Rinnande ögon på kanin

Flummflicka

Trådstartare
Min kanin har haft rinnande ögon ett tag nu. Sköljer ut med koksaltlösning och använder ögonsalva. Har gjort detta i 2 omgångar men det blir inte bättre. Han är inte "geggig" i ögonen utan det rinner bara. Ägaren (inte jag) säger att om dom får problem med tänderna kan det få rinnande ögon. Eller om dom står i drag, men vi har flyttat på honom nu om det ev skulle kunna vara det men det tycks inte spela någon roll. Kan han vara allergisk mot något? Nån som har något bra råd?

Sv: Rinnande ögon på kanin

Vad har den för strö? Har den dammigt kutterspån eller dammigt hö? Det kan vara 2 faktorer till rinnande ögon.

Blir inte kaninen bättre tycker jag att ni ska ringa och rådfråga en veterinär.

Han har spån (inte dammigt) men tänkte om det kunde vara det iafl. Fast han har "stått" på det ca 6 månader utan att visa något. Höet är fint och inte alls dammigt. Jo, får nog ringa och höra med veterinären, kanske ändå måste komma och vaccinera hästen. :angel:

Okej.

Jamen då är det perfekt om veterinären kan ta sig en titt på kaninen samtidigt!

Min kanin har oxå haft rinnande ögon ett tag och vi fick en salva från apoteket vi skulle ha i ögat 2 gånger per dag i 2 veckor och om inte det hjälpte så skulle min kanin in på operation, de sa antagligen för att det var stopp i tårkanalen...

Jo, men borde det inte var mera geggigt om det är ögoninflammation? Vätskan som rinner är klar och genomskinlig...Men som sagt, ska nog ta och prata med vet.

Ögoninflammationen ger geggigt klet. Det låter mer som om din kanin har ökad produktion av tårvätska eller stopp i tårkanalerna så att de svämmar över.

Om det är stopp i tårkanalerna så brukar man göra en operation.

Flummflicka skrev:
Vad gör man åt det? Eller vad gör veterinären åt det, kanske rättare sagt?

Operation...
Min kanin ska opereras för stopp i tårkanalen snart, för det vart inte bättre av salvan, men salvan heter Fucithalmic vet 1%
Men den är receptbelagd..

Vi hade ut vet. igår och vaccinerade hästen och hon kollade på honom. Han fick oxå det utskrivet nu och så ska jag använda det 10 dagar så trodde hon det skulle bli bra. hon tyckte inte det såg så farligt ut. :)

Det kan vara så att han har problem med tänderna som ägaren sa, våran hade det. Och nu är det mkt bättre, men det kan också vara drag, hon är en ute kanin som varje vinter fick rinnande ögon,(nu bor hon inne och är nyopererad, så jag vet inte vilket av dom det kan ha varit) Om det är tänderna så märker du det efter du har använt salvan, för då hjälper inte den, då kommer dom börja rinna igen.

Mvh Diana

vad är det för ras på din? vädurar har ofta problem med för trånga tårkanaler pga huvudets utformning

mina franska vädurar har haft lite problem med rinnande ögon (genomskinligt) och mot det fick jag utskriven en liten salva i orange förpackning som de skulle ha 2 gånger dagligen, funkade jättebra

Jag skulle tro att det är ögoninflammation ring en vetrinär och be den skriva ett recept, det blir mycket billigare än om han/Hon ska titta på kaninen först...

Massera under ögat och upp mot tårkanalens "utgång". Funkar bra på min franske vädur med trånga tårkanaler. Han har aldrig behövt salva.

ja föresten fick ett råd av veterinären om kaninen måste gå på spån (min fr.vädurs hona kan inte gå på halm för hon äter upp allt och blir smällfet :rofl: ) så kunde man fukta spånet en gång så dammet skulle lägga sig eller vad han nu sa

Mindre seriös veterinär som skriver ut antibiotika utan att undersöka djuret först.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar