Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Fast återigen, hur tänker du dig att vi andra ska veta att just du hör allt omkring dig när de flesta inte gör det? Besluten i trafiken är ju inte baserade på dig som individ, utan på hur folk i allmänhet beter sig på stället.

På min cykelväg går folk hela tiden (trots separat gångbana precis bredvid). Någon kliver rakt ut i cykelvägen, går i klunga, vinglar över (cykel-)körfältet, vissa släpper ut kopplet på sina hundar så att det är ett par meter lina rakt över cykelvägen, och de blir förvånade när det kommer en cyklist och plingar på dem. Om jag väjer riskerar jag istället att krocka med mötande cykeltrafik. Jag plingar. Om folk går rakt fram på gångbanan som ligger bredvid finns givetvis ingen anledning att plinga.

Cyklar jag ikapp någon som cyklar långsamt och jag redan på håll ser att personen inte håller sig på en sida av cykelvägen plingar jag. Väldigt vanligt att folk vinglar ut för att de tittar på något eller pratar med kompisen de cyklar i bredd med eller vad som helst. Cyklar folk i stadig riktning och ser ut att ha koll på trafiken plingar jag inte. Någon gång då har jag säkert misstagit mig och trott att folk inte har koll och då plingat i onödan. Hellre det en en kollision. Det finns liksom inte plats nog att ta ut ett par meter för säkerhets skull på en smal cykelbanan med mötande cyklister i andra körfältet. Det finns precis lagom med plats för två cyklister i bredd, men bara om båda två håller åt sidan och är medvetna om varandra.

Hade inte blivit ett dugg kränkt om en mountainbike i skogen plingar i syfte att göra mig uppmärksam, även om jag redan sett dem. Hade heller inte tolkat ett enstaka pling som att någon är arg. Blir för all del inte kränkt om någon ljustutar en gång för att uppmärksamma mig på något när jag kör bil heller. Inte heller om någon duttar på tutan i ett läge där det hade kunnat gå illa om jag inte märker att de är där.
Ja du plingar i de situationerna och jag gör det inte helt enkelt men lyckas ta mig ur dem genom att sänka hastigheten och hålla avstånd eller rätt och slätt bara hoppa av och tränga mig förbi fulla studenter per fot. (fulla studenter hör inte pling oftast oavsett, eller sprider sig av det) Eller cykla en bit på bilvägen.

Jag skrev att om jag vinglar runt på cykelbanan eller är i vägen så är det ett sådant tillfälle då jag förväntar mig ett pling. (även om jag inte vanligen plingar i de fallen själv).

Mountainbiken irriterade mig genom att inte sänka hastigheten, inte ens lite, och inte ta ut vägen, inte ens lite.

Jag blir inte kränkt av en ljustuta när jag kör bil. Jag flyttar på mig om jag kan. Om jag uppenbart inte kan flytta mig, eftersom en långtradare är bredvid mig just då, så blir jag dock klart irriterad.

Detta med pling är dock inte ett vardagsproblem för mig. Jag går ofta där folk cyklar näraliggande och jag hör en cykelplinga högst någon gång vartannat år. Och jag blir irriterad om cyklisten faktiskt kunnat ta ut vägen istället för att be mig gå åt sidan.
 
Varför då? Förutsatt att du är äldre än 15 år och skyltad hastighet är max 50 km/h så får du cykla på körbanan även när det finns cykelbana. (Däremot behöver ju cykelbanan finnas ändå för de som inte hör hemma på körbanan)
Ja jag väljer körbanan för mig om jag har den hastigheten att jag tycker det passar mig och trafiksituationen bäst och vet att jag får göra det.

Men jag kan förstå att andra cyklister inte gör det eftersom det finns bilförare som blir orimligt irriterade om cyklisten inte är på den delade gång/cykelbanan.

(och jag är väl medveten om att personen som cyklar där just den personen jag svarade är, sannolikt inte är jag. Därav det svaret med -då är det ju så.)
 
Ja du plingar i de situationerna och jag gör det inte helt enkelt men lyckas ta mig ur dem genom att sänka hastigheten och hålla avstånd eller rätt och slätt bara hoppa av och tränga mig förbi fulla studenter per fot. (fulla studenter hör inte pling oftast oavsett, eller sprider sig av det) Eller cykla en bit på bilvägen.

Här går det inte att ta ut vägen, då hamnar jag i mötande cykeltrafik eller på gångbanan. Det finns utrymme att passera utan problem om folk faktiskt cyklar på cykelvägen, går på gångbanan, och håller sig åt ena sidan av körfältet om de är långsamma.

Bilvägen är fulltrafikerad led (E45) på andra sidan ett räcke. (Det är nog faktiskt den enda hyfsade saken med cykelvägarna i den här stan, det är få sträckor där cykelvägen inte har barriär mot tung trafik.) Hoppa av och leda flera gånger om dagen för att folk är på fel ställe är jag jäkligt osugen på med tanke på att det är en halvtimmes cykelväg till jobbet redan som det är.

Just fulla studenter har jag förvisso samlingspunkter för på vägen men det är ytterst sällan något problem eftersom de inte brukar drälla runt fulla på vägen under pendlingstid. :idea:
 
Som flera andra i tråden undviker jag att meddela min framfart annat än om jag känner att jag inte kan komma förbi på ett säkert sätt, bitvis för att många har hörlurar och inte hör, eller blir stressade och agerar irrationellt när de hör ringklockan, vilket gör det mer osäkert och därmed hindrar mig mer. Sällskapsdjur, och i mycket högre utsträckning barn får mycket uppmärksamhet och anpassning, I vissa fall ringklocka om det absolut krävs.
 
Jag bryr mig inte om jag är ute och går själv, de får väl plinga om de tycker att jag är i vägen men jag förväntar mig inte att de ska göra det. Försöker gå i kanten oavsett.

Däremot får de väldigt gärna plinga i god tid när jag har hästen med mig. Det värsta som finns är när en cyklist dyker upp helt ljudlöst bakom en och man inte var beredd, eller när de hojtar eller plingar precis när de ska köra om. Det är inte för min skull, men för att jag ska hinna förbereda hästen på mötet på ett vettigt sätt.
 
Om en inte plingar i arschlet på folk så slipper dom hoppa högt. Ta avstånd för plinget så löser sig situationen av sig självt. Och är det oändliga mängder cyklar så är det väl självklart att inte plinga. Ni blandar äpplen o päron.

Lättare sagt än gjort ibland. Cyklade till och från jobbet igår. Tre gånger behövde jag plinga på folk som gick på fel sida av separerade gång- och cykelbanan. Två av gångerna fick jag upprepa plingandet 3-4 gånger pga noll reaktion. Till slut var jag rätt nära. Och personerna hade såklart hörlurar i öronen 🙄

(den tredje personen reagerade, vände sig om och såg mig, tog två steg åt sidan till rätt sida gc-vägen långt innan jag passerade och så var saken ur världen 🤷‍♀️ )
 
Här går det inte att ta ut vägen, då hamnar jag i mötande cykeltrafik eller på gångbanan. Det finns utrymme att passera utan problem om folk faktiskt cyklar på cykelvägen, går på gångbanan, och håller sig åt ena sidan av körfältet om de är långsamma.

Bilvägen är fulltrafikerad led (E45) på andra sidan ett räcke. (Det är nog faktiskt den enda hyfsade saken med cykelvägarna i den här stan, det är få sträckor där cykelvägen inte har barriär mot tung trafik.) Hoppa av och leda flera gånger om dagen för att folk är på fel ställe är jag jäkligt osugen på med tanke på att det är en halvtimmes cykelväg till jobbet redan som det är.

Just fulla studenter har jag förvisso samlingspunkter för på vägen men det är ytterst sällan något problem eftersom de inte brukar drälla runt fulla på vägen under pendlingstid. :idea:
Olika situationer helt enkelt, jag hade nog gjort som du om jag hade cyklat där!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp