Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Det här! Jag cyklar massvis, har under åren gjort olika, för tillfället plingar jag sällan om det känns tryggt att passera. Fått så mkt sura kommentarer när jag plingar så jag slutat med det om jag inte måste. Att plinga verkar uppenbarligen kunna irritera.. å andra sidan verkar allt man gör på cykel verkligen irritera omgivningen 😅
Jag uppfattar det som ett uppmaning att flytta på mig så det jag blir irriterad över är att jag uppfattar det som att man vill tränga ut mig från vägen, eftersom jag alltid går i kanten på kombinerade gång- och cykelvägar.
 
Beror kanske på var man är? Jag är i Stockholms innerstad.
Helt klart, jag har aldrig stött på en cyklist i Stockholms innerstad vad jag kan minnas. :D Oavsett tänker jag att om jag inte är ivägen fortsätter jag väl bara gå oavsett plingande? Jag tar förgivet att de bara gör mig uppmärksam på att de kommer.
Önskar ibland att även elbilar hade ringklockor.
 
Jag förväntar mig ett pling om jag är i vägen för cyklisten. Alltså så att man ska flytta på sig. Är vare sig jag eller hundarna i vägen så inget plingande.

Samma när jag cyklar själv. Plingar bara om det gäller ”flytta på dig”. Däremot saktar jag ner när man cyklar förbi små barn, hundar och liknande.

Jag bor på landet och skulle jag hålla på och plinga varje gång jag passerade någon med små barn/hund eller liknande så skulle jag inte göra annat än plinga. Ni som plingar/vill att man plingar är det så sällsynt att man cyklar där? Det hade blivit en massa plingade här, och då bor jag i en by ute på landet :D
 
Helt klart, jag har aldrig stött på en cyklist i Stockholms innerstad vad jag kan minnas. :D Oavsett tänker jag att om jag inte är ivägen fortsätter jag väl bara gå oavsett plingande? Jag tar förgivet att de bara gör mig uppmärksam på att de kommer.
Önskar ibland att även elbilar hade ringklockor.
Då måste det ha varit mycket länge sedan du var här. Numera finns ett nät av cykelbanor över hela stan.
Jag har en utanför mitt hus, och jag är innerligt tacksam över att folk inte håller på att plinga hela tiden.
 
Jag bor i Lund. Ska alla femhundraelva cyklister man möter plinga med sina ringklockor kommer det nog arga facebookinlägg om det istället.

Jag tycker att det beror på, men går man på en kombinerad gång- och cykelbana får man nog vara lite beredd på att det kan komma cyklister i hög fart.
Eller hur.
Hade personligen blivit irriterad om jag blev plingad på bara för uppmärksamhet, jag fattar ju att det kan komma cyklar på cykelvägen 🙄


Förstår inte varför man ska bli plingad på om man går med hund heller? Så länge den inte vimsar runt i vägen alltså.
 
På en kombinerad gång/cykelväg ser jag ingen poäng i att plinga faktiskt. Precis som @Görel tycker jag att det är en uppmaning att flytta på sig (och jag bor i liten kommun). Likadant om jag går på trottoaren och cykelvägen är i vägkanten intill.
Det är lite som om bilar skulle tuta varje gång de kör om en cyklist/gående på vägen. Varför liksom? Ja, jag vet att bilar låter mer än cyklar. Det var bara en jämförelse på ett liknande scenario.
 
Eller hur.
Hade personligen blivit irriterad om jag blev plingad på bara för uppmärksamhet, jag fattar ju att det kan komma cyklar på cykelvägen 🙄


Förstår inte varför man ska bli plingad på om man går med hund heller? Så länge den inte vimsar runt i vägen alltså.

Med tanke på hur många som verkar helt omedvetna om att det kan komma någon i högre fart bakifrån eller vinglar runt över hela körbanan så tycker jag inte att det är ett dugg märkligt att folk plingar om de är tveksamma. Det är rätt tråkigt att köra på någon med cykel, och gör rätt ont även på den som kör på.

Själv plingar jag om jag är osäker på om folk kommer hålla sig kvar på den sidan de är. Cyklar mestadels i Göteborgs innerstad. Det står folk och dräller i största allmänhet på cykelvägen varje dag, och verkar helt omedvetna om att de står på en högtafikerad cykelväg.

Även folk som cyklar i promenadtakt verkar ofta bli överrumplade av att det kommer någon i normal cykelhastighet. Ofta cyklar de i bredd och pratar med någon samtidigt.
 
Eller hur.
Hade personligen blivit irriterad om jag blev plingad på bara för uppmärksamhet, jag fattar ju att det kan komma cyklar på cykelvägen 🙄


Förstår inte varför man ska bli plingad på om man går med hund heller? Så länge den inte vimsar runt i vägen alltså.
För mig beror det lite på vad det är för typ av hund jag ska cykla förbi, om jag plingar eller inte. Men jag vet inte hur många gånger jag cyklat förbi hundar som på håll sett ut att gå lugnt och fint, som sedan kastat sig efter cykeln så att jag fått tvärnita/svänga kraftigt för att undvika olycka. Många gånger är det. Och då borde ändå hundarna i en Stockholmsförort vara vana vid att det finns en del cyklister på vägarna...

Sedan plingar jag ju inte upprepade gånger som en idiot för det heller, men ett(!) pling när jag närmar mig för att förvarna ägaren till en eventuellt cykeljagande hund - absolut!

(Sedan är det också vanligt att folk helt utan förvarning byter vilken sida av vägen de går på, så även därför kan det vara skönt att plinga innan passage)
 
Haller med de som sager att plinga ar en uppmaning att flytta pa sig, inte bara ett "har kommer jag".

Skulle nagon plinga for ett "har kommer jag" blir jag irriterad - typ "ja, och?"
Gar jag inte ivagen for nagon sa bryr jag mig val inte om de ar pa vag att kora om

Bor dar vi ar mycket fotgangare och cyklister - forvantningen MASTE vara att det kommer vara andra manniskor runt om dig, inte att alla ska varna om att de finns!
 
Med tanke på hur många som verkar helt omedvetna om att det kan komma någon i högre fart bakifrån eller vinglar runt över hela körbanan så tycker jag inte att det är ett dugg märkligt att folk plingar om de är tveksamma. Det är rätt tråkigt att köra på någon med cykel, och gör rätt ont även på den som kör på.

Själv plingar jag om jag är osäker på om folk kommer hålla sig kvar på den sidan de är. Cyklar mestadels i Göteborgs innerstad. Det står folk och dräller i största allmänhet på cykelvägen varje dag, och verkar helt omedvetna om att de står på en högtafikerad cykelväg.

Även folk som cyklar i promenadtakt verkar ofta bli överrumplade av att det kommer någon i normal cykelhastighet. Ofta cyklar de i bredd och pratar med någon samtidigt.
Precis min uppfattning också.
Ute på landsväg är det en annan sak, där går det oftast att hålla rejält avstånd till en gående som man cyklar förbi. Men på en normalsmal GC-bana där det är förhållandevis kort avstånd i sidled och skillnaden är liten mellan en odramatisk passage och en kollision med potentiellt svåra personskador så tycker jag att det är helt okontroversiellt att plinga inför en passage.
 
Jag plingar om jag vill att någon flyttar på sig, plingar oftast om jag passerar småbarn och hundar för de är lite oberäkneliga och plingar om folk ser ut att vingla och svårt att hålla sig på sin kant.. men jag plingar inte på alla jag passerar. Då skulle jag inte göra annat än att plinga.
 
Jag bor i Lund. Ska alla femhundraelva cyklister man möter plinga med sina ringklockor kommer det nog arga facebookinlägg om det istället.

Jag tycker att det beror på, men går man på en kombinerad gång- och cykelbana får man nog vara lite beredd på att det kan komma cyklister i hög fart.
Ingår man i en lång strid ström av cyklister verkar det jobbigt att var och en ska plinga på varje fotgängare, men om man är front åt en klunga (en stor eller ens alldeles egna lilla) ska man inte hålla tillbaka på plingandet.

Cyklar man på en gång- och cykelbana i hög fart får man vara beredd på att gångare inte hinner uppfatta en och skapar risker, så plinga hellre för mycket än för lite.

Annars är jag inne på @Snubbelfot s linje, kombinerade gång och cykelbanor för höghastighetspendling är något som borde byggas bort.
 
Annars är jag inne på @Snubbelfot s linje, kombinerade gång och cykelbanor för höghastighetspendling är något som borde byggas bort.
Här är det tvärt om, satsas jättemycket på sådana vägar. I princip alla mer populära gång- och cykelvägar delas upp i två filer för att cyklister ska kunna hålla högt tempo.

Problemet? Sidan för gående blir så smal att folk knappt har plats att mötas utan att gå ut på cykelsidan och det är ändå inte speciellt många som cyklar eftersom det knappt går att parkera cykeln säkert i kommunen (stora problem med cykeltjuvar osv). De flesta som cyklar kan låsa in cykeln inomhus på jobbet, eller cyklar för nöjes skull där de både börjar och slutar cykelturen hemma. Behöver man handla, ta sig till tågstationen eller liknande så är bilen ett bättre alternativ, för då kan man ta sig hem igen. Jag hoppas verkligen att det är bättre på andra orter i landet.
 
Jag bor i Lund. Ska alla femhundraelva cyklister man möter plinga med sina ringklockor kommer det nog arga facebookinlägg om det istället.

Jag tycker att det beror på, men går man på en kombinerad gång- och cykelbana får man nog vara lite beredd på att det kan komma cyklister i hög fart.

Lite så tänker jag också. Plingar bara om någon är ivägen t.ex. flera personer går i bredd och blockerar cykel- och gångbanan.
 
Jag uppskattar alla pling, särskilt om jag går med dottern som på en halv sekund kan få syn på något på andra sidan gång/cykelbanan som hon måste kolla in i detta ögonblick och skutta dit. Tänker mer på det som ett ”här kommer jag bakom er” än ett ”flytta på er”.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp