Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Det kommer inte att gå att formulera en sådan regel, cykling är definitivt den trafikmiljö som varierar mest i förutsättningar. Bara en definition som "förebygga eller avvärja fara" kommer vi tolka olika och ha olika önskemål om.

Bara här i tråden har vi ju flera olika fotgängare som vill bli behandlade på helt olika sätt av cyklister för att känna sig säkra alternativt respekterade och ostörda.
Min ideala trafikmiljö är ju dessutom etter värre än alla tidigare nämnda.

Jag tycker man kan ändra hastigheten på bilar i stadskärnor till cykelfart och ha cyklar på gatan istället för på delade gång/cykelvägar. Billigt med att slippa bygga cykelvägar i stadskärnan och praktiskt att helt skippa det som vår stad är supersugna på nu -nämligen att förbjuda bilar i hela stadkärnan :eek: (superkul om man brutit benet en dag och inte kan köra till biblioteket utan att ha stått i kö för specialtillstånd först). Och jag gillar lite röra.

Inget plingande blir det, bilarna hör ändå inte :D

När cykeln kom och på 50-talet cyklade ju alla i gatan, + red och körde vagn. Jag gissar att plingan då var för springpojkar som rusade över gatan framför näsan på en och dylikt, precis som tutan på bilen. Bort med bilförarens uppfattade vägmonopol :p
 
När det är mycket trafik som på morgonen så håller jag mig på typ trekvartslinjen med hunden tryggt borta från cyklarna, jag vägrar att knö mig in till kanten för att cyklarna ska få fri fart att cykla förbi i farliga hastigheter. Går jag när det inte är full morgontrafik och det är lugnt så går jag på trekvartslinjen men låter hunden gå fram och tillbaka. Tittar regelbundet och håller koll åt alla håll efter cyklar men dom måste sakta ner och ser dom inte att jag märkt dom så måste dom plinga.

Jag tycker inte cyklar på gemensamma gång och cykelbanor har rätt till fri väg hur som helst, man måste samarbeta och det gör man genom att dom meddelar sig så att man har tid att gå undan.
 
Min ideala trafikmiljö är ju dessutom etter värre än alla tidigare nämnda.

Jag tycker man kan ändra hastigheten på bilar i stadskärnor till cykelfart och ha cyklar på gatan istället för på delade gång/cykelvägar. Billigt med att slippa bygga cykelvägar i stadskärnan och praktiskt att helt skippa det som vår stad är supersugna på nu -nämligen att förbjuda bilar i hela stadkärnan :eek: (superkul om man brutit benet en dag och inte kan köra till biblioteket utan att ha stått i kö för specialtillstånd först). Och jag gillar lite röra.

Inget plingande blir det, bilarna hör ändå inte :D

När cykeln kom och på 50-talet cyklade ju alla i gatan, + red och körde vagn. Jag gissar att plingan då var för springpojkar som rusade över gatan framför näsan på en och dylikt, precis som tutan på bilen. Bort med bilförarens uppfattade vägmonopol :p

Men du kanske skulle trivas här?? På min kortaste cykelväg till jobbet (inte den jag tar eftersom jag prioriterar möjligheten att komma levande fram) går cykelbanan i zick-zack över bussfilen, vid en av Gbgs högtrafikerade hållplatser. Sen ska jag cykla rakt genom Brunnsparken där alla former av vägangivelser upphör förutom för spårvagnar, som kommer från åtta olika håll i samma korsning (två sådana korsningar så man kan bli fast emellan). Efter det ska jag ta mig över på ett obevakat övergångsställe som delas med fotgängare och en stor busshållplats, där reguljär biltrafik och byggtrafik till intilliggande stora vägbygge får samsas på väg som går från 5-filig till 2-filig. Stundtals gott om barnvagnar och nästan alltid mycket turister. Dock sällan hundar och de enda hästarna på plats brukar förbättra läget drastiskt de få gånger det händer. :rofl:

Varje gång jag är i Köpenhamn blir jag stående och beundrar utopin...

(Hemma i mitt idylliska lilla bostadsområde brukar det inte vara några problem att samsas cyklar, barn på väg hem från förskolan och den enorma mängden hundar med tillhörande tanter och farbröder som finns här.)
 
Men du kanske skulle trivas här?? På min kortaste cykelväg till jobbet (inte den jag tar eftersom jag prioriterar möjligheten att komma levande fram) går cykelbanan i zick-zack över bussfilen, vid en av Gbgs högtrafikerade hållplatser. Sen ska jag cykla rakt genom Brunnsparken där alla former av vägangivelser upphör förutom för spårvagnar, som kommer från åtta olika håll i samma korsning (två sådana korsningar så man kan bli fast emellan). Efter det ska jag ta mig över på ett obevakat övergångsställe som delas med fotgängare och en stor busshållplats, där reguljär biltrafik och byggtrafik till intilliggande stora vägbygge får samsas på väg som går från 5-filig till 2-filig. Stundtals gott om barnvagnar och nästan alltid mycket turister. Dock sällan hundar och de enda hästarna på plats brukar förbättra läget drastiskt de få gånger det händer. :rofl:

Varje gång jag är i Köpenhamn blir jag stående och beundrar utopin...

(Hemma i mitt idylliska lilla bostadsområde brukar det inte vara några problem att samsas cyklar, barn på väg hem från förskolan och den enorma mängden hundar med tillhörande tanter och farbröder som finns här.)

Göteborgs trafik är gräslig... jag ska dit i höst men jag tar tåget! Inte en chans att jag ger mig ut i Gbg-trafiken mer än jag måste...
 
Men du kanske skulle trivas här?? På min kortaste cykelväg till jobbet (inte den jag tar eftersom jag prioriterar möjligheten att komma levande fram) går cykelbanan i zick-zack över bussfilen, vid en av Gbgs högtrafikerade hållplatser. Sen ska jag cykla rakt genom Brunnsparken där alla former av vägangivelser upphör förutom för spårvagnar, som kommer från åtta olika håll i samma korsning (två sådana korsningar så man kan bli fast emellan). Efter det ska jag ta mig över på ett obevakat övergångsställe som delas med fotgängare och en stor busshållplats, där reguljär biltrafik och byggtrafik till intilliggande stora vägbygge får samsas på väg som går från 5-filig till 2-filig. Stundtals gott om barnvagnar och nästan alltid mycket turister. Dock sällan hundar och de enda hästarna på plats brukar förbättra läget drastiskt de få gånger det händer. :rofl:

Varje gång jag är i Köpenhamn blir jag stående och beundrar utopin...

(Hemma i mitt idylliska lilla bostadsområde brukar det inte vara några problem att samsas cyklar, barn på väg hem från förskolan och den enorma mängden hundar med tillhörande tanter och farbröder som finns här.)
Du har cykelfart i din stad? Kul!

Jag tycker annars att cykelbana i zickzack fram och tillbaka över bilars körfält verkar väldigt otäckt. Cykelfart i en stad innebär inte cykelfält i körbanan utan att hela körbanan främst är för cyklar men att bilar är välkomna om de alltid anpassar sig efter cyklarna.

Annars tycker jag också Köpenhamn verkar vara en fantastisk cykelstad. Dock verkar det osannolikt att Stockholm eller Göteborg någonsin skulle lägga den mängden pengar på cykelbroar, cykelbanor och parker, eller ens överväga att gång och cykel kan få korsa fyrvägskorsningar tvärs över samtidigt från alla riktningar. Eller trafikverket någonsin skulle kunna tänka sig ändra regler så att inte cyklar som ska rakt fram har grönt samtidigt som bilar som ska svänga höger.
 
Såhär tycker jag inte att man bör gå på en gemensam gång- och cykelbana överhuvudtaget. Med en hund i flexi, en lös och en unge på skateboard så ställer du orimliga krav på alla andra som tar sig fram där, eftersom de inte kan ha en aning om hur pass stabila hundar och pojke är i sina positioner. Ditt sällskap ockuperar på det viset hela utrymmet, andra som passerar måste helt och hållet anpassa sig till er. Jag har svårt att tro att du kan ha full uppmärksamhet bakåt hur mycket du än vänder på huvudet. (Förutom då att man inte bör ha lös hund i stadsmiljö som det där verkar vara)

Att cyklister som du möter skulle plinga förstår nog alla är onödigt, det är väl när cyklisten kommer bakifrån som den självklart bör plinga så att du kan samla ihop sällskapet.
Som jag skrev tidigare så hör jag när det kommer cyklar och då får pojken komma närmare mig. Jag är liksom lite rädd om honom och vet att många cyklister inte förstår att barn ramlar ibland. Men jag kortar inte koppel för att det kommer cyklar, och eftersom hunden är lydig är han lös överallt där det inte är strikt koppeltvång (eller var, han har också börjat höra lite sämre nu). Men vi tar ju faktiskt inte hela banan i anspråk. Inte ens halva om man ska vara petig.
 
Det hade ju varit bra om lagen var tydlig med när och varför man ska använda cykelns ringklocka. Ska den användas för att meddela att man existerar och tänker passera eller ska den användas om de man behöver passera är i vägen? Jag tycker ju det andra. Om personerna jag ska passera inte är i vägen så plingar jag inte. Onödigt att skapa mer ljud i en värld som redan är full av ljud och onödigt att pocka på uppmärksamhet i onödan.
Hur ska man förhålla sig till andra cyklister är min fråga, ska man plinga på alla man kommer ikapp? Om man cyklar i klunga? Många frågor uppstår om man ska plinga för att säga "här kommer en cyklist!"
 
Som jag skrev tidigare så hör jag när det kommer cyklar och då får pojken komma närmare mig. Jag är liksom lite rädd om honom och vet att många cyklister inte förstår att barn ramlar ibland. Men jag kortar inte koppel för att det kommer cyklar, och eftersom hunden är lydig är han lös överallt där det inte är strikt koppeltvång (eller var, han har också börjat höra lite sämre nu). Men vi tar ju faktiskt inte hela banan i anspråk. Inte ens halva om man ska vara petig.
Men vad jag menar med anspråk är att den som kommer cyklande bakom dig inte har en aning om hur dina hundar uppför sig, hen måste ta ut ett säkerhetsavstånd som är mycket större än det som du själv anser är tillräckligt. På såna här ställen måste man samsas, men att samsas är inte att ena parten ska anpassa sig helt efter den andra. I det här läget tvingar du den andra att stå för hela anpassningen. Och jag tvivlar starkt på att du hör en cykel på särskilt långt avstånd.
 
Hur ska man förhålla sig till andra cyklister är min fråga, ska man plinga på alla man kommer ikapp? Om man cyklar i klunga? Många frågor uppstår om man ska plinga för att säga "här kommer en cyklist!"

Jag skulle aldrig tuta när jag gör en omkörning när jag kör bil så varför skulle plinga när jag gör en omkörning när jag cyklar? Om det inte är så att personen vinglar fram och tillbaka, cyklar i zickzack eller flera personer cyklar i bredd och blockerar så jag inte kan cykla om.
 
Jag skulle aldrig tuta när jag gör en omkörning när jag kör bil så varför skulle plinga när jag gör en omkörning när jag cyklar? Om det inte är så att personen vinglar fram och tillbaka, cyklar i zickzack eller flera personer cyklar i bredd och blockerar så jag inte kan cykla om.

Den jämförelsen är väl ändå inte helt klockren. Bilvägar har filer avsedda för 1 bil i bredd och bilarna har backspegel och blinkers. Om allt detta hade saknats (vilket det gör på cykel) så hade behovet av att tuta vid omkörning definitivt funnits!

Det betyder inte att jag tycker att man alltid ska plinga när man cyklar om någon annan, men det finns absolut situationer då det är helt rimligt och ibland även nödvändigt.
 
Den jämförelsen är väl ändå inte helt klockren. Bilvägar har filer avsedda för 1 bil i bredd och bilarna har backspegel och blinkers. Om allt detta hade saknats (vilket det gör på cykel) så hade behovet av att tuta vid omkörning definitivt funnits!

Det betyder inte att jag tycker att man alltid ska plinga när man cyklar om någon annan, men det finns absolut situationer då det är helt rimligt och ibland även nödvändigt.
Absolut, men då är det ju situationer och inte rutin.
Det finns ju situationer då man använder biltutan (personen framför verkar ha missat att det är grönt sedan länge), men det finns inte direkt någon rutin då man använder den?

Om det inte är att tuta "hälsan för halsen!" när man är utanför någons lägenhet och den ska komma ut :laugh:
 
Visa bifogad fil 152145
Såhär går jag större delen av mina promenader. En hund lös, en döv hund i rullkoppel och ett barn med dålig impulskontroll. Så det innebär såklart att jag måste lyssna, och med jämna mellanrum vrida på huvudet. Det är upp till mig att se till så att vi gör plats åt en cyklist till höger om oss. Här är det väl inte orimligt att plinga på ungen som är mitt i vägen, men ta bort barnet ut bilden. Vad är det man varnar om?

Och som sagt, vi möter mååånga cyklister varje promenad. Särskilt på morgonen.
I en sådan situation så hade jag plingat, men bara en gång för att göra dig uppmärksam på att jag kommer. Av den enkla anledningen att det i mitt område finns flertalet personer som går runt med hundar på liknande sätt och som blir superstressade(!) så fort det kommer en cykel, för då måste de kvickt som sjutton samla ihop hundarna för att de inte ska börja jaga cykeln. Nej, de hundarna borde inte gå på det sättet, men det gör de ändå. Och om jag då möter ett hundekipage där jag inte vet hur hundarna kommer reagera, då plingar jag hellre en gång för mycket än en gång för lite, för att åtminstone ge ägaren en chans att agera. Däremot, om jag hade cyklat mot er, plingat och du inte reagerat, då hade jag antagit att det var för att du litar på dina hundar och cyklat förbi som vanligt.


Annars ang koppel på hundar:
Jag förvånas också över reaktionerna kring just flexikoppel.
Ett normallångt koppel är 180cm långt. Om ägaren går ungefär vid ena sidan av vägen och hunden drar iväg till rakt motsatta sidan av vägen, då är kopplet tvärs över vägen oavsett om det är ett flera meter långt flexi eller ett normallångt, fast koppel.

Det som avgör om det blir problem för cyklister är ytterst sällan kopplet i sig, utan personen som håller i det. Jag kan själv gå med mina hundar i flexi även i bostadsområden, inte minst för att ta mig från bostadsområdet där jag bor, genom ett annat bostadsområde och sedan komma fram till skogen. Nej, jag tar inte med flexi i en ryggsäck och byter koppel när vi kommer till skogen. Istället har jag uppfostrat mina hundar att alltid gå mot gräset. Går jag på vänster sida, då går hundarna på vänster sida om mig. Går jag på höger sida, då går de på min högra sida. Enkelt. Och om det blir att vi möter någon, ja då går de nära mig eller så stannar vi beroende på vad som känns lämpligast där och då.
 
I en sådan situation så hade jag plingat, men bara en gång för att göra dig uppmärksam på att jag kommer. Av den enkla anledningen att det i mitt område finns flertalet personer som går runt med hundar på liknande sätt och som blir superstressade(!) så fort det kommer en cykel, för då måste de kvickt som sjutton samla ihop hundarna för att de inte ska börja jaga cykeln. Nej, de hundarna borde inte gå på det sättet, men det gör de ändå. Och om jag då möter ett hundekipage där jag inte vet hur hundarna kommer reagera, då plingar jag hellre en gång för mycket än en gång för lite, för att åtminstone ge ägaren en chans att agera. Däremot, om jag hade cyklat mot er, plingat och du inte reagerat, då hade jag antagit att det var för att du litar på dina hundar och cyklat förbi som vanligt.


Annars ang koppel på hundar:
Jag förvånas också över reaktionerna kring just flexikoppel.
Ett normallångt koppel är 180cm långt. Om ägaren går ungefär vid ena sidan av vägen och hunden drar iväg till rakt motsatta sidan av vägen, då är kopplet tvärs över vägen oavsett om det är ett flera meter långt flexi eller ett normallångt, fast koppel.

Det som avgör om det blir problem för cyklister är ytterst sällan kopplet i sig, utan personen som håller i det. Jag kan själv gå med mina hundar i flexi även i bostadsområden, inte minst för att ta mig från bostadsområdet där jag bor, genom ett annat bostadsområde och sedan komma fram till skogen. Nej, jag tar inte med flexi i en ryggsäck och byter koppel när vi kommer till skogen. Istället har jag uppfostrat mina hundar att alltid gå mot gräset. Går jag på vänster sida, då går hundarna på vänster sida om mig. Går jag på höger sida, då går de på min högra sida. Enkelt. Och om det blir att vi möter någon, ja då går de nära mig eller så stannar vi beroende på vad som känns lämpligast där och då.
Jo men läderkoppel eller ett illrosa nylonkoppel med jordgubbar syns som ett streck över cykelbanan. Medan en tunn stålvajer inte gör det :)

Och ägaren med kortare koppel kanske håller ut handen eller liknande för att hunden ska nå in i buskarna, medan flexikoppelägaren kanske går med handen nere. Då tänker man att man ser ju hunden. Men den är typ 3 cm hög och inne i en buske. (ja det har hänt :) jag hade tur och såg den smala vajern.)
 
Jo men läderkoppel eller ett illrosa nylonkoppel syns som ett streck över cykelbanan. Medan en tunn stålvajer inte gör det :)

Och ägaren med kortare koppel kanske håller ut handen eller liknande för att hunden ska nå, medan flexikoppelägaren kanske går med handen nere. Då tänker man att man ser ju hunden. Men den är typ 3 cm hög och inne i en buske. (ja det har hänt :) jag hade tur och såg den smala vajern.)
Iofs en poäng där. Själv har jag flexikoppel med neongula band, just för att de ska synas tydligt. Vägrar standardvarianten som är gråsvarta för att de syns dåligt, och jobbar hårt för att kunderna på mitt jobb i djuraffären ska välja de neonfärgade av just samma anledning (det går faktiskt ganska bra :) ).
 
@Badger, nu har jag gjort slag i saken och även skrivit till Flexi (största tillverkaren av rullkoppel) och bett dem sluta med sina linor som är svart/grå/vit-mönstrade (dvs kamouflagefärgade på asfalt och grus...), just av säkerhetsskäl. Tänker att om de får veta att det finns kunder som tänker på sådant, som vill att kopplen ska synas åtminstone lite, då ökar chansen att de tillverkar mer sådant.
 
Iofs en poäng där. Själv har jag flexikoppel med neongula band, just för att de ska synas tydligt. Vägrar standardvarianten som är gråsvarta för att de syns dåligt, och jobbar hårt för att kunderna på mitt jobb i djuraffären ska välja de neonfärgade av just samma anledning (det går faktiskt ganska bra :) ).
Jag har ett neongröngult av samma anledning. Det syns bra mycket tydligare än spionens kompis svarta flexitråd.

Tyvärr är det rörigare när vi går med spionens kompis då kompisens husse inte alls är lika noga med att korta in eller att ha ordning på vilken sida de går på. Men då är vi två som ha koll runt oss på andra som kommer så det brukar gå bra ändå trots att hundarna är mer röriga än vad jag egentligen uppskattar. Det SER mer rörigt ut i andras ögon, men vi har ju koll runt oss.
 
@Badger, nu har jag gjort slag i saken och även skrivit till Flexi (största tillverkaren av rullkoppel) och bett dem sluta med sina linor som är svart/grå/vit-mönstrade (dvs kamouflagefärgade på asfalt och grus...), just av säkerhetsskäl. Tänker att om de får veta att det finns kunder som tänker på sådant, som vill att kopplen ska synas åtminstone lite, då ökar chansen att de tillverkar mer sådant.
Vet du varför man gjort linorna så "osynliga"? De syns ju verkligen inte , för mig, däremot känner jag det då våra hundar ÄLSKAR att korsa sina linor. Ett ständigt rättande av dem när vi går, men de vill ha den som ett kryss på något viss så då känner jag ju av den andra hunden i mitt koppel också, men ser gör jag ju inte.
 
Vet du varför man gjort linorna så "osynliga"? De syns ju verkligen inte , för mig, däremot känner jag det då våra hundar ÄLSKAR att korsa sina linor. Ett ständigt rättande av dem när vi går, men de vill ha den som ett kryss på något viss så då känner jag ju av den andra hunden i mitt koppel också, men ser gör jag ju inte.
Jag gissar att Flexikoppel är gammalt och tekniken att färga stålvajrar är nytt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp