidan.
Visserligen ger V-hingstar numera gröna papper men jag har hört att ägarna tänker avstå från att ha honom i avel i år.

Sist jag var inne och läste (det var ju ett ag sedan) så hade de skrivit på hemsidan att det tänkte använda honom, men hade prissänkt honom eftersom de fått V på honom. Sedan när V ändå visade sig att det gav gröna papper så skrev de att de ändå inte tänkte lösa någon licens.. Ska se om jag hittar det på hemsidan igen...

http://www.hagagard.be/

På första sidan står där att han de inte löser någon betäckningslicens men att avkommorna får reggas i SH, info om uskudar hittar du på vänster sida, 3:e namnet uppifrån(precis under nactus

Jag fick min info från insatta, och då stämmer den ju med det du hört.

Men som jag förstod det du skrev så skulle han inte användas till avel, men när jag läser på hemsidan att de ska det ändå.. Men jag kanske missuppfattade något utav allt :)

Vi svarar visst om varandra;)

Efter att det beslutats att V-hingstarna ska ge gröna papper hörde jag från någon som pratat med hans ägare att han trots det inte skulle vara i avel. Han har inte heller licens för i år så det verkar stämma.

Jag tror att han ska användas i avel, men inte i ASVH efterosm de skrivit ut pris på honom samt att hans avkommor reggas i SH istället för ASVH, kanske de menade att han inte skulle användas inom ASVH när de sa att han inet skulle verka i avel. Fast jag vet inte, man blir lite förvirrad om en säger bu och en säger bä :)

Egentligen är det rätt synd att de inte löser någon licens för honom eller ens har det som alternativ att lösa vid intresse. För jag läste lite om hans avkommor, det är ju många bra hästar....

Vilken söt liten skit, hur stor kommer hon bli ca??
Vad mörk hon blev på de lite äldre bilderna, stor skillnad..:)
Vad har du för framtidsplaner för henne??

Vilken söt liten skit, hur stor kommer hon bli ca??
Vad mörk hon blev på de lite äldre bilderna, stor skillnad..:)
Vad har du för framtidsplaner för henne??

Tackar!
Ja, hon tycker själv att hon är ganska fin ;). Jag hoppas hon blir ca 168 cm (mor 169 och far 170), 153 cm som 11 månaders så risken finns att hon blir större. Färgmässigt är hon nog som mor sin, ljusare på sommaren och mörkare på vintern.
Om allt går enligt planerna ska hon visas på 3-års och sedan betäckas. Efter det är det dags för resten av unghästtävlingarna. Det finns ju så mycket att hitta på :).
/U

*kl*

Var hos min vette idag med min Katt.

H*n har betäckt med Uskudar ganska nyligen.

Dom kommer inte lösa licens på honom iår, dvs man får inga godkända papper på avkomman.
Vad jag förstod så hade dom dragit ned rejält på avgifterna för språng & levande föl. Minns inte vad summan var för avgifterna.

Sen pratade h*n om att det fanns väldigt mycket strån kvar efter Nactus, då varje språng han gjorde resulterade i väldigt många strån & han hade inte så många ston varje säsong dvs det blir över en hel del strån varje år.

Ta kontakt med hingstägaren så får ni korrekt & aktuell information. Detta fick jag reda på i förmiddags ang Uskudar & kan ha snurrat till det.

Senast ändrad:

Återupplivar äldre tråd för att fråga er som varit i kontakt med avkommor till Nactus om hur de är som hopphästar?

Känns för mig som att han borde lämna dressyrhästar men samtidigt så tycker jag ofta att hingstar från de lite äldre "svenska" blodslinjerna är mindre inriktade på enskilda grenar än de hingstar som godkänns idag, vilket ändå kan göra att en häst efter Nactus kan vara intressant även för mig som vill ha en hopphäst.

Dessutom har ju Nactus ändå Maraton som morfar vilket i mitt tycke får räknas som hoppblod. Dock så är ju hans BLUP för hoppning inte så lysande men det kan man väl fundera på om det har så stor betydelse.

Har fått kontakt med en som har en avkomma till Nactus men söker en hopphäst och vet inte om det är värt att åka och titta. Någon som har en åsikt?

Jag har en åsikt! Har själv en Nactus avkomma född -04 Han används som hopphäst huvudsakligen. Han står på Haga gårds hemsida som såld som "lovande hopphäst" visst vi har haft ner och upp i utbildningen och han är lite omogen men nu verkar det som det har fallit lite mera på plats , han har blivit cool, det var han ju inte direkt innan det räckte man sa buu så for han en runda :laugh: Han hoppar gudomligt !!! med hela ryggen ...M-Gretzer har visst provad honom på någon vissning och det sägs att hon speciellt bad om att inte knoppa hans man när hon skulle prova honom för han hade sådan ryggverksamhet, kan tänka mig att det är sant !!! Att ha en hopphäst med gång är ju inte alla förunnat kan bara tala om att det är rätt kul o staila inne på banan:angel: nä men skämt åtsido , svaret är ! Att ha Nactus avkomma som hopphäst är inte fel ! Kan tilläggas att jag är inte sponsrat av någon utan bara skitnöjd med min Nactus avkomma.

Jag har en åsikt! Har själv en Nactus avkomma född -04 Han används som hopphäst huvudsakligen. Han står på Haga gårds hemsida som såld som "lovande hopphäst" visst vi har haft ner och upp i utbildningen och han är lite omogen men nu verkar det som det har fallit lite mera på plats , han har blivit cool, det var han ju inte direkt innan det räckte man sa buu så for han en runda :laugh: Han hoppar gudomligt !!! med hela ryggen ...M-Gretzer har visst provad honom på någon vissning och det sägs att hon speciellt bad om att inte knoppa hans man när hon skulle prova honom för han hade sådan ryggverksamhet, kan tänka mig att det är sant !!! Att ha en hopphäst med gång är ju inte alla förunnat kan bara tala om att det är rätt kul o staila inne på banan:angel: nä men skämt åtsido , svaret är ! Att ha Nactus avkomma som hopphäst är inte fel ! Kan tilläggas att jag är inte sponsrat av någon utan bara skitnöjd med min Nactus avkomma.

Det är ju inte tråkigt att ha en snygg häst även om mycket annat också är viktigt.
Som ingen kan ha missat så är jag totalnöjd med min 08:a även om hon än så länge är en ung skit som jag inte kan säga mycket mer om än att hon är trevlig, snygg och rör sig bra. Väntar med spänning på att hon ska bli stor nog så jag får äran att börja löshoppa och senare rida henne. Vad är det mer för stam på den du har? Vad är planen?
Jag är inte heller sponsrad på något sätt även om man kan tro det.. Å andra sidan så är jag väldans nöjd med moderstoet med (och därav inte helt opartisk i mina hyllningar)
/U

Det är ju inte tråkigt att ha en snygg häst även om mycket annat också är viktigt.
Som ingen kan ha missat så är jag totalnöjd med min 08:a även om hon än så länge är en ung skit som jag inte kan säga mycket mer om än att hon är trevlig, snygg och rör sig bra. Väntar med spänning på att hon ska bli stor nog så jag får äran att börja löshoppa och senare rida henne. Vad är det mer för stam på den du har? Vad är planen?
Jag är inte heller sponsrad på något sätt även om man kan tro det.. Å andra sidan så är jag väldans nöjd med moderstoet med (och därav inte helt opartisk i mina hyllningar)
/U

Planen är att ha honom som hopphäst....men på senare tid så har vi ökat markarbetet så mycket att vi kan börja kalla det dressyr...och vi tävlade i en liten dressyrtävling och fick bra poäng och placeringar att det kanske ger mersmak.....innebär att han är en otrolig allround häst så just nu kanske vi kanske ändra oss och tävla lite i bägge grenar. På andra sidan har han Tolstoy.
Kul Du är nöjd med Din Nactus avkomma! Hur hög tror Du han kommer att bli?
Kan tillägga att det finns inte så många avkommer som är ute på hopptävlingar så jag hoppas Du kommer sen och gör mig sällskap:)

Planen är att ha honom som hopphäst....men på senare tid så har vi ökat markarbetet så mycket att vi kan börja kalla det dressyr...och vi tävlade i en liten dressyrtävling och fick bra poäng och placeringar att det kanske ger mersmak.....innebär att han är en otrolig allround häst så just nu kanske vi kanske ändra oss och tävla lite i bägge grenar. På andra sidan har han Tolstoy.
Kul Du är nöjd med Din Nactus avkomma! Hur hög tror Du han kommer att bli?
Kan tillägga att det finns inte så många avkommer som är ute på hopptävlingar så jag hoppas Du kommer sen och gör mig sällskap:)

Nactus-Tolstoy.. Var inte modern till kungakannavinnaren förra året en sådan? Eller minns jag fel?
Har jag tur så blir denna bara 170 cm, har jag otur så blir hon mer. Vi får helöt enkelt vänta och se. 153 cm vid 11 månadersmätningen.
Jag hade ju tänkt att ha denna till dressyr, jag tror jag har blivit lite för feg för att satsa så pass på hoppningen som jag tror hon är värd, så om det ska tävlas lite högre klasser i hoppning blir det troligen med annan pilot, men man vet ju aldrig. Det är massor av rygg med hela tiden i allt hon gör så det är inte omöjligt att det blir så i hoppningen också. (men hon har även mycket man så det finns ju att hålla sig i... Det är lite tid kvar.

/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: yamyam
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 157
Senast: Estivuz
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 474
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka