Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Nu var det ju cyklisterna som lyfte det som ett problem. Ska man inte få svara eller förtydliga sakfel?
som fotgängare med diverse anledningar att önska ett pling kan väl också få ventilera lite.
Så många flexiinlägg är det väl inte att det går att hoppa över?
Ämnet kändes väldigt färdigdiskuterat i denna tråd.
 
Men bussar kör ofta på bilvägar. Jag skulle gärna se att bilister nedprioriteras, men eftersom jag kör på bilvägen med min buss så drabbas ju jag med. Eller snarare mina resenärer. Det är upp till 140 människor i en buss och 1 människa på en cykel, allt handlar faktiskt inte bara om bilar på vägarna.
Jag är inte förvånad över hatet faktiskt, mycket är orsakat av cyklisterna själva. Sen finns det såklart bilister som blir kränkta av att behöva flytta på sig, men de hatar troligen allt som rör deras framfart. Inte bara cyklister.
Jag har ju åkt med bilförare som blir förbannade om de ser en cyklist även om det är på så långt avstånd att hen inte behöver agera alls.

När jag själv kör tycker jag det är extremt sällan jag behöver agera på en cyklists närvaro mer än på en bil på samma plats. Det är typ mindre ofta än jag behöver agera extra mycket på en bil som beter sig konstigt.

(Jag har hört tex min passagerare -Aaaaagh det är en Cyklist i rondellen aaaagh hjälp. När det är så långt till rondellen att jag inte är i närheten av inne i den och ingen annan bil syns till. Och det räcker med att agera som om cyklisten är en bil.)

Jag tror att om bilarna tränger undan cyklarna mindre är cyklarna också ett mindre problem för bussarna. Tex det minskar ju oddsen att en cyklist hänger i bussfilen om bilarna körs med kontroll och hänsyn. Eller om cykelvägen är den rakaste ginaste vägen man kan ta.
 
Senast ändrad:
Man följer inte lagar och regler, utan kör mot rött och annat utan att bry sig. Skiter i att man har väjningsplikt vid övergångsställe osv. Sånt gör inte att man blir respekterad.
Bilar gör ju sådant hela tiden och skryter om det vid fikabordet på jobbet.

(tex skiter i att de har väjningsplikt vid övergångsställe...)

Folk skäms ju inte ens om de blir av med körkortet för att ha kört 50 förbi en skola. Och folk kör regelmässigt 10-20 km för fort på motorvägen.

Och säger det -för att få mer respekt...

Och flertalet bilister vet inte ens hur en cykelöverfart är markerad... utan får hysteriskt utbrott även om cyklar är på sådana.

Eller om en cyklist cyklar på gatan och en bil kommer ut från parkeringsplats -väjningsplikt. Så tittar bilisten till höger, tittar till vänster PÅ cyklisten, och kör sedan rakt ut. För vissa av dem saknar helt förmåga att registrera cyklister som ett fordon i sin hjärna. Det är därför de blir så förvånade.

Det är visat att ju fler som cyklar i en stad desto bättre blir bilförarna på att kunna registrera och sedan rent av titta efter och känna igen trafikanter utan bil och det blir mycket säkrare och tryggare för alla i trafiken (inklusive folk som går) när bilisterna klarar av att låta blicken vara även utanför vägen och glida över trottoarer och cykelvägar bredvid och kunna räkna in de bitarna i trafiken.
 
Senast ändrad:
Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade cyklat förbi honom och hans två små hundar utan att plinga på ringklockan. Detta skedde på den kombinerade gång- och cykelbanan. Även kommentarerna höll med - använd ringklockan om du ska cykla förbi.

Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att en cyklist ska plinga på mig när jag går på en kombinerad gång- och cykelbana såvida jag inte är direkt ivägen, eftersom vägen är avsedd för båda varianterna av transport och man därför får räkna med att stöta på medtrafikanter både till cykel och till fots.

När förväntar ni er att en cyklist plingar? När skulle ni tycka att det vore konstigt att bli plingad på?
Jag plingar alltid. Är lätt hänt att den som går råkar flytta på sig.
Cyklar jag bakom en häst, så ropar jag alltid så hästen hör att jag kommer.
 
Om det vore den enda anledningen anledningen till hatet mot cyklister så skulle hatet mot bilister vara hundra gånger värre.

Åh, nog är cyklisternas hat mot bilister rätt stort 😅 Och mot bussar med för den delen. Men det är du som skriver att det skulle vara enda anledningen, det har jag aldrig påstått. Så just den delen får ju stå för dig.
 
Åh, nog är cyklisternas hat mot bilister rätt stort 😅 Och mot bussar med för den delen. Men det är du som skriver att det skulle vara enda anledningen, det har jag aldrig påstått. Så just den delen får ju stå för dig.

Om du jämför antalet cyklister med antalet bilister och vad och hur mycket som skrivs och raljeras över respektive grupp, så hamnar du knappast i någon slags jämvikt.

Jag skrev inte att det var enda anledningen. Tvärtom beskrev jag hur orimligt det var.

Tror du förresten att cyklister hatar bussar mer än vad bilister gör? Varför skulle de göra det?
 
Om du jämför antalet cyklister med antalet bilister och vad och hur mycket som skrivs och raljeras över respektive grupp, så hamnar du knappast i någon slags jämvikt.

Jag skrev inte att det var enda anledningen. Tvärtom beskrev jag hur orimligt det var.

Tror du förresten att cyklister hatar bussar mer än vad bilister gör? Varför skulle de göra det?
Mellan tumme och pekfinger vågar jag gissa att cyklister på gruppnivå är mer positiva till kollektivtrafik, och använder den mer, än bilister. Och alltså snarare är mer positiva.

I de städer där jag cyklar, kör också bussarna betydligt mer hänsynsfullt än bilisterna.
 
Ja. Skillnaden är väl att när en bil kör mot rött och blir påkörd av en bil, så blir skadorna ofta mindre än när en cyklist kör mot rött och blir påkörd av en bil. Eller hur?
Vilket är orsaken till att en bil alltid ska vara mycket mer försiktig.

Speciellt eftersom det inte finns krav på körkort för att gå eller cykla och barn, unga, väldigt gamla och personer som av olika orsak inte kan ta körkort fortfarande kan till exempel promenera till platser. Jag tycker inte det är en bra väg att gå att till exempel ha körkort för att promenera.
 
Senast ändrad:
Åh, nog är cyklisternas hat mot bilister rätt stort 😅 Och mot bussar med för den delen. Men det är du som skriver att det skulle vara enda anledningen, det har jag aldrig påstått. Så just den delen får ju stå för dig.
Om man läser i tex cyklistgrupper är det inte alls speciellt hatigt* mot bilister. Däremot en hel del kritik mot kommuner och hur cykelbanor anläggs med stolpar och farliga saker i. Och att cyklar leds in på farliga 1+2 vägar osv.

Bilister däremot är helt hysteriska när man läser deras hat mot cyklister i kommentarer till tidningsartiklar, SVT och SR om cyklister. Med -de kan lika gärna dö kommentarer osv.

*alltså det finns såklart till en del rädsla och önskan om rättegångar osv. Typ snuddade mig med backspegeln med flit eller sprutade vindrutevätska på mig så jag inte kunde se och annat. Men ingen önskan om död eller kroppsskada så som bilister uttrycker, eller hot om kroppsskada eller uttryck om att vilja snudda med backspegeln osv.
 
Senast ändrad:
Problem uppstår när kommuner använder fotgängare och cyklister som farthinder för att få ner hastigheten på biltrafiken. På ett ställe här i stan så byggde de mittrefuger på en annars rätt smal väg för att få ner hastigheten. Ingen central väg alls! Följden blev att de cyklister som skulle cykla på den vägen blev trängda av bilister som också försökte använda den. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme mellan mittrefugerna och trottoarkanten eller mellan mittrefugerna för bilisterna på ett säkert sätt skulle kunna köra om cyklisterna. Det varade i några år och sen breddade de den befintliga trottoaren så att den blev en kombinerad gång- och cykelväg vilket blev mycket säkrare!

Jag tycker inte att man ska blanda biltrafik och fotgängare/cyklister. Det är i de flesta fall inte säkert. Men kommuner får då och då idén att om man blandar biltrafik och oskyddade trafikanter så kan man få ner hastigheten. Jag tycker oftast att det bara känns farligt.
 
Problem uppstår när kommuner använder fotgängare och cyklister som farthinder för att få ner hastigheten på biltrafiken. På ett ställe här i stan så byggde de mittrefuger på en annars rätt smal väg för att få ner hastigheten. Ingen central väg alls! Följden blev att de cyklister som skulle cykla på den vägen blev trängda av bilister som också försökte använda den. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme mellan mittrefugerna och trottoarkanten eller mellan mittrefugerna för bilisterna på ett säkert sätt skulle kunna köra om cyklisterna. Det varade i några år och sen breddade de den befintliga trottoaren så att den blev en kombinerad gång- och cykelväg vilket blev mycket säkrare!

Jag tycker inte att man ska blanda biltrafik och fotgängare/cyklister. Det är i de flesta fall inte säkert. Men kommuner får då och då idén att om man blandar biltrafik och oskyddade trafikanter så kan man få ner hastigheten. Jag tycker oftast att det bara känns farligt.
Nej man måste ju få ned hastigheten rejält först. Annars går det ju inte. Vi har en gångfartsväg och jag tycker den fungerar mycket bra (att gå, cykla eller köra på, mycket bättre än innan)
 
Nej man måste ju få ned hastigheten rejält först. Annars går det ju inte. Vi har en gångfartsväg och jag tycker den fungerar mycket bra (att gå, cykla eller köra på, mycket bättre än innan)

Vi har ett par vägar som blivit nära gångfart pga hastighetssänkande åtgärder och med blandat cyklister och bilister. Jag hatar det, både när jag cyklar och när jag kör bil!

Det blir extremt ineffektivt och ryckigt, fördubblar restiden genom det området oavsett om jag cyklar eller kör, och känns mycket mer riskabelt ur alla synvinklar än alternativet som är på andra sidan av samma område: normal väg, cykelbana, trottoar. När det redan tar en halvtimme i trafiken att ta sig 4 km så känns det helt idiotiskt med en lösning som gör att alla uppehåller sig ännu längre på vägarna.
 
Vi har ett par vägar som blivit nära gångfart pga hastighetssänkande åtgärder och med blandat cyklister och bilister. Jag hatar det, både när jag cyklar och när jag kör bil!

Det blir extremt ineffektivt och ryckigt, fördubblar restiden genom det området oavsett om jag cyklar eller kör, och känns mycket mer riskabelt ur alla synvinklar än alternativet som är på andra sidan av samma område: normal väg, cykelbana, trottoar. När det redan tar en halvtimme i trafiken att ta sig 4 km så känns det helt idiotiskt med en lösning som gör att alla uppehåller sig ännu längre på vägarna.
Ja man behöver samarbeta på en sådan gata (man kan inte bara köra på rakt fram) och ta hänsyn och i i min stad får man ju tänka på alternativen.

Vår gata skulle säkert blivit en gågata där varken bilar eller cyklister överhuvudtaget hade fått vistas. Och den var en urtrist gata som var ganska obehaglig för cyklister och gav mycket lite trafik till affärerna längs med gatan -dvs en gata där gående inte ville vistas. Så gatan har gått från värdelös grå bakgata till en tillgång för staden där många fler vistas än som det var, X bilar i timman och ingen annan.

Sedan är det även visat i forskning att det är väldigt mycket tryggare och säkrare för alla i till exempel en långsammare korsning där man tagit bort trafikljus och rondell och litar på låg hastighet och ögonkontakt. Men folk känner att de inte bara kan "köra/cykla" på i sin egen värld på utan att tänka, så det känns mer krångligt att det kräver uppmärksamhet. Men jag tycker det är ett lågt pris att betala för ökad reell säkerhet och trygghet -att en bilist och en cyklist får vara uppmärksam och känna av omgivningen. Trots allt slår ju ändå -för i alla fall för personen som är överkörd, alltid verkligheten högre än känslor tycker jag.
 
Ja man behöver samarbeta på en sådan gata (man kan inte bara köra på rakt fram) och ta hänsyn och i i min stad får man ju tänka på alternativen.

Vår gata skulle säkert blivit en gågata där varken bilar eller cyklister överhuvudtaget hade fått vistas. Och den var en urtrist gata som var ganska obehaglig för cyklister och gav mycket lite trafik till affärerna längs med gatan -dvs en gata där gående inte ville vistas. Så gatan har gått från värdelös grå bakgata till en tillgång för staden där många fler vistas än som det var, X bilar i timman och ingen annan.

Sedan är det även visat i forskning att det är väldigt mycket tryggare och säkrare för alla i till exempel en långsammare korsning där man tagit bort trafikljus och rondell och litar på låg hastighet och ögonkontakt. Men folk känner att de inte bara kan "köra/cykla" på i sin egen värld på utan att tänka, så det känns mer krångligt att det kräver uppmärksamhet. Men jag tycker det är ett lågt pris att betala för ökad reell säkerhet och trygghet -att en bilist och en cyklist får vara uppmärksam och känna av omgivningen. Trots allt slår ju ändå -för i alla fall för personen som är överkörd, alltid verkligheten högre än känslor tycker jag.
Men visst jag var också supertveksam till det här nya tänket till städer innan jag läste artikeln i Forskning och Framsteg.

De tog bort trafikljus i en fyrvägskorsning på mammas gata och man blev jätteförvånad, det här är väl inte säkert och tryggt och köra på.

Men efter att jag läste artikeln med ny forskning och iakttog korsningen insåg jag att det var hypermodernt och mycket tryggare i realiteten.

Det är samma sak på ställen där de smalnar av vägen för att man ska köra "chicken race" som någon vän sa och ena bilen får köra först. Jätteläskigt känslomässigt med ögonkontakt och interaktion, men tydligen mycket mycket säkrare.
 
Nej man måste ju få ned hastigheten rejält först. Annars går det ju inte. Vi har en gångfartsväg och jag tycker den fungerar mycket bra (att gå, cykla eller köra på, mycket bättre än innan)
Nu finns det ju cykelfartsgator, även om det inte är så många implementerade ännu. Nackdelen är väl att det inte är säkert att alla trafikanter är uppdaterade kring regelverket.
 
Nu finns det ju cykelfartsgator, även om det inte är så många implementerade ännu. Nackdelen är väl att det inte är säkert att alla trafikanter är uppdaterade kring regelverket.
Ja exakt! jag tycker det är en strålande idé. Det vore så mycket bättre än om de bara stänger av hela vår innerstad för biltrafik som förslaget är från politikerna.

Tror det är mycket enklare för alla.

Sedan finns det såklart folk som hellre ser en innerstad som är helt och hållet fri från bilar. Men jag hade nog personligen trott att cykelfart genom hela staden vore betydligt bilvänligare och vänligare mot handeln och vänligare mot personer som har svårt att gå eller cykla än att rätt och slätt förbjuda bilarna i hela innerstaden. Dock låter det som att folk tycker att jag är värsta bilhataren när jag säger att jag skulle föredra att det ska vara lite mer "som vanligt", lite mer 50-tal.

Dock kanske självklart bussförarna skulle föredra förbud mot bilar helt enkelt, blir ju osäker på hur det blir om det inte är så att bussar måste köra runt också isf eller om de är kvar? Det är antagligen dock helt egalt för bussförarna och kanske bara bättre för dem om de kör runt.
 
Vi är på minisemester i Varberg och idag cyklade vi en rejäl sväng uteslutande på gång och cyckelväg. Vi hade hunden med vid sidan och då cyklar vi långsammare än genomsnittet. Många plingade på oss innan de cyklade förbi. Jättetacksamt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp