Rimlig stallhyra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rimlig stallhyra...

Delvis kl

Vad är en rimlig stallhyra egentligen? om man säger att man får el, vatten och en box sedan får man göra allt själv inklusive stängsla och köpa eltråd själv då.

Kan ta som i TS fall nu?

Om det blir något som går sönder i stallet på grund av rent och klart slitage, det vill säga att det är dags att byta ut till exempel ett boxlås som är "slappt" och dåligt, kan man kräva av stallägaren att de skall byta ut det?
Var i den situationen där detta inträffade och stallägaren ville inte byta ut låset fast det säkert suttit där alldeles för länge :smirk:
Räckte med att hästen lutade sig lite mot dörren så var dörren öppen.
Hur gör man då om stallägaren vägrar serva stallet fast han eller hon tar ut pengar på hyran till det? :confused::mad:

För att undvika såna diskussioner har jag skrivit in i mina kontrakt att allt normalt slitage bekostas av mig, stallägaren.

Följande saker ersätts av hästägaren; söndersparkade krubbor, dito vattenkoppar, söndersparkade dörrar. Skador som uppstått p g a hästägarens oaktsamhet, t ex man binder upp i boxgaller istället för på anvisad plats och skada uppstår på inredningen.

Självklart är det jag som stallägare som tar beslut gällande OM och NÄR något ska ersättas, lagas etc. Jag är skyldig att tillhandahålla en godkänd box i ett godkänt stall, inredningen får inte orsaka fara eller kunna skada hästen p g a att det är trasigt eller undermåligt skött.

Men vad är rimlig hyra som i TS fall till exempel? :)

ja såklart ersätter ju hästägaren trasiga krubbor osv, i "mitt" stall är den ändå min egen så det är ju självklart, men ett boxlås som är slitet utan att det är hästens fel det tyckte ja gde kunde köpa, speciellt när det endast kostar 67 kronor.

jaja det lönar sig nog inte att tjaffsa om det ändå med dem :crazy:

*KL*

Javisst kan det skilja i priset var någonstans i landet man bor, ett mindre attraktivt område måste naturligtvis göra inackorderingen attraktiv på annat sätt. Då blir det ofta på priset, MEN man ska komma ihåg att. Dessa billiga inackorderingar oftast sker i svart regi, saken talar i sin natur att en installning till priset av 1200-1500 kr inklusive allt inte kan momsas eller skattas. Då skulle det inte finnas pengar kvar till foder, strö etc.

Vissa saker är inte billigare även om man bor i en del av landet som är mindre tät befolkad. Dit hör, el, hagmaterial, virke för att bygga stall, box inredning mm. När det sen kommer till reparationer och underhåll, så kostar det lika mycket för en Kirunabo som för en som bor i Stockholm. Möjligen är det lättare att finna svart arbetskraft i Kiruna än i Stockholm, har man en svart verksamhet är det ju naturligt att man anlitar svart arbetskraft också. Man vill ju inte skylta med vad man gör för myndigheterna. Då måste det ju bli en insyn, och det är inte kul.

Sen skriver nån att rören inte har pajat i deras stall under alla år, bra och tur för den. Men det kan ske fortare än vad man anar, bor man i norra delen av landet så kan det gå oerhört fort. Har en bekant som i dagarna fick hela stallet dyngvått och även hästarna pga ett vatten rör sprack pga kyla och tempraturväxlingar. Tänk det hade inte dom heller varit med om förut under sina 25 år, men nu så kom det alltså som ett brev på posten.
Alltså man kan inte sätta ett pris på en box och utgå ifrån att det inte kommer att ske, vet man i TS fall vilka kostnader ägaren av detta stall har haft vid byggnation/renovering? Nej, det verkar ingen veta inte ens TS. För mig står det solklart att ägaren inte vill hyra ut det gratis, och samtidigt få betala efterspelen av uthyrningen.

Jag förstår inte ens frågan, efter TS i sitt första inlägg berättade tydligt hur BILLIGT denna står idag och börjar ifrågasätta priset. Varför ens fundera på en flytt i det läget, det övergår då mitt förstånd. Vill man bara ondgöra sig över en människa som inte vill vara med och sponsra hästägaren, självklart är det billigt att ha häst om man hela tiden sponsras av omgivningen. När verkligheten kommer i kapp en, så är de bara taskiga och vill tjäna pengar.:confused:

Min fråga ang boxlåset är då - fyller det sin funktion? Om svaret är jag så finns det antagligen ingen anledning att byta ut det. Sen är det inte din uppgift att avgöra det heller utan stallägarens. Man kan påtala det och ha önskemål men inte ställa krav - så länge det fyller sin funktion.

Ang TS hyra så hade stallägaren satt sitt pris från början och då får man väl förmoda att det var rimligt, att de har räknat ut att detta priset gäller om de ska hyra ut.

Känns jättebra att läsa här att i princip alla stall tar dubbelt så hög hyra som vi eller mer. Ibland bara för kallhyra. Jag tror min käre far är alldeles för snäll!

Vi tar 400 kr INKLUSIVE moms, vi kan alltså inte stoppa hela den summan i fickan. Vi har ett registrerat lantbruk (som jag vill göra om till hästföretag av någon sort, det är ju inte ett lantbruk längre).

Då ingår box, el, varm/kallvatten, samtliga reparationer av stall/stängsel, stora hagar (t.ex. så har 4 hästar i vinter delat på 1,5 ha) med inslag av skog och bäckar etc, liten upplyst ridbana, oändliga ridvägar (bla. också skogstravbana). Utsläpp+morgonfodring och insläpp varje vardag. Insläpp helger. Hjälp vid höleveranser. I princip oändligt med plats för sadlar, täcken, utrustning. Inte nära till buss (3 km) men nära till city (5 km) för att ändå vara fullkomligt på landet.

Jag vill ta minst 800 kr. Men tänker ju inte chockhöja hyran heller.

Senast ändrad:

Det var kanske lite i billigaste laget om service ingår. Ni kan ju ha stallmöte och berätta om hur ni vill göra, att ni knappt går runt som det är nu. De kommer nog förstå, och en trots att ni höjer med några hundra kommer de inte hitta en bättre stallplats eller billigare nån annastans.

Ja jag ska ha vårt första stallmöte snart :D Men det är roligt att ta tag i det hela. Nu är ju jag vuxen och har lika mkt att säga till om som pappa i dessa frågor... All service jag skrev ingår ju i de 400 kronorna.

Vi är bara 9 hästar/5 ägare så vi är ett tajt gäng. Men de vet att hyran är sjukt låg och förväntar sig nog en ökning när som helst. Däremot tycker jag vi kan behålla en hyra på 400 kr för de som enbart kommer på sommarbete, då de inte får någon box förutom i nödfall eller om nån snällt lånar ut sin box.

Minst 500 kr för sommarbete utan box och 800 kr i kallhyra för box+hage o service! Jag betalade 500 kr för bete redan för 5 år sedan. Men det blir nog svårt att höja kallhyran med det dubbla för er nu så mitt förslag är att ni höjer till 600 kr och efter 1-2 år höjer ni till 800 kr.

Tycker att du ska sätta dig ner och räkna ordentligt på era omkostnader per box/mån. samt en vettig timpenning. Som det är nu så är det ju en brakförlust, ni har ju inte ens betalt för det jobb ni gör.

Tala om för era hyresgäster hur det ligger till och att detta är vad som det kommer att kosta hädanefter om man vill ha denna service. Hoppas att folk värdesätter den tiden som de har haft så låg hyra och iom. detta har full förståelse för att det kommer att "blåsa nya vindar"!

Kicki :)

*KL*

Du kan ju själv bara veta om stallhyran är rimlig för din plånbok? Det kan ju inte vi andra avgöra, precis som du säger i flera av dina inlägg så känner vi ju inte dig.
Du har fått ett pris och nu är det upp till dig att avgöra om du vill ha/har råd med stallplatsen eller inte.

Så vad är problemet egentligen? Marknaden är fri...för alla parter (även stallägare).
För det kan väl inte vara så att du väldigt gärna vill ha stallplatsen men vill inte betala för den...? På samma sätt resonerar de flesta som har för mycket häst och för lite plånbok...

Om du läst hela tråden hade du sett inlägget där jag skrev att jag tackat nej till erbjudandet...

och nej...jag ville inte hastallplatsen utan att betala för mig...och nej jag har inte för mycket häst till min plånbok...vad du nu har med det att göra?

Vill du endast stå i Tågarp då?

Vi har snart ev. en plats ledig i stallet, men det ligger 6 km från Åstorp.

Har beslutat mig för att stå kvar där jag e nu fram till betet, sen ta hem och lagom till hösten står vårt egna stall färdigt...men tack ändå!:)

Plus att ev. har jag redan hittat kompisen till min tant så nu får jag ju nästan räkna med att jag behöver 2 boxar...

jadu här är det 900 spänn i kall hyra per box, annars kan man rykta och putsa i mörkret el är svin dyrt.

Och hage får man dela med mina hästar i och för sig har vi kanon ridmöjligheter här.. Men hade någon klagat på priset så hade dom kunnat vända i dörren..

Det är nämligen inte välgörenhet man bedriver när man hyr ut boxar, är man för fattig får man söka vidare..

jadu här är det 900 spänn i kall hyra per box, annars kan man rykta och putsa i mörkret el är svin dyrt.

Och hage får man dela med mina hästar i och för sig har vi kanon ridmöjligheter här.. Men hade någon klagat på priset så hade dom kunnat vända i dörren..

Det är nämligen inte välgörenhet man bedriver när man hyr ut boxar, är man för fattig får man söka vidare..

Jag tycker faktiskt inte att el är speciellt dyrt. Det är oftast en av de mindre kostnaderna i ett stall. Vår elkostnad är max 500 kr/häst och år.

Det som är dyrt är räntekostnader och underhållskostader på byggnader därmot.

Jag tycker faktiskt inte att el är speciellt dyrt. Det är oftast en av de mindre kostnaderna i ett stall. Vår elkostnad är max 500 kr/häst och år.

Det som är dyrt är räntekostnader och underhållskostader på byggnader därmot.

då måste du ha ett rätt stort stall.. själv har jag ett litet stall o elkostnaden blir betydligt högre... runt 35€ per månad (utslaget över året... går ju förståss mer på vintern)

så alltså 17,5€ per häst o månad (ca 180kronor)

då måste du ha ett rätt stort stall.. själv har jag ett litet stall o elkostnaden blir betydligt högre... runt 35€ per månad (utslaget över året... går ju förståss mer på vintern)

så alltså 17,5€ per häst o månad (ca 180kronor)

Nja vi har 8 hästar i stallet nu. Så total ekostnad är ca 3000 -4000 kr/år.

Vi har sjävdragsventilation. mekansik frånluftsventilation skull ju kosta lite mer men inte så jättemycket. Givetvis så värmer vi inte själva stallet. Sen är mitt jobb att sänka energikostnaden åt företag så jag har rätt bra koll på min anläggning.

Det som är dyrast är faktiskt att värma sadelkammaren.

Senast ändrad:

Nja vi har 8 hästar i stallet nu. Så total ekostnad är ca 3000 -4000 kr/år.

Vi har sjävdragsventilation. mekansik frånluftsventilation skull ju kosta lite mer men inte så jättemycket. Givetvis så värmer vi inte själva stallet. Sen är mitt jobb att sänka energikostnaden åt företag så jag har rätt bra koll på min anläggning.

Det som är dyrast är faktiskt att värma sadelkammaren.

ah ok.. jag har mekanisk ventilation o elburen golvvärme i sadelkammare.. finns även i stallgången men den har aldrig varit i bruk..

sedan vet jag iof inte hur elpriser skiljer sig mellan finland och sverige..så då finns det fler aspekter som kan göra skillnaden..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar