Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade cyklat förbi honom och hans två små hundar utan att plinga på ringklockan. Detta skedde på den kombinerade gång- och cykelbanan. Även kommentarerna höll med - använd ringklockan om du ska cykla förbi.

Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att en cyklist ska plinga på mig när jag går på en kombinerad gång- och cykelbana såvida jag inte är direkt ivägen, eftersom vägen är avsedd för båda varianterna av transport och man därför får räkna med att stöta på medtrafikanter både till cykel och till fots.

När förväntar ni er att en cyklist plingar? När skulle ni tycka att det vore konstigt att bli plingad på?
När jag är så i vägen att cyklisten är arg och inte kan ta sig förbi på något annat vis eller genom ett litet hallå, ursäkta.

Så om en cyklist plingar på mig förväntar jag mig att cyklisten är lätt förbannad eller dryg och jag går på cykelbanan istället för på gångbanan.

I alla övriga fall förväntar jag mig att cyklisten tar ut vägen på ett sätt som gör att hen känner sig säker på att ta sig om tryggt. Jag förväntar mig att det är helt cyklistens bedömning inte min bedömning. Det är cyiklisten som framför fordonet och vet hur hen tryggt kommer förbi.

Om jag går på en gångväg och en cyklist plingar långt i förväg uppfattar jag det som ett -här kommer jag Flöttpåre din snigel annars kör jag över dig. Nu härmed har jag plingat och allt ansvar för att jag inte kör på dig är ditt, för jag har ingen kontroll över fordonet. Stå i en buske. :)

Som tur är händer det mig sällan att någon plingar.
 
Även elbilar? Elskoter? Det finns gott vägar som är lika smala som gemensamma gång/cykelbanor. Jag menade att man bara får tuta när man ska avvärja fara dvs om du går mitt i vägen. Men går du vid kanten är det fritt fram att köra förbi. Samma borde gälla cykel.
Men går man som fotgängare på väg så ska man gå mot trafiken. Då får man inga fordon i ryggen. Det tycker iaf jag är en stor skillnad mot en smal cykelväg.
Elskotrar är ett otyg som skapar mycket olyckor så de kunde gärna få bytas ut mot cykel.
Elbilar låter konstant i låga hastigheter för att fotgängare ska höra dem på tex parkeringar osv.

Det är givetvis upp till cyklisten om den vill plinga. Jag uppskattar det. I en kollision är det nog den som kör på bakifrån som blir vållande.
 
Men om man går på en kombinerad gång och cykelväg så är det ju något man ska vara beredd på ändå, utan pling.

Fast nu är ju folk inte det, varken fotgängare eller långsamma cyklister, oavsett vad man kan tycka att de "ska"? :confused: Det går inte en dag utan att jag måste väja för ett par personer som kliver rakt ut i cykelvägen utan att se sig för, och då finns det ändå gott om plats på gångvägen bredvid och kringytor om man ska stå still.

Jag tänkte extra mycket på cyklisterna idag, och det hörs ju när de kommer. Jag har ändå lite sämre än de flesta (liten hörselnedsättning). Men inte ens nya cyklar är helt tysta.

Det finns inte en chans att jag hör en cykel komma bakifrån när det samtidigt är flera körfält med bilar, bussar och spårvagnar några meter bort. Dessutom brukar blåsten och vindriktningen påverka hur mycket man hör.

Jag hade helt klart önskat mig ringklockor med olika signaler; en mild för att påkalla uppmärksamhet och en kraftig vid direkt fara.
 
Fast det är ju samma regler på en kombinerad gång- och cykelväg? Du går till vänster och cyklarna cyklar till höger. Eller missförstod jag?
Jag tycker det är en jättestor skillnad att ha ett helt körfält imellan sig mot att samsas på en kanske 1,5-2 m smal bana. Går man med hund eller barn i handen så blir man själv som ”ekipage” en meter bred. Då tycker jag att det känns otryggt när en cykel plötsligt dyker upp i 15 km/h tätt intill.
 
Fast det är ju samma regler på en kombinerad gång- och cykelväg? Du går till vänster och cyklarna cyklar till höger. Eller missförstod jag?
Fast där kommer cyklarna swishande både bakifrån och mötande i samma bana. På landsvägen har man en bilsbredd eller mer till trafik som kommer bakifrån.
 
Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade cyklat förbi honom och hans två små hundar utan att plinga på ringklockan. Detta skedde på den kombinerade gång- och cykelbanan. Även kommentarerna höll med - använd ringklockan om du ska cykla förbi.

Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att en cyklist ska plinga på mig när jag går på en kombinerad gång- och cykelbana såvida jag inte är direkt ivägen, eftersom vägen är avsedd för båda varianterna av transport och man därför får räkna med att stöta på medtrafikanter både till cykel och till fots.

När förväntar ni er att en cyklist plingar? När skulle ni tycka att det vore konstigt att bli plingad på?
Definitivt plinga när det är en kombinerad cykel och gångbana.
 
När jag går med hunden på gång- och cykelvägen så uppskattar jag ett litet pling, speciellt av de med elcyklar, för de kommer så snabbt ikapp en.

Hunden går till 99% vid kanten, men en gång i en blå måne så kan hon få vittring på något och plötsligt snedda över till andra sidan.

Det är relativt lite trafik där vi går på vardaglig basis, vissa promenader möter man ingen annan som går eller cyklar, så det är lätt hänt att man blir ganska avspänd.

Går vi någonstans där det är mera trafik så har jag ju automatisk kortare koppel så då Ser jag inte samma behov av att någon plingar.
 
Jag tänkte extra mycket på cyklisterna idag, och det hörs ju när de kommer. Jag har ändå lite sämre än de flesta (liten hörselnedsättning). Men inte ens nya cyklar är helt tysta.
Ja jag tycker det är jättekonstigt att folk säger att de inte hör cyklister. Jag har till och med testat nu och jag hör det på väldigt långt avstånd. (kanske inte om jag kör bil dock)

Tänker att om man inte hör cyklister så är det kanske ovana vid cyklister? (undantag såklart om det även är andra saker man inte hör) dvs man hör egentligen men hjärnan har inte lärt sig urskilja ljudet som en cyklist. Jag har vuxit upp i cykelstad och hör cyklister rakt igenom hörlurar också (jag cyklar iofs även med on ear hörlurar och har såklart alltid en ljudvolym som gör att jag hör cyklister).

Sedan brukar man se dem också, synfältet är vidare än man tror.
 
Nä för de hör jag.
Dessutom så går jag på rätt sida vägen, dvs mot trafiken.
När du går på trottoaren är du ju i samma riktning som trafiken, bilen kommer bakifrån.

Det är samma situation som när du går på gångdelen av en delad gång cykelbana.
 
Jag tycker det är en jättestor skillnad att ha ett helt körfält imellan sig mot att samsas på en kanske 1,5-2 m smal bana. Går man med hund eller barn i handen så blir man själv som ”ekipage” en meter bred. Då tycker jag att det känns otryggt när en cykel plötsligt dyker upp i 15 km/h tätt intill.
Jag är kanske ovan vid att gå med hund helt enkelt, men när jag gör det så håller jag alltid hunden på gräset på den sida jag går. Så om jag går på en kombinerad gång cykelbana med streck har jag hunden till höger och cyklar kommer till vänster. Hunden är inte på cykelbanan och jag är närmast cykelbanan. När jag hade barn gjorde jag likadant och när jag hade ett barn som irrade runt höll jag i handen, eftersom även -bilar.

På delade utan streck ska man ju möta cyklisterna istället. (men jag har ingen sådan)

Jag vet att de finns de som går på gångbanan till höger och har sin lilla hund på gräset till vänster om cykelbanan med en tunn metallina av flexikoppel rakt över cykelbanan. Men jag trodde faktiskt det var en typ av undantag som folk med hund normalt inte körde på.
 
Ja jag tycker det är jättekonstigt att folk säger att de inte hör cyklister. Jag har till och med testat nu och jag hör det på väldigt långt avstånd. (kanske inte om jag kör bil dock)

Tänker att om man inte hör cyklister så är det kanske ovana vid cyklister? (undantag såklart om det även är andra saker man inte hör) dvs man hör egentligen men hjärnan har inte lärt sig urskilja ljudet som en cyklist. Jag har vuxit upp i cykelstad och hör cyklister rakt igenom hörlurar också (jag cyklar iofs även med on ear hörlurar och har såklart alltid en ljudvolym som gör att jag hör cyklister).

Sedan brukar man se dem också, synfältet är vidare än man tror.

De flesta klarar inte av att helt säkert urskilja lägre ljud i en bullrig miljö med många andra och högre ljud. Hur tänker du att cyklisten på avstånd ska veta att du är en person som har stenkoll på din omgivning och har uppmärksammat just dig i trafikmiljön, när så många uppenbarligen inte gör det? :confused: Jag har fullgod hörsel i test, hör definitivt cyklar om det inte är massa annan trafik omkring, och hör dem absolut inte när omgivningen är full av tyngre fordon. Bredvid min cykelväg går fyra filer med personbilar, byggtrafik och spårvagnar...

Det låter helt orimligt att bli kränkt för något som är avsett att minska risken att du blir skadad, även om det var obefogat just i ditt fall för att du aldrig skulle vingla ut i mitten när någon passerar?
 
Ja jag tycker det är jättekonstigt att folk säger att de inte hör cyklister. Jag har till och med testat nu och jag hör det på väldigt långt avstånd. (kanske inte om jag kör bil dock)

Tänker att om man inte hör cyklister så är det kanske ovana vid cyklister? (undantag såklart om det även är andra saker man inte hör) dvs man hör egentligen men hjärnan har inte lärt sig urskilja ljudet som en cyklist. Jag har vuxit upp i cykelstad och hör cyklister rakt igenom hörlurar också (jag cyklar iofs även med on ear hörlurar och har såklart alltid en ljudvolym som gör att jag hör cyklister).

Sedan brukar man se dem också, synfältet är vidare än man tror.
Jag cyklade till jobbet nu på morgonen. Stundtals hörde jag inte ens min egna cykel. Jag har bättre hörsel än de flesta, men så är det också mycket motortrafik, vägarbeten och annat häromkring. Den cyklist som jag passerade hörde jag inte heller, jag såg den bara (och irriterade mig på att hen cyklade långsamt och vingligt i mitten på cykelbanan...).

Med tanke på att en stor andel av de som rör sig ute till fots har antingen hörlurar, pratar i mobilen eller pratar med sällskapet de promenerar med, samtidigt som de går bredvid trafikerade vägar, så har jag full förståelse för att man inte hör cyklisterna. Det går inte.

(Kan tillägga att jag medvetet valt en ringklocka till cykeln som har mjukt pling, för att inte skrämma livet ur någon vid de tillfällen då jag behöver använda den).
 
Den här diskussionen visar hur som helst att det är typ omöjligt att göra rätt som cyklist. Många vill absolut att man plingar och andra blir jätteprovocerande och börjar skälla om man gör det..inte lätt att veta vem man ska plinga på :confused:
Tänker det vore så skönt om alla bara kunde samarbeta lite bättre, både fotgängare och cyklister. Igår när jag hämtat mina barn (med cykel) stod det en dam som helt blockerade den kombinerade gång och cykelbanan med sina två hundar och hundbarnvagn. Hon ställde sig medvetet mitt i vägen för att jag skulle behöva stanna och sa något i stil med att ”nu när jag stannar så fint fick jag lov att passera henne” Herregud 🤯
 
De flesta klarar inte av att helt säkert urskilja lägre ljud i en bullrig miljö med många andra och högre ljud. Hur tänker du att cyklisten på avstånd ska veta att du är en person som har stenkoll på din omgivning och har uppmärksammat just dig i trafikmiljön, när så många uppenbarligen inte gör det? :confused: Jag har fullgod hörsel i test, hör definitivt cyklar om det inte är massa annan trafik omkring, och hör dem absolut inte när omgivningen är full av tyngre fordon. Bredvid min cykelväg går fyra filer med personbilar, byggtrafik och spårvagnar...

Det låter helt orimligt att bli kränkt för något som är avsett att minska risken att du blir skadad, även om det var obefogat just i ditt fall för att du aldrig skulle vingla ut i mitten när någon passerar?
Flera som plingar klagade också lite på att den gående inte uppmärksammat att den hört. Så vid ett pling så förväntas alltså ett hopp in i en buske eller att man tittar upp och säger tack. Även om man är vid kanten och det är flera meter till potentiella cyklister. Själv tror jag att jag skulle kliva av vägen och stå still tills cyklisten cyklat förbi vid ett pling. (men dock plingas det extremt sällan här, en gång om året har någon plingat på mig?)

Mitt test av om jag hörde cyklister skedde i en stor korsning i en av Sveriges största städer, två filer för bilar i varje riktning av fyra, ett stort antal gående och runt tio cyklister som står still vid varje trafikljus. Hörde ändå de som cyklade förbi just mig.

Vanligen cyklar jag dock och sänker faktiskt hastigheten till en som gör att jag är säker på att tryggt komma förbi. Om jag cyklar på tex en grusväg sänker jag ytterligare lite. Är på grusvägen en hund kan jag gå ned till mycket långsamt. Är jag på cykelbanan håller jag mer avstånd. Oftast är ingen gående på cykelbanan där jag cyklar nu, utan på gångbanan på andra sidan strecket, jag tänker inte plinga en gång per cyklade tio meter.

Om jag å andra sidan är ute och går i skogen på en vandringsled med mitt barn förväntar jag mig att mountenbiken, som är på vandringsleden, håller ut, saktar ned, och håller tryggt avstånd. Istället för att plinga, hålla hela hastigheten, ta upp hela stigen och förvänta sig att jag och barnet ska rulla ned i en buske för hens bekvämlighet. Om jag hade varit på mountainbikebanan hade jag förväntat mig ett pling och hade kastat mig ur vägen, eftersom jag var på deras bana (men jag skulle helst inte vara det).
 
Jag tycker det är en jättestor skillnad att ha ett helt körfält imellan sig mot att samsas på en kanske 1,5-2 m smal bana. Går man med hund eller barn i handen så blir man själv som ”ekipage” en meter bred. Då tycker jag att det känns otryggt när en cykel plötsligt dyker upp i 15 km/h tätt intill.

Jo absolut, men om gc-banan är så smal som 1,5 - 2 m för gående och cyklister att samsas på så hamnar man ju i att pinga för att avvärja fara alldeles oavsett :)
 
Den här diskussionen visar hur som helst att det är typ omöjligt att göra rätt som cyklist. Många vill absolut att man plingar och andra blir jätteprovocerande och börjar skälla om man gör det..inte lätt att veta vem man ska plinga på :confused:
Tänker det vore så skönt om alla bara kunde samarbeta lite bättre, både fotgängare och cyklister. Igår när jag hämtat mina barn (med cykel) stod det en dam som helt blockerade den kombinerade gång och cykelbanan med sina två hundar och hundbarnvagn. Hon ställde sig medvetet mitt i vägen för att jag skulle behöva stanna och sa något i stil med att ”nu när jag stannar så fint fick jag lov att passera henne” Herregud 🤯
Exakt, antagligen kan man konstatera att det är olika kultur i olika städer eller trakter.

Sannolikt är det bäst att vara uppmärksam när man flyttar helt enkelt.

Själv har jag vuxit upp och bor i en cykelstad och det är cyklar överallt, hela tiden. I korsningen jag pratade om med två bilfiler i fyra riktningar, när det är rött, kan det stå kanske 6 bilar i varje riktning och 10 cyklister på cykelbanan i varje riktning. När man lärde sig köra bil här hanterades cyklar som fordon bland bilar. Dvs körskolläraren sa till att man skulle sakta in och titta upp för att se om en cyklist kom på cykelbanan som ledde in på bilvägen även när det var en ren cykelbana utan gångtrafik och biltrafik som kommer ut från en park.
 
När du går på trottoaren är du ju i samma riktning som trafiken, bilen kommer bakifrån.

Det är samma situation som när du går på gångdelen av en delad gång cykelbana.
En upphöjd trottoar känns tryggare. Falsk trygghet visst men jag har iaf aldrig sett en bil på trottoaren. Men det har jag har absolut sett bilar utanför kantsträcket och i vägrenen.
Här finns inte en enda delad bana med sträck så här finns ingen påtalad gång/cykelhalva.
 
Jag tycker det är en jättestor skillnad att ha ett helt körfält imellan sig mot att samsas på en kanske 1,5-2 m smal bana. Går man med hund eller barn i handen så blir man själv som ”ekipage” en meter bred. Då tycker jag att det känns otryggt när en cykel plötsligt dyker upp i 15 km/h tätt intill.
Fast på kombinerad gå- och cykelväg är det egentligen gå-fart som gäller
 
Jag cyklade till jobbet nu på morgonen. Stundtals hörde jag inte ens min egna cykel. Jag har bättre hörsel än de flesta, men så är det också mycket motortrafik, vägarbeten och annat häromkring. Den cyklist som jag passerade hörde jag inte heller, jag såg den bara (och irriterade mig på att hen cyklade långsamt och vingligt i mitten på cykelbanan...).

Med tanke på att en stor andel av de som rör sig ute till fots har antingen hörlurar, pratar i mobilen eller pratar med sällskapet de promenerar med, samtidigt som de går bredvid trafikerade vägar, så har jag full förståelse för att man inte hör cyklisterna. Det går inte.

(Kan tillägga att jag medvetet valt en ringklocka till cykeln som har mjukt pling, för att inte skrämma livet ur någon vid de tillfällen då jag behöver använda den).
Mjukt pling är ju bra.

Ja det var ingen byggarbetsplats eller spårväg, vet att spårvagnar låter väldigt mycket. Men är lite förvånad över att någon i tex mitten av Göteborg skulle vara förvånad över att det var en cyklist på cykelbanan som går bredvid ens gångbana, även om hen inte skulle höra cyklisten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp