RIP, Nactus 854

Sv: RIP, Nactus 854

Fast... Jooo. :o

Jämför med tex Lucky Star pa bilden ovanför, den har mycket snyggare modell tycker jag i alla fall. :o

Samtidigt, det finns ju väldigt få hästar där det inte går att hitta en snyggare.
Jag tycker modeller på Rambo är hur fin som helst utifrån va jag kan se på bilden. (Jag tycker det är jätteroligt att det är en häst av den "gamla" omoderna stammen som visar att den faktiskt duger ganska bra trots allt. ;))
/U

Fast här var det ju inte direkt fragan om att leta efter nagon snyggare, utan att kontrasten var ganska stor exteriört jämfört med de andra grand prix-hästarna. Och inte till Rambos fördel.

Men man gillar ju olika saker, och det är ju bra det - skulle bli väldigt trakigt annars!:laugh:

Jag sa aldrig att Rambo var snyggast på sidan, skulle jag välja en av dem som snyggfavorit så skulle det nog bli Floresco, enligt min smak. Jag tycker ändå det är roligt när utlänska ryttare väljer att rida på svenska hästar och jag tyckte givetvis att det var roligt att en Nactus-avkomma tagit sig hela vägen till OS. Det måste ju betyda att den är ganska kapapel och ridbar.
/U

Återupplivar äldre tråd för att fråga er som varit i kontakt med avkommor till Nactus om hur de är som hopphästar?

Känns för mig som att han borde lämna dressyrhästar men samtidigt så tycker jag ofta att hingstar från de lite äldre "svenska" blodslinjerna är mindre inriktade på enskilda grenar än de hingstar som godkänns idag, vilket ändå kan göra att en häst efter Nactus kan vara intressant även för mig som vill ha en hopphäst.

Dessutom har ju Nactus ändå Maraton som morfar vilket i mitt tycke får räknas som hoppblod. Dock så är ju hans BLUP för hoppning inte så lysande men det kan man väl fundera på om det har så stor betydelse.

Har fått kontakt med en som har en avkomma till Nactus men söker en hopphäst och vet inte om det är värt att åka och titta. Någon som har en åsikt?

Nactus själv hoppade 8-8 på bruksprovet, han har till största delen använts till dressyrstammade ston. Visst finns det renodlade hopphingstar som ger bättre än Nactus men det finns avkommor till honom som hoppar trevligt.
Jag skulle åkt och tittat!

Åh nej, av de 5 hingstarna jag gillat/gillar mest står nactus självklart med där...
urbino
cortez
nactus!!
donnerhall
bernstein...

*fattar ingenting* Tycker bara att det är så himla märkligt att du svarar så nu, när Nactus inte lever längre. I våras tyckte du att han var överanvänd + att du tyckte att avkommorna fick knepigt temperament och att de du visste om ofta var skadade och du ville inte använda en hingst som gav så dåliga avkommor.

Iofs stämmer inte något av det på min avkomma, och det vet du ju (iofs är han bara 4 år, skadorna kan ju komma, det är inget man kan svära sig fri ifrån). Temperamentet är det dock inget fel på, både nerv - som kommer fram när man rider - samtidigt är han lugn som en filbunke i stallet och litar till 100% på människorna runt omkring.

Överanvänd har jag aldrig sagt. Men dom flesta stoägare runtomkring mig som jag vet avlar, har använt honom för han var nära dvs har varit bekvämt att använda honom som hingst.
Därav jag själv inte ville använda honom först & främst. Han är för vanlig just i dessa krokarna.
Jag hade tänkt på honom till vårt sto, hade han passat henne & inte hittat annan lämplig hingst, hade jag möjligen använt honom.

Ang skadorna syftade jag på grannen, som har 2 avkommor efter honom, hon har haft väldig otur med skador på sitt ena föl & hingstungen hon hade var svår att hantera, men det är en uppfostrings sak. Nu är han kastrerad & lättare att hantera.

Att Nactus lämnar avkommor med knepigt temperament & lätt får skador har jag aldrig påstått. Utan det har du förmodligen blandat ihop när jag berättat om grannens två avkommor när vi pratat om Nactus, då din valack har honom som pappa.

Har träffat mycket trevliga avkommor efter honom. Och även jag kanske inte var ett jätte stort fan utav just Nactus, tycker jag trots det att det är trist att han har gått ur tiden.

Min väninna har en avkomma efter Nactus... Hon fick hoppdiplom på både 3 års testet och kvalitets tävlan och gick efter sina två föl ut på hoppbanan igen och tävlade upp till 1,20 sedan tröttnade ägaren på fodervärdens påhitt och ville ha hem sin häst. SÅ nu ska hon betäckas igen. Men den hoppförmågan har hon inte nedärvt till sina två söner. De hoppar som de dressyr hästar de är :)

SPIRIT:
Häromkring.. finns du möjligtvis i närheten av hans hemort?

Trevligt... Bor själv i vanstad...(eller ja nästan)

Då är vi "grannar" bara tvärs över fälten ;)
Max 7 minuters körväg småvägarna över Röddinge till Vanstad skola :D

Ha ha ha, så lite världen är :) Från oss tar det ca 3 min att köra till Vanstad skola :) Så då får man ju räkna oss som grannar!! Vinkar ut genom fönstret.. :) Ser du mig ha ha ha

*fnissar*

Är för mycket träd imellan, grannen har sina skogsbeten som skymmer ;)
Bor i anslutning till Dalen, & det är inte Eriksdal, utan andra dalen ;)

Du får vinka högre helt enkelt :rofl:

Hittade föresten en tråd du hade skapat innan, om den lilla fölungen som inte hade utvecklat ögon. Så himla synd att jag inte såg den innan för jag hade ju kunnat komma och hjälpa till lite... Men nu vet du att jag bor nära så tveka inte att be om hjälp. Jag försöker att hjälpa andra så mycket jag bara kan...
Nähä.. nu får jag ut och fölvaka... de ska snart få kvällshöet sen blir det att lägga sig i sadelkammaren med en bok...
Ha en trevlig kväll

Fredag morgon fick 21-årige Nactus somna in efter att ha fått en lårbensfraktur i hagen. En fantastiskt fin hingst och personlighet, och jag är oerhört tacksam att jag fick dela hans sista sommar :cry:

Det är aldrig rätt tid att mista en kär vän, men ska det hända så kunde det nästan inte gått smidigare till. Ägaren hittade Nactus i hagen på tre ben men ätandes och vid gott mod Torsdag kväll. Natten gick utan att Nactus rörde sig en millimeter, och på Fredagmorgonen konstaterade veterinären att han fått en fraktur på lårbenet, och det var inget svårt beslut vad som måste göras. Det gick rent och snyggt till och Nactus ligger begravd i sin hage, där han gått i alla år.

Ett litet ljus i mörkret är att 2 st "krångelston" båda konstaterades dräktiga med honom senare samma dag.
2 ston är sedan tidigare dräktiga, och ett sto återstår att kollas.

Lycka till och grattis till alla er med fina Nactusavkommor!

Jag hörde att han gått bort, tänkte ta en avkomma efter honom men nu är det ju lite sent påtänkt, tyvärr..

En väldigt fin hingst , såg honom live i tingsryd för två eller tre år sedan om jag inte minns helt fel.
Var en väldigt snygg hingst.

Grannen har ett sto efter honom, precis samma teckning, verkligen skitsnygg..

:bow:

Nej det är inte för sent, han finns på fryst och om jag inte minns fel så hade han enormt bra dräktighets procent på fryst även innan. SÅ hör dig för med haga gård och se vad de kan ordna, de löser nämligen licens för honom om någon är intresserad så att avkomman får ändå gröna papper.

Måste fråga om Uskudar lever??
Det står i alla fall ingenting på hemsidan.Trådkap sorry:(

Jag hörde att han gått bort, tänkte ta en avkomma efter honom men nu är det ju lite sent påtänkt, tyvärr..

En väldigt fin hingst , såg honom live i tingsryd för två eller tre år sedan om jag inte minns helt fel.
Var en väldigt snygg hingst.

Grannen har ett sto efter honom, precis samma teckning, verkligen skitsnygg..

:bow:

Jag har en 08:a e honom som jag är mer än nöjd med. Får många spontana positiva kommentarer om henne, så det är nog inte bara jag som är hemmablind (även om det säkert delvis är så med ;)). Hon var väldigt envis som föl men är en okomplicerad fröken nuförtiden. Rör sig kanon med ryggen med alltid.. Alltid nära till bock i galoppen ;).
Jag har sett 2 läger av Nactusavkommor och inte många mellanting. Antinget lågställda, lite halvtråkiga och små eller högställda, supersnygga och stora. Jag tror inte att jag sett en enda som inte har vackert ansikte.
Med ett sto som brukar lämna högställda avkommor hade jag inte varit feg för att använda Nactus fler gånger.
/u

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: yamyam
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka