Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Jo absolut, men om gc-banan är så smal som 1,5 - 2 m för gående och cyklister att samsas på så hamnar man ju i att pinga för att avvärja fara alldeles oavsett :)
Precis. Det är alltid en fara på cykelvägarna här att får en cyklist bakom sig och därför uppskattar jag plinget.
Den som blir irriterad kan behöva snälltolka cyklistens lilla pling.
 
En upphöjd trottoar känns tryggare. Falsk trygghet visst men jag har iaf aldrig sett en bil på trottoaren. Men det har jag har absolut sett bilar utanför kantsträcket och i vägrenen.
Här finns inte en enda delad bana med sträck så här finns ingen påtalad gång/cykelhalva.
Olika städer helt enkelt. Personligen kanske jag egentligen tycker jag hör hemma bland bilarna om det är runt 40-50 och smal möjlighet att göra cykelbana. Men är det gång/cykelbana så är det ju så.
 
Jasså?
Jag har faktiskt aldrig upplevt att någon cyklar i gångfart. Det hade de gärna fått göra :)
Alltså jag skulle inte cykla i gångfart på en tom sådan väg. Men jag skulle sänka hastigheten till nära gångfart när jag passerade en person, eller en person och en hund/barn på en sådan väg som oftast var tom.

Jag brukar cykla på en grusväg genom en skog när jag cyklar hem. Jag cyklar mycket långsamt förbi människor där. Men håller god fart om jag inte ser någon. Det är ju egentligen en väg som mest är för promenad.
 
Jag är kanske ovan vid att gå med hund helt enkelt, men när jag gör det så håller jag alltid hunden på gräset på den sida jag går. Så om jag går på en kombinerad gång cykelbana med streck har jag hunden till höger och cyklar kommer till vänster. Hunden är inte på cykelbanan och jag är närmast cykelbanan. När jag hade barn gjorde jag likadant och när jag hade ett barn som irrade runt höll jag i handen, eftersom även -bilar.

På delade utan streck ska man ju möta cyklisterna istället. (men jag har ingen sådan)

Jag vet att de finns de som går på gångbanan till höger och har sin lilla hund på gräset till vänster om cykelbanan med en tunn metallina av flexikoppel rakt över cykelbanan. Men jag trodde faktiskt det var en typ av undantag som folk med hund normalt inte körde på.
Jag har en hund som inte vill går i vått gräs utan som går på asfalten brevid mig på insidan.
Man blir helt enkelt ett bredare ekipage precis som när man håller ett barn i handen.
 
Alltså jag skulle inte cykla i gångfart på en tom sådan väg. Men jag skulle sänka hastigheten till nära gångfart när jag passerade en person, eller en person och en hund/barn på en sådan väg som oftast var tom.

Jag brukar cykla på en grusväg genom en skog när jag cyklar hem. Jag cyklar mycket långsamt förbi människor där. Men håller god fart om jag inte ser någon. Det är ju egentligen en väg som mest är för promenad.
Nej jag tycker också det är orimligt att cykla i gångfart på tom väg. Men när man är omkring fotgängare hade jag uppskattat det. Det är tyvärr ingen självklarhet för många cyklister.
 
Jag har en hund som inte vill går i vått gräs utan som går på asfalten brevid mig på insidan.
Man blir helt enkelt ett bredare ekipage precis som när man håller ett barn i handen.
Ja, eller på insidan :) jag brukar tänka att gräset är snällare mot tassarna. Men om hunden inte gillar vått gräs kan man ju förstå att den hellre går på asfalten.
 
Olika städer helt enkelt. Personligen kanske jag egentligen tycker jag hör hemma bland bilarna om det är runt 40-50 och smal möjlighet att göra cykelbana. Men är det gång/cykelbana så är det ju så.
Absolut olika städer och olika situationer.
Så jag tänker att mannen som postade det där Facebookinlägget som tråden kommer ur kanske hade all rätt att bli arg där och då.
 
Nej jag tycker också det är orimligt att cykla i gångfart på tom väg. Men när man är omkring fotgängare hade jag uppskattat det. Det är tyvärr ingen självklarhet för många cyklister.
Hm ja det är kanske det jag stör mig på med plinget? Att man förväntar sig kunna fortsätta rakt fram i tangentens riktning utan att ta höjd med hastighet och uttag av utrymme för eventuella saker som händer bland de som går.

Jag sänker inte hastigheten om det är gott om utrymme och ingen på cykelbanan och någon är på gott avstånd och på gångbanan.
 
Mitt test av om jag hörde cyklister skedde i en stor korsning i en av Sveriges största städer, två filer för bilar i varje riktning av fyra, ett stort antal gående och runt tio cyklister som står still vid varje trafikljus. Hörde ändå de som cyklade förbi just mig.

Vanligen cyklar jag dock och sänker faktiskt hastigheten till en som gör att jag är säker på att tryggt komma förbi. Om jag cyklar på tex en grusväg sänker jag ytterligare lite. Är på grusvägen en hund kan jag gå ned till mycket långsamt. Är jag på cykelbanan håller jag mer avstånd. Oftast är ingen gående på cykelbanan där jag cyklar nu, utan på gångbanan på andra sidan strecket, jag tänker inte plinga en gång per cyklade tio meter.

Fast återigen, hur tänker du dig att vi andra ska veta att just du hör allt omkring dig när de flesta inte gör det? Besluten i trafiken är ju inte baserade på dig som individ, utan på hur folk i allmänhet beter sig på stället.

På min cykelväg går folk hela tiden (trots separat gångbana precis bredvid). Någon kliver rakt ut i cykelvägen, går i klunga, vinglar över (cykel-)körfältet, vissa släpper ut kopplet på sina hundar så att det är ett par meter lina rakt över cykelvägen, och de blir förvånade när det kommer en cyklist och plingar på dem. Om jag väjer riskerar jag istället att krocka med mötande cykeltrafik. Jag plingar. Om folk går rakt fram på gångbanan som ligger bredvid finns givetvis ingen anledning att plinga.

Cyklar jag ikapp någon som cyklar långsamt och jag redan på håll ser att personen inte håller sig på en sida av cykelvägen plingar jag. Väldigt vanligt att folk vinglar ut för att de tittar på något eller pratar med kompisen de cyklar i bredd med eller vad som helst. Cyklar folk i stadig riktning och ser ut att ha koll på trafiken plingar jag inte. Någon gång då har jag säkert misstagit mig och trott att folk inte har koll och då plingat i onödan. Hellre det en en kollision. Det finns liksom inte plats nog att ta ut ett par meter för säkerhets skull på en smal cykelbanan med mötande cyklister i andra körfältet. Det finns precis lagom med plats för två cyklister i bredd, men bara om båda två håller åt sidan och är medvetna om varandra.

Hade inte blivit ett dugg kränkt om en mountainbike i skogen plingar i syfte att göra mig uppmärksam, även om jag redan sett dem. Hade heller inte tolkat ett enstaka pling som att någon är arg. Blir för all del inte kränkt om någon ljustutar en gång för att uppmärksamma mig på något när jag kör bil heller. Inte heller om någon duttar på tutan i ett läge där det hade kunnat gå illa om jag inte märker att de är där.
 
Jag vill gärna att dom plingar när dom kommer bakifrån. Det är ju lätt att man tar ett steg åt sidan i nått läge. Särskilt med hund.
 
Absolut olika städer och olika situationer.
Så jag tänker att mannen som postade det där Facebookinlägget som tråden kommer ur kanske hade all rätt att bli arg där och då.
Ja så kan det vara.

Själv är jag ju tydligen fortfarande sur på tre mountainbikes som inte saktade ned för min femåring på en vandringsled för många år sedan. Ingen aning om de plingade eller ej.
 
Jag vill gärna att dom plingar när dom kommer bakifrån. Det är ju lätt att man tar ett steg åt sidan i nått läge. Särskilt med hund.
Ja det har ju hänt att man raskt fått hoppa åt sidan med hunden pga glaskross, matrester, hundskit osv.
 
Ja så kan det vara.

Själv är jag ju tydligen fortfarande sur på tre mountainbikes som inte saktade ned för min femåring på en vandringsled för många år sedan. Ingen aning om de plingade eller ej.
Förstår det. Just på sånna ställen förväntar man sig inte att cyklar ska dyka upp.
 
Fast på kombinerad gå- och cykelväg är det egentligen gå-fart som gäller

Nej så är det inte. Det finns inga exakta hastighetsbegränsningar för cykeltrafik specifikt på kombinerad gång- och cykelväg annat än bashastighet.

Sen finns det ju bestämmelser i trafikförordningen gällande hastighet, hänsyn och säkerhet som i praktiken oftast blir omöjliga att kombinera med bashastighet, tex denna:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


På gågata eller i gångfartsområde är det däremot gångfart.
 
Olika städer helt enkelt. Personligen kanske jag egentligen tycker jag hör hemma bland bilarna om det är runt 40-50 och smal möjlighet att göra cykelbana. Men är det gång/cykelbana så är det ju så.

Varför då? Förutsatt att du är äldre än 15 år och skyltad hastighet är max 50 km/h så får du cykla på körbanan även när det finns cykelbana. (Däremot behöver ju cykelbanan finnas ändå för de som inte hör hemma på körbanan)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp