Ringorm!??

R

Ruben Salte

Jag har hört att marsvin är latenta bärare på ringorm. Är detta sant? Vill skaffa ett marsvin om ett tag men jag har hund och häst så jag vill inte att det smittar på något vis.. Annars var är det bäst att köpa marsvin? Dom i djuraffärer verkar så rädda.. Finns det uppfödare på nätet eller nåt? Vill ju ha en fin en!! Tacksam för alla svar!!

Sv: Ringorm!??

Har aldrig haft ringorm, har hund, och ett femtiotal marsvin :devil:
Utgår ifrån att det inte stämmer :angel:

Uppfödare finns det massor av :love:

Okej.. Tack för svaret! Kan man söka på nätet då eller?

Två honor eller två hannar, hannar är bra på det sättet att de inte bråkar :devil: Honor kan ha ganska bestämda åsikter om varandra :D

Modig_Korn skrev:
Två honor eller två hannar, hannar är bra på det sättet att de inte bråkar :devil: Honor kan ha ganska bestämda åsikter om varandra :D

Okej, det e som med alla djur då.. Vi kvinnor är ju lite mer bestämda... Men tack för svaret!

Ruben Salte skrev:
Jag har hört att marsvin är latenta bärare på ringorm. Är detta sant?

Att alla marsvin skulle vara bärare av ringorm stämmer såklart inte, men det är mycket vanligt att djur på djuraffärer har smittan, då inte bara marsvin alltså, utan även kaniner, råttor, hamstrar och andra djur.
Djur från djuraffärer kan för övrigt ofta vara exponerade för flera andra smittor och alltså även bära på andra sjukdomar, så jag skulle nog personligen gärna göra en veterinärkoll på ett sådant djur innan jag tog hem det, om jag nu nödvändigtvis skulle köpa från en djuraffär.

Tycker nog att en privat uppfödare känns tryggare att köpa ifrån, och framförallt tror jag att ett sådant djur har fått bättre förutsättningar att kunna bli ett harmoniskt sällskapsdjur.

Naturligtvis är det inte så att alla djuraffärer skulle vara "dåliga" och alla privata uppfödare "bra", utan man får såklart känna sig för från fall till fall.

Lycka till med att hitta ett par fina marsvin- de är verkligen såna underbara små varelser!

moster_punk skrev:
Att alla marsvin skulle vara bärare av ringorm stämmer såklart inte, men det är mycket vanligt att djur på djuraffärer har smittan, då inte bara marsvin alltså, utan även kaniner, råttor, hamstrar och andra djur.
Djur från djuraffärer kan för övrigt ofta vara exponerade för flera andra smittor och alltså även bära på andra sjukdomar, så jag skulle nog personligen gärna göra en veterinärkoll på ett sådant djur innan jag tog hem det, om jag nu nödvändigtvis skulle köpa från en djuraffär.

Tycker nog att en privat uppfödare känns tryggare att köpa ifrån, och framförallt tror jag att ett sådant djur har fått bättre förutsättningar att kunna bli ett harmoniskt sällskapsdjur.

Naturligtvis är det inte så att alla djuraffärer skulle vara "dåliga" och alla privata uppfödare "bra", utan man får såklart känna sig för från fall till fall.

Lycka till med att hitta ett par fina marsvin- de är verkligen såna underbara små varelser!

Det var just av den anledningen att jag INTE heller vill främja djuraffärsindustrin utan att jag vill ha ett "riktigt" marsvin.. Ska se om jag kan hitta nåt sött.. Lägger ut bilder när jag hittat vad jag vill ha!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 427
Senast: Troll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 969
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar