Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Jag blev väl lite avskräckt min första tur och insåg jag behöver kolla upp hur man beter sig när jag blev omcyklad på högersidan på en sådan delad gång och cykelbana 😅 Cyklisten körde alltså ut i gångbanan på min högra sida för att köra om mig, jag höll mig nära strecket för tänkte man ska väl ligga till höger i sin del av banan (jag körde på rätt sida om bilvägen).

Om det inte är en delning på mitten, ska jag hålla mig längst till höger då också, så att de gående går närmst biltrafiken och jag längst ifrån?
Oj, har ingen aning, har ju inte ens någon aning om hur man går :D Det var väl annorlunda förr och så skiftade man regler eller något så jag blev helt förvirrad efter det.
 
Gående har väl alltid företräde om det inte är cykel- eller bilväg? Så det är inte du som ska flytta på dig om det kommer en cyklist utan cyklisten som ska väja.

Nej gående har inte alls alltid företräde. Första paragrafen i trafikförordningen:

”1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.”

Detta gäller alla trafikanter inklusive gående.

Utöver detta har cyklister ansvaret att anpassa hastigheten efter förhållandena på platsen.
 
Just hästar tycker jag är superknepigt! Jag passerar ett stall på väg till jobbet, så det är ju inte ovanligt att det rör sig hästar på vägen som passerar där. Vägen är en smal (bilar som möts måste sakta in för att kunna mötas) asfalterad väg som saknar både trottoar och gc-bana.

Svårast när när jag kommer ikapp folk som leder hästar alternativt skrittar. Jag fattar ju att det är halvt omöjligt att höra mig på avstånd på cykeln även om jag skulle plinga med hästskor mot asfalt, ridhjälm och mössa. Och jag vill ju inte heller överraska hästarna genom att bara dyka upp bredvid dem på en smal väg. En gång var det en ryttare som så småningom upptäckte mig (jag cyklade sakta på avstånd strax bakom dem) som sa att jag fick cykla nära dem och hojta så kanske de skulle hört. Men det lät ju inte optimalt heller direkt...
När jag är på väg att hinna ifatt en häst (händer både när jag kör racer och MTB) kör jag en tvåstegsraketförvarning. Först visslar jag på hästen när jag är hyfsat inom hörhåll för den. Ser till att jag kvittens på att den hört mig genom vift på öronen eller att dess hållning ändras. När jag är lite närmare så förvarnar jag ryttaren också, så att hen inte ska rycka till av att jag kommer och därmed skrämma hästen . Men där förvarnar jag genom att prata, med ett superglatt "hejhej, kommer bakifrån!", samt tar ut avståndet ordentligt. Det funkar bra, har lärt upp mina icke-hästvana cyklistkompisar att bete sig likadant vid hästmöten
 
Jag vet att man kan det, jag använder själv flexi så. Men jag skulle vilja påstå att majoriteten av de som har hund i flexi inte gör så utan låter hunden gå hej vilt.
Det är inte kopplet som är problemet utan den som håller i det. Jag tror inte att de sköter sig bättre med ett läderkoppel. Finns gott om folk som låter hunden hänga längst ut i kopplets längd och det är nog samma typen :)
 
När jag är på väg att hinna ifatt en häst (händer både när jag kör racer och MTB) kör jag en tvåstegsraketförvarning. Först visslar jag på hästen när jag är hyfsat inom hörhåll för den. Ser till att jag kvittens på att den hört mig genom vift på öronen eller att dess hållning ändras. När jag är lite närmare så förvarnar jag ryttaren också, så att hen inte ska rycka till av att jag kommer och därmed skrämma hästen . Men där förvarnar jag genom att prata, med ett superglatt "hejhej, kommer bakifrån!", samt tar ut avståndet ordentligt. Det funkar bra, har lärt upp mina icke-hästvana cyklistkompisar att bete sig likadant vid hästmöten

Tänk om alla cyklister kunde göra så 😍
 
Angående att cykla eller köra elspark i Stockholm, det är livat värre där nuförtiden 😂. Kan bli trafiksstockningar till och med, typ vid Slussen och så.

Jag brukar plinga eller ropa pling pling om det är trångt när jag scootrar omkring, som den turist jag är.

Men jag tycker det är bra draget med cykelbanor, även om det är lite vilda västern med hur folk följer trafikreglerna vid korsningar.

Här ute i bushen i Norrbotten använder jag typ aldrig pling, men jag hamnar typ aldrig i en situation där det behövs. Däremot blir jag själv omcyklad när jag skrittar ibland, det tycker hästen är lite suspekt. En pling eller "kommer bakifrån" vore najs.
 
Det är inte kopplet som är problemet utan den som håller i det. Jag tror inte att de sköter sig bättre med ett läderkoppel. Finns gott om folk som låter hunden hänga längst ut i kopplets längd och det är nog samma typen :)
Så är det ju, skillnaden är ju antalet meter hunden kan vimsa runt på.
 
Angående att cykla eller köra elspark i Stockholm, det är livat värre där nuförtiden 😂. Kan bli trafiksstockningar till och med, typ vid Slussen och så.

Jag brukar plinga eller ropa pling pling om det är trångt när jag scootrar omkring, som den turist jag är.

Men jag tycker det är bra draget med cykelbanor, även om det är lite vilda västern med hur folk följer trafikreglerna vid korsningar.

Här ute i bushen i Norrbotten använder jag typ aldrig pling, men jag hamnar typ aldrig i en situation där det behövs. Däremot blir jag själv omcyklad när jag skrittar ibland, det tycker hästen är lite suspekt. En pling eller "kommer bakifrån" vore najs.
Men numera är väl farten på elsparken nerskruvad. Var det nån lag som gjorde det eller blev det på frivillig väg (tänker på dom som man slänger i diket, i stadens vattendrag, på gatan, trottoaren. Efter användning)
 
När jag är på väg att hinna ifatt en häst (händer både när jag kör racer och MTB) kör jag en tvåstegsraketförvarning. Först visslar jag på hästen när jag är hyfsat inom hörhåll för den. Ser till att jag kvittens på att den hört mig genom vift på öronen eller att dess hållning ändras. När jag är lite närmare så förvarnar jag ryttaren också, så att hen inte ska rycka till av att jag kommer och därmed skrämma hästen . Men där förvarnar jag genom att prata, med ett superglatt "hejhej, kommer bakifrån!", samt tar ut avståndet ordentligt. Det funkar bra, har lärt upp mina icke-hästvana cyklistkompisar att bete sig likadant vid hästmöten

Mitt problem är uppenbarligen att jag inte hojtar tillräckligt högt. Ingen som hör mig på avstånd… Vissla högt kan jag inte heller 😅
 
Jag skulle inte plinga och inte heller vänta mig ett pling om situationen var lugn och det finns en linje som delar av. Med barn och hundar eller vinglig människa, annorlunda. Men man läser ju av situationen och anpassar sig till den.
Ser framför mig om jag skulle tuta med bussen varje gång jag passerar en cyklist på vägen, starkhornet skulle nog göra att fler cyklister än inte kör i diket.
 
Jag brukar bara plinga om jag har skäl att tro att de jag ska passera inte kommer att uppmärksamma att jag kommer. Eftersom folk rätt ofta stannar och kliver åt sidan av vägen, som om de tror att jag menat "ur vägen, för jag behöver hela vägbanan själv", så är jag lite mer restriktiv än vad jag egentligen själv vill, för det är ju inte så jag menar.

Har också tänkt på det en del på sistone, och var på väg att starta en tråd för att fråga om det finns någon ringklocka som låter "snällt" :) Min ringklocka har faktiskt lite "flytta på dig" i sin framtoning, men det kan ju inte jag påverka.

Helst skulle jag ha två olika ljud, en för "Hejhej-trevligt-att-du-också-är-ute-denna-trevliga-dag-och-om-du-bara-håller-dig-där-och-jag-här-så-kommer-det-här-gå-jättebra-och-vi-kan-fortsätta-denna-trevliga-dag-på-varsitt-håll-sedan-hejhej"

Och en för "FLYTTA-PÅ-DIG-UNGDJÄVEL-OCH-TA-UT-PLUPPARNA-UR-ÖRONEN-SÅ-ATT-DU-MÄRKER-VAD-SOM-HÄNDER-RUNT-DIG-!!!¡!¡!¡!!!"

:angel:
 
Jag skulle inte plinga och inte heller vänta mig ett pling om situationen var lugn och det finns en linje som delar av. Med barn och hundar eller vinglig människa, annorlunda. Men man läser ju av situationen och anpassar sig till den.
Ser framför mig om jag skulle tuta med bussen varje gång jag passerar en cyklist på vägen, starkhornet skulle nog göra att fler cyklister än inte kör i diket.
Eller så skulle bussarna behöva samma sorts cykeltuta som min kompis föräldrars gamla Citroën hade i forntiden 😍 Signalhornet hade nämligen två lägen, ett normalhögt att tuta på bilar med och ett cykeltuteläge som var ett svagt "meep meep!" så man inte skulle skrämma cyklister man behövde tuta på!
 
Eller så skulle bussarna behöva samma sorts cykeltuta som min kompis föräldrars gamla Citroën hade i forntiden 😍 Signalhornet hade nämligen två lägen, ett normalhögt att tuta på bilar med och ett cykeltuteläge som var ett svagt "meep meep!" så man inte skulle skrämma cyklister man behövde tuta på!

Vi har 2 olika på våra bussar med. Men trots att båda bussorterna ´är av samma märke, sitter tutorna olika. Jag tutade på en cyklist för många år sen, han missade att det slog om till grönt. Starkhornet var på, jag lovar att han lättade 40 cm och sen var han borta innan jag ens hann trycka på gasen. Efter det är jag lite restriktiv till att tuta på cyklister 🫣
 
Jag plingar bara när jag tycker att de jag ska passera behöver göra något för att jag ska kunna passera säkert och på lagom avstånd. Om någon går mitt i vägen och jag måste passera nära så plingar jag. Om någon går vid ena sidan och det finns gott om plats att passera så plingar jag inte. Jag tar för givet att om man går på en kombinerade gång- och cykelväg så vet man att det kan komma cyklar så det behöver jag inte berätta för dem genom att plinga för alla jag ska passera på lagom avstånd.

På lagom avstånd och i rimlig hastighet är det såklart okej. Här omkring är cyklister och elskoteråkare ofta både vårdslösa och hänsynslösa så det är väl mest det jag tänker på. Kommer gärna runt skarpa kurvor i full kareta så att vi - som går på vänster sida enligt reglerna - håller på att bli rammade.
 
Jag som precis flyttat in och servat min cykel för att jobbpendla kontorstider tänkte det är bra om jag läser denna tråden! Men reagerade samma, får läsa vidare härifrån och se hur tråden utvecklats 😁
Alltså cyklister har generellt företräde i Lund. Det är bara folk utifrån som inte anser att de ska cykla på övergångsställen och så. Plinga gör man för att meddela att man är försenad till jobb/föreläsning och därmed har skitbråttom.
Kortat läderkoppel så hunden går intill människan. Så gör jag alltid när jag går på trottoar/gång- cykelväg. Det är säkrast för alla inblandade.


Man har rätt till det men det är korkat som fan. Fast lös hund får man väl inte ha?
Om du har hund i flexi och den kliver ut framför min cykel så anser jag att det är ditt fel. På en kombinerad väg ska du ha kontroll på din hund så att den inte kan störa sina medtrafikanter. Jag tänker inte börja plinga hej vilt kring mig för att folk inte har kontroll på sina hundar och barn.
När mina hundar har kommando "här" dvs vardagsfot får de inte lämna min sida. De får inte lukta på något och inte uträtta naturbehov. Det kommandot sparar jag till specifika situationer. Speciellt nu när de är så gamla. Däremot håller vi oss på vänster sida. Dvs de stör inge
Nej gående har inte alls alltid företräde. Första paragrafen i trafikförordningen:

”1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.”

Detta gäller alla trafikanter inklusive gående.

Utöver detta har cyklister ansvaret att anpassa hastigheten efter förhållandena på platsen.
Precis så. Man ska ta särskild hänsyn till barn. Barn är väldigt oberäkneliga och sällan särskilt lydiga. Dessutom ramlar de lite olägligt och rätt ofta. En kombinerad bana är inte en autobahn för cyklister med mer elmotorkraft än konsekvenstänk. Men gångtrafikanter över barnålder ska också (med eller utan husdjur) hålla sig till vänster och vara uppmärksamma på trafik i båda riktningar.
 
Du är en sån trafikant jag inte vill ha i trafiken. Jag kör elcykel, även om jag plingar så hinner du inte få ordning innan jag passerat. På cykelväg ska hundar gå fot, inte i rullkoppel och absolut inte lösa. Det finns lämpligare platser för det.
Nu är det ändå så att du som cyklist måste följa trafikförordningen och visa hänsyn. Jag ska göra plats åt dig och halva banan finns till ditt förfogande. Men det är inte tillräckligt? Detta är inte en renodlad cykelbana, utan kombinerad bana där du ska samsas med andra. Cyklar du på i 30 km/h utan kontroll på vad du gör så finns det andra löper större risk än jag. Postar bilden igen med de förutsättningar du inte ser. Till vänster finns en större lekplats och till höger är den passage som ofta används av barnen. Det finns inga övergångsställen dvs hela banan är fri att använda för passage från höger till vänster och vice versa.
20240411_174627.jpg
 
Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade cyklat förbi honom och hans två små hundar utan att plinga på ringklockan. Detta skedde på den kombinerade gång- och cykelbanan. Även kommentarerna höll med - använd ringklockan om du ska cykla förbi.

Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att en cyklist ska plinga på mig när jag går på en kombinerad gång- och cykelbana såvida jag inte är direkt ivägen, eftersom vägen är avsedd för båda varianterna av transport och man därför får räkna med att stöta på medtrafikanter både till cykel och till fots.

När förväntar ni er att en cyklist plingar? När skulle ni tycka att det vore konstigt att bli plingad på?
Men det berodde väl på att personen ifråga hade hundar med sig? Då tycker jag absolut att cyklister ska göra sig hörda innan de kör förbi, precis som man vill att de gör när de ska cykla förbi hästar.
 
Nu är det ändå så att du som cyklist måste följa trafikförordningen och visa hänsyn. Jag ska göra plats åt dig och halva banan finns till ditt förfogande. Men det är inte tillräckligt? Detta är inte en renodlad cykelbana, utan kombinerad bana där du ska samsas med andra. Cyklar du på i 30 km/h utan kontroll på vad du gör så finns det andra löper större risk än jag. Postar bilden igen med de förutsättningar du inte ser. Till vänster finns en större lekplats och till höger är den passage som ofta används av barnen. Det finns inga övergångsställen dvs hela banan är fri att använda för passage från höger till vänster och vice versa.
Visa bifogad fil 152177
Då är det inte en lämplig väg för kombinerad trafik och jag hade valt bort den.

I övrigt så är halva banan mer än nog och hade jag cyklat där hade jag passerat er UTAN att plinga men hade svurit tyst åt oansvaret.
 
Då är det inte en lämplig väg för kombinerad trafik och jag hade valt bort den.

I övrigt så är halva banan mer än nog och hade jag cyklat där hade jag passerat er UTAN att plinga men hade svurit tyst åt oansvaret.

Det är inte oansvarigt. Däremot är det självcentrerat att anse att alla andra ska bete sig på ett sånt sätt på en kombinerad gång- och cykelbana att man ska kunna cykla i full fart utan att behöva ta hänsyn till någon. Barn och hundar får också finnas och de får också ha ett visst mått av frihet i livet. En gång- och cykelbana är ingen motorväg för cyklister...
 
Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade cyklat förbi honom och hans två små hundar utan att plinga på ringklockan. Detta skedde på den kombinerade gång- och cykelbanan. Även kommentarerna höll med - använd ringklockan om du ska cykla förbi.

Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att en cyklist ska plinga på mig när jag går på en kombinerad gång- och cykelbana såvida jag inte är direkt ivägen, eftersom vägen är avsedd för båda varianterna av transport och man därför får räkna med att stöta på medtrafikanter både till cykel och till fots.

När förväntar ni er att en cyklist plingar? När skulle ni tycka att det vore konstigt att bli plingad på?
Jag plingar alltid innan jag passerar någon bakifrån, mycket för min egen skull för jag vill inte att de helt plötsligt svänger ut i mitt spår och jag flyger......👀
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp