Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Ok men jag skrev om att cykla förbi långsamt, dvs sänka hastigheten, och hålla ut :)

Jag tvekar inte att cykla ut i gräset om det krävs för att hålla ut.

Jag har inte skrivit någonting om att hundar ska gå fot, det är en talang ingen av släktens hundar haft. Att hålla kort koppel (ingen har haft flexi) eller hålla dem i gräset har inte varit problem dock.

Jag är lite osäker på vilken hastighet du tänker på när du säger att någon cyklar förbi snabbt, är det -snabbare än att gå, eller typ 30 km i timman på en elcykel.

Det är möjligt att jag skulle plinga vid tex vit käpp iom att du skrivit att det är bra vid käpp.

Men jag håller med om -plinga precis bakom ryggen grejen. Jag hoppar åt alla kanter, dels för att det händer så sällan och dels för att det är ett plötsligt skarpt ljud som betyder att någon är på väg att köra precis där jag är. Likaså om någon tutar precis bakom ryggen när jag cyklar. Plinga på oerhört långt avstånd grejen har jag inte stött på.
Jag upplever att fler cyklister swosjar förbi utan att sänka hastigheten, och utan att plinga vare sig nära eller god tid så vi hör inget, jag och hunden och det skrämmer skiten ur oss så vi hoppar högt. Han går ju där i godan ro och läser nyheterna och jag har fokus på honom, i stort sett endast, för att kunna förhindra hans reaktioner på saker- reagerar han på något vet jag att något är i närheten, han är mina öron och ögon. Tyvärr är han inte utbildad så han funkar dåligt som det men detta är mitt sätt att kunna ha hund, att ha fokus på hunden när jag är ute och då tappar jag annat runt mig. sorry, en parentes var det. :)

Det här om fot handlar mer om inlägget du svarade på och som jag höll med om det du skrev. :) Nu har min hund långt flexi, beroende på om det är någon i närheten så har han olika långt. Folk nära, kort hållen bredvid mig/framför precis så jag ser/känner honom. Ingen nära så har han längre koppel, hur långt beror på tid, var vi är och sikten. Jag kollar runt mig hela tiden, missar förstås ibland, men det brukar vara på sådana ställen där sikten är lite mer skymd och då har han inte lika långt koppel och inte lika stor frihet. Han har lärt sig vänster (och höger) och ska gå på vänster sida alltid. Slarvar ibland så jag får säga till honom (det är en husky, man ska i hans värld testa så reglerna fortfarande är samma med jämna mellanrum :D ) men han är på intet sätt en säkerhetsrisk i vanliga fall, men när det kommer någon oavsett om det är gående eller cyklist, kallar jag honom till mig så att han har kort koppel och så får han mer fritt när vi är ensamma igen.

Hastigheten cyklisterna, framför allt de med el har här är hög, väldigt hög. Betydligt snabbare än att gå, man sänker inte hastigheten alls generellt. Och det går alltså mycket snabbare än när man cyklar på vanlig cykel utan el.

Jag tänker att det är respektfullt att kalla in sin hund till sig när man ser folk komma, gående eller cyklister, och på samma vis kan jag se att det är respektfullt att plinga i tid när man kommer bakifrån med sin cykel. Dels så visar jag att jag har koll på min hund och respekterar de som inte vill ha/är rädd för att få en hund nära sig och dels så får jag respekt av en cyklist om "här kommer jag så att du hör". De cyklister som faktiskt gör så fungerar det riktigt bra med tycker jag.
 
Kortat läderkoppel så hunden går intill människan. Så gör jag alltid när jag går på trottoar/gång- cykelväg. Det är säkrast för alla inblandade.


Man har rätt till det men det är korkat som fan. Fast lös hund får man väl inte ha?
Om du har hund i flexi och den kliver ut framför min cykel så anser jag att det är ditt fel. På en kombinerad väg ska du ha kontroll på din hund så att den inte kan störa sina medtrafikanter. Jag tänker inte börja plinga hej vilt kring mig för att folk inte har kontroll på sina hundar och barn.
Fast det är ju lag på att cykel ska ha ringklocka för att just påkalla uppmärksamhet. Det är ju därför klockan sitter där, där för att användas
 
Föredrar verkligen cyklister som plingar vänligt en gång i god tid.

Har blivit påkörd en gång av en person som inte hade någon ringklocka och som tydligen inte heller klarade av att ropa "akta" eller något annat. Jag såg henne inte och plötsligt small det till när hon cyklade in i ryggen på mig.

Går också ofta med hund, och gillar när cyklister plingar (om de är osäkra på om jag sett dem) så jag hinner hålla in hunden alldeles intill mig då de passerar.

Cyklar inte så ofta men om jag cyklar och ser "oberäkneliga ekipage" så plingar jag för att signalera att jag är på väg och ge folk tid att uppmärksamma mig.
Hon kan ju rimligen inte sett dig. Så himla kul att cykla in i folk kan det inte vara att det är värt att göra det regelbundet med flit.

Tänker att det är precis så alla mina fördomar om pling är flytt annars kör jag in i dig. pang.
 
Jag som precis flyttat in och servat min cykel för att jobbpendla kontorstider tänkte det är bra om jag läser denna tråden! Men reagerade samma, får läsa vidare härifrån och se hur tråden utvecklats 😁
Jag tänker att man får tänka lite också, det beror ju på var man bor och rör sig, hur det ser ut med gång- och cykelvägarna, hur många cyklister och gående det finns och hur aktivt det verkar vara att vara cyklist/gående inom olika områden. En delad gång- och cykelbana med vit markering på marken skulle jag inte plinga på tex. Det känns som en annan sak. Då ska gående hålla sig på sin del på ett annat sätt och förväntar sig inte cyklister där, likväl som man inte förväntar sig cyklister på en trottoar.
 
Dvs hela promenaden? Det tror jag aldrig jag sett.

Jag är glad om hunden inte är på cykelbanan eller andra sidan av den.
Under den tid man går där man delar trafikutrymme med andra. Inte på trottoaren i villaområdet där man inte ser någon annan tex.
Fast det är ju lag på att cykel ska ha ringklocka för att just påkalla uppmärksamhet. Det är ju därför klockan sitter där, där för att användas
För att påkalla uppmärksamhet vid fara. Inte för att säga hej här kommer jag.
 
Under den tid man går där man delar trafikutrymme med andra. Inte på trottoaren i villaområdet där man inte ser någon annan tex.

För att påkalla uppmärksamhet vid fara. Inte för att säga hej här kommer jag.
Ok, jag trodde du menade trottoaren i villaområdet också.

Ja jag brukar samla ihop hunden när det blir trångt.
 
Under den tid man går där man delar trafikutrymme med andra. Inte på trottoaren i villaområdet där man inte ser någon annan tex.

För att påkalla uppmärksamhet vid fara. Inte för att säga hej här kommer jag.
Nä för att påkalla uppmärksamhet för att undvika fara 🙂
 
Är det bara jag som kan samla ihop en hund i flexikoppel?
Varför måste man ha ett läderkoppel?

Ska jag promenera i stan, gå en kurs eller besöka en restaurang så har jag läderkoppel men aldrig på promenad. Använder stoppspärren.
 
Inte nödvändigtvis. Jag vet en olycka där en cyklist blev påkörd (och tragiskt dog). Bilisten bedömdes inte vållande till olyckan då cyklisten dykt upp så snabbt att det inte var rimligt att bilisten skulle hinna stanna.

Jag kan tänka mig att om någon som går på en gång- och cykelvägar plötsligt ändrar riktning och svänger 90 grader rakt ut mot mitten av gång- och cykelvägen utan att meddela och utan att försäkra sig om ifall det kommer en cykel så är det nog svårt att skylla på cykeln. Även gående får ha visst ansvar för sitt beteende i trafiken och se till att samarbeta.
Givetvis, men en cyklist kan ju inte cykla så fort på en kombinerad gång- och cykelväg att den inte alls kan hinna bromsa något alls om något händer. Det är ju ett samarbete och jag tänker ju att det är svårt att ha ett samarbete när man cyklar närmare 30 km/h och lägger allt ansvar på den gående. Speciellt om den gående har hund eller barn. Eller funktionshinder. Man måste ju vara uppmärksam nog att kunna förstå att sänka hastigheten för att minimera risken för skador och olyckor, alla vet ju att vare sig hundar eller barn är så pålitliga och allt kan hända och att man måste vara beredd på just det? Var är samarbetet att blåsa förbi i 30 km/h, tyst dessutom, och lägga ansvaret på de gående?
 
Hon kan ju rimligen inte sett dig. Så himla kul att cykla in i folk kan det inte vara att det är värt att göra det regelbundet med flit.

Tänker att det är precis så alla mina fördomar om pling är flytt annars kör jag in i dig. pang.
Vad hon såg eller inte såg vet jag inte.
Det är en raksträcka, delad för lättrafik.

Hennes mycket upprörda kommentarer (obs inga ursäkter från henne, givetvis) handlade om att jag borde se mig bättre för.
 
Kortat läderkoppel så hunden går intill människan. Så gör jag alltid när jag går på trottoar/gång- cykelväg. Det är säkrast för alla inblandade.


Man har rätt till det men det är korkat som fan. Fast lös hund får man väl inte ha?
Om du har hund i flexi och den kliver ut framför min cykel så anser jag att det är ditt fel. På en kombinerad väg ska du ha kontroll på din hund så att den inte kan störa sina medtrafikanter. Jag tänker inte börja plinga hej vilt kring mig för att folk inte har kontroll på sina hundar och barn.
Nej förstås, bättre att köra över de barn eller hundar när/om de stackarna någon gång gör något misstag ur det blå.
 
Dvs hela promenaden? Det tror jag aldrig jag sett.

Jag är glad om hunden inte är på cykelbanan eller andra sidan av den.

Sedan måste man sakta ned som sagt, så det är säkert. Om det är en delad väg är den ju även för hundar och barn.
Jag själv går så och ser många som går så med sin hund. Kontroll men med längre koppel och samlar in när det kommer någon. Men det krävs ju att man får veta att det kommer någon också. Men hundar, som liksom barn, är ju levande varelser och kan göra saker som inte alltid är så bra, så det är det jag tänker en cyklist bör ha i huvudet när den cyklar förbi.

Där jag bor finns en kombinerad cykel och gångbana som bara är något bredare än en trottoar. Gräsligt är det men folk cyklar inte alls ofta där som tur är utan väljer den andra sidan av vägen där banan är betydligt bredare så jag går där folk väljer att inte cykla. Ovanför är klippor där min hund för någon vecka sedan hoppade upp och trasslade sig in. Jag klättrade upp och lossade. Han brukar inte trassla sig in, så det var ovanligt för oss. Då kom ett rådjur, därifrån klippan och hoppade ut på den här cykel-gångbanan och fortsatte över vägen. Hunden for efter och jag hann inte spärra kopplet i tid utan det löpte en bit innan jag stoppade och när jag så gjorde for jag efter två meter ner på marken och hunden stod då en liten bit ut på själva vägen och jag satt på gång- och cykelbanan, höll i det stoppade kopplet och undrade om jag levde. Vilken tur att vare sig cykel eller bil kom. ;) I övrigt är det vanligtvis sånt här han inte gör, men vem kan motstå ett rådjur mitt framför snoken tidigt en disig morgon liksom! Vi har bättre kontroll vanligtvis :D
 
Är det bara jag som kan samla ihop en hund i flexikoppel?
Varför måste man ha ett läderkoppel?

Ska jag promenera i stan, gå en kurs eller besöka en restaurang så har jag läderkoppel men aldrig på promenad. Använder stoppspärren.
Jag vet att man kan det, jag använder själv flexi så. Men jag skulle vilja påstå att majoriteten av de som har hund i flexi inte gör så utan låter hunden gå hej vilt.
 
Är det bara jag som kan samla ihop en hund i flexikoppel?
Varför måste man ha ett läderkoppel?

Ska jag promenera i stan, gå en kurs eller besöka en restaurang så har jag läderkoppel men aldrig på promenad. Använder stoppspärren.
Mitt läderkoppel används på precis samma vis. Åker jag buss med hunden tar jag på läderkopplet (och i hans fall nosgrimma för bättre kontroll) och när vi går av byter vi till flexi igen beroende på var vi är. Man får ju kalla in sin hund. Men jag upplever också att många cyklister skriker över att folk har flexi på sina hundar på en kombinerad cykel- och gångväg och att det är en säkerhetsrisk för med flexi harm an ju tydligen aldrig koll. Varför inte plinga på folk så de kan samla in sin hund då...?
 
Hastigheten cyklisterna, framför allt de med el har här är hög, väldigt hög. Betydligt snabbare än att gå, man sänker inte hastigheten alls generellt. Och det går alltså mycket snabbare än när man cyklar på vanlig cykel utan el.

Det gör det faktiskt inte, skillnaden är att man kommer upp i hastighet fortare (och har längre stoppsträcka eftersom elcykeln är mycket tyngre). En elcykel får ha drivning upp till max 25 km/h, och många tappar effekt redan vid 23 km/h för att inte gå över den gränsen. Den hastigheten håller jag utan problem på en "vanlig cykel" också, om det inte är uppförsbacke och motvind. Det är snarare så att jag håller ner hastigheten lite på raksträckor, för att jag är för lat för att vilja trampa det tunga härket helt för egen maskin. :angel:

Däremot är den som sagt lite svårare att manövrera pga högre vikt och i vissa fall sämre placerad vikt.
 
Just hästar tycker jag är superknepigt! Jag passerar ett stall på väg till jobbet, så det är ju inte ovanligt att det rör sig hästar på vägen som passerar där. Vägen är en smal (bilar som möts måste sakta in för att kunna mötas) asfalterad väg som saknar både trottoar och gc-bana.

Svårast när när jag kommer ikapp folk som leder hästar alternativt skrittar. Jag fattar ju att det är halvt omöjligt att höra mig på avstånd på cykeln även om jag skulle plinga med hästskor mot asfalt, ridhjälm och mössa. Och jag vill ju inte heller överraska hästarna genom att bara dyka upp bredvid dem på en smal väg. En gång var det en ryttare som så småningom upptäckte mig (jag cyklade sakta på avstånd strax bakom dem) som sa att jag fick cykla nära dem och hojta så kanske de skulle hört. Men det lät ju inte optimalt heller direkt...
Jag brukar ropa till ryttaren, och det ser jag gärna att cyklister gör när det är jag som rider. Hästarna fattar ju att det är en människa då.
 
Det gör det faktiskt inte, skillnaden är att man kommer upp i hastighet fortare (och har längre stoppsträcka eftersom elcykeln är mycket tyngre). En elcykel får ha drivning upp till max 25 km/h, och många tappar effekt redan vid 23 km/h för att inte gå över den gränsen. Den hastigheten håller jag utan problem på en "vanlig cykel" också, om det inte är uppförsbacke och motvind. Det är snarare så att jag håller ner hastigheten lite på raksträckor, för att jag är för lat för att vilja trampa det tunga härket helt för egen maskin. :angel:

Däremot är den som sagt lite svårare att manövrera pga högre vikt och i vissa fall sämre placerad vikt.
Här där jag bor cyklar folk med elcyklar snabbare än de med vanliga. Det är möjligt de inte gör det där du bor, det säger jag inte emot. Min upplevelse är att hastigheten är högre med elcykel här än med vanlig. Å andra sidan är elscykel vanligare bland yngre och vanlig cykel vanligare bland äldre vilket jag gissar påverkar hur fort personerna i fråga cyklar.

Märk väl att jag inte i något inlägg påstod att man inte kan cykla lika fort med vanlig cykel som med elcykel, det var inte innebörden av det jag skrev,vare sig i förra inlägget eller detta.
 
Här där jag bor cyklar folk med elcyklar snabbare än de med vanliga. Det är möjligt de inte gör det där du bor, det säger jag inte emot. Min upplevelse är att hastigheten är högre med elcykel här än med vanlig. Å andra sidan är elscykel vanligare bland yngre och vanlig cykel vanligare bland äldre vilket jag gissar påverkar hur fort personerna i fråga cyklar.

Märk väl att jag inte i något inlägg påstod att man inte kan cykla lika fort med vanlig cykel som med elcykel, det var inte innebörden av det jag skrev,vare sig i förra inlägget eller detta.

Jag tycker att elcykel verkar vara vanligare bland äldre...
 
Jag tänker att man får tänka lite också, det beror ju på var man bor och rör sig, hur det ser ut med gång- och cykelvägarna, hur många cyklister och gående det finns och hur aktivt det verkar vara att vara cyklist/gående inom olika områden. En delad gång- och cykelbana med vit markering på marken skulle jag inte plinga på tex. Det känns som en annan sak. Då ska gående hålla sig på sin del på ett annat sätt och förväntar sig inte cyklister där, likväl som man inte förväntar sig cyklister på en trottoar.

Jag blev väl lite avskräckt min första tur och insåg jag behöver kolla upp hur man beter sig när jag blev omcyklad på högersidan på en sådan delad gång och cykelbana 😅 Cyklisten körde alltså ut i gångbanan på min högra sida för att köra om mig, jag höll mig nära strecket för tänkte man ska väl ligga till höger i sin del av banan (jag körde på rätt sida om bilvägen).

Om det inte är en delning på mitten, ska jag hålla mig längst till höger då också, så att de gående går närmst biltrafiken och jag längst ifrån?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp