Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Jag bara cyklar förbi i lämpligt tempo och tar för givet att den vuxna som är ute med hundarna och barnet har den koll hen anser behövs för att vistas på gång- och cykelbanan.

Jag möter som sagt varje dag folk (i plural) som inte har koll på varken sina djur, barn eller sig själva så jag utgår snarare ifrån att folk inte har det.

Har fortfarande problem efter en olycka förra året där ett par fotgängare klev rakt ut någon meter framför cykeln (på bilväg), jag tvärväjde för att inte köra på dem, fastnade i spårvagnsspåret som gick bredvid och vurpade med ett fastklämt knä som resultat. Låg hastighet iom trafikläget, men om man ska anpassa hastigheten för att folk när som helst kan gå rakt ut i vägen kan man liksom inte hålla högre än gångfart någonsin.
 
Det jag tänker med cyklister och en situation som på bilden, det ser ut liknande när jag är ute med min hund-långt koppel och han går och snusa utan att irra eller bry sig om något, är att om cyklisten inte sänker hastigheten alls och inte plingar så hoppar både jag och hunden till av rädsla, många kommer nära, riktigt nära också. Jag är rädd att det, alltså rädslan som att cyklisten fort kommer förbi nära utan ett ljud i förlängningen skrämmer hunden så att han vänder sig mot cyklisten. För att han blir rädd och för att han ser att jag blir det. Ingen av oss reagerar med rädsla när cyklisten plingar även om hastigheten är hög och cyklisten cyklar nära. Vi vänder på huvudet och kikar bak och så är det med det för oss båda.

Det är klart jag kan hålla honom fot, men det är ju rätt onödigt när vi bara möter enstaka cyklister ibland, ibland inga, ibland 3-6 stycken. Med mellanrum. Och han stör ju ingen. Att plinga när man är alldeles bakom skrämmer precis som att cykla förbi, det är ju då man vinglar ut i banan upplever jag. men inte om plinget kommer i god tid.

Nu går jag allt oftare lite mer i mitten och honom på ena sidan för jag vet inte vilken sida cyklisterna ska vara på, vet nog inte många cyklister heller och jag orkar inte riktigt med att bli skrämd hela tiden. Jag försöker ha koll bak och fram efter cyklister och flyttar mig för dem så klart, ibland misslyckas jag, pga att de är ljudlösa, som i går. Jag tappade fokus och irrade mer omkring och när cyklist kom nära och plingade innan den fick bromsa vände hunden sig om förstås och gick tillbaka mot mig, så då gick åt motsatt sida än vad hunden var på- utan att tänka klart. Kortslutning. Ingen stirrig hund som tur är, jag kallade bara honom till mig, han kikade varför och kom och så gick vi tillbaka på andra sidan igen när vi släppt förbi cyklisten.

På kombinerade gång- och cykelvägar ska man gå på vänster sida och cykla på höger. På det sättet har man alltid lite avstånd mellan de som kommer snabbare bakifrån och de som passerar nära kommer framifrån. Säkrare för alla inblandade.
 
Det jag tänker med cyklister och en situation som på bilden, det ser ut liknande när jag är ute med min hund-långt koppel och han går och snusa utan att irra eller bry sig om något, är att om cyklisten inte sänker hastigheten alls och inte plingar så hoppar både jag och hunden till av rädsla, många kommer nära, riktigt nära också. Jag är rädd att det, alltså rädslan som att cyklisten fort kommer förbi nära utan ett ljud i förlängningen skrämmer hunden så att han vänder sig mot cyklisten. För att han blir rädd och för att han ser att jag blir det. Ingen av oss reagerar med rädsla när cyklisten plingar även om hastigheten är hög och cyklisten cyklar nära. Vi vänder på huvudet och kikar bak och så är det med det för oss båda.

Det är klart jag kan hålla honom fot, men det är ju rätt onödigt när vi bara möter enstaka cyklister ibland, ibland inga, ibland 3-6 stycken. Med mellanrum. Och han stör ju ingen. Att plinga när man är alldeles bakom skrämmer precis som att cykla förbi, det är ju då man vinglar ut i banan upplever jag. men inte om plinget kommer i god tid.

Nu går jag allt oftare lite mer i mitten och honom på ena sidan för jag vet inte vilken sida cyklisterna ska vara på, vet nog inte många cyklister heller och jag orkar inte riktigt med att bli skrämd hela tiden. Jag försöker ha koll bak och fram efter cyklister och flyttar mig för dem så klart, ibland misslyckas jag, pga att de är ljudlösa, som i går. Jag tappade fokus och irrade mer omkring och när cyklist kom nära och plingade innan den fick bromsa vände hunden sig om förstås och gick tillbaka mot mig, så då gick åt motsatt sida än vad hunden var på- utan att tänka klart. Kortslutning. Ingen stirrig hund som tur är, jag kallade bara honom till mig, han kikade varför och kom och så gick vi tillbaka på andra sidan igen när vi släppt förbi cyklisten.
Ok men jag skrev om att cykla förbi långsamt, dvs sänka hastigheten, och hålla ut :)

Jag tvekar inte att cykla ut i gräset om det krävs för att hålla ut.

Jag har inte skrivit någonting om att hundar ska gå fot, det är en talang ingen av släktens hundar haft. Att hålla kort koppel (ingen har haft flexi) eller hålla dem i gräset har inte varit problem dock.

Jag är lite osäker på vilken hastighet du tänker på när du säger att någon cyklar förbi snabbt, är det -snabbare än att gå, eller typ 30 km i timman på en elcykel.

Det är möjligt att jag skulle plinga vid tex vit käpp iom att du skrivit att det är bra vid käpp.

Men jag håller med om -plinga precis bakom ryggen grejen. Jag hoppar åt alla kanter, dels för att det händer så sällan och dels för att det är ett plötsligt skarpt ljud som betyder att någon är på väg att köra precis där jag är. Likaså om någon tutar precis bakom ryggen när jag cyklar. Plinga på oerhört långt avstånd grejen har jag inte stött på.
 
Senast ändrad:
Är det alltså en cykelväg enbart eller en gång och cykelväg? För vad jag vet får gående också röra sig på en sådan även om cyklister får sänka hastigheten och höja uppmärksamheten.
Ingen aning. Oavsett så ska hundar hållas på kort koppel på liknande platser. De ska inte få en chans att gå fel och därmed orsaka något.
 
Jag tänker att man ringer om man vill att någon ska flytta på sig, har aldrig tänkt att det kan vara av andra anledningar.
Härom månaden gick jag i kanten av en gångväg och en cyklist kommer bakifrån och ringer flera gånger. Jag blir irriterad eftersom jag redan går i kanten så att hon kan cykla förbi och frågade faktiskt om hon inte tyckte att hon fick plats att köra om mig. Jag minns inte svaret men hon verkade inte förstå mig och jag förstod inte henne.
Gående har väl alltid företräde om det inte är cykel- eller bilväg? Så det är inte du som ska flytta på dig om det kommer en cyklist utan cyklisten som ska väja.
 
Gående har väl alltid företräde om det inte är cykel- eller bilväg? Så det är inte du som ska flytta på dig om det kommer en cyklist utan cyklisten som ska väja.
Rätta mig om jag har fel men de enda gångerna som en gående får skylla sig själv om denne blir påkörd är väl om hen går på motorväg och om hen går på ett tåg/spårvagnsspår
 
Ingen aning. Oavsett så ska hundar hållas på kort koppel på liknande platser. De ska inte få en chans att gå fel och därmed orsaka något.
Vad är kort koppel för dig? Menar du vanligt läderkoppel -kort, eller handen i halsbandet kort. Tänker att det borde vara olika från hund till hund vad som passar.

Men jag hade definitivt inte gått med handen i halsbandet hela promenaden med en hund utan hade haft ett vanligt läderkoppel ute faktiskt.
 
Finns det tillräckligt mycket plats emellan känner jag inget behov av att det ska plingas, men om något cyklar nära är det ju faktiskt farligt att inte göra det.

Jag hör gärna ett pling en stund innan, kanske 5-10 meter ifrån, dom som plingar precis bakom en gör mig livrädd 😂
 
Rätta mig om jag har fel men de enda gångerna som en gående får skylla sig själv om denne blir påkörd är väl om hen går på motorväg och om hen går på ett tåg/spårvagnsspår
Ja såvitt jag har förstått det är det aldrig så att den gående kan skylla sig själv. Däremot tror jag att om det händer någonting illa och det kan visas att den gående praktiskt taget slängde sig framför cykeln/bilen så är inte heller cyklisten-bilisten skyldig.

Samma sak med cykel bil, cyklisten får aldrig skylla sig själv. Men ibland är det inte bilistens fel heller.
 
Ingen aning. Oavsett så ska hundar hållas på kort koppel på liknande platser. De ska inte få en chans att gå fel och därmed orsaka något.
Fast är det en kombinerad cykel- och gångväg så har man rätt att gå sådär med sina djur och om något händer blir det ju cyklisten som blir vållande i och med att den inte kunde stanna pga för hög hastighet. Om man cyklar på någon alltså. Inte att hunden går till anfall, men det är ju en annan femma och när jag ser hundar som går så tar jag för givet att det är hundar som inte anfaller cyklister till vardagsmat. Men om jag och min hund i flexi kliver ut framför en cyklist för att den inte hörs och inte har aviserat sig med ett pling och den inte kan stanna så är det ju cyklisten som blir vållande?
 
Gående har väl alltid företräde om det inte är cykel- eller bilväg? Så det är inte du som ska flytta på dig om det kommer en cyklist utan cyklisten som ska väja.
Man har väl egentligen aldrig förkörsrätt brukade jag få inbankat av någon förälder. Däremot kan man ha skyldighet på sina ställen att släppa andra före. Grejen är att om någon är ivägen måste man ändå alltid stanna oavsett.
 
Jag bor i Lund. Ska alla femhundraelva cyklister man möter plinga med sina ringklockor kommer det nog arga facebookinlägg om det istället.

Jag tycker att det beror på, men går man på en kombinerad gång- och cykelbana får man nog vara lite beredd på att det kan komma cyklister i hög fart.

Jag som precis flyttat in och servat min cykel för att jobbpendla kontorstider tänkte det är bra om jag läser denna tråden! Men reagerade samma, får läsa vidare härifrån och se hur tråden utvecklats 😁
 
Ja såvitt jag har förstått det är det aldrig så att den gående kan skylla sig själv. Däremot tror jag att om det händer någonting illa och det kan visas att den gående praktiskt taget slängde sig framför cykeln/bilen så är inte heller cyklisten-bilisten skyldig.

Samma sak med cykel bil, cyklisten får aldrig skylla sig själv. Men ibland är det inte bilistens fel heller.
Det var en rättegång om en bilist som körde på en som gick på motorväg i mörker. Det blev inget med det bilföraren frikänd eftersom det är gångförbud där och den gående fick skylla sig själv.
 
Fast är det en kombinerad cykel- och gångväg så har man rätt att gå sådär med sina djur och om något händer blir det ju cyklisten som blir vållande i och med att den inte kunde stanna pga för hög hastighet. Om man cyklar på någon alltså. Inte att hunden går till anfall, men det är ju en annan femma och när jag ser hundar som går så tar jag för givet att det är hundar som inte anfaller cyklister till vardagsmat. Men om jag och min hund i flexi kliver ut framför en cyklist för att den inte hörs och inte har aviserat sig med ett pling och den inte kan stanna så är det ju cyklisten som blir vållande?

Inte nödvändigtvis. Jag vet en olycka där en cyklist blev påkörd (och tragiskt dog). Bilisten bedömdes inte vållande till olyckan då cyklisten dykt upp så snabbt att det inte var rimligt att bilisten skulle hinna stanna.

Jag kan tänka mig att om någon som går på en gång- och cykelvägar plötsligt ändrar riktning och svänger 90 grader rakt ut mot mitten av gång- och cykelvägen utan att meddela och utan att försäkra sig om ifall det kommer en cykel så är det nog svårt att skylla på cykeln. Även gående får ha visst ansvar för sitt beteende i trafiken och se till att samarbeta.
 
Inte nödvändigtvis. Jag vet en olycka där en cyklist blev påkörd (och tragiskt dog). Bilisten bedömdes inte vållande till olyckan då cyklisten dykt upp så snabbt att det inte var rimligt att bilisten skulle hinna stanna.

Jag kan tänka mig att om någon som går på en gång- och cykelvägar plötsligt ändrar riktning och svänger 90 grader rakt ut mot mitten av gång- och cykelvägen utan att meddela och utan att försäkra sig om ifall det kommer en cykel så är det nog svårt att skylla på cykeln. Även gående får ha visst ansvar för sitt beteende i trafiken och se till att samarbeta.

Framförallt har man inte speciellt mycket glädje av att haft rätt när man är allvarligt skadad eller i värsta fall död.
 
Jag som precis flyttat in och servat min cykel för att jobbpendla kontorstider tänkte det är bra om jag läser denna tråden! Men reagerade samma, får läsa vidare härifrån och se hur tråden utvecklats 😁
Jo det låter ju väldigt krångligt allting. Där jag cyklar är det inte så mycket folk, hundar och barn på cykelvägen. Men en hel del på trottoaren.

Och som sagt på de delar som är mer delade så sänker jag hastigheten så mycket som krävs. Det känns enkelt.

Har noterat att det fungerar superbra på gånghastighetsområden med bil också, står man still så kan allt reda ut sig runtomkring tills man fortsätter.
 
Vad är kort koppel för dig? Menar du vanligt läderkoppel -kort, eller handen i halsbandet kort. Tänker att det borde vara olika från hund till hund vad som passar.

Men jag hade definitivt inte gått med handen i halsbandet hela promenaden med en hund utan hade haft ett vanligt läderkoppel ute faktiskt.
Kortat läderkoppel så hunden går intill människan. Så gör jag alltid när jag går på trottoar/gång- cykelväg. Det är säkrast för alla inblandade.

Fast är det en kombinerad cykel- och gångväg så har man rätt att gå sådär med sina djur och om något händer blir det ju cyklisten som blir vållande i och med att den inte kunde stanna pga för hög hastighet. Om man cyklar på någon alltså. Inte att hunden går till anfall, men det är ju en annan femma och när jag ser hundar som går så tar jag för givet att det är hundar som inte anfaller cyklister till vardagsmat. Men om jag och min hund i flexi kliver ut framför en cyklist för att den inte hörs och inte har aviserat sig med ett pling och den inte kan stanna så är det ju cyklisten som blir vållande?
Man har rätt till det men det är korkat som fan. Fast lös hund får man väl inte ha?
Om du har hund i flexi och den kliver ut framför min cykel så anser jag att det är ditt fel. På en kombinerad väg ska du ha kontroll på din hund så att den inte kan störa sina medtrafikanter. Jag tänker inte börja plinga hej vilt kring mig för att folk inte har kontroll på sina hundar och barn.
 
Föredrar verkligen cyklister som plingar vänligt en gång i god tid.

Har blivit påkörd en gång av en person som inte hade någon ringklocka och som tydligen inte heller klarade av att ropa "akta" eller något annat. Jag såg henne inte och plötsligt small det till när hon cyklade in i ryggen på mig.

Går också ofta med hund, och gillar när cyklister plingar (om de är osäkra på om jag sett dem) så jag hinner hålla in hunden alldeles intill mig då de passerar.

Cyklar inte så ofta men om jag cyklar och ser "oberäkneliga ekipage" så plingar jag för att signalera att jag är på väg och ge folk tid att uppmärksamma mig.
 
Kortat läderkoppel så hunden går intill människan. Så gör jag alltid när jag går på trottoar/gång- cykelväg. Det är säkrast för alla inblandade.
Dvs hela promenaden? Det tror jag aldrig jag sett.

Jag är glad om hunden inte är på cykelbanan eller andra sidan av den.

Sedan måste man sakta ned som sagt, så det är säkert. Om det är en delad väg är den ju även för hundar och barn.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp