Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Jag har inte envisats med att det är stålvajer utan snarare understrukit att jag aldrig gått med en hund i flexikoppel utan mer av tittat på ett när de var nya. Släkten använder läderkoppel till hundarna.
Jag säger inget om att du envisas. Det var verkligen bara en undran då jag aldrig stött på ett sådant. Ett med vajer låter verkligen farligt även för hund.
 
Det vore bättre om de som inte diskuterat färdigt om flexikoppel kan göra en egen tråd om det på rätt forum.
 
Du tänker att kollektivtrafiken ska anpassa sig till cyklisterna?
Det finns ofta kollektivtrafikkörfält. Det är tydligen även till viss del anvisat att även cykla i just dem (till min förvåning). Men jag tycker ofta, som cyklist, att bussar är ett betydligt mindre problem än man skulle kunna tro och i ärlighetens namn inte heller speciellt många.
 
Det finns ofta kollektivtrafikkörfält. Det är tydligen även till viss del anvisat att även cykla i just dem (till min förvåning). Men jag tycker ofta, som cyklist, att bussar är ett betydligt mindre problem än man skulle kunna tro och i ärlighetens namn inte heller speciellt många.

De är många i storstäder. Och även om du inte har problem med bussar, har vi bussförare problem med cyklister. Eftersom det är vi som har döda vinkel att försöka ha koll i (vilket inte är lätt i en buss) och inte alltid ser cyklister. Och ja, cyklister använder bussfiler med.
 
De är många i storstäder. Och även om du inte har problem med bussar, har vi bussförare problem med cyklister. Eftersom det är vi som har döda vinkel att försöka ha koll i (vilket inte är lätt i en buss) och inte alltid ser cyklister. Och ja, cyklister använder bussfiler med.

Att medvetet blanda buss och cykel i storstadstrafik känns som ett typiskt sätt att riskera cyklister och göra arbetsmiljön (ännu) stressigare för busschaufförer. :(
 
Att medvetet blanda buss och cykel i storstadstrafik känns som ett typiskt sätt att riskera cyklister och göra arbetsmiljön (ännu) stressigare för busschaufförer. :(

Det är hål i huvudet! Cyklisterna vet inte hur dåligt de faktiskt syns för oss, vilket åtminstone i Stockholm skapar incidenter konstant.
 
De är många i storstäder. Och även om du inte har problem med bussar, har vi bussförare problem med cyklister. Eftersom det är vi som har döda vinkel att försöka ha koll i (vilket inte är lätt i en buss) och inte alltid ser cyklister. Och ja, cyklister använder bussfiler med.
Ja exakt!

Trafikförordningens 8 kapitel §2:

I ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II.

Innan har jag alltid hållit mig långt undan från bussfiler, men de är bekväma och borta från bilar. Bättre än att ligga i en fil mitt i vägen. Med det sagt är det sällan man faktiskt cyklar på sådana vägar istället för mindre vägar.

Jag bor ju i ganska stor stad så.
 
Ja exakt!

Trafikförordningens 8 kapitel §2:



Innan har jag alltid hållit mig långt undan från bussfiler, men de är bekväma och borta från bilar. Bättre än att ligga i en fil mitt i vägen. Med det sagt är det sällan man faktiskt cyklar på sådana vägar istället för mindre vägar.

Jag bor ju i ganska stor stad så.

Just nu pågår ett arbete i en av våra bussterminaler, vilket bl.a innebär att cykelvägen är avstängd. De har tydlig skyltning om hur den är omledd. Men ändå ska de cykla där vi kör.
Så här skriver mina kollegor i vår interna chat:

"Men på riktigt; ska någon behöva DÖ innan det blir ändring på Tekniska? 😧 Som situationen är nu med cyklister exakt överallt åt alla håll där de inte får vara, är det ohållbart. 😫 Det är inte roligt att köra där nu… 😕"

"Jag va på väg å köra på en senast i förrgår när jag svängde runt i allén vid rampplatser, när jag rundade kurvan mot vänster kommer en på vänster sida i full fart å cyklar in framför😱
Jag hängde mig på tutan å han bara skaka på huvudet åt mig🙄"

"J-vla cyklister vid TH snart blir någon av dessa påkörda cyklar även mot trafiken och skyltarna som sitter uppe är det ingen som bryr sig om😡"

Kanske visar lite på hur det är att köra buss bland cyklister.
 
Just nu pågår ett arbete i en av våra bussterminaler, vilket bl.a innebär att cykelvägen är avstängd. De har tydlig skyltning om hur den är omledd. Men ändå ska de cykla där vi kör.
Så här skriver mina kollegor i vår interna chat:

"Men på riktigt; ska någon behöva DÖ innan det blir ändring på Tekniska? 😧 Som situationen är nu med cyklister exakt överallt åt alla håll där de inte får vara, är det ohållbart. 😫 Det är inte roligt att köra där nu… 😕"

"Jag va på väg å köra på en senast i förrgår när jag svängde runt i allén vid rampplatser, när jag rundade kurvan mot vänster kommer en på vänster sida i full fart å cyklar in framför😱
Jag hängde mig på tutan å han bara skaka på huvudet åt mig🙄"

"J-vla cyklister vid TH snart blir någon av dessa påkörda cyklar även mot trafiken och skyltarna som sitter uppe är det ingen som bryr sig om😡"

Kanske visar lite på hur det är att köra buss bland cyklister.
Ja, men de har antagligen lett om cykelvägen en omväg på någon kilometer och inte riktigt tänkt efter. Det blir ofta så med cykelomledingar att det inte är någon alls eller att det är riktigt långt.

Men det är ju bra att de skyller på Tekniska och inte cyklisterna.
 
Ja, men de har antagligen lett om cykelvägen en omväg på någon kilometer och inte riktigt tänkt efter. Det blir ofta så med cykelomledingar att det inte är någon alls eller att det är riktigt långt.

Men det är ju bra att de skyller på Tekniska och inte cyklisterna.

Varför skulle det vara någon kilometer? 😅
Det handlar om max 100 m. Och nej, mycket skylls på cyklisterna eftersom det är dom som beter sig regelvidrigt. Vi jobbar för att polis ska kopplas in. Och då är det inte bussterminalen vi vill ha bötfälld.
Alternativt skyddstopp, då kommer vi inte köra till stan alls.
 
Varför skulle det vara någon kilometer? 😅
Det handlar om max 100 m. Och nej, mycket skylls på cyklisterna eftersom det är dom som beter sig regelvidrigt. Vi jobbar för att polis ska kopplas in. Och då är det inte bussterminalen vi vill ha bötfälld.
Det är det ibland, jag har ju inte varit där.

Det är ju inte regelvidrigt eftersom de får vara i bussfilen enligt reglerna.

Jag är ju inte så förtjust i cyklisthat allmänt.

Och nej jag tror inte att det i vår stad skulle bli problem med cyklist, kollektivtrafik med cykelfart i innerstaden, på gator. (inte flerfiliga vägar, som ju inte är speciellt många av i vår innerstad)
 
Det är det ibland, jag har ju inte varit där.

Det är ju inte regelvidrigt eftersom de får vara i bussfilen enligt reglerna.

Jag är ju inte så förtjust i cyklisthat allmänt.

Och nej jag tror inte att det i vår stad skulle bli problem med cyklist, kollektivtrafik med cykelfart i innerstaden, på gator. (inte flerfiliga vägar, som ju inte är speciellt många av i vår innerstad)

Om den ligger till höger, det gör inte den här. Du är väldigt snabb på att ta förgivet utan att ens veta hur det ser ut?
Men jag har ju redan sett att du anser att cyklister ska gå före alla andra trafikslag vilket är ganska vanligt bland er. Det är just den åsikten som i slutändan föder hatet mot cyklister (jag hatar dom inte, vill bara inte riskera att köra på dom) eftersom man ofta redan nu beter sig efter sin åsikt. Ändrar man en regel eller en lag, så gäller den överallt. Inte bara i sin egen hemstad.
 
Om den ligger till höger, det gör inte den här. Du är väldigt snabb på att ta förgivet utan att ens veta hur det ser ut?
Men jag har ju redan sett att du anser att cyklister ska gå före alla andra trafikslag vilket är ganska vanligt bland er. Det är just den åsikten som i slutändan föder hatet mot cyklister (jag hatar dom inte, vill bara inte riskera att köra på dom) eftersom man ofta redan nu beter sig efter sin åsikt. Ändrar man en regel eller en lag, så gäller den överallt. Inte bara i sin egen hemstad.
Nej jag tycker att trafikslagen ska dela mer lika. Jag tycker inte att bilar ska få gå före alla andra trafikslag. Jag tycker också att bilar som är tunga måste ta större hänsyn till gående och cyklister eftersom de kan göra så stor skada.

Man måste tänka på att det är 1 människa i en bil och 1 människa på en cykel. Det är inte så att bilen är "mer". Så det är konstigt att folk har så mycket hat gentemot cyklister.

Du måste ju hålla med om att som en stad är byggd nu, i Sverige, går bilar före alla andra trafikslag.
 
Nej inte före alla andra trafikslag. Jag tycker dock inte att bilar ska få gå före alla andra trafikslag. Jag tycker också att bilar som är tunga måste ta större hänsyn till gående och cyklister eftersom de kan göra så stor skada. Man måste tänka på att det är 1 människa i en bil och 1 människa på en cykel. Det är inte så att bilen är "mer". Så det är konstigt att folk har så mycket hat mot cyklister.

Men bussar kör ofta på bilvägar. Jag skulle gärna se att bilister nedprioriteras, men eftersom jag kör på bilvägen med min buss så drabbas ju jag med. Eller snarare mina resenärer. Det är upp till 140 människor i en buss och 1 människa på en cykel, allt handlar faktiskt inte bara om bilar på vägarna.
Jag är inte förvånad över hatet faktiskt, mycket är orsakat av cyklisterna själva. Sen finns det såklart bilister som blir kränkta av att behöva flytta på sig, men de hatar troligen allt som rör deras framfart. Inte bara cyklister.
 
Varför skulle det vara någon kilometer? 😅
Det handlar om max 100 m. Och nej, mycket skylls på cyklisterna eftersom det är dom som beter sig regelvidrigt. Vi jobbar för att polis ska kopplas in. Och då är det inte bussterminalen vi vill ha bötfälld.
Alternativt skyddstopp, då kommer vi inte köra till stan alls.

Problemet med Tekniska är ju att även när cykelvägen är oomledd så är det en plats (av många) där cykeltrafik inte är prioriterad öht.

Nej självklart är det inte en anledning att cykla i bussfilen. Men när man som cyklist under sin cykeltur blir tvingad att cykla ut i vägbanan eller upp på trottoaren eller vad det kan vara kanske 10 gånger för att cykelvägen helt enkelt tvärt upphör att existera utan vidare hänvisning, ja då blir det inte en stor grej att även en 11:e gång avvika från cykelvägen och ut på annan väg. Jag säger inte att det är ett beteende som är rätt, men det är betydligt mer begripligt än det hade varit om cykelinfrastrukturen faktiskt hade varit byggd med cykeltrafik i fokus.

Nu menar jag mer generellt än den här specifika ombyggnationen just nu, den har jag inte sett.
 
Om den ligger till höger, det gör inte den här. Du är väldigt snabb på att ta förgivet utan att ens veta hur det ser ut?
Men jag har ju redan sett att du anser att cyklister ska gå före alla andra trafikslag vilket är ganska vanligt bland er. Det är just den åsikten som i slutändan föder hatet mot cyklister (jag hatar dom inte, vill bara inte riskera att köra på dom) eftersom man ofta redan nu beter sig efter sin åsikt. Ändrar man en regel eller en lag, så gäller den överallt. Inte bara i sin egen hemstad.

Är det skyltat med cykeltrafik förbjuden? Om inte känns ju det som en lämplig första åtgärd. Tror att det är en liten del av cyklister som känner till regeln om att endast cykla i kollektivtrafikfält om det ligger längst till höger.
 
Men bussar kör ofta på bilvägar. Jag skulle gärna se att bilister nedprioriteras, men eftersom jag kör på bilvägen med min buss så drabbas ju jag med. Eller snarare mina resenärer. Det är upp till 140 människor i en buss och 1 människa på en cykel, allt handlar faktiskt inte bara om bilar på vägarna.
Jag är inte förvånad över hatet faktiskt, mycket är orsakat av cyklisterna själva. Sen finns det såklart bilister som blir kränkta av att behöva flytta på sig, men de hatar troligen allt som rör deras framfart. Inte bara cyklister.


På vilket sätt är det orsakat av cyklisterna själva?
 
Är det skyltat med cykeltrafik förbjuden? Om inte känns ju det som en lämplig första åtgärd. Tror att det är en liten del av cyklister som känner till regeln om att endast cykla i kollektivtrafikfält om det ligger längst till höger.

Mig veterligen är det tydligt skyltat. Man har också ställt ut barriärer för att det inte ska gå att ta sig fram. Vilka cyklisterna kör runt. Cyklister har också hotat och spottat på mina kollegor och kundvärdar.
 
Det vore bättre om de som inte diskuterat färdigt om flexikoppel kan göra en egen tråd om det på rätt forum.
Nu var det ju cyklisterna som lyfte det som ett problem. Ska man inte få svara eller förtydliga sakfel?
som fotgängare med diverse anledningar att önska ett pling kan väl också få ventilera lite.
Så många flexiinlägg är det väl inte att det går att hoppa över?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp