Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rimlig stallhyra...

Du får ursäkta men ditt resonemang är rätt idiotiskt, det är väl klart att den som hyr ut gör det för att tjäna pengar!! Tror du att de gör det av snällhet åt behövande hästägare:confused:

Men du skulle ju få billigt hö och halm!
Det är väl jättebra!

Billigt och billigt, det kostar ju att hålla maskinerna för att ta slå, vända och ta in hö och halm, bränsle, tänk om maskinerna går sönder?

Sedan är det ett evigt passande, med vårat opålitliga klimat, hur vet man att man tar in bra hö? eller får in hö överhuvudtaget?
Man kan ju inte ha heltidsjobb samtidigt om man inte kan komma och gå fritt därifrån.
Nja så jag skulle vilja säga att det nog är billigare att köpa från en bonde för det kommer inte vara värt i slutänden att ta eget hö om man inte har maskiner, tid och resurser till det.

Och, trådskaparen, jag tycker du skall stå ut i det stall där du redan står nu, även om det kostar mer så får du också mer samt verkar du vara nöjd med det ändå.
Flyttar du nu och inte är nöjd från början med det "billiga" stallet så kommer det inte bli bättre. ;)

Du har ju snart ditt eget stall, så stå ut ett tag till. :)

Du får ursäkta men ditt resonemang är rätt idiotiskt, det är väl klart att den som hyr ut gör det för att tjäna pengar!! Tror du att de gör det av snällhet åt behövande hästägare:confused:

Men att utnyttja en hästägare? jag tycker 800 kronor är rätt saftigt för ingen service, när det finns helinackorderingar som tar 700 i kallhyra och då ingår mockning, in och utsläpp i detta.

Det bästa är ju att stallägare sätter sig ner och räknar ut vad det kostar per månad med el, stolpar, eltråd och så vidare och sedan kanske de vill tjäna en slant på det också.
Många stallägare hyr faktiskt ut för att de inte vill att det skall stå tomt i stallet. :)

Utnyttja en hästägare:confused: De tillhandahåller ett stall! Jag utgår från att alla de som säger " och så kanske de vill tjäna en liten slant på det..." inte har eller har haft eget stall. Varför skulle jag upplåta mina lokaler år en vilt främmande människa gratis?? Klart som f-n att man ska tjäna pengar på det, det är inte välgörenhet vi sysslar med.

Utnyttjar alla hyreshusägare sina hyresgäster också? De måste ju BETALA för att få bo i lägenheterna:eek:

Allt går ju efter tillgång och efterfrågan. Tycker man att det är för dyrt så avstår man att hyra in sig. Här uppe är priserna låga och 800/box utan någon service är inget som skulle vara intressant för mig.
Min nuvarande kostnad för lösdrift (med tillgång till boxuppstallning, spolmöjligheter, uppvärmd sadelkammare, täckestork samt toalett, fri tillgång hösilage, havre och korn samt ridbana) är 1200 kr/mån.
Då ingår ingen service förutom utställningen av hösilage och halm.

Det finns ingen anledning för varken stalluthyrare eller hyresgäster att bli upprörda över priset, tycker man som stallägare att man inte får rimligt betald så får man avstå hyresgäster, som hyresgäst väljer man det som för en själv är det mest prisvärda alternativet.:idea:

Visst är det så att tillgång och efterfrågan styr priserna, och tycker man att det stallägaren begär är för dyrt avstår man helt enkelt och så är det bra med det.
Dock får man räkna med andras åsikter om man sätter sig på ett internetforum och spyr galla över stallägare som vill hyra ut sina stall / boxplatser utan att göra en ren förlust, detta vittnar bara om okunnskap och är rent av korkat.

Peronligen blir jag galen på dummsnåla människor som bara ser till sig själva och tycker att andra ska försörja dem med allt vad det innebär, i det här fallet subventionera TS hästhållning, när de inte vill det så blir det kallade snåla och giriga...!

Självklart vill ingen betala mer än de behöver och finns det någon annan som är beredd att subeventionera TS:s hästar så är det väl trevligt för TS men att fälla de kommentarer om de stallägare som inte vill detta, det är korkat och repsektlöst !

Några av mina favoriter från TS!

Finns annat... men nått pucko hadde sagt till dem att de lätt kunde ta 1000kr per box...men de ville inte vara så giriga utan hade bestämmt 800kr...

Tycker det e hel dyrt, sa det till dem och då undrarde jag vad jag tänkt mig och jag sa max 1000kr för alla tre boxar...då sa de att man fick ju inte mycket för 1000kr idag och de ville ju tjäna pengar på att hyra ut stallet som annars bara ska stå tomt och samla damm...

Giriga... jaha , för att de vile ha betalt för så mycket de kunde! Snacka om att kasta sten i glashus!

Alltså... Det ska inte ingå något alls i hyran utan det e bara för el och vatten (vilket kommer från egen brunn) Men du hade kanske velat betala 2400kr för ett stall utan något??

Se mitt tidigare inlägg... kommentar överflödig!

Ja jag lär få reda på om det e så himlans dyrt med eget stall eftersom vi håller på att bygga eget stall nu... skulle bara hyra fram till hösten...men inte för det överpriset...

Överpris ....bor vi på samma planet!?

Och var bor du ungefär?

låter de bara stallet stå förfaller det snabbare...Så både två tjänar på det om vi bara kan komma överrens om priset...de får in lite pengar och jag underhåller deras stall.....

Jo du låter ju verkligen som tjejen som gör en stor insats åt stallägaren för att underhålla stallet , lägger om taket etc,!!???
Snarare så att du gör det som gangnar dina hästar , dvs målar om stalldel etc och det är ju inget som minskar ett eventuellt förfall. Snarare bättre för stallägaren att låta det stå tomt för att minska förfallet!
Förvisson gick de ner till 600kr per box när jag ringde och sa att det tyvärr inte var intressant men sambon min blev galen på alla folk som alltid försöker tjäna pengar på hästfolk

en av mina stora favoriter.. ....tjäna pengar på hästfolk... jaja hemska männsikor som inte vill bekosta er hobby.... ja herregud..ni verkar allt vara ett charmigt par!

De sa det rakt ut till mig att de ville tjäna pengar på att hyra ut sitt stall...där av var det så dyrt...Visst...men inte på min bekostnad...
...

rakt ut också ....hemska människor!

Ja jag kan inte annat än att hålla med. Det man får börja med att tänka på är var i landet som stallet ligger, är det skåne, stockholm eller norrland. Jag tror att alla är överns om att det kostar olik mycket på olika ställen. Att hyra ut stallet förr 1000 kr är ju gratis. Men ska du bygga stall får du ju snart se vad det kostar....
Att tjäna pengar på hästägare, haha, jag tror de flesta stall går +/- 0.
Stallet var renoverat för två år sedan. Vad kostar det att köpa boxar? allt staket material som man bara tar för givit ska finnas.
Köper man själv nya fronter när hästen har sparkat eller snagt sönder. Nya armaturer etc.
330 kr/box då får man nog flytta till ett rukel långt ute i skogen.

Ibalnd blir jag rätt sur på folk som vill ha det till att hästar är dyra att ha...man kan ju undra var folk gör av sina pengar?

Men du, hästar ÄR dyra i drift! Jag skulle snarare påstå att det är de hästägare som blivit bortskämda med stallhyror på typ 1500 kr där allt ingår som har fått priserna för att hålla häst "lite" om bakfoten!

Jag har eget stall (som totalt inkl. bygglov/förprövning/inredning/el/vatten/stängsel etc kostade närmare en miljon att bygga, trots att vi gjorde det mesta själva), och mina tre hästar kostar mig ändå runt 4500 kr/månad i bara foder och strö. Till det kommer gödselhantering, c:a 700 kr/månad, el i stall och hagar, c:a 800-1000 kr/månad, vatten med några hundralappar (kommunalt) samt arrendehyra för en sommarhage, drygt 3000 kr/år. Summa: runt 2300 kr/månad och häst.

Utöver det tillkommer naturligtvis slitage på stallinredning och staket (någon måste ju fixa det som går sönder och köpa nytt vid behov), samt slitage på hagmark - som är en viktig bit även om det är svårt att värdera i pengar. Och då har jag inte ens tagit hänsyn till räntekostnaden för stallet, men det blir ett antal tusenlappar i månaden där också! Jag har heller inte tagit hänsyn till den tid jag lägger ned i stallet varje dag på rena arbetssysslor (utsläpp/insläpp, släpande av hö o vatten ut i hagarna m.m.).

Så, så särskilt billigt att hålla häst är det inte! Men den som tror det kan ju börja räkna på vad det kostar med eget stall/egen mark, och kanske till och med skaffa det, om de tycker utfallet ser lönsamt ut.

Senast ändrad:

Detta är ingen annons utan jag vill bara ha reda på om förslaget jag har fått är ett rimligt förslag.

Har möjlighet att hyra boxar i ett litet stall med 3 boxar (3x3)
med liten kominerad sadel/foderkammare.
En hage...ca 80x30
Vatten, el och boxplats ingår, ingen servcie utan allt ska jag sköta själv.
ca 2år sen stallet renoverades.
Ingen spolspilta.
Finns möjlighet att ta hö på en vall om jag betalar pressningen själv och själv tar in höet.
likså med halm som ska kosta 1 kr balen att få pressad.
Stallet ligger ca 6 km ute på landet, närmast en liten by med dåliga buss/tågförbindelser och inga bussförbindelser i anslutning till stallet.
Ingen ridbana och ingen närliggande heller.

Är det verkligen värt 800kr per box?
Där jag står nu kostar det 1300kr och då ingår allt utom mockning.
Likså priserna här omkring är liknande för boxplats med service, hittar tyvärr inga annonser om stall som hyrs ut utan någon mer som ingår än el och vatten, så jag har inget att jämföra med...

Ridbana? Ängar att irda på? bra ridvägar? jag skulle tveka oavsett vilket, inte så bra villkor tycker jag, med tanke på läget. Bättre med 1300 med service och bättre träningmöjligheter.

Inga ridbanon i närheten, inga direkt fina ridvägar, kan ju kanske rida på vallen där jag skulle fått slå höet men det kan man ju inte göra när gräset väl börjat växa...

Ja... vi är nog charmigare än du med din tråkiga attetyd du kört med i dina inlägg....:smirk:

Det är när man hyr ut saker gratis som det förfaller!!! Tar man inte betalt så bryr folk sig inte om att vara rädd om grejjerna. Facts of life!

Och du känner ju säkert mig så det där vet du inget om... dra inte alla över samma kam!

Du känner ju inte mig och att tro man får en uppfattning av hur en person e på ett internet forum....haha... fort sätt du då tro men skriv inte en massa du tror om mig för det hör inte hit... Jag frågade om det var en rimlig stallhyra...inte få höra hur folk tror jag e...

Och det där med att de inte ville vara giriga var vad de själv sa..."men vi vill inte vara så giriga"

Jag spyr inte galla över någon... den ända jag sagt något illa om var puckot som fått dem att tror att 1000kr per box kunde de lätt få här ute...Vet vem den personen e och skulle jag träffa på henne tänker jag fråga henne hur hon tänker...Men det har ju å andra sidan inte ni med att göra...

Ber dig sluta skriva att jag gör så och fungerar så...Håll dig till ämnet istället för att mer och mer gå över till personangrepp!

Senast ändrad:

Ja jag kan inte annat än att hålla med. Det man får börja med att tänka på är var i landet som stallet ligger, är det skåne, stockholm eller norrland. Jag tror att alla är överns om att det kostar olik mycket på olika ställen. Att hyra ut stallet förr 1000 kr är ju gratis. Men ska du bygga stall får du ju snart se vad det kostar....
Att tjäna pengar på hästägare, haha, jag tror de flesta stall går +/- 0.
Stallet var renoverat för två år sedan. Vad kostar det att köpa boxar? allt staket material som man bara tar för givit ska finnas.
Köper man själv nya fronter när hästen har sparkat eller snagt sönder. Nya armaturer etc.
330 kr/box då får man nog flytta till ett rukel långt ute i skogen.

Stallet där boxarna kostar 350kr/månaden är ett fint stall som ligger på ett säteri...Så nej du...något rukel långt ute i skogen e det inte!:smirk:

ja som jag skrivit tidigare i tråden ska vi bygga eget stall och mark ska vi arrendera då bonden inte vill sälja innan han avverkat sina kor...vilket han planerade göra om ca 4 år...

Marken...vet inte hur mycket det e i tunnland eller hektar..(har ej koll på det och min sambo sover nu så kan inte fråga honom heller) kostar oss 5kr/dagen...

Det jag menade var att ibland låter det på folk runt omkring att man måste vara mer eller mindre miljonär för att ens våga andas häst...

Utnyttja en hästägare:confused: De tillhandahåller ett stall! Jag utgår från att alla de som säger " och så kanske de vill tjäna en liten slant på det..." inte har eller har haft eget stall. Varför skulle jag upplåta mina lokaler år en vilt främmande människa gratis?? Klart som f-n att man ska tjäna pengar på det, det är inte välgörenhet vi sysslar med.

Utnyttjar alla hyreshusägare sina hyresgäster också? De måste ju BETALA för att få bo i lägenheterna:eek:

Det är så himla skönt att läsa dina inlägg, för själv börjar jag tappa "stinget" att försöka nöta in i skallen på inackorderade forumdeltagare att det faktiskt kostar pengar att underhålla ett stall, hagar och allt annat runt i kring.

:bow: Thank You!

Men en sak är säker, Buke är ett totalt öppet forum, vet att det är långt fler som läser än de som skriver inlägg.

För vissa kan det komma att bli problem att få hyra in sin häst när den dagen kommer, vet själv att OM jag någonsin hyr ut igen till en okänd människa så kommer det att tas referenser samt en nogrann kontroll kommer att göras.

Buke är ett bra ställe, man lär sig saker hela tiden!

Jag tycker det verkar vara alldeles för dyrt eftersom det inte några vidare rid/träningsmöjligheter såsom ridbana eller ridhus och ingen service ingår. Hagen var ju inte så stor heller.

Jag betalar liksom 750 kr för en box på ca 12 kvm, där ingår det in och utsläpp, 4 fodringar per dag, ridmöjligheter i ridhus 20 x 55 + ridtält , två belysta utebanor. Möjlighet att köpa till extra tjänster mot merkostnad. Vi har dessutom spolspilta med varmt och kallt vatten samt möjlighet att torka täcken. Det är ungefär motsvarande km till "centrum" (mindre ort dock) . Vi har det visserligen billigt och mycket service men det där stallet som du funderar på att hyra lärt ju väldigt dyrt.

WOOOW!! det där var ju SUUUUUPERBILLIGT!

Ja det är inte dyrt i a f - prova på själv och ha ett stall, betala den el som går åt samt underhåll allt material som slits därinne, laga rör som går sönder etc etc. Det är MKT billigare och bekvämare att hyra in sig än att hålla stall åt andra.

nånting sånt har aldrig gått sönder hos oss. vi har hyrt ut åt andra och inte heller då gick det sönder. det var bara drygt att folk på gården hemma.

Nej jag tycker inte det är en rimlig hyra, en kompis till mej hyr ut boxar för 100 kr/månad kallt.
Då är det bra hagar, ridbana och ca sex km till buss, ca 13 km till stan.
Hö och halm hjälps man åt med att köpa hem, sommarbete finns.

shit asså! helt otroligt:o

Tja, det är ju EN anledning till att inte ha inhyrda - att man tycker det är jobbigt med folk på gården.

Det bör man ju fundera över också om man tänker hyra ut boxar - VILL man ha okänt folk inpå husknuten? VET man att de är ärliga o inte norpar saker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar