Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Jag uppskattar alla pling, särskilt om jag går med dottern som på en halv sekund kan få syn på något på andra sidan gång/cykelbanan som hon måste kolla in i detta ögonblick och skutta dit. Tänker mer på det som ett ”här kommer jag bakom er” än ett ”flytta på er”.

Jag plingar bara när jag tycker att de jag ska passera behöver göra något för att jag ska kunna passera säkert och på lagom avstånd. Om någon går mitt i vägen och jag måste passera nära så plingar jag. Om någon går vid ena sidan och det finns gott om plats att passera så plingar jag inte. Jag tar för givet att om man går på en kombinerade gång- och cykelväg så vet man att det kan komma cyklar så det behöver jag inte berätta för dem genom att plinga för alla jag ska passera på lagom avstånd.
 
Vill ha ett pling om det är svårt för cyklisten att ta sig förbi. Igår gick jag på en jättesmal gångväg där en cyklist trängde sig förbi fanns inte en chans för mig att ta vägen någonstans. Fanns inte en chans för mig att höra att det kom någon bakifrån . Självklart en annan sak om det är påbjuden cykelbana kombinerat med gångbana.
 
Jag plingar aldrig, tycker att det får till följd att personen kan vimsa iväg åt precis vilket håll som helst. Bättre att vara tyst och förvänta sig att personen fortsätter i tangentens riktning. Tycker att det är helt onödigt att det är lagkrav på ringklocka när det inte finns något fall när den behöver användas.
 
Jag plingar aldrig, tycker att det får till följd att personen kan vimsa iväg åt precis vilket håll som helst. Bättre att vara tyst och förvänta sig att personen fortsätter i tangentens riktning. Tycker att det är helt onödigt att det är lagkrav på ringklocka när det inte finns något fall när den behöver användas.

Ja, alltså, det är min erfarenhet också. Plingar man börjar personen vimsa runt, vilket inte ökar säkerheten.
 
Jag plingar aldrig, tycker att det får till följd att personen kan vimsa iväg åt precis vilket håll som helst. Bättre att vara tyst och förvänta sig att personen fortsätter i tangentens riktning. Tycker att det är helt onödigt att det är lagkrav på ringklocka när det inte finns något fall när den behöver användas.
Jag plingar heller aldrig, blir tokig på alla som plingar ”flytta dig” när man redan är ute i kanten dessutom.
 
Eller hur.
Hade personligen blivit irriterad om jag blev plingad på bara för uppmärksamhet, jag fattar ju att det kan komma cyklar på cykelvägen 🙄


Förstår inte varför man ska bli plingad på om man går med hund heller? Så länge den inte vimsar runt i vägen alltså.
Jag nojar alltid lite över de där kopplen som är som löplinor. Är det lite mörkt ser jag ju inte om det är en sådan lina mellan människan och hunden eller inte. Och min noja handlar om att cykla in i en sådan lina, och ramla.

Jag plingar så att folk kan hålla koll på hundar, löplinor och barn utan att någon kommer till skada. Det gäller tex på kombinerade stråk för gång och cykel vid grönområden o dyl. (Tänk småstad eller park.)
 
Jag uppskattar alla pling, särskilt om jag går med dottern som på en halv sekund kan få syn på något på andra sidan gång/cykelbanan som hon måste kolla in i detta ögonblick och skutta dit. Tänker mer på det som ett ”här kommer jag bakom er” än ett ”flytta på er”.
Jag uppfattar också ett pling som här kommer jag och uppskattar att man plingar.
 
Jag plingar om någon går mitt i vägen med hund/barn och de inte verkar vara medvetna om att det kommer en cykel. Uppskattar också om cyklister plingar om jag går med hundarna och har missat att de kommer.

Tänker att det är stor skillnad på (stor)stad och mer landsbygd också. Om cykeltätheten är större behöver man ju inte plinga, då är ju alla beredda i vilket fall. Men om det är mer ”öde” så kanske man inte går på helspänn hela tiden som gående.
 
Det är uppdelad gång- och cykelbana (alltså med vitt streck emellan) på min väg till jobbet. Jag cyklar nästan alltid och önskar verkligen att cyklister som kör om mig skulle plinga. De kan vara, vad jag upplever det som, två centimeter ifrån i det ögonblick de passerar, vilket är väldigt obehagligt.

Nu handlade det kanske om gående i relation till cyklister men jag föredrar att få en varning om att någon är på väg förbi och att också ge en varning. Det kanske är fel att göra så, men jag håller på att sätta mig själv i halsen när någon från ingenstans dyker upp som.en raket nära bredvid.

Är det riktig skytteltrafik tänker jag kanske annorlunda.
 
Cyklar man förbi småbarn, särskilt om dessa barn också befinner sig på hjul, så SKA man sänka hastigheten. Barn är helt oberäkneliga och fattar antagligen ändå inte vad de ska göra när någon plingar. Och det gäller extra mycket när man kör på en ellådcykel!

Hundarna har lärt sig att man endast får gå på vänstra sidan av vägen och jag har kommando som betyder "mer till vänster" om vägen är mycket smal eller de behöver gå ut bredvid vägen.
 
Det är uppdelad gång- och cykelbana (alltså med vitt streck emellan) på min väg till jobbet. Jag cyklar nästan alltid och önskar verkligen att cyklister som kör om mig skulle plinga. De kan vara, vad jag upplever det som, två centimeter ifrån i det ögonblick de passerar, vilket är väldigt obehagligt.

Nu handlade det kanske om gående i relation till cyklister men jag föredrar att få en varning om att någon är på väg förbi och att också ge en varning. Det kanske är fel att göra så, men jag håller på att sätta mig själv i halsen när någon från ingenstans dyker upp som.en raket nära bredvid.

Är det riktig skytteltrafik tänker jag kanske annorlunda.
Jag tänkte extra mycket på cyklisterna idag, och det hörs ju när de kommer. Jag har ändå lite sämre än de flesta (liten hörselnedsättning). Men inte ens nya cyklar är helt tysta.
 
Jag upplever det som en fara när ett fordon kommer bakifrån relativt hastigt och ljudlöst.
I en bil har jag backspeglar och ljuskäglor från bakomvarande förvarnar mig.
Så du förväntar dig att en bil tutar för att annonsera sin närvaro när du går eller cyklar på en väg också?
 
Jag tänkte extra mycket på cyklisterna idag, och det hörs ju när de kommer. Jag har ändå lite sämre än de flesta (liten hörselnedsättning). Men inte ens nya cyklar är helt tysta.
Jag hör dem inte när de kommer. Det är mycket möjligt att jag också har en hörselnedsättning men jag är rätt hundra på att jag hör för bra för att få hörapparat.
 
Jag plingar när en gående är uppenbart i vägen, dvs går i cykelbanan på en separerad gång- och cykelbana eller om det går flera personer i bredd på en kombinerad gång- och cykelbana. Kan också plinga ibland om jag ska passera något extra "riskfyllt" ekipage, tex någon som går med hund längst ut i långt koppel, eller en förälder med tre barn på springcykel eller något liknande.

Del av sträckan jag cyklar till jobbet har en kombinerad gång- och cykelväg som är så smal att det inte går att passera en gående utan att det känns som att vi är nära att krocka, då plingar jag också. Eller cyklar ut på bilvägen men då blir ju bilisterna rasande ;)
 
Jag hör dem inte när de kommer. Det är mycket möjligt att jag också har en hörselnedsättning men jag är rätt hundra på att jag hör för bra för att få hörapparat.
Jag hör dem sällan jag med. Men jag bor inte i stan utan på en mindre ort med långa kombinerade gång och cykelvägar där cyklister transporterar sig längre sträckor och då har de hög fart. Jag hör dem inte förens de kanske är 2-3 m ifrån och då hinner varken jag eller cyklist att reagera om någon av oss styr lite fel.
 
Nä för de hör jag.
Dessutom så går jag på rätt sida vägen, dvs mot trafiken.
Även elbilar? Elskoter? Det finns gott vägar som är lika smala som gemensamma gång/cykelbanor. Jag menade att man bara får tuta när man ska avvärja fara dvs om du går mitt i vägen. Men går du vid kanten är det fritt fram att köra förbi. Samma borde gälla cykel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp