Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Det är inte oansvarigt. Däremot är det självcentrerat att anse att alla andra ska bete sig på ett sånt sätt på en kombinerad gång- och cykelbana att man ska kunna cykla i full fart utan att behöva ta hänsyn till någon. Barn och hundar får också finnas och de får också ha ett visst mått av frihet i livet. En gång- och cykelbana är ingen motorväg för cyklister...
Jag hade saknat in eftersom jag inte litar på folk. Men man rör sig inte så spritt på en kombinerad väg, det är ovettigt.
 
Jag hade saknat in eftersom jag inte litar på folk. Men man rör sig inte så spritt på en kombinerad väg, det är ovettigt.

Jag håller inte med. Man får gå där. Man behöver inte gå i synkad militär disciplin på en gång- och cykelväg. Så länge halva bredden är ledig (vilket den är på bilden) och ingen går i zickzack över banans hela bredd så har ingen något vettigt att klaga på.
 
Visa bifogad fil 152145
Såhär går jag större delen av mina promenader. En hund lös, en döv hund i rullkoppel och ett barn med dålig impulskontroll. Så det innebär såklart att jag måste lyssna, och med jämna mellanrum vrida på huvudet. Det är upp till mig att se till så att vi gör plats åt en cyklist till höger om oss. Här är det väl inte orimligt att plinga på ungen som är mitt i vägen, men ta bort barnet ut bilden. Vad är det man varnar om?

Och som sagt, vi möter mååånga cyklister varje promenad. Särskilt på morgonen.
Såhär tycker jag inte att man bör gå på en gemensam gång- och cykelbana överhuvudtaget. Med en hund i flexi, en lös och en unge på skateboard så ställer du orimliga krav på alla andra som tar sig fram där, eftersom de inte kan ha en aning om hur pass stabila hundar och pojke är i sina positioner. Ditt sällskap ockuperar på det viset hela utrymmet, andra som passerar måste helt och hållet anpassa sig till er. Jag har svårt att tro att du kan ha full uppmärksamhet bakåt hur mycket du än vänder på huvudet. (Förutom då att man inte bör ha lös hund i stadsmiljö som det där verkar vara)

Att cyklister som du möter skulle plinga förstår nog alla är onödigt, det är väl när cyklisten kommer bakifrån som den självklart bör plinga så att du kan samla ihop sällskapet.
 
Såhär tycker jag inte att man bör gå på en gemensam gång- och cykelbana överhuvudtaget. Med en hund i flexi, en lös och en unge på skateboard så ställer du orimliga krav på alla andra som tar sig fram där, eftersom de inte kan ha en aning om hur pass stabila hundar och pojke är i sina positioner. Ditt sällskap ockuperar på det viset hela utrymmet, andra som passerar måste helt och hållet anpassa sig till er. Jag har svårt att tro att du kan ha full uppmärksamhet bakåt hur mycket du än vänder på huvudet. (Förutom då att man inte bör lös hund i stadsmiljö som det där verkar vara)

Att cyklister som du möter skulle plinga förstår nog alla är onödigt, det är väl när cyklisten kommer bakifrån som den självklart bör plinga så att du kan samla ihop sällskapet.

Jag tycker att det är ett fullt normalt sätt att ta sig fram på en kombinerad gång- och cykelbana.

När jag cyklar förbi liknande sällskap så tar jag för givet att den lösa hunden kommer uppföra sig. Speciellt om det är en hund av den rasen/typen. Det är den kopplade jag är eventuellt är lite skeptisk till. Tänker att den är kopplad av en anledning. Om jag tycker att barnet på skateboarden ser vinglig ut eller på annat sätt som om han ska köra i zickzack plingar jag för att berätta att jag ska köra om men oftast upplever jag inte att det behövs. Folk häromkring sköter sig bra och har koll på sig själva och sin omgivning.

De enda jag brukar behöva plinga på är äldre som går i bredd i mitten. Där uppstår ett dilemma: om jag plingar i god tid så hör de inte det och plingar jag där de hör det så är jag rätt nära och då blir de rädda och hoppar till och börjar virra runt oftast åt olika håll så att de är ännu mer i vägen efter plinget än innan. Så om det går passerar jag dem hellre utan att plinga då jag upplever att passerandet blir lugnare på det sättet.

För mig känns det helt främmande att så många är så rädda och oroliga när de ska passera folk och vill att folk ska ha i det närmaste militär disciplin på hundar och barn för att de ska kunna cykla i full fart.
 
Jag tycker att det är ett fullt normalt sätt att ta sig fram på en kombinerad gång- och cykelbana.

När jag cyklar förbi liknande sällskap så tar jag för givet att den lösa hunden kommer uppföra sig. Speciellt om det är en hund av den rasen/typen. Det är den kopplade jag är eventuellt är lite skeptisk till. Tänker att den är kopplad av en anledning. Om jag tycker att barnet på skateboarden ser vinglig ut eller på annat sätt som om han ska köra i zickzack plingar jag för att berätta att jag ska köra om men oftast upplever jag inte att det behövs. Folk häromkring sköter sig bra och har koll på sig själva och sin omgivning.

De enda jag brukar behöva plinga på är äldre som går i bredd i mitten. Där uppstår ett dilemma: om jag plingar i god tid så hör de inte det och plingar jag där de hör det så är jag rätt nära och då blir de rädda och hoppar till och börjar virra runt oftast åt olika håll så att de är ännu mer i vägen efter plinget än innan. Så om det går passerar jag dem hellre utan att plinga då jag upplever att passerandet blir lugnare på det sättet.

För mig känns det helt främmande att så många är så rädda och oroliga när de ska passera folk och vill att folk ska ha i det närmaste militär disciplin på hundar och barn för att de ska kunna cykla i full fart.
Jag tar för givet att ingen av dem kan sköta sig, då är man på den säkra sidan.
 
Jag tycker att det är ett fullt normalt sätt att ta sig fram på en kombinerad gång- och cykelbana.

När jag cyklar förbi liknande sällskap så tar jag för givet att den lösa hunden kommer uppföra sig. Speciellt om det är en hund av den rasen/typen. Det är den kopplade jag är eventuellt är lite skeptisk till. Tänker att den är kopplad av en anledning. Om jag tycker att barnet på skateboarden ser vinglig ut eller på annat sätt som om han ska köra i zickzack plingar jag för att berätta att jag ska köra om men oftast upplever jag inte att det behövs. Folk häromkring sköter sig bra och har koll på sig själva och sin omgivning.

De enda jag brukar behöva plinga på är äldre som går i bredd i mitten. Där uppstår ett dilemma: om jag plingar i god tid så hör de inte det och plingar jag där de hör det så är jag rätt nära och då blir de rädda och hoppar till och börjar virra runt oftast åt olika håll så att de är ännu mer i vägen efter plinget än innan. Så om det går passerar jag dem hellre utan att plinga då jag upplever att passerandet blir lugnare på det sättet.

För mig känns det helt främmande att så många är så rädda och oroliga när de ska passera folk och vill att folk ska ha i det närmaste militär disciplin på hundar och barn för att de ska kunna cykla i full fart.
Ja pratar du om militär disciplin och cykla i full fart förstår jag att det känns främmande med invändningar, inget av det är dock vad jag pratar om.
 
Jag tar för givet att ingen av dem kan sköta sig, då är man på den säkra sidan.

Vilket tråkigt sätt att se på sina medmänniskor! Min erfarenhet att det flyter på bra på kombinerade cykel- och gångbanor. Det är liksom inte meningen att cyklister ska kunna cykla i 30 km/h på dem. Vill man cykla så snabbt så är det bilvägen som gäller. Därför är det inga problem att passera gående sällskap. Eftersom man håller en lagom hastighet.
 
Ja pratar du om militär disciplin och cykla i full fart förstår jag att det känns främmande med invändningar, inget av det är dock vad jag pratar om.

Det är ju precis det många i tråden förespråkar för att de vill kunna cykla i full fart till och från jobb utan att behöva ta hänsyn till nån annan. Alla andra ska däremot ta hänsyn till dem. Men det är ju inte så det funkar att röra sig i samhället. Det är ett samarbete och inte så ensidigt så många verkar vilja ha det.
 
Cyklade till jobbet idag. Första dryga milen var som vanligt helt tom landsväg, underbart. Sista halvan valde jag nyanlagd GC-bana (Kattegattleden) på dagtid med en massa blandtrafik är den inte rolig att försöka cykla effektivt på men tidigt på morgonen när man är ensam funkar den bra. Inte en kotte att plinga på. :banana:
 
Jag hade saknat in eftersom jag inte litar på folk. Men man rör sig inte så spritt på en kombinerad väg, det är ovettigt.
Ja det är ju helt självklart och rätt att sakta in! Helt naturligt också och så som det ska vara.

Självklart är också att man rör sig så spritt på en kombinerad väg, man kanske är ute på en mysig promenad. Det är ju inte ett dugg mysigt att ha koppel på sitt barn och hundarna är ju totalt ur vägen på bilden.

Det är ju två individer, en sprider inte ut sig för mycket (som synes på bilden) och en saktar in, två har anpassat sig lite och man möts halvvägs. Annars blir det ju ett barn som måste gå fot hela promenaden/vägen till förskolan (i 10-20 minuter) för att en annan person ska slippa trampa långsammare eller inte alls i 100 meter, typ 0,5 minut om ens det. Det är ju oproportionerligt.

Med bil ska man ju också tänka på omgivningen och hålla lite lägre fart om det är en lekplats och bollar eller cyklister på vägen osv. (man sitter ju ändå ganska bekvämt i sin bubbla och det är typ minimal kroppsansträngning att gasa eller bromsa jämfört med när en cyklist stannar och startar.)
 
Senast ändrad:
Cyklade till jobbet idag. Första dryga milen var som vanligt helt tom landsväg, underbart. Sista halvan valde jag nyanlagd GC-bana (Kattegattleden) på dagtid med en massa blandtrafik är den inte rolig att försöka cykla effektivt på men tidigt på morgonen när man är ensam funkar den bra. Inte en kotte att plinga på. :banana:

Haha jag cyklade också till jobbet idag. Under 18 km fanns det många tillfällen att fundera på ifall personen skulle uppskatta ett pling eller ej :rofl:
 
Ja det är ju helt självklart och rätt att sakta in! Helt naturligt också och så som det ska vara.

Självklart är också att man rör sig så spritt på en kombinerad väg, man kanske är ute på en mysig promenad. Det är ju inte ett dugg mysigt att ha koppel på sitt barn och hundarna är ju totalt ur vägen på bilden.

Det är ju två individer, en sprider inte ut sig för mycket (som synes på bilden) och en saktar in, två har anpassat sig lite och man möts halvvägs. Annars blir det ju ett barn som måste gå fot hela promenaden/vägen till förskolan (i 10-20 minuter) för att en annan person ska slippa trampa långsammare eller inte alls i 100 meter, typ 0,5 minut om ens det. Det är ju oproportionerligt.

Med bil ska man ju också tänka på omgivningen och hålla lite lägre fart om det är en lekplats och bollar eller cyklister på vägen osv. (man sitter ju ändå ganska bekvämt i sin bubbla och det är typ minimal kroppsansträngning att gasa eller bromsa jämfört med när en cyklist stannar och startar.)
Men jag är ju uppvuxen med stadscykling i blandad trafik, inte med raka långa sträckor att burna på. En bit på cykelbana, en bit på gatan, en bit på delad cykelbana gångbana, genom en park, upp på en grusväg. Ned på bilvägen. Nu har jag cykelsnabbled 3 km mot jobbet sedan blandat men brett. Men cykelsnabbleden är som tur är vanligen full med cyklar att köra om, det betyder ju att de kanske kommer bygga fler.
 
Det är ju precis det många i tråden förespråkar för att de vill kunna cykla i full fart till och från jobb utan att behöva ta hänsyn till nån annan. Alla andra ska däremot ta hänsyn till dem. Men det är ju inte så det funkar att röra sig i samhället. Det är ett samarbete och inte så ensidigt så många verkar vilja ha det.
Jamen det var mig du svarade och jag förespråkade inte det.
 
Det känns som att vi behöver det efter den här tråden? För att ta fram en tydlig modell för vilka som föredrar att bli plingade på och vilka som inte vill det? :idea: :rofl:

Det hade ju varit bra om lagen var tydlig med när och varför man ska använda cykelns ringklocka. Ska den användas för att meddela att man existerar och tänker passera eller ska den användas om de man behöver passera är i vägen? Jag tycker ju det andra. Om personerna jag ska passera inte är i vägen så plingar jag inte. Onödigt att skapa mer ljud i en värld som redan är full av ljud och onödigt att pocka på uppmärksamhet i onödan.
 
Det hade ju varit bra om lagen var tydlig med när och varför man ska använda cykelns ringklocka. Ska den användas för att meddela att man existerar och tänker passera eller ska den användas om de man behöver passera är i vägen? Jag tycker ju det andra. Om personerna jag ska passera inte är i vägen så plingar jag inte. Onödigt att skapa mer ljud i en värld som redan är full av ljud och onödigt att pocka på uppmärksamhet i onödan.

Det kommer inte att gå att formulera en sådan regel, cykling är definitivt den trafikmiljö som varierar mest i förutsättningar. Bara en definition som "förebygga eller avvärja fara" kommer vi tolka olika och ha olika önskemål om.

Bara här i tråden har vi ju flera olika fotgängare som vill bli behandlade på helt olika sätt av cyklister för att känna sig säkra alternativt respekterade och ostörda.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp