Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rimlig stallhyra...

jadu här är det 900 spänn i kall hyra per box, annars kan man rykta och putsa i mörkret el är svin dyrt.

Och hage får man dela med mina hästar i och för sig har vi kanon ridmöjligheter här.. Men hade någon klagat på priset så hade dom kunnat vända i dörren..

Det är nämligen inte välgörenhet man bedriver när man hyr ut boxar, är man för fattig får man söka vidare..

pik mot min ekonomi?? :smirk:haha... nä den e det inget fel på...men att folk ska tjäna en massa på mina pengar e jag inte villig till att sponrsa...då får de vända sig till någon annan...Detta stall hadde tre boxar...säg då som ditt pris per häst i månaden...180x3=540kr i månaden och de vill i slutsteget erbjuda mig 600kr per box...alltså hade jag betalt de 1800kr i månaden och sen fått stå för allt slitage på stall/boxar/hage själv....nä tack....haha

pik mot min ekonomi?? :smirk:haha... nä den e det inget fel på...men att folk ska tjäna en massa på mina pengar e jag inte villig till att sponrsa...då får de vända sig till någon annan...Detta stall hadde tre boxar...säg då som ditt pris per häst i månaden...180x3=540kr i månaden och de vill i slutsteget erbjuda mig 600kr per box...alltså hade jag betalt de 1800kr i månaden och sen fått stå för allt slitage på stall/boxar/hage själv....nä tack....haha

Så 600 kr/box är dyrt?
Jag tycker att de stallägarna kan vara glada över att du inte flyttar in i så fall!

600kr/box =1800kr hade jag godtagit faktist. Då får ägarna betalt för el, vatten, slitage och en liten vinst. För det är klart de ska ha en slant för att de låter dig ha stallet och hagen för dig själv.Det är ju en byggnad du hyr i princip. Men då antar jag att du står för allt foder, strö, gödselhantering, skötsel av hagar och underhåll av stall och ersätter det som går sönder.

Med den pluttelilla hagen, icke existerande ridbana och läget så är 800/box för mycket tycker jag. I stockholm är det säkert rena reapriset, men det är som sagt i sthlm det:smirk:

När jag hade eget stall kostade mina 5 hästar mig ca 2500 i månaden. Nu kostar det mig 1300 att hyra in EN häst. Så att det är billigare att hyra in en häst tycker jag är bullshit. I allafall i den del av landet jag håller till. För det är det det handlar om, vart i landet man har häst.

Senast ändrad av en moderator:

När jag hade eget stall kostade mina 5 hästar mig ca 2500 i månaden. Nu kostar det mig 1300 att hyra in EN häst. Så att det är billigare att hyra in en häst tycker jag är bullshit. I allafall i den del av landet jag håller till. För det är det det handlar om, vart i landet man har häst.

Räknade du in allt dvs ränta på byggnader och hagar? Reparationskostnader pga slitage?

jag tycker 800 kronor är rätt saftigt för ingen service, när det finns helinackorderingar som tar 700 i kallhyra och då ingår mockning, in och utsläpp i detta.

Rätt saftigt!? :confused: Ta och räkna på vad en stallägare har per timme för 700 spänn i månaden!? Tala om slavjobb, skulle du själv vilja jobba för 20-30 spänn i timmen!?

Kicki :)

Kan inte annart än.....:bow::bow: för det som stod i inlägg #86.

För "mina" stallägare tar det sammanlagt max 5 minuter om dagen att släppa ut och ta in mina hästar. Hagen ligger 5 meter från stallet. 5 minuter x 30 dagar är 150. 150 minuter blir 2,5 timmar. 700:-/2,5 timmar är 280:-/timmen. Fodringarna tar väl 2-3 minuter sammanlagt om dagen. Slitage på boxar och dylikt står jag för i den mån jag kan. Hinkar, redskap osv ordnar jag själv. Vill jag skura stallet och måla om det så står jag för det själv.

För "mina" stallägare tar det sammanlagt max 5 minuter om dagen att släppa ut och ta in mina hästar.

det jobbigast för mig som stallägare är inte tiden i sig utan det att man alltid är bunden.. hela mitt liv är anpassat efter hästarnas mattider...

o man kan inte räkna hela kallhyran som vinst för stallägaren... el, vatten o underhåll ska räknas bort.. så då blir timmpenningen en helt annan

Äh, så ser inte jag som inackordering det :) För min del är det okej med sovmornar och det kvittar mig om de får mat tidigare/senare än vanligt. Det är sånt som händer. Beror nog på vad man har för inackordering också :)

För "mina" stallägare tar det sammanlagt max 5 minuter om dagen att släppa ut och ta in mina hästar. Hagen ligger 5 meter från stallet. 5 minuter x 30 dagar är 150. 150 minuter blir 2,5 timmar. 700:-/2,5 timmar är 280:-/timmen. Fodringarna tar väl 2-3 minuter sammanlagt om dagen. Slitage på boxar och dylikt står jag för i den mån jag kan. Hinkar, redskap osv ordnar jag själv. Vill jag skura stallet och måla om det så står jag för det själv.

Jo men så är det ju inte i det flesta fall, samt att alla har ju en lånebild av något slag som ska täckas av kallhyran och även el och vatten. Samt att, förutom i ditt fall, så ska ju slitage och underhåll läggas dit! Sedan så är det ju sällan att man "ramlar" direkt ut i hagen i de flesta stall. Så lägger man in det som normalt ska täckas av en kallhyra så lämnar det inte många kronor över till den som ska utföra ett jobb för dessa 700:-!

:bow: Håller fullständigt med! De anar inte hur tur de hade!

och vilken tur man har om man lyckas undgå att träffa visa av bukefolk i verkligheten....:smirk:

Bara för jag tycker annerlunda jämfört med andra e det ingen anledning för er att sitta och vara små dumma mot mig...men å andra sidan säger det ju rätt mycket om hur ni e som personer...
*ryser*

Senast ändrad:

och vilken tur man har om man lyckas undgå att träffa visa av bukefolk i verkligheten....:smirk:

Bara för jag tycker annerlunda jämfört med andra e det ingen anledning för er att sitta och vara små dumma mot mig...men å andra sidan säger det ju rätt mycket om hur ni e som personer...
*ryser*

Men du får sitta och vara "smådum" mot folk som vill ha betalt för det stall de tänkte hyra ut, bara för att du inte får hyra det mer eller mindre gratis!? Dina uttalanden säger ju isf. en hel del om hur du är som person åxå!? Eller hur? Läs dina egna inlägg och se vad du har skrivit så kanske du kan förstå varför vi som är på "andra sidan staketet" blir störda på sådana uttalande.

Det du sitter och säger här gör att jag bildar mig en uppfattning om hur du är som hyresgäst, och helt klart så skulle du prioriteras bort hos mig med de åsikter som du har! De som vill att andra ska betala deras intressen är inte önskvärda!

Ja jag tycker det e dyrt när ingen service ingår....:smirk:

Vilket tyder på att man tydligen vill att folk ska jobba åt sig för en slavlön! Och inte ha en spänn till de omkostnader man har får drift och införskaffande av nämnda stall! Och att man har dålig koll på verkligheten, något som kanske ändras när du får ett eget stall.

det jobbigast för mig som stallägare är inte tiden i sig utan det att man alltid är bunden.. hela mitt liv är anpassat efter hästarnas mattider...

Håller med!

Det är ju just det som är grejen.

För även om själva arbetet inte alls tar jättelång tid så måste det ju ändå passas morgonfodring/utsläpp , lunchfodring, insläpp och em mat samt kvällsmat.

Det täcker ju upp hela dagen, även om det blir "ledigt" en stund emellan.

Inte lätt att ha annat jobb då.

Något ska väl en stallägare leva av också, eller tycker de inhyrda som vill betala minimalt att stallägaren ska servera hästskit på tallriken till kvällsmat åt sin familj?

För även om själva arbetet inte alls tar jättelång tid så måste det ju ändå passas morgonfodring/utsläpp , lunchfodring, insläpp och em mat samt kvällsmat.

Fast det har man ju utan inackorderingar också :)
Det går ju att lösa på andra sätt också. Efter betet så kommer "min" stallägare att ha en hösilagebal ståendes i hagen till sina hästar så hon slipper lunchfodring och eftermiddagsfodring. Detsamma gäller mina ponnys :) Så vips! var det bara två fodringar om dagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar