Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rimlig stallhyra...

Men hallå människa....Detta har jag redan förklarat för dig...."puckot" är en person som jag känner, och jag skrev till dig tidigare att jag kommer fråga henne rakt ut vad hon tänkte med när hon sa så till dem....men det har som jag tidigare skrivit till dig att den historien hör inte hit...

Sen e jag rätt trött på att du ska förvränga allt jag skriver!

Och ja, folk får gärna tjäna pengar men JAG är inte intresserad av att betala överpris för en stallplats....du har fått det till att jag kastar skit på stallägarna...men det gör jag verkligen inte, skriver bara att jag inte tänker låta de tjäna pengar på just mig, hittar de någon som vill hyra stallet till det priset så de kan tjäna pengar så e det ju bra för dem....

och om du läst ordentligt så ingick det ingen service....skulle själv skött ALLA fodringar, ut- och insläpp, fixa mat, strö osv själv...Ska de ha timlön för att de hyr ut ett stall där de inte ens ska sättta sin fot i??

Om du läste ordentligt så borde du ha set vad det stod i det inlägget jag svarade på! Och som föranledde mitt svar!

Kicki :)

Så du tycker ditt inlägg i stil med "ja de stallägarna hade verkliggen tur att inte få henne i sitt stall" e ett motargument mot min åsikt?

Läs det inlägg av TomasN som jag svarade på, där du tyckt att 600 spänn per box var dyrt. Och eftersom du inte "tänkte låta stallägaren tjäna pengar på dig" och tyckte att det var DYRT, så JA, det är då ett motargument!

Men hallå människa....Detta har jag redan förklarat för dig...."puckot" är en person som jag känner, och jag skrev till dig tidigare att jag kommer fråga henne rakt ut vad hon tänkte med när hon sa så till dem....men det har som jag tidigare skrivit till dig att den historien hör inte hit...

Och ja, folk får gärna tjäna pengar men JAG är inte intresserad av att betala överpris för en stallplats....du har fått det till att jag kastar skit på stallägarna...men det gör jag verkligen inte, skriver bara att jag inte tänker låta de tjäna pengar på just mig, hittar de någon som vill hyra stallet till det priset så de kan tjäna pengar så e det ju bra för dem....

Jag vet inte vad du har för utbildning.
Men jag undrar hur du kan veta att det verkligen är ett överpris.
Och hur du därigenom kan veta att någon tjänar pengar på sina inackorderingar.
Som sagt, jag börjar tjäna min första krona på inackorderingarna, när hyran överstiger 2000 kr.
Och varför anser du att en gård och stallägare inte får lov att vara en näringsidkare?
Varför ska man då ha inackorderingar om man inte tjänar en krona på det hela?
Ska stallägarna arbeta ideellt?
Ska de kanske få stöd av staten, så folk kan få ha sina djur inhysta på subventionerad basis?
VEM ska egentligen betala då?
Skulle du kunna tänka dig att ringa ett bostadsbolag och fråga om de kan hyra ut en lägenhet gratis till dig?

Jag vet inte vad du har för utbildning.
Men jag undrar hur du kan veta att det verkligen är ett överpris.
Och hur du därigenom kan veta att någon tjänar pengar på sina inackorderingar.
Som sagt, jag börjar tjäna min första krona på inackorderingarna, när hyran överstiger 2000 kr.
Och varför anser du att en gård och stallägare inte får lov att vara en näringsidkare?
Varför ska man då ha inackorderingar om man inte tjänar en krona på det hela?
Ska stallägarna arbeta ideellt?
Ska de kanske få stöd av staten, så folk kan få ha sina djur inhysta på subventionerad basis?
VEM ska egentligen betala då?
Skulle du kunna tänka dig att ringa ett bostadsbolag och fråga om de kan hyra ut en lägenhet gratis till dig?

Min utbildning hör inte hit...jag tycker det e dyrt med jämförelse andra stallplatser i området...
Jag har inte sagt att de inte får tjäna pengar, men jag vill inte hyra av dem alltså lär de ju inte heller tjäna pengar på mig....
Var har jag skrivit att de ska hyra ut gratis till mig?
Det äna jag gjort e att höra med andra hästägare här omkring om deras stallhyra och då är dessa stallägare i överpris jämför med övriga stallägare/uthyrare...

Men hallå människa....Detta har jag redan förklarat för dig...."puckot" är en person som jag känner, och jag skrev till dig tidigare att jag kommer fråga henne rakt ut vad hon tänkte med när hon sa så till dem....

men JAG är inte intresserad av att betala överpris för en stallplats....

Här är ju ytterligare ett exempel på där du är det du påstår att vi andra är......:angel:

Och vad är det hingstsugen förvränger!? Inget vad jag kan se!

Och återigen, överpris!? Vad har du för inblick för att uttala dig om det!? En sak är att det för din plånbok är mycket pengar med det är ju inte liktydigt med överpris! Diskussionen hade sett betydligt annorlunda ut utifrån ett sådant synsett ifrån din sida!

I hingstsugens inlägg (nr 86)

* hon har fått det till att jag kallar stallägarna giriga när det var de själv som uttryckte sig på det sättet "men vi vill inte vara giriga"

* Hon har fått det till att jag tycker stallägarna är hemska människor för jag skrev att de fick gärna pengar på stallet men inte på min bekostnad

Dessutom fick jag mig en bedöming också (inget som jag bad om överhuvudtaget i mitt start inlägg)

Inlägg 156, då har jag kastat skit på stallägarna + att hon skriver något i typ med att du borde bara tackat nej så hade alla varit bra.... vilket jag skrev många inlägg innan att jag tackat nej tack, snällt och vänligt per telefon, men sen fortsätter tråden mer eller mindre utanför ämnet med ny inriktning: min ekonomi, mina åsikter, hur jag e e som person och nu även min utbildning?
Hur hör detta hit?

Jag frågade från allra första gången om det var värt 800kr för det jag beskrev då jag kollat runt på annons sidor men bara hittat stallplatser med någon form av service ingick...
Sen att jag benämnde den bekanta som pucko var kanske dummt men då hon själv surar över stallhyror med all service (utom mockning) och mat ingår (kostade 950kr/mån) plus att hon var hos hästen 3 dagar i veckan och sen lät de andra i stallet ta hand om hennes häst och sen bara åker dit och tar med sig hästen därifrån utan att betala för uppsägningstide+ snor med sig en massa hösilage, så tycker jag hon e puckad som sen uttalar sig om en sådan sak.
Men sen när jag tycker det e överpris (eller hur man nu ska uttrycka det i jämförelse med andra priser här omkring) då jag fått mer kött på benen då ska jag personligen klankas på och bli utfrågad/utredd om hur jag e osv....

Varför ska det vara så svårt att hålla sig till ämnet????

Senast ändrad:

Vad kallar man det då om någon saluför en "sak" som är bra mycket dyrare än likvärdiga "saker" hos andra saluförare??

Kallas inte det överpris eller finns det ett annan passande ord för detta?

Men ärligt talat... tycker ni inte (allihop) att denna tråd blivit onödigt infekterad?

TS anser att det begärda priset är för högt, och oavsett om detta betyder att hon tycker att priset är för mycket för henne att betala eller om hon tycker att stallägaren satt ett pris som är ett överpris så står det henne fritt att ha sin åsikt och att välja att inte hyra in sin/sina hästar hos denne stallägare.

Samtidigt måste vi som hyr in våra hästar inse att det kostar. Givetvis gör det det.

Det är en fri prissättning på uthyrning av stallplatser. Vill jag ta 2000 i kallhyra för den box jag skall hyra ut står det mig fritt, om jag alltså hittar någon som vill hyra till det priset. Vill jag låta någon ha sin häst hos mig gratis står det också mig fritt.

Det finns alltså knappast någon anledning att bli så upprörda som många av er blivit här. Det är helt enkelt så att hyran är en överenskommelse mellan den som hyr en stallplats (hyran skall då vara tillräckligt låg för att denne skall vara beredd att betala det överenskomna priset) och den som hyr ut (hyran skall då vara tillräckligt hög för att stallägaren skall anse att det är idé att hyra ut) och det kan också finnas andra överenskommelser vid sidan om den rent ekonomiska biten som kan vara viktiga.

För egen del betalar jag 2000 kronor per månad för min stallplats av typen "mer eller mindre" helinackordering, jag mockar själv men annars ingår "allt" - i teorin. I praktiken mockar jag åt minst tre av stallägarens hästar dagligen och fixar för det mesta insläpp och fodring på kvällarna vilket innebär att han som jobbar sena kvällar kan komma hem och rätt ofta gå raka spåret in till soffan. Det har ett värde för honom också att veta att jag hjälper honom. Han vet också att jag fixar stallet om han skulle bli sjuk eller behöva åka bort. När jag har tid kör jag hans travhästar åt honom också och jag följer oftast med när hans hästar skall starta och är "gratisslav" på tävlingarna.

Därför har han valt att inte höja min hyra trots att 2000 per månad är lite väl lågt för att han skall göra någon vinst just - men han får alltså andra saker än de rent ekonomiska av mig.

Det jag egentligen vill säga är alltså att ingen kan säga vilken hyra som är "rätt" - det är och förblir upp till den som vill hyra och den som vill hyra ut att bestämma nivån. Mot den bakgrunden finns heller ingen anledning för oss att hacka på varandra här!

*knapplån*

Tråden existens var från början tveksam med tanke på reglerna om prisfrågor, och nu tycker jag diskussionen står och stampar på samma ställe - även om detta med prissättning är intressant.

Jag stänger tråden och hoppas att alla känner att de fått komma till tals.

Lovis
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar