RIP, Nactus 854

Sv: RIP, Nactus 854

Sant!

Fick Nactus bara 5 ston i år(om jag läster 1:a inlägget rätt?)?Personligen kan jag tycka det är lite synd i så fall..b Hoppas att det var bra ston!
/U

Jag fattade det som om TS hade fem ston till honom inte att det bara var fem ston som han hade haft.

Jättesynd, jag hade nog haft honom som kandidat om Vanilla skulle betäckas.

Men, bara jag som tycker det är konstigt att man låter en häst med förmodat benbrott stå i hagen en hel natt innan man gör något? Jag menar, en häst som inte rör sig en milimeter tar man nog ut veterinär akut till.

Det var förmodligen sent, Nactus stod och åt och såg glad ut. Ingen misstänkte benbrott då.
När han inte hade rört sig morronen efter kom veterinären ut direkt.

Som sagt var det rätt sent på kvällen, de var inte riktigt säkra på vad det var. Ägaren försökte dock få tag på sin vanliga veterinär redan på kvällen, men utan framgång. Valde att hellre vänta tills morgonen och ta ut en veterinär som han litar på än att ringa till distriktsveterinärerna.

Till alla:
Nej, tyvärr är det så att Nactus bara har haft 5 ston i år... Eller egentligen 7, men 2 st som kom rätt sent på säsongen och inte tog sig på första valde att byta till Uskudar. 4 ston är konstaterade dräktiga med Nactus, ett ska kollas nu i veckan och ett stod brunstigt och redo att betäckas de följande dagarna...

Det finns tyvärr ingen godkänd hingst efter honom. De senaste åren, spec de nu födda i år, har det kommit många väldigt fina stoföl men knappt några hingstar.
Men kan ju alltid hoppas på denna sista årgång från "färsk" sperma, det är några fina ston som är dräktiga, främst ägarens egna Master-sto som brukar lämna mkt fina avkommor med Nactus. Hela buke får hjälpa till och hålla tummarna för ett den lille i magen håller sig vid liv och är en hingst! :banana:
Och som sagt finns det fryst kvar, vet dock ej hur pass mkt.

Usch vad tråkigt att höra.

Hade han som kanidat till mitt sto, men han passade inte hennes exteriör.

R.I.P Natus, en legend i aveln har gått i graven.

Jag sörjer med Hagagård som verkligen har älskat sin hingst Nactus.

En hingst med bra svensk stam, bra exteriör, bra gång, bra hoppning och framför allt ett supertrevligt temperament. Jag tycker det är synd och skam att han inte har använts mer i vår avel!!!

Skickar tröstkramar till Göran o Cilla

Lill / Stall Nöbbeled

Jag som gått flera år och beklagat mig över att jag inte haft något sto som varit lämpligt för honom... och nu får jag hem mitt Mastersto (som fått en alldeles underbar avkomma med Nactus -03) i höst och hade planerat betäckning i vår.

Men framför allt är det så tråkigt att en så trevlig hingst är borta, och så lessamt för Göran och Cilla.

Så tråkigt att ännu en av dessa fina SVENSKA hingstar har gått ur tiden.Synd att han inte har fått ännu fler ston bara.
Var en kandidat till mitt sto,men tyvärr blev det ingen betäckning i år .........

R.I.P Nactus :cry:

Mycket tråkigt det som hänt, har ett trevligt sto efter honom (Nactus-vermouth-ganesco)

Men han har ändå levt ett ganska långt liv, började bli till åren..

Precis, han var ju ändå 21 år gammal. Och hingstlinjen lever ju kvar.

Alltid tragiskt när en häst dör, men det hade ju varit värre om det varit en femåring från en utdöende hingstlinje.

R.I.P Nactus :(

Tycker han var en underbar hingst. Födde upp en avkomma efter honom (-05, ue:Urbino) Som blev undebar, fick höra mycket possetivt om henne. Sålde henne i mars, och nu är hon dräktig :)
Nakella

*fattar ingenting* Tycker bara att det är så himla märkligt att du svarar så nu, när Nactus inte lever längre. I våras tyckte du att han var överanvänd + att du tyckte att avkommorna fick knepigt temperament och att de du visste om ofta var skadade och du ville inte använda en hingst som gav så dåliga avkommor.

Iofs stämmer inte något av det på min avkomma, och det vet du ju (iofs är han bara 4 år, skadorna kan ju komma, det är inget man kan svära sig fri ifrån). Temperamentet är det dock inget fel på, både nerv - som kommer fram när man rider - samtidigt är han lugn som en filbunke i stallet och litar till 100% på människorna runt omkring.

Fast inte via Nactus. Han har ju märkligt nog inte fått någon godkänd son.

Med tanke pa hur fa ston han haft de senaste aren är väl kanske oddsen inte sa stora att han hade fatt det heller, även om han varit i avel ett par-tre ar till. Om man ska vara lite krass.

Men självklart kan man vara ledsen över att det inte blev nagon son, om man gillade hingsten!

Man kan ju glädja sig at att blodet finns väl representerat hos flera andra hingstar, i alla fall. :laugh:

Rambo såldes som sagt till sthlm, reds av min fd tränare som tävlade upp honom i svår klass med placeringar (vilket är synd och skam att svanlund inte tog reda på i OS!!) innan han såldes 2004.

En fantastisk häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: yamyam
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka