Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Flera som plingar klagade också lite på att den gående inte uppmärksammat att den hört. Så vid ett pling så förväntas alltså ett hopp in i en buske eller att man tittar upp och säger tack. Även om man är vid kanten och det är flera meter till potentiella cyklister. Själv tror jag att jag skulle kliva av vägen och stå still tills cyklisten cyklat förbi vid ett pling. (men dock plingas det extremt sällan här, en gång om året har någon plingat på mig?)

Mitt test av om jag hörde cyklister skedde i en stor korsning i en av Sveriges största städer, två filer för bilar i varje riktning av fyra, ett stort antal gående och runt tio cyklister som står still vid varje trafikljus. Hörde ändå de som cyklade förbi just mig.

Vanligen cyklar jag dock och sänker faktiskt hastigheten till en som gör att jag är säker på att tryggt komma förbi. Om jag cyklar på tex en grusväg sänker jag ytterligare lite. Är på grusvägen en hund kan jag gå ned till mycket långsamt. Är jag på cykelbanan håller jag mer avstånd. Oftast är ingen gående på cykelbanan där jag cyklar nu, utan på gångbanan på andra sidan strecket, jag tänker inte plinga en gång per cyklade tio meter.

Om jag å andra sidan är ute och går i skogen på en vandringsled med mitt barn förväntar jag mig att mountenbiken, som är på vandringsleden, håller ut, saktar ned, och håller tryggt avstånd. Istället för att plinga, hålla hela hastigheten, ta upp hela stigen och förvänta sig att jag och barnet ska rulla ned i en buske för hens bekvämlighet. Om jag hade varit på mountainbikebanan hade jag förväntat mig ett pling och hade kastat mig ur vägen, eftersom jag var på deras bana (men jag skulle helst inte vara det).

Om någon plingar på mig och jag redan går i kanten på gång-cykelvägen så hade jag nog bara tittat för att se varför personen plingar och sen fortsatt gå där jag går och tyckt att personen var ovanligt gnällig...
 
20240411_174627.jpg
Såhär går jag större delen av mina promenader. En hund lös, en döv hund i rullkoppel och ett barn med dålig impulskontroll. Så det innebär såklart att jag måste lyssna, och med jämna mellanrum vrida på huvudet. Det är upp till mig att se till så att vi gör plats åt en cyklist till höger om oss. Här är det väl inte orimligt att plinga på ungen som är mitt i vägen, men ta bort barnet ut bilden. Vad är det man varnar om?

Och som sagt, vi möter mååånga cyklister varje promenad. Särskilt på morgonen.
 
Ja jag tycker det är jättekonstigt att folk säger att de inte hör cyklister. Jag har till och med testat nu och jag hör det på väldigt långt avstånd. (kanske inte om jag kör bil dock)

Tänker att om man inte hör cyklister så är det kanske ovana vid cyklister? (undantag såklart om det även är andra saker man inte hör) dvs man hör egentligen men hjärnan har inte lärt sig urskilja ljudet som en cyklist. Jag har vuxit upp i cykelstad och hör cyklister rakt igenom hörlurar också (jag cyklar iofs även med on ear hörlurar och har såklart alltid en ljudvolym som gör att jag hör cyklister).

Sedan brukar man se dem också, synfältet är vidare än man tror.
Jag tycker att det är helt uppenbart att de flesta i trafiken, oavsett om de går eller kör bil, helt enkelt - förhoppningsvis omedvetet - sorterar bort cyklister ur sin uppmärksamhet. (Med undantag för den kategori bilister som tappar självbehärskningen när de ser sportcyklister.)
 
Visa bifogad fil 152145
Såhär går jag större delen av mina promenader. En hund lös, en döv hund i rullkoppel och ett barn med dålig impulskontroll. Så det innebär såklart att jag måste lyssna, och med jämna mellanrum vrida på huvudet. Det är upp till mig att se till så att vi gör plats åt en cyklist till höger om oss. Här är det väl inte orimligt att plinga på ungen som är mitt i vägen, men ta bort barnet ut bilden. Vad är det man varnar om?

Och som sagt, vi möter mååånga cyklister varje promenad. Särskilt på morgonen.
Där hade jag plingat så att du kan samla ihop djur och barn.
 
Jag bryr mig inte om jag är ute och går själv, de får väl plinga om de tycker att jag är i vägen men jag förväntar mig inte att de ska göra det. Försöker gå i kanten oavsett.

Däremot får de väldigt gärna plinga i god tid när jag har hästen med mig. Det värsta som finns är när en cyklist dyker upp helt ljudlöst bakom en och man inte var beredd, eller när de hojtar eller plingar precis när de ska köra om. Det är inte för min skull, men för att jag ska hinna förbereda hästen på mötet på ett vettigt sätt.

Just hästar tycker jag är superknepigt! Jag passerar ett stall på väg till jobbet, så det är ju inte ovanligt att det rör sig hästar på vägen som passerar där. Vägen är en smal (bilar som möts måste sakta in för att kunna mötas) asfalterad väg som saknar både trottoar och gc-bana.

Svårast när när jag kommer ikapp folk som leder hästar alternativt skrittar. Jag fattar ju att det är halvt omöjligt att höra mig på avstånd på cykeln även om jag skulle plinga med hästskor mot asfalt, ridhjälm och mössa. Och jag vill ju inte heller överraska hästarna genom att bara dyka upp bredvid dem på en smal väg. En gång var det en ryttare som så småningom upptäckte mig (jag cyklade sakta på avstånd strax bakom dem) som sa att jag fick cykla nära dem och hojta så kanske de skulle hört. Men det lät ju inte optimalt heller direkt...
 
Just hästar tycker jag är superknepigt! Jag passerar ett stall på väg till jobbet, så det är ju inte ovanligt att det rör sig hästar på vägen som passerar där. Vägen är en smal (bilar som möts måste sakta in för att kunna mötas) asfalterad väg som saknar både trottoar och gc-bana.

Svårast när när jag kommer ikapp folk som leder hästar alternativt skrittar. Jag fattar ju att det är halvt omöjligt att höra mig på avstånd på cykeln även om jag skulle plinga med hästskor mot asfalt, ridhjälm och mössa. Och jag vill ju inte heller överraska hästarna genom att bara dyka upp bredvid dem på en smal väg. En gång var det en ryttare som så småningom upptäckte mig (jag cyklade sakta på avstånd strax bakom dem) som sa att jag fick cykla nära dem och hojta så kanske de skulle hört. Men det lät ju inte optimalt heller direkt...

När jag rider föredrar jag att cyklister ropar istället för plingar då det är enklare för hästen att förstå att det är en människa om den ropar än om den plingar.
 
Just hästar tycker jag är superknepigt! Jag passerar ett stall på väg till jobbet, så det är ju inte ovanligt att det rör sig hästar på vägen som passerar där. Vägen är en smal (bilar som möts måste sakta in för att kunna mötas) asfalterad väg som saknar både trottoar och gc-bana.

Svårast när när jag kommer ikapp folk som leder hästar alternativt skrittar. Jag fattar ju att det är halvt omöjligt att höra mig på avstånd på cykeln även om jag skulle plinga med hästskor mot asfalt, ridhjälm och mössa. Och jag vill ju inte heller överraska hästarna genom att bara dyka upp bredvid dem på en smal väg. En gång var det en ryttare som så småningom upptäckte mig (jag cyklade sakta på avstånd strax bakom dem) som sa att jag fick cykla nära dem och hojta så kanske de skulle hört. Men det lät ju inte optimalt heller direkt...
Jag håller med @Lingon om att det mest effektiva är om cyklisten ropar. Men hellre plinga än inte säga nånting utan helt enkelt bara dyka upp.
 
Visa bifogad fil 152145
Såhär går jag större delen av mina promenader. En hund lös, en döv hund i rullkoppel och ett barn med dålig impulskontroll. Så det innebär såklart att jag måste lyssna, och med jämna mellanrum vrida på huvudet. Det är upp till mig att se till så att vi gör plats åt en cyklist till höger om oss. Här är det väl inte orimligt att plinga på ungen som är mitt i vägen, men ta bort barnet ut bilden. Vad är det man varnar om?

Och som sagt, vi möter mååånga cyklister varje promenad. Särskilt på morgonen.
Du är en sån trafikant jag inte vill ha i trafiken. Jag kör elcykel, även om jag plingar så hinner du inte få ordning innan jag passerat. På cykelväg ska hundar gå fot, inte i rullkoppel och absolut inte lösa. Det finns lämpligare platser för det.
 
Du är en sån trafikant jag inte vill ha i trafiken. Jag kör elcykel, även om jag plingar så hinner du inte få ordning innan jag passerat. På cykelväg ska hundar gå fot, inte i rullkoppel och absolut inte lösa. Det finns lämpligare platser för det.
Är det alltså en cykelväg enbart eller en gång och cykelväg? För vad jag vet får gående också röra sig på en sådan även om cyklister får sänka hastigheten och höja uppmärksamheten.
 
Just hästar tycker jag är superknepigt! Jag passerar ett stall på väg till jobbet, så det är ju inte ovanligt att det rör sig hästar på vägen som passerar där. Vägen är en smal (bilar som möts måste sakta in för att kunna mötas) asfalterad väg som saknar både trottoar och gc-bana.

Svårast när när jag kommer ikapp folk som leder hästar alternativt skrittar. Jag fattar ju att det är halvt omöjligt att höra mig på avstånd på cykeln även om jag skulle plinga med hästskor mot asfalt, ridhjälm och mössa. Och jag vill ju inte heller överraska hästarna genom att bara dyka upp bredvid dem på en smal väg. En gång var det en ryttare som så småningom upptäckte mig (jag cyklade sakta på avstånd strax bakom dem) som sa att jag fick cykla nära dem och hojta så kanske de skulle hört. Men det lät ju inte optimalt heller direkt...
Nej det är svårt. När de är på ridstigen här och det är träd emellan har jag inte gjort någonting.

Men när jag mött häst nu senast och det var trångt så har jag helt enkelt klivit av och stått still och kläckt ur mig ord som hej hästen.

Att komma ifatt häst låter inte alls kul tänker jag. Jag skulle nog tänka att hästen garanterat har igenkänning på människoröst, fifty fifty på ringklocka, så jag hade nog föredragit att hojta till ryttaren. På ett avstånd som är långt från bakhovarna. Precis som ridlärare brukar be folk som gömmer sig i buskar och annat längs med ridstigen prata så hästarna känner igen dem som människor.
 
Visa bifogad fil 152145
Såhär går jag större delen av mina promenader. En hund lös, en döv hund i rullkoppel och ett barn med dålig impulskontroll. Så det innebär såklart att jag måste lyssna, och med jämna mellanrum vrida på huvudet. Det är upp till mig att se till så att vi gör plats åt en cyklist till höger om oss. Här är det väl inte orimligt att plinga på ungen som är mitt i vägen, men ta bort barnet ut bilden. Vad är det man varnar om?

Och som sagt, vi möter mååånga cyklister varje promenad. Särskilt på morgonen.
Jag hade saktat ned hastigheten och hållit ut till höger, så kunde jag stanna om ett barn eller en hund slänger sig mot mig. Men jag hade nog räknat med att de hundarna skulle hållit sig i tangentens riktning, de ser inte ut att irra.

Jag hade räknat med att om jag plingat skulle barnet tittat åt höger och då tagit något steg åt höger när hen tittar, medan om jag inte plingat skulle fortsatt i ungefär den riktning hen gick och jag hade kunnat cykla om lugnt och försiktigt längs med högerkanten.

Jag cyklar för egen maskin men håller normalt en rejäl hastighet som dock snabbt kan regleras efter behov.
 
Senast ändrad:
Nej det är svårt. När de är på ridstigen här och det är träd emellan har jag inte gjort någonting.

Men när jag mött häst nu senast och det var trångt så har jag helt enkelt klivit av och stått still och kläckt ur mig ord som hej hästen.

Att komma ifatt häst låter inte alls kul tänker jag. Jag skulle nog tänka att hästen garanterat har igenkänning på människoröst, fifty fifty på ringklocka, så jag hade nog föredragit att hojta till ryttaren. På ett avstånd som är långt från bakhovarna. Precis som ridlärare brukar be folk som gömmer sig i buskar och annat längs med ridstigen prata så hästarna känner igen dem som människor.
Precis,det finns inget farligare än svamp o bärplockarrumpor, jag brukar ropa åt dom att stå upp eller prata
 
Visa bifogad fil 152145
Såhär går jag större delen av mina promenader. En hund lös, en döv hund i rullkoppel och ett barn med dålig impulskontroll. Så det innebär såklart att jag måste lyssna, och med jämna mellanrum vrida på huvudet. Det är upp till mig att se till så att vi gör plats åt en cyklist till höger om oss. Här är det väl inte orimligt att plinga på ungen som är mitt i vägen, men ta bort barnet ut bilden. Vad är det man varnar om?

Och som sagt, vi möter mååånga cyklister varje promenad. Särskilt på morgonen.

Om det är bra sikt (så att jag på avstånd kan försöka avgöra om hundarna kommer hålla sig där de är eller om de verkar flamsiga) och inte massa mötande cyklister hade jag bara hållit till kanten och cyklat om. Är det flera att ta hänsyn till hade jag velat att barn och djur hålls ihop för att minska antalet kaosfaktorer.
 
Du är en sån trafikant jag inte vill ha i trafiken. Jag kör elcykel, även om jag plingar så hinner du inte få ordning innan jag passerat. På cykelväg ska hundar gå fot, inte i rullkoppel och absolut inte lösa. Det finns lämpligare platser för det.
Jo det är nog en annan sak jag inte riktigt gillar, att man tänker sig att man inte behöver sänka hastigheten alls utan bara plingar.

När jag inte plingar finns inget att få ordning på, utan man cyklar förbi bara.

Självklart måste barn kunna promenera, det är bra för dem att få komma ut.

ändr: ah det var hundarna. De ser ju inte ett dugg flamsiga ut. Om de hade gått sådär och rakt fram, hade jag inte ens reflekterat över vad de satt fast, eller inte, i.
 
Senast ändrad:
Om det är bra sikt (så att jag på avstånd kan försöka avgöra om hundarna kommer hålla sig där de är eller om de verkar flamsiga) och inte massa mötande cyklister hade jag bara hållit till kanten och cyklat om. Är det flera att ta hänsyn till hade jag velat att barn och djur hålls ihop för att minska antalet kaosfaktorer.

Jag bara cyklar förbi i lämpligt tempo och tar för givet att den vuxna som är ute med hundarna och barnet har den koll hen anser behövs för att vistas på gång- och cykelbanan.
 
Sen måste vi även ondgöra oss om skejtboard åkare som åker samtidigt som dom mikklar med mobilen och har mussepigg på öronen
Jag bryr mig inte så länge de inte också åker slalom :D Om de är på sin kant och tar sig rakt frammåt så är det deras sak :laugh:

(jag övar också på att inte bry mig när jag ser en ponnytweenie rida över 70 väg på lång tygel med näsan i mobilen, jag kommer snart att ha lyckats :) )
 
Jag hade saktat ned hastigheten och hållit ut till höger, så kunde jag stanna om ett barn eller en hund slänger sig mot mig. Men jag hade nog räknat med att de hundarna skulle hållit sig i tangentens riktning, de ser inte ut att irra.

Jag hade räknat med att om jag plingat skulle barnet tittat åt höger och då tagit något steg åt höger när hen tittar, medan om jag inte plingat skulle fortsatt i ungefär den riktning hen gick och jag hade kunnat cykla om lugnt och försiktigt längs med högerkanten.

Jag cyklar för egen maskin men håller normalt en rejäl hastighet som dock snabbt kan regleras efter behov.
Det jag tänker med cyklister och en situation som på bilden, det ser ut liknande när jag är ute med min hund-långt koppel och han går och snusa utan att irra eller bry sig om något, är att om cyklisten inte sänker hastigheten alls och inte plingar så hoppar både jag och hunden till av rädsla, många kommer nära, riktigt nära också. Jag är rädd att det, alltså rädslan som att cyklisten fort kommer förbi nära utan ett ljud i förlängningen skrämmer hunden så att han vänder sig mot cyklisten. För att han blir rädd och för att han ser att jag blir det. Ingen av oss reagerar med rädsla när cyklisten plingar även om hastigheten är hög och cyklisten cyklar nära. Vi vänder på huvudet och kikar bak och så är det med det för oss båda.

Det är klart jag kan hålla honom fot, men det är ju rätt onödigt när vi bara möter enstaka cyklister ibland, ibland inga, ibland 3-6 stycken. Med mellanrum. Och han stör ju ingen. Att plinga när man är alldeles bakom skrämmer precis som att cykla förbi, det är ju då man vinglar ut i banan upplever jag. men inte om plinget kommer i god tid.

Nu går jag allt oftare lite mer i mitten och honom på ena sidan för jag vet inte vilken sida cyklisterna ska vara på, vet nog inte många cyklister heller och jag orkar inte riktigt med att bli skrämd hela tiden. Jag försöker ha koll bak och fram efter cyklister och flyttar mig för dem så klart, ibland misslyckas jag, pga att de är ljudlösa, som i går. Jag tappade fokus och irrade mer omkring och när cyklist kom nära och plingade innan den fick bromsa vände hunden sig om förstås och gick tillbaka mot mig, så då gick åt motsatt sida än vad hunden var på- utan att tänka klart. Kortslutning. Ingen stirrig hund som tur är, jag kallade bara honom till mig, han kikade varför och kom och så gick vi tillbaka på andra sidan igen när vi släppt förbi cyklisten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp