Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rimlig stallhyra...

Jag förstå bara inte hur du resonerar, tänker du samma sak när du handlar mat/kläder, går på bio eller äter ute på resturang? "en att folk ska tjäna en massa på mina pengar e jag inte villig till att sponrsa"? Dom som har stallplatser säljer ju en service, de ger DIG möjligheter att ha ett stall.

Dom har ju köpt/byggt stallet och marken, de har betalat för elledningar,vattenrör,gjutit platta för gödslen och stängslat upp hagar. De erbjuder dig att använda deras vallar och pressa hö/halm.
Det är ingen skillnad på det och att betala hyra för tex en lägenhet eller hyrbil.

Jag förstå bara inte hur du resonerar, tänker du samma sak när du handlar mat/kläder, går på bio eller äter ute på resturang? "en att folk ska tjäna en massa på mina pengar e jag inte villig till att sponrsa"? Dom som har stallplatser säljer ju en service, de ger DIG möjligheter att ha ett stall.

Dom har ju köpt/byggt stallet och marken, de har betalat för elledningar,vattenrör,gjutit platta för gödslen och stängslat upp hagar. De erbjuder dig att använda deras vallar och pressa hö/halm.
Det är ingen skillnad på det och att betala hyra för tex en lägenhet eller hyrbil.

:bow::bow: Bockelibock!

Kicki :)

Vi hade ett extra hus på gården, nu bodde visserligen min svärfar där, men säg att vi hade kunnat hyra ut det till nån annan, jag hade INTE velat hyra ut den för 1500kr i månaden. Jobbigt att ha nån annan på tomten som för oväsen eller bara finns så nära inpå, mer skräp i papperstunnan, högre el, slitage på vägen osv. Då hade det lika gärna kunnat stå tomt.
Men för 5000 så hade det kanske varit värt besväret.

Ja, man måste ju ha något för besväret samt för tillhandahållandet av den byggnad som man upplåter. Tyvärr så är det ju inte alla som värdesätter detta.

Vi brukar ta ca 2000 i stallhyra men då har vi stora boxar (ca 4x4m), fina hagar, egen belyst ridbana(lite större än 20x60 och inga problem att hoppa i), 5 min skritt till ridhus där det hålls träningar varje vecka och nästan alltid är ledigt, i anslutning till ridhuset finns jättefina ridvägar, lite drygt en mil till stan med bussar ca 2-3 st/timme (dvs var 20-30 minut dagtid). Då ingår vatten, el, grovfoder och strö. Vi sköter också de flesta fodringarna och in-/utsläpp men sådant vill vi ha hjälp med ibland. Dvs är man i stallet runt lunch så fodrar man lunch-hö och man kan hjälpas åt med insläpp och middags eller kvällsfodringen. Morgonen tar vi alltid själva men kan önska hjälp ngn gng per år om vi ska resa bort. Så ja, 800/box är dyrt om det inte ingår ngnting. Max 1500 för alla tre skulle jag ha gett. Men det är tveksamt...

Max 1500 för alla tre skulle jag ha gett. Men det är tveksamt...

Men det är ju så att alla stallägare har olika lånebild på sina stall. Ska man lägga in det i kallhyran, vilket jag anser att man bör, så är ju 4-500 inte någon stor summa per box.

Men det är ju så att alla stallägare har olika lånebild på sina stall. Ska man lägga in det i kallhyran, vilket jag anser att man bör, så är ju 4-500 inte någon stor summa per box.

Att ha beteshagar är inte billigt när marken kostar 300 000 kr/ha heller. Säg att räntan är 5% och man har två hästar/ha så blir räntekostnaden ca 600 kr/månad bara för marken.

Ja det är ju åxå något som ska räknas in! Finns många potter som tyvärr ingen tänker på att de betalar för, utan tycker att "när man ändå har det"! Likadant med t.ex. fodring, man ska ju ändå gå och fodra sina egna hästar, för mig en märklig inställning.

*kl*
Känns som om jag bara måste upprepa mig hela tiden så nu kommer min final!
Jag tycker det e för dyrt! PUNKT!

Senast ändrad:

*kl*

Och du föll på mållinjen.
Du får väl fortsätta att snylta på billiga stallägare som inte kan räkna.;)
De lär väl finnas ett tag till. Tills de börjar ana den bistra ekonomiska verkligheten.
Tråkigt sagt, jag vet, och det är ingenting personligt, utan en allmän utsago till alla stallägare att vakna upp, och börja syna kalkylerna i sömmarna på riktigt, och sluta leva i drömmarnas värld.

Och du föll på mållinjen.
Du får väl fortsätta att snylta på billiga stallägare som inte kan räkna.;)
De lär väl finnas ett tag till. Tills de börjar ana den bistra ekonomiska verkligheten.
Tråkigt sagt, jag vet, och det är ingenting personligt, utan en allmän utsago till alla stallägare att vakna upp, och börja syna kalkylerna i sömmarna på riktigt, och sluta leva i drömmarnas värld.

Föll på mållinjen?? Nä tyckte jag inte jag gjorde....e bara trött på att vissa här inne inte kan respektera andras åsikter och ha förståelse för att alla inte tycker likadant....nä istället ska man behöva mer eller mindre försvara sig mot massa påhopp om hur ens ekonomi ser ut, hur man tänker, vilken idot man e för man inte tycker likadant som de eller så blir man beskriven som en hemsk person....
Tycker det e tråkigt att man inte kan disskutera på ett normalt och trevligt sätt utan att man ska bli påtrakad andras åsikter och om man inte tar de till sig ja då e man dömd....
Trodde alla visste att man får tycka och tänka som man vill i detta land utan att bli påhoppad....så nä föll gjorde jag inte....bara tröttnade på omogna (och säkert i flera fall vuxna människor som beteeter sig barnsligt) och att hela tiden behöva glida bort från frågan och ämnet i sig för att försvara mig mot ja, de värse påhopp och bedömningar mot mig!

Over and out!

*kl*

Det är en väldigt stor skillnad mellan utsagorna:

- Jag tycker det är för dyrt.
och
- Det är för mycket pengar för mig.

I mitt stall är allt under 2000 kr/mån i hyra för en inackordering, en gåva till inackorderingen.
Jag går alltså minus.
Och det är jag inte ensam om.

Det är bara kostnadsfakta.

Jag kan inte gärna betala för att ha hyresgäster.
Vilken hyresvärd i ett bostadshus skulle göra det?
Och varför ska det vara annorlunda i ett stall?

Föll på mållinjen?? Nä tyckte jag inte jag gjorde....e bara trött på att vissa här inne inte kan respektera andras åsikter och ha förståelse för att alla inte tycker likadant....nä istället ska man behöva mer eller mindre försvara sig mot massa påhopp om hur ens ekonomi ser ut, hur man tänker, vilken idot man e för man inte tycker likadant som de eller så blir man beskriven som en hemsk person....
Tycker det e tråkigt att man inte kan disskutera på ett normalt och trevligt sätt utan att man ska bli påtrakad andras åsikter och om man inte tar de till sig ja då e man dömd....
Trodde alla visste att man får tycka och tänka som man vill i detta land utan att bli påhoppad....så nä föll gjorde jag inte....bara tröttnade på omogna (och säkert i flera fall vuxna människor som beteeter sig barnsligt) och att hela tiden behöva glida bort från frågan och ämnet i sig för att försvara mig mot ja, de värse påhopp och bedömningar mot mig!

Over and out!

Så om man ageterar mot dina åsikter så är man omogen!? Det är väl i större utsträckning du som inte kan se det från någon annan synvinkel och tycker att det är fel att stallägaren tjänar pengar på dig!?

Känns mer som att du inte klarar av att bemöta det som skrivs på ett, för dig, fördelaktigt vis. Samt att du är ju rätt bra på att göra påhopp själv, något som du kanske missat!? Är väl rätt naturligt att folk funderar hur du tänker när du tycker detta är dyrt, och dessa inkl. mig själv har god inblick i vad det kostar och vad man behöver i intäkter. Du har själv aldrig hyrt ut boxplatser men raljerar friskt om hur dessa personer som du skulle få hyra av minsann "tjänar pengar på dig". Du blir bedömd p.g.a. dina uttalanden på SAMMA sätt som du bedömmer andra i tråden p.g.a. deras uttalanden!

Samt att har man så här låg toleransnivå så ska man nog inte ge sig in i diskussioner överhuvudtaget!

Jag har inget emot att du vill handla billigt, det vill jag också! Så ta gärna ett billigt stall om du vill. Jag tycker dock att det är lite oförskämt mot stallägare att du ändå tycker det är dyrt! Så lite grann uppskattning mot de som ger dig en billig stallplats vote på sin plats.

Är det så att du verkligen inte inser vad saker och ting kostar? Eller ännu värre, anser du att det är andras skyldighet att serva dig billigt?

Vi har en marknadsekonomi med fri prissättning så jag klagar inte på de som utnyttjar det för att handla billigt. Jag blir dock lite sur om kunderna ändå klagar på att det är dyrt.

bara trött på att vissa här inne inte kan respektera andras åsikter och ha förståelse för att alla inte tycker likadant

Over and out!

Har du någon gång ens hört uttrycket " man ska inte kasta sten i glashus" .. och om .. har du funderat över vad det betyder?

Jag gillar särskilt att du säger så här "
Trodde alla visste att man får tycka och tänka som man vill i detta land utan att bli påhoppad....!

Tycker du verkligen själv att det är detta du tillämpar när du uttrycker dig så här? :

"
... men nått pucko hadde sagt till dem att de lätt kunde ta 1000kr per box...men de ville inte vara så giriga utan hade bestämmt 800kr.......!

Men det kanske är så att det bara är du som ska ska kunna uttrycka sina åsikter fritt, det verkar ju onekligien inte som du tycker att andra ska ha den rätten, då borde du väl helt enkelt inte skapat den här tråden där du kastar skit på en stallägare som inte vill subventionera din hästhållning.

Vad är problemet? Om du följer din egen filsofi " att var och en har rätt till sin åsikt" borde du väl bara ha tackat nej till erbjudandet och så hade det varit bra med det.

Ytterligare ett ordspråk att fundera på: " Som man bäddar får man ligga"

Så om man ageterar mot dina åsikter så är man omogen!? Det är väl i större utsträckning du som inte kan se det från någon annan synvinkel och tycker att det är fel att stallägaren tjänar pengar på dig!?

Känns mer som att du inte klarar av att bemöta det som skrivs på ett, för dig, fördelaktigt vis. Samt att du är ju rätt bra på att göra påhopp själv, något som du kanske missat!? Är väl rätt naturligt att folk funderar hur du tänker när du tycker detta är dyrt, och dessa inkl. mig själv har god inblick i vad det kostar och vad man behöver i intäkter. Du har själv aldrig hyrt ut boxplatser men raljerar friskt om hur dessa personer som du skulle få hyra av minsann "tjänar pengar på dig". Du blir bedömd p.g.a. dina uttalanden på SAMMA sätt som du bedömmer andra i tråden p.g.a. deras uttalanden!

Samt att har man så här låg toleransnivå så ska man nog inte ge sig in i diskussioner överhuvudtaget!

Så du tycker ditt inlägg i stil med "ja de stallägarna hade verkliggen tur att inte få henne i sitt stall" e ett motargument mot min åsikt?

Rätt saftigt!? :confused: Ta och räkna på vad en stallägare har per timme för 700 spänn i månaden!? Tala om slavjobb, skulle du själv vilja jobba för 20-30 spänn i timmen!?

och om du läst ordentligt så ingick det ingen service....skulle själv skött ALLA fodringar, ut- och insläpp, fixa mat, strö osv själv...Ska de ha timlön för att de hyr ut ett stall där de inte ens ska sättta sin fot i??

och om du läst ordentligt så ingick det ingen service....skulle själv skött ALLA fodringar, ut- och insläpp, fixa mat, strö osv själv...Ska de ha timlön för att de hyr ut ett stall där de inte ens ska sättta sin fot i??

Försök att inte bli så upprörd.
Sätt dig ner med en seriös stallägare, och få förklarat för dig och uppskrivet kostnaderna för vad det kostar att inneha och driva en gård där det finns djur.
Det finns nog ingen möjlighet att ha den kunskapen om man inte endera har en lantbruksutbildning i botten, eller drivit egen gård i så många år, så att man även gått igenom fasen där man räknar med alla kostnader för renoveringar mm.
Det är i stort sett omöjligt att ta ställning till priset förrän man fått de här uppgifterna på papper.
En stallägare är också en lantbruksarbetare.
Och till det krävs oftast en gedigen utbildning.
Tills man skaffat sig den insikten och utbildningen själv, gör man nog bäst i att acceptera stallägarnas kalkyler.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar