Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Helt unikt. Bor du i Sverige? Var?
Inte alls, det flyter på super för mig att cykla också. Hinder finns mer på cykelforum från andra städer, eller ok jag har sett några cykelvägar som är svinkassa här men cyklar då på vägen. (och där jag bodde tidigare då de mest bestod av hundpromenerare med flexi och hål i cykelvägen, vilket gjorde att jag cyklade på gatan, vilket jag trivdes finfint med.)

Jag älskar att cykla i min stad. Jag gillar bara inte att bilister hatar så mycket på cyklister i forum.

Har cyklat här hela livet (från 9 års ålder helt själv, från 3-6 år på pakethållare, däremellan med förälder) och alltid varit mycket nöjd.

Det går oftast snabbare än buss och likvärdig hastighet gentemot bil, så länge sträckan är under 1 mil, i staden. Min tweenie fick tveklöst cykla själv dit det behövdes (min tonåring ännu mer självklart).

Saker kan ju alltid bli bättre såklart.
 
Senast ändrad:
Inget av det. Bussen stannar mitt i sitt körfält. Kör alltså inte det minsta ut i kanten. Hela det körfältet är alltså blockerat varje gång bussen stannar för att släppa av eller på passagerare. Ingen refug men det finns ju busshållsplatser i andra körfältet också (omlott) men det är svårt att se förbi bussen om det är nåt möte. Bussen är stor och bilen betydligt mindre så bussen både blockerar körfältet och sikten.
Tror att de gör så för att bilister inte ska köra över barn som kommer ur bussen och går över gatan dolt för bilisterna. Jag tror en hel del olyckor sker så.

Känner absolut inte i övrigt att infrastrukturen på minsta vis hindrar bilister, snarare är den byggd absolut främst för bilister. Speciellt i områden som inte är innerstad utan som byggts under 60-talet och frammåt.

Däremot är ju dock innerstäder ofta byggda för varierad trafik eftersom de planlagdes före bilismen. Om man inte tänker på till exempel Stockholm som bara rev alltihop och byggde vägar tvärs över. Göteborg sägs ju också ha haft ett rivningsperiod, eller att det pågick även nu.

Min stads innerstad är absolut inte byggd för bilar, den är en total labyrint, men det är inte cyklisternas fel utan den är ju helt enkelt lite äldre.
 
Senast ändrad:
Och nu har det blivit en cykel vs biltråd.
Kan vi återgå till cykel/gångvägar och plingeling?
Jag tänker att om man till större delar får bort cyklarna från gångvägarna och tvärtom så löser det problemet lite bättre? I alla fall när det gäller långa raksträckor utanför stadskärnan -den del där man promenerar in och ut ur butiker.
 
Jag tänker att om man till större delar får bort cyklarna från gångvägarna och tvärtom så löser det problemet lite bättre? I alla fall när det gäller långa raksträckor utanför stadskärnan -den del där man promenerar in och ut ur butiker.
Att lösa infrastrukturen kan väl få bli en egen tråd?
 
Det förutsätter ju att folk som bor i innerstan inte jobbar där det krävs bil, och vice versa? För oss som inte använder bil till jobbet hade det förstås varit smidigt, om man hade en bra lösning på hur man ska ta sig till sin bil som inte får stå där man bor? Hur har andra städer löst det logistiskt?

Alltså jag svarade bara på det du skrev om storleken på Göteborgs innerstad och att den storleken skulle göra ett transportnät utan bil ineffektivt.

Ut ett pendlarperspektiv har ju storleken på själva innerstaden väldigt liten betydelse, resan utifrån blir ju inte mer eller mindre effektiv för det.

Sen i ett mer teoretiskt resonemang tror jag att att även i större städer så skulle man få till ett mer effektivt transportnät om man förbjöd privatbilism i innerstaden och istället hade externa parkeringsplatser i kombination med ett bättre utbyggt nät för gång- cykel och kollektivtrafik.

Men det som sagt i ett teoretiskt perspektiv. Det finns ju också en massa andra parametrar som gör en sådan lösning mindre lämplig. Men att bilismen skulle göra trafiksystemet i en innerstad effektivt har jag svårt att se.
 
Senast ändrad:
Tror att de gör så för att bilister inte ska köra över barn som kommer ur bussen och går över gatan dolt för bilisterna. Jag tror en hel del olyckor sker så.

Så är det. Men det ska också finnas något som fysiskt hindrar bilar från att köra om bussen när den står vid hållplats. Den uppenbara trafikfaran är tyvärr inte tillräcklig för att få bilister att förstå att de ska låta bli.
 
Så är det. Men det ska också finnas något som fysiskt hindrar bilar från att köra om bussen när den står vid hållplats. Den uppenbara trafikfaran är tyvärr inte tillräcklig för att få bilister att förstå att de ska låta bli.
Ja men jag tror det var fysiska hinder som diskuterades. Det var det jag menade också och har sett. Att det inte går att köra förbi.
 
Helt unikt. Bor du i Sverige? Var?

Så är det för mig här i London också. Beror dock inte på att cykelinfrastrukturen är bra, utan för att det är för mycket trafik och bilarna därför ständigt är i vägen för varandra och står stilla mycket.
Läste någonstans att genomsnittsfarten i London är 9km/h - det är lätt att cykla snabbare än så! :D
 
Så är det för mig här i London också. Beror dock inte på att cykelinfrastrukturen är bra, utan för att det är för mycket trafik och bilarna därför ständigt är i vägen för varandra och står stilla mycket.
Läste någonstans att genomsnittsfarten i London är 9km/h - det är lätt att cykla snabbare än så! :D

Visst finns det många sådana platser! Lite beroende på hur man räknar,

En anledning till att det ofta går snabbare att ta sig fram på cykel är att cyklister kan gena, hoppa av och leda cykeln där man inte får cykla osv på ett sätt som inte bilister kan.

Detta är ju dels en anledning till att folk ondgör sig över cyklister. Men det är också ofta en fullkomlig nödvändighet för att man öht ska kunna ta sig fram som cyklist eftersom cykelnätet är så oprioriterat och dåligt planerat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp